Byggtråd: Mercian Pro Lugless

scottparsley

Aktiv medlem
Vinterns projekt har landat! Hade länge suktat efter en racer att ha till träning och lite längre rundor. Jag siktade egentligen in mig på en Bob Jackson Olympus Road. Jag har sedan tidigare en BJ World Tour som är härlig så jag tänkte att dom skulle komplettera varandra snyggt. Var nära att beställa flera gånger om men det blev aldrig av. Impulsköpte istället en Mercian Pro Lugless från 2012. Den är väldigt fint customlackad av No Quarter Bikes.

"We started with a white primer to really bring the green out followed by a super metallic. Green, yellow, black, red and blue all went into mixing this colour. Just before lacquering we sprayed a very very light mist of black over the high points of the tubes where the light would hit if you were looking at it side on, this gives the frame a even glow, a small detail which you'd probably never notice but it does make a difference."

För några pengar extra lackade dom en Columbus Tusk-gaffel i samma färg. Såhär blev det:

01.jpg

Längre än såhär har jag inte kommit! Vill bygga upp den så den känns rolig, go och bekväm att cykla på. Inte alltför tung. Inte alltför retro (det blir mao inte silver-Athena).

Planen just nu är Sram Force eller möjligtvis Campagnolo Chorus om budgeten tillåter (med "gamla" vevpartiet isf). Skulle gärna ha helsvarta fälgar. Letade överallt men det verkar inte existera "vanliga" fälgar" som inte har en ful silvrig bromsbana. H Plus Son Archetype är undantaget men färgen på dom slits snabbt bort. Har just nu siktet inställt på 35/25 millimetrare i kolfiber.

Uj, uj...nu blev det dräggel. Mycket fin, grattis till den! Kan du berätta mer om ramen? Var köpte du den ifrån och var det du som beställde lacken? Får man fråga om priset? Force hade varit perfekt. Open pro CD fälgarna håller färgen lite bättre än svarta fälgar

pewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Uj, uj...nu blev det dräggel. Mycket fin, grattis
> till den! Kan du berätta mer om ramen? Var köpte
> du den ifrån och var det du som beställde
> lacken? Får man fråga om priset? Force hade
> varit perfekt. Open pro CD fälgarna håller
> färgen lite bättre än svarta fälgar

Tack! Jag köpte ramen via LFGSS från http://www.noquarterbikes.co.uk. Det är en ung engelsman som driver det, han säljer gamla cykelprylar och lackar på beställning. Hans pappa har lackat hot rods i massa år så det är han som sköter den biten. Jag beställde inte lacken själv. Men jag älskar färgen och ville ha matchande gaffel så den gjorde dom åt mig i efterhand. Det tog en himla tid och kommunikationen under tiden var sådär. Men dom gör ett grymt jobb. Ramen är i oversize 631. 1 1/8 styrlager. Betalade 350 pund för själva ramen. Fick den billigt eftersom lacken har en liten liten skada på kanten av styrstammen från att den vält i verkstaden.

Open Pro CD finns bara i 36 och 32 hål va? Tänker att jag ska köra 28/28 eller kanske 24/28. Sen är jag sugen på att ha lite bredare (modernare) fälg. Har kikat på dessa: http://www.light-bicycle.com/carbon...atible-basalt-braking-surface.html#.VJVg-71AA Någon som beställt fälgar därifrån? Blir nog antingen att jag bygger hjulen själv eller lämnar till någon här hemma.

Ribble har kampanj på grupper (och lite annat) fram till sista december: http://secure.campaigner.com/Campaigner/Public/t.show?7q7g9--3uzps-p3101w0&_v=2 Synd att pundet är så dyrt men Force för ca 5600 kr är ändå bra. Blir till att räkna på hur mycket jag har över efter jul...

Snygg! Vi är en del här på happy som köpt fälgar från light bicycles, jag själv är en av dom. Inga konstigheter, bra kommunikation, sjysst finish på grejerna och angivna vikter stämmer. Dom mailade tom mig eftersom mina 380g fälgar landat på typ 368g i produktionen o frågade mig om det var ok:).

Nej Open Pro finns även i 28 hål. Men jag förstår att du vill ha en bredare fälg likt Archetype, alpha 340 eller liknande. Och kolfiberfälg ser ju nice ut...Sen kan jag tycka att även ett klassiskt hjul kan se riktigt fint ut: http://www.abovecategorycycling.com/baum-cubano/ om man gör det på rätt sätt.

