[Byggtråd] monstercross (nystart igen.. strippat stål)

cola

Aktiv medlem
inspiration.jpg
Jävlar också.

Har bestämt mig för att veva runt lite i cykelrummet. Hade tidigare följande stall: en AM med massor av slag för hela berget och skogen,plastracer för triathlon och soliga sommarrundor, helstel stålunivega för skitgöra- dra kajaken men även en del lättare skogssvängar, otävlingsmässig fulcross för grusvägsrally och vinterträning, en ss som åker till affären, typ. Det tråkiga var att de roligaste cyklarna var ute och cyklade minst men behövde mest underhåll, inge bra.

Steg 1, sälja AM- klart fast med en tår i ögat!

Steg 2, köpa Fatbike- klart, till slut fann jag en on one som väl får anses vara ett favvomärke!

Steg 3, bli av det otävlingsmässiga cx:en och stålhästen för att istället bygga monstercross!

Kravspec:
29er såklart
Tålig nog för skog, men snabb på grus.
Skivbromsar, mekaniska.
Ram som tar typ racing ralph eller rocket ron eller liknande.

inspiration.jpg

Fast med växlar

Tanken är att monstret ska få slita på vintern men även snabba rundor där fatbiken inte hänger med. Plastraketen får leva vidare då den är ett måste för vägen. Gillar som sagt on one och nu har de grymma bundels på inbred 19 (har haft en tidigare och gillade den skarpt!).http://www.on-one.co.uk/i/q/ZXSTEELIN/on-one-inbred-26er-and-29er-steel-pick-n-mix-bundle 200 pund känns inte farligt! Vill köra ett Midge styre såklart.. http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMI/on-one-midge-handlebar Tänker lite kring gaffeln. Jag vill inte ha för mycket mtb- look på den, helst inte en fet kolgaffel alltså. Har kollat på en sådan här http://www.ebay.com/itm/mr-ride-MOS...9-for-MTB-Disc-Brake-White-Blue-/231528200247 billigt och bra?? Tar den nog med däck?

Sedan är tanken att fynda ett par beggade hjul på köp och sälj samt flytta över e del delar från den otävlingsmässiga. Nästa fundering, ska jag köra med de gamla STI (tror det är 8-delat men va faan, benen ska jobba också) eller byta till styrändsreglage?

Har några mekaniska bromsar som ligger och skräpar, finns det hopp om att de funkar till sti eller är det endast speciella modeller?

Sista frågan är självklart, kan man leva med endast fyra cyklar?

Senast ändrad:
Hej

Bromsreglage för rakt styre och STI drar olika mycket vire. Så i grunden så bör man ha sti specifika bromsar. Det finns säkert någon fiffig matchmaker som gör det möjligt dock.

MVH
magnus

tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Bromsreglage för rakt styre och STI drar olika
> mycket vire. Så i grunden så bör man ha sti
> specifika bromsar. Det finns säkert någon fiffig
> matchmaker som gör det möjligt dock.
>
> MVH
> magnus

Tack, någon som vet om det finns någon sådan?

Avid BB5/BB/, Hayes CX (5/elite eller vad den heter), TRP Spyre eller HY/RD.
Finns ju lite som drar vajer för lvg reglage, jag skulle nog kolla på TRP...

Blir nog skoj byggtråd detta, kommer följa!

Bra pris på ram där, har själv delar hemma till övers som jag kanske funderat på smacka ihop en pendlarmtb, går det se bilder på delarna man väljer till ramen på on one´s hemsida?

macaai skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir nog skoj byggtråd detta, kommer följa!
>
> Bra pris på ram där, har själv delar hemma till
> övers som jag kanske funderat på smacka ihop en
> pendlarmtb, går det se bilder på delarna man
> väljer till ramen på on one´s hemsida?

Alla delar finns i deras sortiment. Bara o söka! De har ofta nice prajs!

Hur gick det med det här bygget?

Nu för tiden är det tyvärr inga 200 pund för dealen, hoppas den sätts ner snart igen, vill bygga vinterpendlare :)

Mycket ändras på ett år kan man lugnt säga, de flesta cyklarna är utbytta men två st hänger kvar och gäckar!! Nu har jag börjat göra monstercross av stål 26an. Den har fått ärva hjulen från fulcrossen men du lirar ju såklart inte bromsfästena med.

Nu till frågan: Vet att det finns adapters för att flytta upp fästet för v-bromsen på ram och gaffel (för att komma rätt till de större hjulen) men hittar inte nu? Någon som kan hjälpa till?

Nystart igen.. det behövdes en vab- dag för att lusten skulle väckas, strippade tillslut den gamla stålhästen!
IMG_0145.JPG

Här står den på cxens hjul men den ska få behålla 26" hjul, blir smidigast.

Tanken är att ta bort all färg på ramen+ gaffel och köra en pulverklarlack, lite raw stuk.

Tänkt spec:

Växlar blir nog 1x9 med styrändsreglage.

Midge- styre eller liknande

Bromsar blir nog cantilever så jag kan köra feta däck men ff lvg reglage eller finns det någon boost för att köra v-broms?

IMG_0146.JPG

Någon som har följande liggandes så får ni gärna höra av er:

Midge- styre (slut i lager hos on one)
Styrändsreglage 9delat
Froglegs eller liknande

Men förbered er på den långsammaste byggtråden ever..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp