Kom faktiskt ihåg att väga cykeln när jag var ute igår!
Den vägde in på majestätiska 16,2 kg i det skicket jag cyklar den, dvs med all extra lull-lull man strappar på och även inklusive gammal lera från när kollegorna skulle dra mig runt ett slirigt XC-spår i veckan.
Internetcyklade mig fram till de angivna vikterna enligt tabell nedan (förutom lamp-remoten som är uppskattad) och konstaterade att jag hade kunnat nå en katalogvikt på 14,6 utan att spendera en krona.
nuvarande cykelvikt 16,2 kg
pedaler 335 g
edc-pump+verktyg 244 g
edc-strap 18 g
bashguide 87 g
slang 220 g
extra däckjärn 17 g
ringklocka 45 g
cushcore 520 g
lamp-remote 50 g
flaskställ 50 g
"naken" vikt 14,6 kg
Sen snålade jag lite på hjulen när det begav sig, för budgeten började sina. När de är slutkörda blir det något lättare, vilket inte torde vara svårt då de väger 2080 tillsammans. De har dock en trevlig innerbredd och väldigt lätta att pumpa upp slanglöst plus att naven har ett snabbt ingrepp.
Däcken drar kanske även upp vikten något, har magic mary snakeskin fram och bak nu. Byter man till exempelvis motsvarande nobby nic sparar man ju nästan 300 g i teorin.
Krängde även på en sunrace 11-50 kassette då jag tycket det är najs att hålla en hög kadens när man klättrar på grusväg. Hade egentligen klarat mig med 11-42 och där spar man väl in ytterligare en 100 g skulle jag tror. Har en sådan liggandes i reserv.
Tilläggas ska att cyklisten väger 92 kg i födelsedagskostymen på morgonkvisten, så med kläder, cykel och vatten på eftermiddagen bör systemvikten ligga runt 115 kg. Med det i åtanke gör inte 1 kg fram eller tillbaka på cykeln någon jättestor skillnad (<1%), varför jag inte låtit det vara en faktor i bygget.