Intressant projekt. Speciellt när man räknar ihop vad totalsumman blir. Den blir ju mycket lägre än vad en ny motsvarande cykel kostar. Samtidigt får du ju någonting som känns unikt. Det är rätt väg att gå tycker jag.

Jag håller med om att ett klassiskt lågprofil-hjul kan se riktigt fint ut. Min första tanke var att köra lågprofil-kina-fälgar men efter att ha läst lite på nätet så blev jag rätt så avskräckt. Vill inte behöva gulla med cykeln och vara rädd om den och mig själv. Och jag har inte heller orken att dona med tubdäck. Tanken med att beställa 35/25-fälgar är dels att få en bredare fälg (och köra 25-26mm däck) men också att få nåt som håller och ser bra ut under tiden. En annan tanke är ju att jag skiter i hela kolfiber-grejen. Det tråkigaste med det är nästan att jag då får stå ut med att köra helsvarta däck (är sugen på gummisidor) för att det inte ska se helt koko ut. Jag inser ju att det är den kloka lösningen men det är inte den roligaste :).

Hittade ett företag i USA som lägger keramisk beläggning på aluminiumfälgar! Ser intressant ut:

Jag hoppas ha råd med nav från White Industries. Alternativet är Hope. Gillar Hope-naven, jag har dom på min andra cykel och har haft 0 problem. Men WI är ju lite blingigare (och tystare utgår jag ifrån).

Däck blir med största sannolikhet 26mm från Compass eller Grand Bois.

Fin Baum! Gillar när styrstammen är i samma färg som ramen. Funderade faktiskt på att låta dom lacka en styrstam till mig också men det blir ju sån gambling när en inte är riktigt säker på vilken längd som är rätt. En dag kanske man har råd med att bygga upp en helt skräddarsydd ram...

Bob Jackson och Mercian, och samtidigt funderingar kring Kina-fälgar i kolfiber..

Visst, det är du som ska ha cykeln, men varför ens titta på de märkena när du funderar över på att mixa med kolfiber och Kina-grejer? Är det bara utseende det handlar om? En stilla undran..

Stil och finess för mig vore att kombinera med ett par schyssta Franska fälgar.
Finns ju fler än Mavic numera, och är du lätt och inte cyklar 70 mil på raken kanske DUKE kan vara något?

JON på Just riding along är en riktigt trevlig och kunnig hjulbyggare och kan ge bra råd:

http://www.justridingalong.com/parts/wheel-parts/rims/road-runner-rim.html

Pegorelli skrev:
> Bob Jackson och Mercian, och samtidigt funderingar
> kring Kina-fälgar i kolfiber..
>
> Visst, det är du som ska ha cykeln, men varför
> ens titta på de märkena när du funderar över
> på att mixa med kolfiber och Kina-grejer? Är det
> bara utseende det handlar om? En stilla undran..
>
> Stil och finess för mig vore att kombinera med
> ett par schyssta Franska fälgar.
> Finns ju fler än Mavic numera, och är du lätt
> och inte cyklar 70 mil på raken kanske DUKE kan
> vara något?

Hade det bara varit utseende det handlade om hade jag kanske valt ett par kromade franska fälgar. Varför inte ramväxlar också? Nä usch, jag har ingen lust att bygga upp en ny cykel med målet att den ska se gammal ut. Jag tycker att man inte behöver göra allt enligt boken. Jag gillar utseende och funktion i en bra stålram. Samtidigt vill jag att den ska vara cykelbar och rolig att använda. Kolfiberhjul måste inte tvunget sitta på en aeroram från Canyon. Jag bytte nyss ut styrändsreglagen på min Bob Jackson och satte dit Sram Rival. Blev det fulare? Kanske, men det fungerar perfekt och gör det roligare att cykla på den.

Duke går bort pga pris och fula dekaler.

Cool ram! Bygg upp den med de delar du vill.

Det blir ofta fint med en blandning av traditionellt/modernt.

PS. Man kan undra om det hade varit mer accepterat om du hade skrivit Enve istället? ;) DS.

Tycker du gör helt rätt och förstår precis hur du tänker och jag hade gjort på samma sätt. Det allra snyggaste är ju modern grupp likt Force på ädre stålram samt moderna hjul. Tycker t.ex det är supersnyggt med 50 mm kolfiberhjul på en äldre stålram.

Det verkar dessutom finnas en bra marknad för kanttrådsfälgar med svarta sidor. Kom tillbaka Mavic Open Pro Ceramic! Allt är förlåtet.

scottparsley skrev:
> Det tråkigaste med det är
> nästan att jag då får stå ut med att köra
> helsvarta däck (är sugen på gummisidor) för
> att det inte ska se helt koko ut.

