Byggtråd (numera): slö 26”-pendlare blir grusraket!!! === >>[_o_]>

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Jag har anmält mig till ett gravelrejs (glassbonden gravel challenge, 6 mil grus sen får man glass vid målgång! ?) och den lämpligaste cykeln jag har är min gamla hederliga Cannondale M500 från -95! Det är med andra ord 26”, helstelt och fälgbroms som gäller! Den har mycket patina och är kittad med hipsterstyre (Mary) som kommer få barends på udda ställen, har fälgar som bara väger lite mer än 29” stans arch mk3, den kommer med andra ord bli perfekt för ändamålet!

Frågan är bara vilka däck jag skall skaffa!? Efter intensivt internetcyklande har jag bestämt mig för antingen Continental Speed King eller Race King. Jag kan se fördelar med båda men vilket blir bäst? Eftersom jag såklart satsar på att vinna vill jag ju toppa formen på min grusraket!

Vad säger ni, vilket däck blir bäst?

Senast ändrad:
+42

Race King = grus
Speed King = asfalt

Bengt-re sa:
Självklart race King. Du ville väl vinna?!

Ja, självklart! Men borde man inte vara ännu snabbare med speed King? De har ju galet lite mönster och så insinuerar namnet att de bäst på hastighet? Men de har å andra sidan så lite mönster att jag undrar om man kan räkna med att ha något grepp på allt annat än torr välsopad asfalt...

Race King vet jag har bra rull och hyfsat grepp på både asfalt och grus, men kan det bli snabbare så... synd att cykeln inte är röd, då skulle jag ju inte behövt oroa mig!

Örjan Lax sa:
+42

Race King = grus
Speed King = asfalt

Ok, det är alltså så det är! Jag hade fått för mig att RK var mer av ett allround xc-däck och SK var mer dedikerar till grus. Men det skulle onekligen kännas tryggt med tillstymmelse till mönster..

DarthVidar sa:
Örjan Lax sa:
+42

Race King = grus
Speed King = asfalt

Ok, det är alltså så det är! Jag hade fått för mig att RK var mer av ett allround xc-däck och SK var mer dedikerar till grus. Men det skulle onekligen kännas tryggt med tillstymmelse till mönster..

Race king med väl anassat däckstryck är väldigt bra på grus enligt min erfarenhet. Men vi vet ju inte hur banan ser ut. Kanske är speed King ett bättre val? Jag hade satsat race king då det säkert kommer att fungera.

#åsikte

DarthVidar sa:
Örjan Lax sa:
+42

Race King = grus
Speed King = asfalt

Nej. XKing är allround XC, enligt min erfarenhet.

frid!

Bengt-re sa:
DarthVidar sa:
Örjan Lax sa:
+42

Race King = grus
Speed King = asfalt

Race king med väl anassat däckstryck är väldigt bra på grus enligt min erfarenhet. Men vi vet ju inte hur banan ser ut. Kanske är speed King ett bättre val? Jag hade satsat race king då det säkert kommer att fungera.

#åsikte

Race King känns som ett säkert kort och det lutar åt det! Men är det främst greppet som talar för race King?

Typ såhär ser banan ut (jag vet inte om det är samma varje år):

Jag kan mycket väl tänka mig att SpeedKing är snabbare än RaceKing på en bana likt ovan. Samt att X-King är betydligt trögare.

C-dale sa:
Speed King bak o Race fram.

Låter som ett säkert kort.

Gillar verkligen, verkligen RK, men den där YouTube-snutten visade ju mest grusvägar som vilket smalare gravel-däck som helst hade fixat med enkelhet.

Jag hade t.o.m chansat på SK både fram och bak vid bra väder.

C-dale sa:
Speed King bak o Race fram.

Ja ser onekligen ut som om det skulle passa banan bra. Ett tips är försöka optimera lufttrycket - min erfare het främst från race king, men för hårt och det tappar rull, för lite luft och det rullar tungt. Bandet där det känns skitbra är tyvärr relativt snävt.

Senast ändrad:
Vad roligt med all input! Race King fram och Speed King bak borde onekligen som en bra kompromiss!

Race King känns ju tryggt men jag är ändå lite sugen på att köra speed King fram och bak och se hur det går... De däck som jag sett på gravelhojar brukar inte ha värst mycket mönster de heller.

Jag har ju några månaders träning framför mig så jag undrar nu om jag inte ska köra på Speed King fram och bak till att börja med. Så kan jag leka med lufttryck ett tag dessutom! Upptäcker jag att det inte funkar så får jag väl slänga på ett Race King fram åtminstone.

DarthVidar sa:
Vad roligt med all input! Race King fram och Speed King bak borde onekligen som en bra kompromiss!

Race King känns ju tryggt men jag är ändå lite sugen på att köra speed King fram och bak och se hur det går... De däck som jag sett på gravelhojar brukar inte ha värst mycket mönster de heller.

Jag har ju några månaders träning framför mig så jag undrar nu om jag inte ska köra på Speed King fram och bak till att börja med. Så kan jag leka med lufttryck ett tag dessutom! Upptäcker jag att det inte funkar så får jag väl slänga på ett Race King fram åtminstone.

På bockstyrecykel finns det flera semislicks som ser ut som speed King ungefär, men smalare (32-45mm). De fungerar ju utmärkt så länge det är ganska slätt - blir det tvättbräda så är mtb med bredare däck en given vinnare. Är det ojämnt verkar volymen på däcken bli viktigare - mönstrets betydelse kan man diskutera. Dock är det så att på blött gräs, lera och liknande är slicks otäckt hala - då betyder lite mönster en hel del. På grus vet jag inte vad som är sant - jag har ändrat åsikt genom åren och är inte säker på vad jag tycker.

Körde GBGC - 17, och det var fina grusvägar på största delen av banan. Som jag minns var det bara en kortare sträcka som var lite skumpig med rötter och stenar. Hade Specialized Sawtooth på då, hyfsat släta grusdäck, och inga problem med grepp.
Det är klart, regnar det hela sommaren kanske det kan vara bra med mer mönster, men annars borde det funka fint med SK.

Speedking om det är torrt. Kört CV på speedking utan problem. GBGC är ju mest grusväg.
Raceking om det är blött.

Det får bli SK fram och bak! De kommande månaderna får utvisa om det är ett klokt val, blir det en regnig sommar får det väl bli ett par RK...

Men hur skall jag tänka kring utväxling? Det sitter 8-delad kassett på cykeln nu, 11-28, och snart kommer jag tack vare Sixten ha ett tredelat vevparti, 42/32/24 (tror jag). Min tanke är att uppgradera till 9 delat (då behövs bara reglage, kedja och kassett) eller 10 delat.

Jag har tidigare haft 48/36/26-klinor på cykeln och tyckte väl att det blev tungt på 48an. Då cyklade jag främst till och från jobbet och jag har bara uppförsbacke till jobbet... Men det var sällan jag använde 48/11 ens på vägen hem. När jag räknar på utväxling med olika kassetter så får jag det till att det inte spelar så stor roll ifall jag kör med 44/32/22 eller 48/36/26, jag kommer att får typ samma hastighet vid samma kadens ändå, typ. Men detta med utväxling har jag väldigt dålig koll på...

Hur skall jag tänka? Jag fick tips om att köra 48/36/26 och typ 12-28 i en annan tråd men jag är inte övertygad fast det kan iofs bero på att jag inte förstår bättre.

Jag börjar nästan längta tillbaka till tredelat fram. 42/36/28 om det går sen 10 delat 11-32 eller 11-34

Cinder2i40 sa:
Jag börjar nästan längta tillbaka till tredelat fram. 42/36/28 om det går sen 10 delat 11-32 eller 11-34

Ja om det funkar vore det ju intressant att prova iaf! Fast kanske hellre 44/36/28 isf. En 36a vore betydligt mer användbar än en 32 på grusväg men görs det 28or till 64mm bcd?

Fast om det är nyköp som gäller så är det 48/36/26 som är lättare att hitta idag.

räkna gärna ut utväxlingarna på högsta växlarna i s k växeltum, dvs storleken i tum på det hjul pedalerna tycks direktkopplade till. ex 48/24 x 26 = 52 (vanlig storlek på en höghjuling)

för att komma upp de brantaste backarna i gångfart strax gäller ca 20-25, men på ett långlopp behövs sällan under 35.

lämplig högstaväxel på en grusracer om du inte tränat upp hög kadens ca 105.

växlar över 85 bör vara tajta, dvs högst ett kuggs hopp mellan växlarna. och 11t om du har en sån duger enligt mig inte som högstaväxel annat än om den används som överväxel, ska alltså inte vara så låg att du egentligen alls frestas använda den annat än i nerförsbackar. inget att ligga och mata på med. den är trög och tål inte mycket användning. om möjligt skippar jag den storleken. den kassetten jag gillar bäst sram 1080 har dock alltid 11 som minsta, och då byter jag med hjälp av lösköpta drev från 11-12-14-16- till 12-13-14-16. ger tajta och effektiva växlar på toppen:)

har 24-32 till 64 bcd hemma men väljer oftast 28. bra storlek att köra hela dagen på stig, man slipper motväxlingar. men på tredelat måste du betänka att hoppet mellan två mindre kransarna måste vara större än hoppet mellan två större, annars går kedjan direkt upp till storklingan när du växlar upp från minsta klingan.

kul projekt:) dina contis rullar bra, men är inte mycket att styra med i lösa gruset nedanför en del undanlöpor. rocket ron på framhjulet rullar lika bra men styr bättre. och gummiblandningen är nog bättre i väta.

