[Byggtråd (nu faktiskt klar)] Custom hardtail

Ser riktigt bra ut !! Ta nån bild på stålbiten vid veven så man får se hur han löste det med bredare däck:)
Den är inte klar nu då????

Tack, mycket nöjd med min Marino. Den är nästan klar, kablarna behöver fixas och alla bultar dubbelkollas med momentnycke.l Sen ska jag också skydda ramen lite. Fixar bilder imorgon!

Senast ändrad:
Detta måste vara en av de snyggaste cyklarna jag sett på länge! Jag älskar lacken, trots att jag inte är så het på blått!

Tack för kommentarerna. Här kommer lite bilder av hur det ser ut med 2.35" Schwalbe däck. Borde finnas plats för 27.5x2.8 men jag har inga plushjul/däck att prova. Om jag skulle köra plus permanent skulle jag nog köra med 165 eller 170mm vevparti, BB är rätt låg som det är.

20180207_220851.jpg

En sak till, mycket nöjd med servicen från Marino, hann skickade med ett Oilslick styrlager och en t-shirt utan extra kostnad som var nice.

20180207_221021.jpg

Bygget blir klart i helgen, då blir det premiärtur och flera bilder.

Premiär rundan avklarad. Fick tyvär ingen soffbild men denna får duga:

done.jpg

Kommer flera när jag orkat fixa bilderna lite.

Riktigt kul, saknar inte min heldämpade alls!

Kommer skriva en längre recension så småningom, behöver lite flera mil först.

Aha Yep har med 185 vet inte om den är billigare dock själv har jag en 155 a på min :) Visst är det gött med så låg standover & mycket dropp!!

EST sa:
Aha Yep har med 185 vet inte om den är billigare dock själv har jag en 155 a på min :) Visst är det gött med så låg standover & mycket dropp!!

Jo det är en himla stor skillnad jämfört med min tidigare heldämpade (Radon Slide 130) och hardtail (On-one 45650b).

Lite ändringar.

20180215_181950.jpg

Answer Stein greppen är helt enkelt för smala och jag alltid haft tur med ESI grepp.

Sedan beställde jag en liten grej från Tyskland till gaffeln, nått med potentiellt en stor placebo effekt.

20180217_002241.jpg

Senast ändrad:
Nu har jag några rundor avklarade och har lite tankar runt ramen och cykeln:

1) Ramen verkar perfekt vad alla geo siffror gäller. Jag har dock inget jigg för att mäta och har använt min telefon + måttband så det finns ju lite marginal för fel där.

2) Färgkvaliteten är bättre än jag förväntade mig! Det samma gäller om svetsarna.

3) 65° gaffelvinkel på en trail hoj är inte galet.

4) 2.8 x 27.5 skulle passa utan några som helst problem. Kanske tom 3.0, beroende på tilverkare. Dock blir bb lite för låg tror jag så man får köra med kortare vevar (jag kör 175mm nu).

5) BB är låg! Men det känns bra. Nu har jag inte kört så mycket på riktigt steniga stigar (stenarna är under snö ändå) så jag har inte upplevt några problem, men vi får se i vår.

6) Alla gängor var nästan perfekta. Det ända problemet jag hadde var med dropoutsen som jag lyckades korsgänga vid första försök. Dock så skickar Marino med 2 stycken så det var inga problem och jag kontaktat honom om nya dropouts som hann kommer skicka.

7) Steel is real? Först så var jag lite besviken på hur ramen kändes, inte lika mjuk som jag hadde förväntat mig av en stålram. Jag insåg snabbt att däcktrycket var helt enkelt för högt och nu känns allt mycket bättre med betydligt lägre tryck i däcken. Å andra sidan, så är det lite svårt att säga något om hur mjuk eller hård ramen är just nu eftersom det är minusgrader hela tiden.

8) Nya Revlation gaffeln är bra! För min del så duger MoCo dampern för tilfället, märker inte några superskillnader jämfört med de Pikes som jag haft tidigare (gamla Charger). Att Revelationen fått 35mm innerben spelar nog mera roll än damperenheten (enligt mig). Jag kommer dock updatera denna tråd med lite tankar runt gaffelupdateringen som är på väg.

9) Brand-x dropper är mycket bra för priset. Tycker inte att den känns sämre än de Reverbs som jag haft, och den verkar ha mindre spel i sidled. Jag har dock en Wolftooth ReMote som ger ett mycket bättre intryck än standard spaken.

Om ni har några frågor så är det bara att hojta!

mybik.jpg

Kul å det med att känna stålet är mera vid lånda utförslöpor å hackigt tnderlag skulle jag säga kan nog vara svårt att märka i snön :) Men normalt så blir man inte lika trött för att ramen flexar å tar lite av smällarna , men som sagt känns nog mera i sommar :)

EST sa:
Kul å det med att känna stålet är mera vid lånda utförslöpor å hackigt tnderlag skulle jag säga kan nog vara svårt att märka i snön :) Men normalt så blir man inte lika trött för att ramen flexar å tar lite av smällarna , men som sagt känns nog mera i sommar :)

Yes, blir kul att se om man märker någon större skilnad när underlaget är annorlunda.

Sista biten (Chickadeehill AWK unit) tills riktiga 2.5-2.6 29" däck dyker upp.