Det finns däck med ljusa sidor
gb_700_26_large.jpg

http://www.compasscycle.com/tires_gb_700_26.html

De har även polerade alufälgar
rims_gb_rim.jpg

http://www.compasscycle.com/rims_gb_700c.html

Veloform i Gbg borde kunna fixa delarna
http://www.veloform.se/Veloform/Startsida/Startsida.html

/Håkan

Beställt Sram Force grupp från Ribble!

Lägger en bild här som påminnelse till mig själv om att svarta fälgar med silvrig bromsbana kanske kan funka ändå:

13469451834_d08bde9138_b.jpg

En sådan ram förtjänar ett par hjul med fälgar i trä! Cbita och Gerchio Ghisallo är två märken som gör träfälgar. Finns i flera modeller både för kanttråd och tubisar.

Träfälgar på min singlespeed.

IMGP0276.JPG

Senast ändrad:
Drosa skrev:
> En sådan ram förtjänar ett par hjul med fälgar
> i trä! Cbita och Gerchio Ghisallo är två
> märken som gör träfälgar. Finns i flera
> modeller både för kanttråd och tubisar.
>
> Träfälgar på min singlespeed.
>
>

Vilken läcker cykel! Lägg gärna upp fler bilder. Tror dock inte att såna fälgar är att föredra på en modern racer :)

Senast ändrad:
Känns ju lite som en trådkapning men eftersom du ville se någon bild till så...

IMGP0272.JPG

Dessutom har jag ett par hjul med cbitafälgar till racern. Fördelarna med sådan fälg är att de dämpar vibrationer väldigt bra och utseendet då kanske. Nackdelarna är att de är något tyngre än vanliga hjul och att de flexar i sidled något mer pga att man inte kan spänna ekrarna lika hårt som en vanlig fälg. Så visst, det är ju inga spurtar/klättrarhjul direkt.

scottparsley skrev:
...svarta fälgar med silvrig bromsbana kanske kan funka ändå

Det gör det absolut. Jag kör RS81 med Grand Bois 26 mm och det är både snyggt och snabbt. Har dessutom också en lila ram inte helt olik den på bilden ovan.

Drosa skrev:
> Dessutom har jag ett par hjul med cbitafälgar
> till racern. Fördelarna med sådan fälg är att
> de dämpar vibrationer väldigt bra och utseendet
> då kanske. Nackdelarna är att de är något
> tyngre än vanliga hjul och att de flexar i sidled
> något mer pga att man inte kan spänna ekrarna
> lika hårt som en vanlig fälg. Så visst, det är
> ju inga spurtar/klättrarhjul direkt.

Ser ut som den perfekta cykeln för sommarens finrundor. Särskilt avis på vevpartiet.

AndreasVH skrev:

> Det gör det absolut. Jag kör RS81 med Grand Bois
> 26 mm och det är både snyggt och snabbt. Har
> dessutom också en lila ram inte helt olik den på
> bilden ovan.

Åh det låter fint det. Lägg gärna upp bild!

scottparsley skrev:
---------------------------------------------
> Åh det låter fint det. Lägg gärna upp bild!

Det är en omlackad Pro-Lite med Rival22. Inget märkvärdigt, men väldigt funkis och skön:

På bilden dammig efter en oplanerad, men rolig grusvägssträcka… :)

Drosa skrev:
> Nackdelarna är att de är något
> tyngre än vanliga hjul och att de flexar i sidled
> något mer pga att man inte kan spänna ekrarna
> lika hårt som en vanlig fälg.

En metalls styvhet beror inte på dess förspänning.
Så om inte ekrarna är så löst spända att de slackas helt så ändrar sig inte hjulets (laterala) styvhet med ekerspänningen.

/Håkan

HåkanC skrev:
-----------------------------------------------------
> Drosa skrev:
> --------------------------------------------------
> > Nackdelarna är att de är något tyngre än vanliga hjul och att de flexar i sidled något mer
> > pga att man inte kan spänna ekrarna lika hårt som en vanlig fälg.
>
> En metalls styvhet beror inte på dess förspänning...

Hur beter sig träfälgen?

