Jonas Bleckert
Aktiv medlem
Byggtråd - Ny landsvägscykel på kinaram
Höstens byggprojekt står för dörren och jag tänkte dela det och söka er hjälp under vägens gång. Kommer såklart mynna i en eller ett par videos på min kanal, men det blir senare. ?
Bakgrund:
Förra hösten/vintern tänkte jag renovera min pendlarhoj, måla om, uppgradera hela gruppsättet etc. Jag insåg dock att jag istället villehövde bygga en gravel av den och eftersom att jag redan köpt ett fullt 105 gruppset villehövde jag bygga en till cykel (attans). Projektet med pendlarcykeln som blev en gravel är klart (videos finns på min kanal: https://youtube.com/channel/UCmDaGK_WzAuwES6MkNaqBDw?sub_confirmation=1) och nu tänkte jag ta mig an detta.
När jag stod där med ett fullt gruppset så var det ju ”bara” ram, hjul och ja, alla andra delar som saknades, så jag började leta ram. Jag har handlat en del från Kina och hittat en del bra do and don’t. Bla. handlar jag nästan uteslutande från europeiska warehouses (för att veta vad priset blir, snabbare leverans m.m). Jag köper heller inga piratkopior utan av ”riktiga brands”. Så jag hittade en ram som jag gillade, en OG-Evkin kolfiberram för skivbroms. Den kom på mindre än en vecka och kostade ca 5500 kr och väger in på ca 1000g för ram och 400g för gaffel. Till det en lättviktsadelstolpe på 130g.
Planen:
Planen är nu att ta bort färgen (matt svart) och sen måla den och sätta egna dekaler och grafik. Tanken är Brittish Racing Green med guldloggor och grafik. Lackfinish lutar åt matt på det gröna och glansig på det guldiga. Ska göra lite tester först.
När lacken är på blir det till att montera allt.
Steg 1: ram och färg
Ram: OG-Evkin CF-025 DB
Färger: Spraymax epoxy primer 2K, Montana cans Gold - Guld och Grön
Spraymax 2k clear coat
Jag kommer våtslipa bort färgen, och sen lägga på primer. därefter grön basfärg, sen guld detaljer, loggor m.m innan jag ger mig på klarlack.
Steg 2
Komponenter
105 R7020 gruppset med hydraliska skivbromsar
Vevparti 105 53-39
Kassett 105 11-28
KMC X11 gold kedja
BB86 PF vevlager (noname klna, får se vad det går för)
Noname integrerat aerostyre och styrstam 38cm, 280g (gillar den smala känslan)
Pedaler: Favero Assioma Duo (samma som jag kör på min finracer).
Lizardskin guld styrlinda
Jagwire pro bromsslangar
Jagwire pro växelkablar
Sadel: har några hemma, både märkes och kina, får se vad jag landar i.
Återstår:
Hjul, är inne på ett par ICAN Aero 50. Verkar som ett bra alernativ utifrån pris, vikt och kvalitet.
Skivor till bromsarna, något i guld tror jag ?
Däck, tubeless och tanside wall tänker jag.
Kommer börja med lite tester på några stålrör för att se hur färgerna ser ut ihop samt träna på att lacka med olika finish på klarlacken.
Detta blir ett relativt lätt bygge och en star ”andracykel” till min Orbea OMX.
Tankar om detta?
Bilder och uppdateringar kommer.
Bakgrund:
Förra hösten/vintern tänkte jag renovera min pendlarhoj, måla om, uppgradera hela gruppsättet etc. Jag insåg dock att jag istället villehövde bygga en gravel av den och eftersom att jag redan köpt ett fullt 105 gruppset villehövde jag bygga en till cykel (attans). Projektet med pendlarcykeln som blev en gravel är klart (videos finns på min kanal: https://youtube.com/channel/UCmDaGK_WzAuwES6MkNaqBDw?sub_confirmation=1) och nu tänkte jag ta mig an detta.
När jag stod där med ett fullt gruppset så var det ju ”bara” ram, hjul och ja, alla andra delar som saknades, så jag började leta ram. Jag har handlat en del från Kina och hittat en del bra do and don’t. Bla. handlar jag nästan uteslutande från europeiska warehouses (för att veta vad priset blir, snabbare leverans m.m). Jag köper heller inga piratkopior utan av ”riktiga brands”. Så jag hittade en ram som jag gillade, en OG-Evkin kolfiberram för skivbroms. Den kom på mindre än en vecka och kostade ca 5500 kr och väger in på ca 1000g för ram och 400g för gaffel. Till det en lättviktsadelstolpe på 130g.
Planen:
Planen är nu att ta bort färgen (matt svart) och sen måla den och sätta egna dekaler och grafik. Tanken är Brittish Racing Green med guldloggor och grafik. Lackfinish lutar åt matt på det gröna och glansig på det guldiga. Ska göra lite tester först.
När lacken är på blir det till att montera allt.
Steg 1: ram och färg
Ram: OG-Evkin CF-025 DB
Färger: Spraymax epoxy primer 2K, Montana cans Gold - Guld och Grön
Spraymax 2k clear coat
Jag kommer våtslipa bort färgen, och sen lägga på primer. därefter grön basfärg, sen guld detaljer, loggor m.m innan jag ger mig på klarlack.
Steg 2
Komponenter
105 R7020 gruppset med hydraliska skivbromsar
Vevparti 105 53-39
Kassett 105 11-28
KMC X11 gold kedja
BB86 PF vevlager (noname klna, får se vad det går för)
Noname integrerat aerostyre och styrstam 38cm, 280g (gillar den smala känslan)
Pedaler: Favero Assioma Duo (samma som jag kör på min finracer).
Lizardskin guld styrlinda
Jagwire pro bromsslangar
Jagwire pro växelkablar
Sadel: har några hemma, både märkes och kina, får se vad jag landar i.
Återstår:
Hjul, är inne på ett par ICAN Aero 50. Verkar som ett bra alernativ utifrån pris, vikt och kvalitet.
Skivor till bromsarna, något i guld tror jag ?
Däck, tubeless och tanside wall tänker jag.
Kommer börja med lite tester på några stålrör för att se hur färgerna ser ut ihop samt träna på att lacka med olika finish på klarlacken.
Detta blir ett relativt lätt bygge och en star ”andracykel” till min Orbea OMX.
Tankar om detta?
Bilder och uppdateringar kommer.