Om du nu kombinerar olika däck, så sätt det snabbare fram,
det känns så jäkla mysko att bli omkörd av sig själv ;)

kais01 sa:
räkna gärna ut utväxlingarna på högsta växlarna i s k växeltum, dvs storleken i tum på det hjul pedalerna tycks direktkopplade till. ex 48/24 x 26 = 52 (vanlig storlek på en höghjuling)

för att komma upp de brantaste backarna i gångfart strax gäller ca 20-25, men på ett långlopp behövs sällan under 35.

lämplig högstaväxel på en grusracer om du inte tränat upp hög kadens ca 105.

växlar över 85 bör vara tajta, dvs högst ett kuggs hopp mellan växlarna. och 11t om du har en sån duger enligt mig inte som högstaväxel annat än om den används som överväxel, ska alltså inte vara så låg att du egentligen alls frestas använda den annat än i nerförsbackar. inget att ligga och mata på med. den är trög och tål inte mycket användning. om möjligt skippar jag den storleken. den kassetten jag gillar bäst sram 1080 har dock alltid 11 som minsta, och då byter jag med hjälp av lösköpta drev från 11-12-14-16- till 12-13-14-16. ger tajta och effektiva växlar på toppen:)

har 24-32 till 64 bcd hemma men väljer oftast 28. bra storlek att köra hela dagen på stig, man slipper motväxlingar. men på tredelat måste du betänka att hoppet mellan två mindre kransarna måste vara större än hoppet mellan två större, annars går kedjan direkt upp till storklingan när du växlar upp från minsta klingan.

kul projekt:) dina contis rullar bra, men är inte mycket att styra med i lösa gruset nedanför en del undanlöpor. rocket ron på framhjulet rullar lika bra men styr bättre. och gummiblandningen är nog bättre i väta.

Alltså jag är ju råpepp på detta bygget, det skall bli så himla kul att se hur det blir!

Jag vet dock inte om jag hängde med på allt. Förstår jag dig rätt om jag påstår att jag med 48/36/26 klingor och sram 950 12-23 (12-13-14-15-16-17-19-21-23) täcker in dina rekommendationer? Då har jag en högsta växel på runt 104 och en lägsta växel på ~29 samt har en kugge mellan växlarna från 104 (12t) ned till 83 (15t) på 48an.

Vad gäller däcken får jag se, jag skall beställa grejerna efter påsk så jag hinner nog ändra mig ett par gånger :D Hur är cross King vs roro (jag vet, det är fånigt, men blanda märken på däck känns... fel!)

Rut-66 sa:

Verkligen inte! Lite sladd går att parera, men framhjulssläpp är inte roligt. Mest grepp fram, alltid.

xyz-saft sa:
Rut-66 sa:

Verkligen inte! Lite sladd går att parera, men framhjulssläpp är inte roligt. Mest grepp fram, alltid.

Slutsats: Alltid samma däcktyp fram som bak. ?

darth, utväxlingen du föreslår låter väl finfin just för grusrace.

rocket ron rullar såpass bra att det funkar även bak, men jag föredrar på snällare underlag thunder burt.

det nya contidäcket ser lite mer kantoptimerat ut, men kanske så mycket att rullet påverkas??

skummade filmen, det ser ju ut som du kan hojja på slicks. gnutta mönster fram, knappt något bak.

Inga rocket ron på grusvägsraketer. Jag älskar rocket ron som allround däck men som grusvägsdäck nej!

som sagt, rocket ron är bäst som framdäck. men där är det påtagligt bra.

Nya Race King är bättre och lättare.

kais01 sa:
darth, utväxlingen du föreslår låter väl finfin just för grusrace.

rocket ron rullar såpass bra att det funkar även bak, men jag föredrar på snällare underlag thunder burt.

det nya contidäcket ser lite mer kantoptimerat ut, men kanske så mycket att rullet påverkas??

Tror du att det går att få till 48/38/28? Jag tänker att det vore ännu vassare... men de enda 38/28orna jag hittar är optimerade för tvådelat. 38an som ytterklinga ihop med 24/26 lillklinga och 28oran som lillklinga ihop med en 40t-klinga. Spelar det någon avgörande roll eller är det bara å köra?

kanske hellre 48/40/28. då är det mindre risk för problem när du skall då från lilla till mellan.

det är däremot inget problem att konvertera en 40 storklinga till mellanklinga; huvudsaken är att det finns ramper och nitar för kedjan att klättra på. lillklingan är okänslig, behövs inga ramper eller så. de säljs ofta lösa, och relativt billigt.

lillklingorna är ofta vändbara, och med tredelat kan det vara bättre att man vänder den så att kedjelinjen hamnar en aning närmre mellanklingan. då tar kedjan bättre när man ska växla till mellanklingan.

