[Byggtråd] Mysteriet - Rossin

ostrand

Aktiv medlem
Det började som så ofta med en halvdålig facebook-annons. En Rossin cykel med rakt styre och asfula barends i Ystad för inga pengar. Jag som inte behöver fler projekt... men den såg ju kul ut, och såg ut att vara i rätt storlek. En kompis som var på campingen bredvid kunde hämta. Sagt och gjort, swishade gubben.

1781685053983.webp

Fick hem den och vände på styrstammen och tog av barends-en och hmm, ja den var ju ganska trevlig

1781685172993.webp

Men den ser ju bättre ut med bockstyre

1781685208390.webp

Men rören, de är ju inte runda utan ovala?

1781685243713.webp

Så vad fasen är det? Märkning saknas.
Stål är det ju eftersom magneten fastnar.

Enligt en FB-grupp - möjligen Dedaccai -rör.

1781685363653.webp

Hittade den här: Rossin Comp
och det ser ju på pricken ut som min.

Så vad är planen?
Ramen är fin och i väldigt fint skick så den ska naturligtvis ha en campagrupp, gärna en bra sådan. Sedan får vi se.

1781685944972.webp

Rätt vanligt om man ska bygga en gaffel, om inte annat :-) Och är väl inte så dumt annars heller, om man vill ha olika vridstyvhet i olika dimensioner? Kanske rent av kan bli lite mer aero för rör som sitter vertikalt.
Det måste ju finnas objektiva fördelar, annars hade en väl inte använt dom, får en hoppas, men det KÄNNS, jag vet inte riktigt hur det känns men det KÄNNS 🤌

Jag tycker väl mest att ramen är cool, intressant och ovanlig, och värd bättre öde än att köras med en Sora-grupp med rakt styre. Nu är det inget fel på Shimano Sora ijentlijen, men en fin italiensk landsvägsram bör kanske ha en trevligare grupp. Ramen är också i väldigt fint skick och värd att bevaras.

Jakten på en lämplig grupp pågår, jag har ett par Mirage -grupper hemma men tvekar - hade gärna haft Chorus eller Record på den.

Det måste ju finnas objektiva fördelar, annars hade en väl inte använt dom, får en hoppas, men det KÄNNS, jag vet inte riktigt hur det känns men det KÄNNS 🤌
Det vanliga är väl att tillverkarna hoppas att det säljer mer, det finns åtminstone många konstigheter där jag tror att det är pga det om inte så....

@ostrand
Hoppas att du blir nöjd med den.
Har den sålts som komplett cykel och vad hade den för utrustning då?
Original är ju alltid original.

Den blåa Domus Coop Rex cykel logan Smögen har de rör formen men jag tror min den logan platsar in i gruppen tung cykel tillsammans med gamla kron cyklar på 25 kg stål.🥴😇

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp