[Byggtråd] Omnium Cargo - lådcykelersättaren

Det var bra att få en påminnelse om den försummade Wheelern, och dess snygga men korta stolpe.

IMG_20230326_161123.jpg
Kostade på mig en ny stolpe (har haft happy-bevakning i ett år på 30.0-stolpar, utan resultat) när bike components hade gratis frakt. Sedan fram med borrmaskin med sliptrissa, för att matcha styre och stam. Brooksen fick kröna det hela, tillsammans med Kool Stop laxrosa. Resultatet blev väldigt skönt (för knäna).

Fick uppdatering från Evalds att bakfälgen fortfarande är en vecka bort. För att mildra abstinensen monterade jag det 2.1" Thunder Burt jag hade liggandes på ett befintligt hjul. Spänningen var olidlig - skulle det funka med skärmen?
IMG_20230329_190210.jpg

Svaret var... nja.

Det blir nog onödigt tight, framförallt vertikalt. Det blir till att hålla span på ett lättrullat däck runt 45 mm på k&s, gärna med bruna sidor.

Nu verkar det i alla fall finnas ett definitivt slutdatum för när sista essentiella delen ramlar in. Premiärtur i slutet av april?

Premiärturen avklarad.

Slängde ihop det sista på cykeln imorse för att kunna skjutsa barnen till träningen. Efter några vingliga metrar kändes det rätt både för mig och passagerarna.

Tog några snabba bilder, ska hitta tid att ta bättre foton senare.

IMG_20230415_092534.jpg
IMG_20230415_092549.jpg
IMG_20230415_092607.jpg

(Efter fotosessionen skulle jag testa bromsarna, och fick lära mig den hårda vägen att de ställbara dropoutsen ska dras åt väldigt hårt. Det blev till att med skammens rodnad på kinderna gå någon kilometer hem med fastkilat bakhjul.)

Den där kommer tjäna dig väl! Får du hälften så mycket glädje av din som jag upplever från min så kommer du vara en lycklig människa!?

Man blir ju lätt sugen på att skaffa en! Hade vi bara haft någonstans att förvara den hade jag startat övertalningskampanj här hemma på en gång!

Man blir ju lätt sugen på att skaffa en! Hade vi bara haft någonstans att förvara den hade jag startat övertalningskampanj här hemma på en gång!
Jo, det är ju onekligen en ganska skrymmande cykel. Å andra sidan är den relativt lätt, vilket gör det möjligt att stuva undan den på ett annat sätt än med många andra lasthojar.

Jag ska sätta upp en krok på väggen i cykelförrådet, mest för att se om det är rimligt att ha den hängandes där om vi är hemifrån en längre tid. Återkommer med utvärdering kring den lösningen.

Jo, det är ju onekligen en ganska skrymmande cykel. Å andra sidan är den relativt lätt, vilket gör det möjligt att stuva undan den på ett annat sätt än med många andra lasthojar.

Jag ska sätta upp en krok på väggen i cykelförrådet, mest för att se om det är rimligt att ha den hängandes där om vi är hemifrån en längre tid. Återkommer med utvärdering kring den lösningen.
Problemet här är att cykelrummet är "utomhus". Oisolerat och utan värme. Det hade känts riktigt motigt att ställa en så pass dyr och fin cykel där. Dessutom dåligt planerat, så det hade varit krångligt att få in den genom dörren.

Problemet här är att cykelrummet är "utomhus". Oisolerat och utan värme. Det hade känts riktigt motigt att ställa en så pass dyr och fin cykel där. Dessutom dåligt planerat, så det hade varit krångligt att få in den genom dörren.
Samma läge för mig, inte en manöver som jag kommer göra på daglig basis. Samtidigt en bättre förvaring än utomhus under tak (alltså utan väggar). Nåja, cyklar är som sagt gjorda för att användas.

Tillbaka
Topp