en annan variant kan vara tvådelat 48/30. på din 26a motsvaras det ungefär av det jag kör på min 29a 44/28. det funkar väldigt bra, inga motväxlingar på stig, kör då närmast heltid på 28an. 44an åker på när när jag kommer ut på grusväg.

kais01 sa:
kanske hellre 48/40/28. då är det mindre risk för problem när du skall då från lilla till mellan.

det är däremot inget problem att konvertera en 40 storklinga till mellanklinga; huvudsaken är att det finns ramper och nitar för kedjan att klättra på. lillklingan är okänslig, behövs inga ramper eller så. de säljs ofta lösa, och relativt billigt.

lillklingorna är ofta vändbara, och med tredelat kan det vara bättre att man vänder den så att kedjelinjen hamnar en aning närmre mellanklingan. då tar kedjan bättre när man ska växla till mellanklingan.

en annan variant kan vara tvådelat 48/30. på din 26a motsvaras det ungefär av det jag kör på min 29a 44/28. det funkar väldigt bra, inga motväxlingar på stig, kör då närmast heltid på 28an. 44an åker på när när jag kommer ut på grusväg.

Hmmm, ja det är lite att fundera på! Jag har en 38a liggandes så jag skaffar nog 48/36/26+28 sen får jag se hur 48/38/28 lirar. Funkar det inte så är det ju bara å slänga på 36/26. Beroende på hur det funkar så skall jag ta ett moget beslut om tvådelat :)

Stort tack för hjälpen hur som helst! Nu känns det hela mycket klarare!

om det inte funkar med 48/38/28 så prova hellre 48/38/26. sen kan man tweaka ramperna lite på mellanklingan om det ändå skulle krångla. fördjupa fårorna lite, eller sätta dit någon extra nit.

berätta gärna hur det går!

kul med ett retroaktigt projekt:) har också en 26a som snart ska optimeras fast åt ett annat håll. i veckan får jag hem ekrar och nipplar, sedan skall den plussifieras med 40i fälgar som jag redan har tillsammans med nav. har 44 och 48 vevpartier hemma, och ett gäng småklingor...

kais01 sa:
om det inte funkar med 48/38/28 så prova hellre 48/38/26. sen kan man tweaka ramperna lite på mellanklingan om det ändå skulle krångla. fördjupa fårorna lite, eller sätta dit någon extra nit.

berätta gärna hur det går!

kul med ett retroaktigt projekt:) har också en 26a som snart ska optimeras fast åt ett annat håll. i veckan får jag hem ekrar och nipplar, sedan skall den plussifieras med 40i fälgar som jag redan har tillsammans med nav. har 44 och 48 vevpartier hemma, och ett gäng småklingor...

Ja, det blir spännande att se om det lirar! Men jag kommer att uppdatera allt eftersom!

Coolt med en plus-26a! Vad är det för hoj som skall plussifieras?

Behöver du bli av med lite klingor så är det bara att skrika till! ;-)

Här är utgångspunkten!

53CBB94C-48E4-4C76-944A-AA2B04096140.jpeg

Nu märkt med lagnamnet!

1D70F49C-7F6E-441A-BBC4-0A5F5CBF2FEE.jpeg

Senast ändrad:
den här, en cube fs från 2006. med sänkstolpe, fjärrlåst fjädring, ja typ extra allt. köpte den beggad som instegscykel för ca 5 år sedan, gick sedan vidare till 29. men ibland blir den använd av mig i samband med att gästande får köra de två nyare. och varje gång tänker jag att den är rätt kul ändå:)

så det blir lite lugn stigåka i socialt sammanhang, och då tänkte jag att bredare fälgar och fetare däck skulle skänka mervärde åt gamlingen.

ditt projekt går åt motsatt håll, minimalistisk grusracer. inte mindre roligt för det! sådana där xt hollowtech vevpartier i bra skick komplett med kransar och kanske lager går för några tiotal euro på ebay.
.

Bilagor

• 8D0BD466-E044-4EB9-A34F-D956D43DF305.jpeg
    8D0BD466-E044-4EB9-A34F-D956D43DF305.jpeg
    193.6 KB · Besök: 109
Ok, inte mycket har väl hänt här egentligen. Nu efter påsk skall jag slänga iväg en beställning på lite prylar och sen blir det till att bygga!

Men först måste ramen förberedas lite! Några av skruvarna till flaskhållarna har rostat fast och eftersom jag vill kunna ha två flaskhållare så var jag tvungen att ta fram borren!

Jag hann dessvärre bara ta en bild innan telefonen dog men skruvarna är borta och nästa steg blir att borra bort själva mutterniten och ersätta den med en ny!

3F939653-7FF8-4A15-951F-C19E8077ED0B.jpeg

Tillbaka
Topp