Vacker ram Scott och gillar idén att bygga en modern cykel med klassiskt utseende!
Den blir bra oavsett vad du väljer men jag skulle nog välja polerade delar tex Atena: http://www.campagnolo.com/WW/en/Mechanical_Groupsets/athena/roadeller, Rival: http://www.roadbikereview.com/reviews/2008-sram-rival-groupset-pro-review eller Dura Ace 7700 om du hittar en bra beg grupp: http://roadcyclinguk.com/blogs/rich...ooking-groupset-ever.html#VpgEvV5LGZ4MH53b.97
Stör mig lite på de ojämna lödfogarna men det är så brittiska rambyggare traditionellt gör.
Vill inte kapa tråden men kan tipsa om att jag har en Mercian Vincitore Special 55 cm randonneur/touring till salu: http://www.merciancycles.co.uk/frames/37/vincitore-vincitore-special

Igino Cazzola skrev:
> HåkanC skrev:
> ---
> > Drosa skrev:
> >
>
> > > Nackdelarna är att de är något tyngre än
> vanliga hjul och att de flexar i sidled något mer
>
> > > pga att man inte kan spänna ekrarna lika
> hårt som en vanlig fälg.
> >
> > En metalls styvhet beror inte på dess
> förspänning...
>
> Hur beter sig träfälgen?

Som en vanlig fälg fast med mer komfort skulle jag väl beskriva det. Att de efter en inkörningstid behöver spännas upp får man räkna med.

AndreasVH skrev:

> På bilden dammig efter en oplanerad, men rolig
> grusvägssträcka… :)

En cykel i min smak! Ändamålsenlig och snygg.

Honky Dory skrev:
> Vacker ram Scott och gillar idén att bygga en
> modern cykel med klassiskt utseende!
> Den blir bra oavsett vad du väljer men jag skulle
> nog välja polerade delar tex Atena:
> http://www.campagnolo.com/WW/en/Mechanical_Groupse
> ts/athena/roadeller, Rival:
> http://www.roadbikereview.com/reviews/2008-sram-ri
> val-groupset-pro-review eller Dura Ace 7700 om du
> hittar en bra beg grupp:
> http://roadcyclinguk.com/blogs/richards-blog/shima
> no-dura-ace-9-speed-the-best-looking-groupset-ever
> .html#VpgEvV5LGZ4MH53b.97
> Stör mig lite på de ojämna lödfogarna men det
> är så brittiska rambyggare traditionellt gör.
> Vill inte kapa tråden men kan tipsa om att jag
> har en Mercian Vincitore Special 55 cm
> randonneur/touring till salu:
> http://www.merciancycles.co.uk/frames/37/vincitore
> -vincitore-special

Är dina initialer PT möjligtvis? Kan en tjinga Vincitoren och betala om ett år eller så? :)

Jag är hursomhelst ledsen att göra dig besviken men gruppen är redan beställd. 2015 års Sram Force blir det. Detta bygge blir mer åt det funktionella/moderna hållet istället för det traditionella/kromade.

Senast ändrad:
desmo skrev:
> Helsvarta? Skulle FLO kunna vara ett alternativ?
> http://www.flocycling.com/wheels_front_flo_30.php

Dom ser fina ut! Men dom verkar tyvärr vara anodiserade (likt H plus son) så efter några veckors körning ser dom ut som alla andra. Men bra pris, bra profil, okej vikt och inte så blaffiga dekaler. Lägger dom på kanske-listan. Enda alternativet för helsvarta fälgar som håller sig helsvarta verkar vara kolfiber eller keramisk beläggning (vilket knappt verkar existera längre).

Honky: Jag drar ett PM till dig.

Det kom ett paket:

_DSC2737.jpg

_DSC2738.jpg

Valde 11-28 och 50/34 eftersom jag är svag och långsam. Nästa steg får bli hjulen tänker jag. Har inte tagit beslut ännu men det lutar just nu åt Light Bicycles nya 35mm. Hoppas hinna klart lagom till våren, men cykelkontot är (som alltid) ansträngt så vi får se hur det går.

Senast ändrad:
...samtidigt kan jag inte låta bli att fortsätta kika på :http://www.ligerowheelworks.com/shop/ligero-vm29-dark-matter-rim

Aluminium med keramisk beläggning. 24mm bredd 29mm höjd. 435 gram. Vad är haken?

HåkanC skrev:
> Drosa skrev:
> -----
> > Nackdelarna är att de är något
> > tyngre än vanliga hjul och att de flexar i
> sidled
> > något mer pga att man inte kan spänna ekrarna
> > lika hårt som en vanlig fälg.
>
> En metalls styvhet beror inte på dess
> förspänning.
> Så om inte ekrarna är så löst spända att de
> slackas helt så ändrar sig inte hjulets
> (laterala) styvhet med ekerspänningen.
>
>
> /Håkan

Själva materialets egenskaper ändras inte men ett hjul med hårt spända ekrar blir styvare än ett med löst spända ekrar iom att kraften i ekrarna är högre, tänk på ekrarna som fjädrar så blir det enkelt att förstå hur det funkar.

