[Byggtråd] Mini-cargo - eller för snål för en omnium

L.and

Aktiv medlem
Så!
Tiden är kommen och alla delar jag fått ihop via yardsale och dylikt ska komma till användning.
Först och främst har vi en ram, en diamondback topanga av modell patinerad, tung och stor. 20201124_134319.jpg
Sedan en gaffel donerad av @Taylor Swift samt ett hjul från yardsaletrådens skyddshelgon @IM .

Tanken är alltså att medelst häxkonst och metallslöjd para en gammelmtb med en bmx och slänga in ett frontrack i mixen för att se vad som händer.

Sagt och gjort, svetsning påbörjades med hjälp av en kompis som har gjort sånt här förr.
Först skulle downtube och headtube bort:
20240312_174931.JPG

Sedan var det dags att svetsa på en ny headtube och ändra vinkel på downtube
20240312_190221.JPG

Sista steget för dagen var att förlänga styrrör på gaffel med hjälp av styrröret från den ursprungliga gaffeln.
20240312_201150.JPG
Med allt kritiskt svetsande gjort lämnade jag kompisen med en svets i ena handen och en ram i den andra, så nu kvarstår bara att lära mig svetsa själv för att kunna bygga rack mm. Tanken är skivbroms på sikt men först ska jag få det hela upp och springande.

grym, går själv i tankarna att mecka ihop en liknande! Hur går tankarna krings själva racket, ska det vara avtagbart al a fistagarage?

Jag tror mig ha de flesta delarna som behövs för att få ihop det här, däremot saknas det (förutom svetskunskapen då) en gastub till svetsen. Är det någon som har en uppfattning om var man bäst införskaffar en sån?

Fantastisk bygge! Älskar looken på dessa skapelser ?

Blir det färg på eller behåller du den Raw för att få extra mycket frankenbike look?

Fantastisk bygge! Älskar looken på dessa skapelser ?

Blir det färg på eller behåller du den Raw för att få extra mycket frankenbike look?
Tackar! Tanken är att initialt bara dra på ngn färg för att det inte ska rosta sönder och samman, på sikt har jag dock en vision om att lacka om den helt, men eftersom det byggs rätt mycket på känsla vill jag veta att allt lirar och att jag lärt mig svetsa tillräckligt för att få på skivbroms fästen osv innan jag lägger ngn tid på det!

Så, gas inhandlad, diskbråck lite mindre påträngande och ett par timmar frigång i helgen. Showen fortsätter alltså. Idag har jag:
1. Försökt lära mig svetsa
2. Försökt bygga framrack

Ingen av aktiviteterna tål väl kanske någon närmare granskning, men jag fick i alla fall ihop ett rack och har byggt en narval/enhörning av cykeln. Dessutom har det skarvade styrröret snyggast till medelst vinkelslip. Känns som att det hela håller ihop rätt skapligt men det är ju inte heler ett viktmässigt lätt (eller för den delen särskilt snyggt) bygge.
Dessutom idkas linoljemålning i förrådet så jag får hålla till på garagegolvet.
20240414_214634.JPG
20240414_214649.JPG20240414_221701.JPG

Ja jävlar vad dåliga bilder jag producerar.
Hursom, idag har iallafall racket svetsats ihop med resten av cykeln. Fick skära till en lite bonusbit för att få stabilitet på flaket pga svag svetsare. Det blev lite mer styrsel på det men återstår eventuellt en runda med svetsen innan allt känns bra.
Nu handlar det bara om att motstå frestelsen att slänga på delar på cykeln och bara nöjd innan jag åtminstone fått på något rostskydd på styrrör och flak.
Sen ska skivbromsfästen och sånt på, men planen är nog att känna in cykeln i övrigt innan dess.
Nåväl, följer upp med några lite mindre svaga bilder!
20240416_222956.JPG20240416_223037.JPG

Ja jävlar vad dåliga bilder jag producerar.
Hursom, idag har iallafall racket svetsats ihop med resten av cykeln. Fick skära till en lite bonusbit för att få stabilitet på flaket pga svag svetsare. Det blev lite mer styrsel på det men återstår eventuellt en runda med svetsen innan allt känns bra.
Nu handlar det bara om att motstå frestelsen att slänga på delar på cykeln och bara nöjd innan jag åtminstone fått på något rostskydd på styrrör och flak.
Sen ska skivbromsfästen och sånt på, men planen är nog att känna in cykeln i övrigt innan dess.
Nåväl, följer upp med några lite mindre svaga bilder!
Visa bilaga 693095Visa bilaga 693096
Skall försöka komma ihåg att ta en bild på hur det ser ut på omnium orginal med infästningen av flaket. Det sitter otroligt stumt tycker jag.