Klart trevligare att leka med lufttryck än med tokens. Måste bara komma i håg dämparpumpen när jag går ut.

PSX_20180222_094050.jpg

Senast ändrad:
aha visste inte att de börjat med den lösningen nu, kanske kan få bli en RS istället för Manitou nästa gång. Schysst hoj för övrigt!

Japp med denna lösningen har man lite mera finjustering, kommer klart bli bra, svårt dock at säga med denna förbaskade kyla.

Nu har jag också fixat lite bredare styre och hittade en begagnad Hope styrstam i UK som kom hem förra veckan. Jag är lite osäker om mina XT bromsar funkar som de ska, de verkar ha det vanliga problemet med olika "bite point". Ska försöka att blöda, men vad jag förstått så funkar det inte alltid. Om det inte gör det får jag väl investera i ett par Hope E4.

Annars är den definitivt klar, men jag längtar så till våren så jag kan se hur den faktiskt känns :).

20180320_204805_raw_edit.jpg

Senast ändrad:
Liten updatering.

Märkte idag att compression dialen på Rev. inte gjorde något. Tänkte att det kanske saknades lite olja i benet (konstigt givet relativt ny gaffel) och öppnade upp och såg detta:

broken.jpg

Inte särsklt kul att inte ha en cykel över påsk men cest la vie. Blir väl att skicka tilbaka gaffeln, alternativt få en ny damper...då blir det kanske en charger 2 istället.

Bromsarna kommer updateras till Hope E4...Bakbromsen åker också tilbaka givet att bitpunkten inte är särsklt stabil (och väldigt scary!).

Hoppas ni får en bättre start på påsken!

Rock Shox gaffeln är på väg hem igen efter många veckors väntan.

Gjorde ett lite impulsköp av en Fox Rhythm som kan vara backup. Den ska jämföras med Revelation'en också, har hört mycket bra saker om den.

Medans jag väntade ritade jag upp lite custom dekaler för gafflarna:

decal_final.jpg

final_decal.jpg

Kan bli bra detta, Fox dekalen blev lite stor och kommer att fixas.

20180504_175354.jpg

Sedan kommer Hope bromas intalleras i veckan. Ser fram emot en fin cykelhelg nästa helg.

Senast ändrad:
Tack, tror att foxgaffeln kommer bli bra, särskilt med tanke på att den går att få tag för 2000 ny.

Senast ändrad:
Ok jag lovar, nu var den faktiskt klar (förrutom dekaler):

Marino_sun.jpg

Hope E4 bromsar installerade och orginalgaffeln är tilbaka.

Kan varmt rekommendera 2.6 däck bak på en AM HT, det känns lite som att ha några cm dämpning där bak. Nya Nobby Nic imponerar hittills, rullar betydligt bättre än gamla pace-star och jag fick igen punka första turen :). Jag kommer jämföra Foxen med RS i helgen, det blir ett kul experiment.

Jag går i däck-köpar tankar då jag upplever att jag behöver något mer lättrullat (Minion DHF 1005g och Minion SS TR/DD 1040g) och funderar på om jag skall köra Hans Dampf/Rock Razor eller Nobby Nic/Nobby Nic. Då kom jag på att du kört både HD och NN på din cykel som typ liknar min i användningsområde!

Vad tycker du om Nobby Nic bak och fram och hur upplever du NN jämfört med HD fram?

Kör MM soft fram. Rullar väldigt bra, väger betydligt mindre än DHF-sulorna och är ett betydligt bättre framdäck än både NN och HD.

Jag har kört följande Schwalbe kombos:

Racing Ralph Bak / NN Fram
NN Bak / HD Fram.
och nu
NN (nya addix, 2.6or) Bak och Fram

NN som framdäck, iaf gamla (pacestar, har aldrig provat trailstar NN) är inte ett bra framdäck eftersom det greppar dåligt (ganska läskigt). Ett trailstar hadde nog varit bättre men HD har betydigt bättre kantgrepp, iaf i trailstar compound. Som ett bakdäck funkar pacestar NN fint och håller faktiskt rätt bra men rullar en aning trögt. Racing Ralph är ett roligt bakdäck...

De nya NN (Addix Speedgrip, 2.6) är bättre på alla vis när det är torrt tycker jag. De rullar bättre med bättre grepp. Hurvida de håller vet jag inte men vi får se, de är ju rätt lätta med tanke på storleken. Jag har också inte haft möjlighet att prova de i blöt terräng.

Om jag inte var intresserad av "semi plus" då skulle jag nog köra Maxxis däck, har alltid hållit lite bättre för mig men tyvär så är de lite små i bredden.

Tack!

Jag funderar på om jag skall våga satsa på NoNi fram ändå och köra RaRa bak typ, jag kör ändå inte så våldsamt :-), jag kör mest vanlig skogsstig ändå.

DarthVidar sa:
Tack!

Jag funderar på om jag skall våga satsa på NoNi fram ändå och köra RaRa bak typ, jag kör ändå inte så våldsamt :-), jag kör mest vanlig skogsstig ändå.

Tror att nya NN funkar bra till det ändamålet, men det finns greppigare däck därute. Nya NN är en fin kompromiss vad vikt/grepp/hastighet gäller, tycker jag.

Tillbaka
Topp