/T

Jilster skrev:
> Jag har kört på 38mm kina kol fälgar som jag
> byggt med fina campa nav. Köpte den bredare CX
> varianten från light-bicycle. Funkat kanon på
> stig och väg. Skulle sitta fint på din ram.
>
>
> http://www.light-bicycle.com/carbon-700C-25mm-wide
> -road-rim-clincher-35mm-deep-U-shape-tubeless-comp
> atible-basalt-braking-surface.html

Låter bra! Det är den varianten som du länkar till som jag kikat på. Var dom svåra att bygga upp själv? Min hjulbyggarerfarenhet är som följer: ett (1) par hjul baserade på 700 grams Rigida Sputnik och 36 st DT Alpine...

Det var mina första hjul i kolfiber så jag lät en affär bygga upp hjulsetet. De gjorde ett halvbra jobb så jag har fått spänna om allt själv så jag tror nog att det inte skiljer sig så mycket. Skulle dock använda en tensiometer om jag byggde i kol.

tmalm skrev:
-----------------------------------------------------
> HåkanC skrev:
> > Drosa skrev:
> > > Nackdelarna är att de är något tyngre än vanliga hjul och att de flexar i sidled
> > > något mer pga att man inte kan spänna ekrarna lika hårt som en vanlig fälg.
> >
> > En metalls styvhet beror inte på dess förspänning.
> > Så om inte ekrarna är så löst spända att de slackas helt så ändrar sig inte hjulets
> > (laterala) styvhet med ekerspänningen...
>
> Själva materialets egenskaper ändras inte men ett hjul med hårt spända ekrar blir styvare än
> ett med löst spända ekrar iom att kraften i ekrarna är högre, tänk på ekrarna som fjädrar
> så blir det enkelt att förstå hur det funkar...

Bilagor

• tension.gif
    tension.gif
    3.4 KB · Besök: 55
Undrar om den där avvikelsen är uppmätt på samma halva som kraften, eller motstående ände av hjulet. Det senare skulle förklara varför det ser ut som det gör.

tmalm skrev:
> Själva materialets egenskaper ändras inte men
> ett hjul med hårt spända ekrar blir styvare än
> ett med löst spända ekrar iom att kraften i
> ekrarna är högre, tänk på ekrarna som fjädrar
> så blir det enkelt att förstå hur det funkar.

Nej, det stämmer inte
Vilket även mätníngarna i figuren Igino visar

Figuren kommer härifrån: http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Där det även förklaras hur mätningarna är utförda.

/Håkan

Vad vi kan se här med den senaste tabellen är att vissa förlitar sig på tabeller och har det som en "sanning" och andra förlitar sig på hur det funkar i praktiken. Min erfarenhet är att alla hjul som jag har haft "slö" ekerspänning på och har fått uppspänt är att hjulen har blivit styvare i sidled. Sedan ger jag blanka f-n i vad en löjlig tabell visar.

Kanske dessa fälgarna kan vara något:http://www.hedcycling.com/ardennes/ardennes-black/ardennes-black . 25 mm samt att fälgsidan är svart och jag tror att sidan håller sig svart även efter ett tag. Tror också man kan få tag i fägen separat.

pewe skrev:
> Kanske dessa fälgarna kan vara
> något:http://www.hedcycling.com/ardennes/ardennes
> -black/ardennes-black . 25 mm samt att fälgsidan
> är svart och jag tror att sidan håller sig svart
> även efter ett tag. Tror också man kan få tag i
> fägen separat.

Hmm. Klart intressant! Har tittat på Ardennes Plus/Belgium Plus (som ju finns att köpa löst) sen tidigare och dom verkar riktigt goa. Får hålla ögonen öppna.

Jag har nu bett Vivian på Light Bicycle att skriva ihop en invoice till mig på ett par kompletta 35mm 24/28h hjul till mig med Novatec-nav. Jag har inte betalat ännu och är ambivalent in i det sista. Min intention var ju egentligen att själv bygga hjul på nav från WI eller Hope. Men numer är ju kronan inte värd många dollar och det lockar att hålla nere budgeten och hinna klart innan säsongen sätter igång... Kanske är det dumt, kanske borde jag istället bara gå all in när jag ändå håller på...

Tillbaka
Topp