[Byggtråd] Miyata Motard

erik_valdemar

Aktiv medlem
[Byggtråd] Miyata Motard
Vissa cyklar glömmer man aldrig. Min vilja att bygga en cykel själv började med F. Moser Motard:

Jag kommer aldrig att uppnå en så fulländad skapelse, men jag kommer att fortsätta försöka. Mitt första försök, Cannondale M700 Motard, stals en kort tid efter slutförandet. Detta är mitt andra försök.

Grundplåten är återigen en klassisk aluminium-MTB från tidigt 90-tal, och slutresultatet lär bli snarlikt. Men den som följer tråden får se...
IMG_20220325_210337.jpg

P.S. Cannondalen kan ses i tråden 'Visa din Cannondale' https://happyride.se/forum/threads/visa-din-cannondale.1131518/post-2734479

[Byggtråd] Miyata Motard
Vissa cyklar glömmer man aldrig. Min vilja att bygga en cykel själv började med F. Moser Motard:
Den cykeln minns jag med!

[Byggtråd] Miyata Motard
Efter att min pendlarcykel fått sin sadel och sadelstolpe stulna (ROGNTUDJUU!), så fick jag lov att påbörja arbetet med Miyatan för att ha något att cykla på.

Först avlägsnades allt skräp (reflexer, cykeldator, etc) och en enkel avtorkning utfördes. Därefter byttes de förvånansvärt fräscha originaldäcken (som dock hade ett par revor i sidoväggarna) mot de nya slicksen. Rätt nöjd med utseendet, men man kanske skulle satsat på fetare ostar? Det blir ju lite krängigt i kurvorna på så smala fälgar dock, något som jag störde mig på i förra bygget.
IMG_20220418_151855.jpg

IMG_20220418_161608.jpg

En provcykling gav mersmak, cykeln känns lätt, direkt och mjukgående, men jag ser fram emot bockstyret. Rakt styre funkar inte alls för mina handleder. Fortsättning följer snart!

P.S. Pizzaskivan ska bort snarast, men kassettverktyget var otillgängligt.

Bilagor

• IMG_20220418_151855.jpg
    IMG_20220418_151855.jpg
    1.4 MB · Besök: 79
[Byggtråd] Miyata Motard
Efter att min pendlarcykel fått sin sadel och sadelstolpe stulna (ROGNTUDJUU!), så fick jag lov att påbörja arbetet med Miyatan för att ha något att cykla på.

Först avlägsnades allt skräp (reflexer, cykeldator, etc) och en enkel avtorkning utfördes. Därefter byttes de förvånansvärt fräscha originaldäcken (som dock hade ett par revor i sidoväggarna) mot de nya slicksen. Rätt nöjd med utseendet, men man kanske skulle satsat på fetare ostar? Det blir ju lite krängigt i kurvorna på så smala fälgar dock, något som jag störde mig på i förra bygget. Visa bilaga 550972
Visa bilaga 550973
En provcykling gav mersmak, cykeln känns lätt, direkt och mjukgående, men jag ser fram emot bockstyret. Rakt styre funkar inte alls för mina handleder. Fortsättning följer snart!

P.S. Pizzaskivan ska bort snarast, men kassettverktyget var otillgängligt.
Trevligt med slicks, gillar verkligen Terra när den är så clean?

[Byggtråd] Miyata Motard
[Byggtråd] Miyata Motard
Bygget fortsätter lite smått, denna gång med hädelse. Eftersom styren med trevlig form endast kommer i silver, läs Nitto Randonneur, och styrstam och styrlinda är svarta, så får man lov att flexa sina icke-befintliga lackeringsfärdigheter.

Före:
IMG_20220430_131214.jpg

Efter:
IMG_20220501_085248.jpg

Resultatet är godtagbart, på lite håll åtminstone. En falkögd observatör noterar att även nya bromskabelhängaren fick sig en släng av sleven.

[Byggtråd] Miyata Motard
Haha, så funkis att bara måla det synliga. Love it! ?

Min kompis Olle upptäckte att förra ägaren till hans hus hade kört en liknande grej: Målat om väggarna men inte bakom innerdörrarna. De stängde han ju ändå aldrig..

[Byggtråd] Miyata Motard
Precis som jag befarat så skrapades exakt all färg av när jag provmonterade styrstammen. Men det var i alla fall värt ett försök. Nu får jag leva med lite silverblänk mellan stam och linda.

[Byggtråd] Miyata Motard
Skam den som ger sig! Efter att ha insett att styrstam och bromsvajerstoppet hade fel diameter, så fick jag lov att byta tillbaka till originalstammen. Då tog jag tillfället i akt och lackade denna på plats på styret, så nu är allt fint och glänsande svart. Provmonterade styre och bromshandtag, tycker det ser ganska trevligt ut trots positiv vinkel på stammen.
IMG_20220522_131420.jpg

Tillbaka
Topp