[Byggtråd] MoosevillePerformance - Billet 14T Pulley's

Tegheim83

Aktiv medlem
Helt onödigt, men jag känner att jag vill sätta ytterligare en prägel på min hoj.

Idag började jag köra skarpt på mina Billet NarrowWide Big Pulley 14T.
Dessa matchar mitt egendesignade framdrev och har samma kuggform och så vidare.
*Bilderna är klickbara*

CAD-konstruktion görs i Solidworks.

Såhär ser detaljen ut där.
Pulley - Render-01.JPG

Sedan programmerar jag i Mastercam, och en sida ser ut såhär med alla fräsbanor som är både 3- och 5-axliga.
20211104_185410.jpg

Simulerar körningen i Mastercam, och det ser lovande ut!

14T Simulate.png

Ikväll efter jobbet, började jag köra fram första sidan på första drevet.
Det ser lovade ut! :-)

20211105_172203.jpg

Har anledning att återkomma med fortsättningen... ;-)

Idag körde jag färdig pulley-hjulen på bägge sidor.
Nu väntar jag bara på lager och hylsor sen ska det provköras innan anodisering.
Det jag märkte, som bara var flax, var att det var jäkligt tight med det övre hjulet emot bakväxeln.
Kan bli så att gör kuggarna lite lägre för mer frigång.

20211107_124059.jpg20211107_140534.jpg20211107_140544.jpg20211107_140553.jpg20211107_141537.jpg20211107_155833.jpg20211107_160819.jpg

är det nån speciell anledning till att tänderna är narrow wide? trissor brukar väl inte vara det?

är det nån speciell anledning till att tänderna är narrow wide? trissor brukar väl inte vara det?

Sram trissor är NW. Lite svårt att ser, men det märker man när det rasslar bak och man letar och letar och inte hittar felet hos kedjan och kassett. Då ser man att NW på trissor och kedjan sitter i fel register.

Vet dock inte precis varför. Antar att dom ledar kedjan på en mer stabilt sätt.

I mitt fall handlar det mer om estetik än nytta. Sen tror jag inte det skadar då kedjan ligger lika tight på alla länkar när man växlar.
Ceramic Speed pratar lite om det gällande sina.

The Benefits of Narrow Wide Pulley Wheel Tooth Profile
Men jag har ingen egen fakta.

Jag gjorde så för att det matchar mitt framdrev med samma tandprofil :-)
Som om någon skulle märka det ;-)

474384-91bd82815e401911035c0df2b5a787e3.jpg

ceramicspeed är ju udda att de skryter om det, hade för mig att det var nån procent extra förlust med narrow wide drev. men det är såklart bara när andra gör det

Vet dock inte precis varför. Antar att dom ledar kedjan på en mer stabilt sätt.

NW på överste trissan skulle kunna trycka kedjan bättre åt sidan när man växlar. Ser dock inte fördelen med NW på nedre trissan. Finns väl ingen risk att kedjan kan hoppa av som på framdrevet? Kanske är den bara NW för att har identiska trissor.

NW på överste trissan skulle kunna trycka kedjan bättre åt sidan när man växlar. Ser dock inte fördelen med NW på nedre trissan. Finns väl ingen risk att kedjan kan hoppa av som på framdrevet? Kanske är den bara NW för att har identiska trissor.
Ja, övre kan jag förstå teorin kring, men nedre nog skitsamma.
I mitt fall är det en programmering och CAD mindre att görs dem identiska.

Igår fick jag hem lite lager till mina pulleys.

Har efter lite testning så inser jag att jag inte kan ha 14T som guide-pulley. Det är för tight helt enkelt i XTR-växeln.
Möjligt om jag gör kortare tänder, men då förlorar jag greppet om kedjan.

Skissar lite och testar. Original är 13T, det skulle funka också.

Hela syftet var att ha nåt eget/udda, och det uppnår jag med egna 13T eller 13T/14T-kombo :-)

20211112_164713.jpg

Snyggt! Går du ner på 13t får du släppa NW på det drevet. Oklart om det i praktiken gör någon skillnad dock.

NW på guide pulleyn (övre) känns bara dumt, risken att kedjan hoppar till där och hamnar ur synk lär vara mycket större än för nedre trissan. Ser dock ingen större poäng med att ha det på nedre heller.

NW på guide pulleyn (övre) känns bara dumt, risken att kedjan hoppar till där och hamnar ur synk lär vara mycket större än för nedre trissan. Ser dock ingen större poäng med att ha det på nedre heller.
Sram kör bara NW på nedre pulleyn ifall jag minns rätt.

Men det är väl bara en bra sak för TS? Då blir ju 13T övre det rimliga valet helt plötsligt

Sram kör bara NW på nedre pulleyn ifall jag minns rätt.

Men det är väl bara en bra sak för TS? Då blir ju 13T övre det rimliga valet helt plötsligt

Nej, som jag skrev längre upp kör Sram NW på båda. Vi var också överens att NW bara skulle ha nytta på översta trissa.

Bilagor

• A5E3333E-81FA-4FB1-9004-0E01E216DE27.jpeg
    A5E3333E-81FA-4FB1-9004-0E01E216DE27.jpeg
    30.6 KB · Besök: 58
  • 73FCFA8B-B081-4D8E-8E46-2664171160A7.jpeg
    73FCFA8B-B081-4D8E-8E46-2664171160A7.jpeg
    37.4 KB · Besök: 61
Nej, som jag skrev längre upp kör Sram NW på båda. Vi var också överens att NW bara skulle ha nytta på översta trissa.

Inte någon NW på dom tre sram bakväxlarna jag hade hemma heller.

Men du har säkert rätt. Du låter väldigt säker på din sak :)

CDC8FF49-7434-4478-83CC-1184857CF84D.jpeg

Inte någon NW på dom tre sram bakväxlarna jag hade hemma heller.

Men du har säkert rätt. Du låter väldigt säker på din sak :)

Jag hade bara koll på 11-delat. Där hade båda NW.

Visste inte att Sram hade ändrat det på Eagle. På Eagle är nu nedre trissa större: 14t. Det förklarar troligtvis också varför en har NW och den andra NW, dom är annorlunda endå.

Men då år stora frågan: varför är NW bra på nedre trissan och inte på överste??

EDIT: set nu att del av svaret finns i inlägg direkt ovanför. Men varför då NW på nedre trissan?

SRAM gick ifrån n/w på övre på grund av de problem som det orsakade med felsynk med jämna mellanrum.
Vet du när dom ändrade?

Jag hade bara koll på 11-delat. Där hade båda NW.
Visste inte att Sram hade ändrat det på Eagle. På Eagle är nu nedre trissa större: 14t. Det förklarar troligtvis också varför en har NW och den andra NW, dom är annorlunda endå.

Men då år stora frågan: varför är NW bra på nedre trissan och inte på överste??

EDIT: set nu att del av svaret finns i inlägg direkt ovanför. Men varför då NW på nedre trissan?

Två av dom växlarna jag kollade på här hemma var också 11-speed, så måste varit väldigt tidiga 11 speed som hade det isf?

Nw på nedre trissan minskar ju risken att den kliver av där. Slår ju rätt mkt trots clutch

Två av dom växlarna jag kollade på här hemma var också 11-speed, så måste varit väldigt tidiga 11 speed som hade det isf?

Sram GX 11-delat har vi fyra stycken av i familjen. Sista köpt i året, alla identiska, alla med NW på båda trissorna.

Nw på nedre trissan minskar ju risken att den kliver av där. Slår ju rätt mkt trots clutch

Förstår att det minska risken, men skulle tror att riskem är väldigt liten, även utan NW.

Alltså, i mitt fall är NW ingen funktion jag önskade mig, utan mer att jag ville att de skulle se roligare ut, och matcha mitt framdrev designmässigt.

Att jag nu i efterhand märker att 14T är för stort för guide-pulleyn innebär att jag kommer göra ett 13T-pulley som såklart inte kan vara NW, utan bara N :-)

14T går fritt, men med en hårsmån. Onödigt, och en risk för lås om en liten kvist hittar fram.

Tillbaka
Topp