I väntan på lite bättre väder för att kunna lägga någon form av fulprimer så inventeras bra-att-ha-lådan efter delar som ska på cykeln.
Först ut är ett vevparti från @slice me nice . Klingorna var rätt slut men slipade ner den största klingan som får gå som kedjeskydd och planerar sätta på ett Kina-n/w-drev på mittenklingans tidigare plats.
3578da89-eff2-4135-8897-c8e082ee6465-1_all_56700.jpg

Hur utvecklas bygget?
Kul att du frågade! Mötte upp en kille i ett mörkt parkeringsgarage i en närförort för lite klassisk byteshandel. Fick med mig ett centralstöd som vid första anblick ser ut att passa perfekt för uppgiften! 20240514_221528.JPG20240514_221617.JPG
Tyvärr gick både bil och katt sönder nu när det var väder för att lacka, så det har gått lite i stå. Planen är dock att ful-lacka det svetsade till helgen för att sen kunna bygga vidare.

Kul att du frågade! Mötte upp en kille i ett mörkt parkeringsgarage i en närförort för lite klassisk byteshandel. Fick med mig ett centralstöd som vid första anblick ser ut att passa perfekt för uppgiften! Visa bilaga 699247Visa bilaga 699248
Tyvärr gick både bil och katt sönder nu när det var väder för att lacka, så det har gått lite i stå. Planen är dock att ful-lacka det svetsade till helgen för att sen kunna bygga vidare.
Låter skumt, det var säkert stulet!

Så, tänkte smyga ut och påbörja lackning efter barnens läggning osv.
Först visade det sig att primern jag hade liggande hade beckat igen. Sen visade det sig att även kallzinkningen gått samma öde till mötes. Så även den gröna sprayfärgen jag hade liggandes som jag trodde skulle matcha befintlig lack hyfsat. Eftersom jag är vuxen så tog jag mitt förnuft till fånga, hängde in cykeln igen och planerade kommande inköp.

Näää.
Istället gjorde jag som varje människa men svagt konsekvenstänk hade gjort i min sits, gick på med den halvblanka svarta färg jag hittade i förrådet. Resultatet blev ärligt talat rätt risigt men nu är prio mest att få ihop en cykel för att se att det här Franken-bygget faktiskt funkar för att i så fall i nästa steg göra ett litet mer ambitiöst jobb med lacken.
20240515_210806.JPG20240515_210811.JPG

Så, tänkte smyga ut och påbörja lackning efter barnens läggning osv.
Först visade det sig att primern jag hade liggande hade beckat igen. Sen visade det sig att även kallzinkningen gått samma öde till mötes. Så även den gröna sprayfärgen jag hade liggandes som jag trodde skulle matcha befintlig lack hyfsat. Eftersom jag är vuxen så tog jag mitt förnuft till fånga, hängde in cykeln igen och planerade kommande inköp.

Näää.
Istället gjorde jag som varje människa men svagt konsekvenstänk hade gjort i min sits, gick på med den halvblanka svarta färg jag hittade i förrådet. Resultatet blev ärligt talat rätt risigt men nu är prio mest att få ihop en cykel för att se att det här Franken-bygget faktiskt funkar för att i så fall i nästa steg göra ett litet mer ambitiöst jobb med lacken.
Visa bilaga 699479Visa bilaga 699480
Funktion före utseende!

Gah, stött på patrull.
Verkar som att gängorna i vevhuset inte mår toppen, får nämligen inte dit vevlager. Har någon koll på var man kan hitta en gängskär (?) i rätt storlek?
Edit: problem löst. Fick gå på ett par gånger till med mässingsborste på dremel. Nu återstår bara styrlager, lite problematiskt eftersom röret deformeras lite vid svetsning tror jag...

Senast ändrad:
Nu börjar jag närma mig ett första utkast. Styrlager monterade med adekvata verktyg (puck och hammare)20240516_224948.JPG
Sadelstolpe nedsvarvad till rätt dimension osv.
Funderar på vilka vevar som ska på och konstaterar att det nog kommer behövas ett styre med mer rise, men det tar sig! Observera centralstödet!
20240517_234841.JPG20240517_234926.JPG

Nu börjar jag närma mig ett första utkast. Styrlager monterade med adekvata verktyg (puck och hammare)Visa bilaga 700109
Sadelstolpe nedsvarvad till rätt dimension osv.
Funderar på vilka vevar som ska på och konstaterar att det nog kommer behövas ett styre med mer rise, men det tar sig! Observera centralstödet!
Visa bilaga 700110Visa bilaga 700111
Mer rise? Tycker droppet ser rimligt ut. Undvik att inspireras av @LWB och hans alltför avslappnade attityd till cykling.

?

Lydde @Peth s råd och lät droppet vara. Fick byta sadel för att få lite balans i grejerna men nu är den ändå up-and-running.

Kvarstår en del som att svetsa skivbromsfästen osv men så här kommer den få gå ett tag för att känna på!
Handtagen kommer generöst från @wukkaN och skulle väl egentligen på en barncykel, men nu låg de ju närmast när ivern kom över mig.

20240519_210153.JPG
20240519_210146.JPG
20240519_210139.JPG

Efter donation av hamax-fäste från @David_J så börjar det här utvecklas till en riktig pappacykel. Skärmar ska nog på vad det lider, även om den är snyggare utan. Det är också något lockande i att sy ramväska, skulle fan kunna få plats med ett till barn i den!
Visa bilaga 701523
Jäklar vad snygg den är!!!
Proportionerna är mycket bra !
Tack för en av de bästa byggtrådarna jag läst ?

Efter donation av hamax-fäste från @David_J så börjar det här utvecklas till en riktig pappacykel. Skärmar ska nog på vad det lider, även om den är snyggare utan. Det är också något lockande i att sy ramväska, skulle fan kunna få plats med ett till barn i den!
Visa bilaga 701523
Värmer gott i hjärtat att kunna bidra till en sån grym skapelse! ?
Hoppas lillen/lillan kommer trivas där bak! ?

Dags för halvtidsuppdatering och utvärdering!

Cykeln har använts mycket mer än jag trodde, går i princip dagligen till skola och tåg osv.
Sitter numera en korg på i fram som jag igår fick tummen ur och satte fast ordentligt med vagnsbult och vingmutter för att kunna ta av och på på ett smidigare sätt. Nackdelen med korgen är att minsta barnet vägrar åka något annat än korg om vi ska någonstans, men det kan jag leva med.

Till vintern blir det nog skivbromskonvertering tänker jag.
Bilder!

Bilagor

• PXL_20241027_071809697.jpg
    PXL_20241027_071809697.jpg
    1.2 MB · Besök: 80
  • PXL_20241023_093407450.jpg
    PXL_20241023_093407450.jpg
    1.6 MB · Besök: 86
  • PXL_20241027_071828959.jpg
    PXL_20241027_071828959.jpg
    1.3 MB · Besök: 88
  • PXL_20241027_071839749.MP.jpg
    PXL_20241027_071839749.MP.jpg
    1.1 MB · Besök: 85
Utvärdering har gjorts, cykeln har använts friskt och förtjänar därför skivbromsar, dynamo, ny lack och skärmar.
Men en sak i taget, första steget (efter att försökt lära mig bygga dynamohjul i fram) blev att svetsa skivbromsfästen. Fäste sågades till, ett extra stag fick åka på plats och adaptern fick möta filen. Sagt och gjort, det må se ut som sju svåra år mer jag tror faktiskt att det kommer funka!
IMG_20260307_225453130.webp
IMG_20260307_232041884.webp

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp