[byggtråd] mtb - > gravelbike

Alex_is

Medlem
Hej!
Mitt första inlägg här, har dock läst många år.

Då jag dragit av korsbandet och väntar extremt lång rehab tänkte jag det kunde va kul att försöka skapa en gravelbike av en odämpad mtb. Det har tagit 3 veckor att övertyga sambon om att detta blir ett kul inslag i lägenheten, men nu har hon get med sig och hämtat en ram till mig.

Jag har hållit på mycket med att fixa gamla stålracer men aldrig varit i närheten av mtb eller gravel. Men med tanke på knäet kommer det nog dröja ett bra tag innan jag ligger och cyklar landsväg så tänkte att det här skulle va ett kul och motiverande projekt.

Ramen jag skaffat har märket primo, aldrig hört talas om? Tog den för att komponenterna ändå va exage 400lx genomgående och de är riktigt bra skick, tror inte cykeln är mycket använd.

Planen blir väl nu att skruva isär allt, tror jag kommer behålla vevarmar deraler och ev styrlager så ska jag byta styrstam styre vevlager (eller renovera, får se vad det är för modell) kommer behålla 3x7 så ska hitta nya reglage till dessa som passar gravelstyre (dropbar) så ja det är väl det att börja med. Tar gärna emot tips från alla som gjort liknande projekt eller om det är något mtb specifikt kanske som jag inte känner till. Tips på däck också tar jag gärna då 26" gravel, ska mäta fälgarna sitter 53 breda nu iaf.

Bilagor

• IMG_20250624_090346.webp
    IMG_20250624_090346.webp
    812.2 KB · Besök: 298
Hej!
Mitt första inlägg här, har dock läst många år.

Då jag dragit av korsbandet och väntar extremt lång rehab tänkte jag det kunde va kul att försöka skapa en gravelbike av en odämpad mtb. Det har tagit 3 veckor att övertyga sambon om att detta blir ett kul inslag i lägenheten, men nu har hon get med sig och hämtat en ram till mig.

Jag har hållit på mycket med att fixa gamla stålracer men aldrig varit i närheten av mtb eller gravel. Men med tanke på knäet kommer det nog dröja ett bra tag innan jag ligger och cyklar landsväg så tänkte att det här skulle va ett kul och motiverande projekt.

Ramen jag skaffat har märket primo, aldrig hört talas om? Tog den för att komponenterna ändå va exage 400lx genomgående och de är riktigt bra skick, tror inte cykeln är mycket använd.

Planen blir väl nu att skruva isär allt, tror jag kommer behålla vevarmar deraler och ev styrlager så ska jag byta styrstam styre vevlager (eller renovera, får se vad det är för modell) kommer behålla 3x7 så ska hitta nya reglage till dessa som passar gravelstyre (dropbar) så ja det är väl det att börja med. Tar gärna emot tips från alla som gjort liknande projekt eller om det är något mtb specifikt kanske som jag inte känner till. Tips på däck också tar jag gärna då 26" gravel, ska mäta fälgarna sitter 53 breda nu iaf.
Det där kommer bli toppen!
Har du en ram som du tänkt flytta över delarna till redan?
Är kassetten i schysst skick? Annars funkar väl dereilleur även med fler växlar i bak om det är ett alternativ?

Det där kommer bli toppen!
Har du en ram som du tänkt flytta över delarna till redan?
Är kassetten i schysst skick? Annars funkar väl dereilleur även med fler växlar i bak om det är ett alternativ?
Ska alltså bygga på den ramen. Med tanke på komponenterna som sitter på tror jag iaf det kan va en helt ok ram även om det inte är något känt märke.

Kassetten ser ocyklad ut I princip. En kul grej är ett det sitter biopace klingor på cykeln, har aldrig testat det innan. Så ska testa iaf innan jag börjar byta ut dom. Kassetten får jag se med. Sadelstolpen va märkt 89, skulle kunna va tillverkningsår och isf kanske kassetten är från samma år 😬

Nu ska jag bara lista ut hur jag ska få av styrstam utan att involvera ett knä...

Bilagor

• IMG_20250624_120741.webp
    IMG_20250624_120741.webp
    817.2 KB · Besök: 109
Ska alltså bygga på den ramen. Med tanke på komponenterna som sitter på tror jag iaf det kan va en helt ok ram även om det inte är något känt märke.

Kassetten ser ocyklad ut I princip. En kul grej är ett det sitter biopace klingor på cykeln, har aldrig testat det innan. Så ska testa iaf innan jag börjar byta ut dom. Kassetten får jag se med. Sadelstolpen va märkt 89, skulle kunna va tillverkningsår och isf kanske kassetten är från samma år 😬

Nu ska jag bara lista ut hur jag ska få av styrstam utan att involvera ett knä...
Aha! Då är jag med, snygg ram i alla fall.
Ja men då är det ju inte heller så mycket att fundera på vad gäller utväxling osv. Det blir väl mer en fråga om att hitta lvg-reglage som lirar, men det kanske du också redan har.
Nu vet jag inte hur stor du är, men ramen ser ju rätt liten ut vilket nog ändå kan vara positivt om du ska på med bockstyre!

Stalltips för styre är väl att skruva ut skruv och slå den nedåt för att få den att släppa, men det har du kanske redan provat!

Kul projekt, och en tråd jag kan relatera till. Fast jag gjorde tvärtom, vilade från mtb och byggde en lvg-hoj när jag korsbandsrehabbade 🙂

Angående 3x7-reglage för bockstyre så kanske du kan hitta ett par gamla RSX typ https://www.ebay.co.uk/itm/30632462...5n6mt67kPzkUZssbEMMHsYjOEJ9UyE9BoCWxAQAvD_BwE

Lycka till med både cykel och rehab 👍👍

/J

Aha! Då är jag med, snygg ram i alla fall.
Ja men då är det ju inte heller så mycket att fundera på vad gäller utväxling osv. Det blir väl mer en fråga om att hitta lvg-reglage som lirar, men det kanske du också redan har.
Nu vet jag inte hur stor du är, men ramen ser ju rätt liten ut vilket nog ändå kan vara positivt om du ska på med bockstyre!

Stalltips för styre är väl att skruva ut skruv och slå den nedåt för att få den att släppa, men det har du kanske redan provat!
Ja men exakt ramen är 46 på höjden, 49 på överröret så hoppas den funkar för mig som är 165, men det tror jag eftersom jag också kommer byta styrstammen så får lite kortare reach iom det.

Är inne på microSHIFT R7 reglage, tror dom skulle passa stilmässigt också och ska va kompatibla med shimano.

Juste, kan prova banka lite. Min metod för styre brukar vara att hålla ramen i ett ordentligt grepp mellan knäna/lår och vicka loss styret då, och det går ju inte i nuläget.

Kul projekt, och en tråd jag kan relatera till. Fast jag gjorde tvärtom, vilade från mtb och byggde en lvg-hoj när jag korsbandsrehabbade 🙂

Angående 3x7-reglage för bockstyre så kanske du kan hitta ett par gamla RSX typ https://www.ebay.co.uk/itm/30632462...5n6mt67kPzkUZssbEMMHsYjOEJ9UyE9BoCWxAQAvD_BwE

Lycka till med både cykel och rehab 👍👍

/J
Ånej haha ja alltså jag drog korsbandet på klättring så jag hade ju samma reaktion med när får man klättra igen?? 18 månader tydligen... Så tänkte en ny cykel skulle ju säkert va okej. Men jag är fortfarande inne i dom två månaderna rehab innan operation skall diskuteras.

Hur har det blivit med ditt knä? Om du vill berätta lite vad man kan förvänta sig, även om jag inte skadat det lika mycket som du verkar ha gjort 😬

Hur har det blivit med ditt knä? Om du vill berätta lite vad man kan förvänta sig, även om jag inte skadat det lika mycket som du verkar ha gjort 😬
Riktigt bra skulle jag säga. Kan sitta på huk (vilket gick typ först efter 18 månader). Åker utför vilket var helt omöjligt under den tid jag gick mellan olycka och operation. Springer jag för mycket kan det kännas "ansträngt" men sällan ont (över 25 km asfalt) . Cykling, både på landsväg och i skogen funkar 100% problemfritt.

Rehabbade ganska ambitiöst under ett drygt år med program hos sjukgymnast. Både styrka, spänst och balans. Nu försöker jag hålla igång, men kör ingen specifik prehab. På sikt har man väl en ökad risk för artros, men för egen del känns det minst lika bra som andra knät (som trasslar lite på annat sätt 🙂).

/J

Riktigt bra skulle jag säga. Kan sitta på huk (vilket gick typ först efter 18 månader). Åker utför vilket var helt omöjligt under den tid jag gick mellan olycka och operation. Springer jag för mycket kan det kännas "ansträngt" men sällan ont (över 25 km asfalt) . Cykling, både på landsväg och i skogen funkar 100% problemfritt.

Rehabbade ganska ambitiöst under ett drygt år med program hos sjukgymnast. Både styrka, spänst och balans. Nu försöker jag hålla igång, men kör ingen specifik prehab. På sikt har man väl en ökad risk för artros, men för egen del känns det minst lika bra som andra knät (som trasslar lite på annat sätt 🙂).

/J
Kul att höra! Både ortopeden och fysio har sagt att jag ska tänka efter om jag vill ha operation eller ej och att det ska diskuteras osv. Men jag förstår inte riktigt varför jag inte skulle vilja, känner mig väldigt begränsad nu och vill ju verkligen tillbaka till cykling, klättring och skidåkning etc. Kanske är det åldern, jag är 38.

Kul att höra! Både ortopeden och fysio har sagt att jag ska tänka efter om jag vill ha operation eller ej och att det ska diskuteras osv. Men jag förstår inte riktigt varför jag inte skulle vilja, känner mig väldigt begränsad nu och vill ju verkligen tillbaka till cykling, klättring och skidåkning etc. Kanske är det åldern, jag är 38.
Jag gick ett par år utan op, men det var verkligen inte bra. Klarade inte minsta vridning och kunde få otäcka "hoppa ur led"-klonk bara av att kliva ur bilen. Glad att jag fick operation till slut. Beror väl lite på hur man är skapt och om man har bra muskulatur kring knät som kan kompensera det avdragna korsbandet. Jag hade det inte 🙂 (44 år när jag drog av det).

/J

Funderar lite på hur jag ska dra frambromsen sen när jag ska ha gravelstyre (tänker mig quill adapter, styrstam, dropbar). På nuvarande styre/stam är det intern dragning. Någon som har erfarenhet av de olika lösningarna, antingen adapter för framgaffel eller styrstam?
IMG_20250625_154549.webp
Screenshot_20250625_165144_com.brave.browser_edit_40719777783215.webp

Idag är det omfattning av kullager på schemat
IMG_20250629_113017.webp

Funderar på om jag ska köra lila eller gula vajerhöljen (? Tunnlarna man drar vajer till växel och broms igenom).

Sakta men säkert går det framåt, nu monterat nytt vevlager och återmonterat vevarmarna och derailleur bak. Dock stött på problem då den lilla grejen som sitter underst där vajrarna till växlarna löper inte går att få in helt då det nya kapslade vevlagret tar upp mer plats än det gamla... Får se hur jag ska lösa det.
IMG_20250704_131331.webp

Det blir aldrig fel med Velo Orange men verkar bara ha stabiles, du kanske tänkte dig svarta?

Nice ja jag ska överväga dom, vet inte hur det skulle bli med silver men ja dom är ju nära originalskärmarna som dock va svarta. Tycker dock det kan bli problem på vintern med såna skärmar när det byggs upp snö mot dom?

Jaha, såhär har den hängt ett bra tag nu i väntan på sista leveransen från bikeshop.se. Någon annan som haft problem med dem på senaste? Annars är jag nöjd med det mesta på cykeln utom vajerdragningen till bakbromsen som inte är så snygg, där vajern går över quick release till sadelstolpen. Något förslag på hur det kan se bättre ut?
IMG_20250806_113352.webp

Jaha, såhär har den hängt ett bra tag nu i väntan på sista leveransen från bikeshop.se. Någon annan som haft problem med dem på senaste? Annars är jag nöjd med det mesta på cykeln utom vajerdragningen till bakbromsen som inte är så snygg, där vajern går över quick release till sadelstolpen. Något förslag på hur det kan se bättre ut? Visa bilaga 785011
Alternativet är ju att dra den med kortare hölje för att få det lite tajtare och kunna gå under skruven istället, men då riskerar man ju eventuellt funktionen...

Igår va vi ute på första turen (som gick till cykelaffären för att köpa styrlinda) 2 mil. Gick väldigt bra. Nöjd ffa med växlingen som funkar väldigt smidigt och ljudlöst. De här ovala klingorna kändes dock rätt märkliga att cykla med, så blir väl att jag byter ut dom framöver skulle jag tro. Glad att jag hann testa den iaf, med knappt en månad kvar till operation.

Bilagor

• IMG_20250920_133011.webp
    IMG_20250920_133011.webp
    1.4 MB · Besök: 54
Tillbaka
Topp