[Byggtråd] Omnium Cargo - lådcykelersättaren

velovin

Aktiv medlem
När vår första son föddes för snart fem år sedan tänkte jag i min enfald att Thule-vagnar var svaret på transportfrågan. En ny Thule CX inhandlades, som fick smaka på väldigt mycket äventyr under den första sommaren. Resultatet blev en bäbis som gillade att cykelcampa, men även en vagn som knorrade inför uppgiften.

När andra barnet föddes blev det istället lådcykel, en Ecoride Loader med elassistans. Den har verkligen varit grym för vardagsrullen, men tung som ett as och inte så rolig på grusvägar. Dessutom begränsas äventyrshorisonten av de fem milen som batteriet kan kräma ur sig.

När sedan @n3wton skrev sin eminenta tråd om en Omnium Cargo som möjlig bilersättare, parallellt med Morgan Taylors recension av samma cykel, började pusselbitarna att ändra form.

Sedan skulle visst Omnium flytta sitt lager, med 20% rabatt på diverse ramar som följd. Stjärnorna stod med andra ord rätt, och en liten ram kan man ju alltid klämma in i hushållet.
IMG_20230228_070928.jpg

Kul! Följer med spänning, jag går i samma tankar men inte kommit till köp än ?
Gört!

Kan inte gå i god för den annat än på det teoretiska planet än, men där kommer den infria alla dina drömmar. Tills det kommer en uppförsbacke och lastytan har lurat dig till att stapla upp en årsförbrukning av havremjölk.

En fördel med att för en gångs skull låta bygget ta sin tid är att mycket går att hitta begagnat, eller på rea.

Ett uppsättning Supernova-lampor i halvmatchande blått, nedsatt till nästan halva priset, får kasta ljus på tillvaron. Jag gillar lågt monterade lampor, så framlampan får hamna långt ner under lastytan. Ett fäste i rostfritt bockas till och borras upp.
IMG_20230227_183638.jpg
IMG_20230227_190524.jpg

För att göra det svårt för mig har jag landat i silvriga hjul, ironiskt nog var det lättare att hitta vettiga 20"-fälgar (tack alla BMX:are med förkärlek för bling) än 700C i silver.

Stolen-fälg med matig innerbredd och ett SP dynamonav. Den enda "standarden" på Omnium jag har synpunkter på är framnavet: 100x15 känns rätt daterat. Detta gjorde att det blev svårt att hitta rätt nav, speciellt i silver. Efter en månad och beställningar från tre olika näthandlare var delarna på plats i alla fall.
IMG_20230301_201626.jpg

Tillsammans med ett tanwall-däck blev resultatet riktigt bra.
IMG_20230301_212329.jpg

Självklart lite extra krydda på bygget med röda nipplar vid ventilen.
IMG_20230301_212339.jpg

Så var det frågan om skärmar. Temat ska som sagt vara silver på de ställen det låter sig göras utan att medföra för stora hål i plånboken, eller kompromissa med andra saker.

Efter en del mailväxling med Gilles Berthoud om deras trasiga skärmmakarmaskin så insåg jag att det inte skulle finnas någon vettig lösning där jag kunde köpa en bred 20" skärm, och en lös bakskärm som matchade. Det landade i Hollandbikeshops utbud av skärmar till "Dutch bikes".

Framskärmen fanns dock bara i 55 mm bredd, jag tog en chansning och beställde ett set med 22"-skärmar som genom breddning teoretiskt skulle passa.

Obockat, som en illa passande mössa.
IMG_20230303_103116.jpg

Efter att bockat ut skärmen mot en mjuk matta med hjälp av barnens stapelbara muggar så sitter den nu som en hipstermössa a' la 2008.
IMG_20230303_103925.jpg

Bakskärmen var en sorglig historia: När jag hämtade paketet var det rätt tillknycklat. Det visade sig att skärmen fått sig en rejäl törn nere mot vevlagret.
IMG_20230303_104246.jpg

Hollandbikeshop verkar inte vara så snabba på pucken, och jag är ärligt talat rätt osugen på att krångla med returfrakt av en så skrymmande pjäs. Barnens muggar fick rycka ut igen:
IMG_20230303_105008.jpg

Inte supersnyggt, men det får funka.

Någon som har ett förslag på vad man ska göra med de två översta hålen förresten? Har letat någon snygg reflex i retrostil utan resultat. Baklampan ska monteras på pakethållaren, så det är inte ett alternativ.
IMG_20230303_105235.jpg

En annan besvikelse med prylarna från Hollandbikeshop var de 300 centimetrarna med bromsslang jag beställde. Det visade sig att det stod 300 mm. Suck.

Någon som har två meter Shimano-slang till övers? Rak, utan banjo (även om den såklart bara är att kapa bort).

Bakskärmen var en sorglig historia: När jag hämtade paketet var det rätt tillknycklat. Det visade sig att skärmen fått sig en rejäl törn nere mot vevlagret.
Visa bilaga 611211
Hollandbikeshop verkar inte vara så snabba på pucken, och jag är ärligt talat rätt osugen på att krångla med returfrakt av en så skrymmande pjäs. Barnens muggar fick rycka ut igen:
Visa bilaga 611212

Någon som har ett förslag på vad man ska göra med de två översta hålen förresten? Har letat någon snygg reflex i retrostil utan resultat. Baklampan ska monteras på pakethållaren, så det är inte ett alternativ.
Visa bilaga 611213

En annan besvikelse med prylarna från Hollandbikeshop var de 300 centimetrarna med bromsslang jag beställde. Det visade sig att det stod 300 mm. Suck.

Någon som har två meter Shimano-slang till övers? Rak, utan banjo (även om den såklart bara är att kapa bort).
Funkar det inte med en Spanninga nr9? Du kan ju bara låta bli att tända den tänker jag.
Nr-9_main-image_web.jpg

Bilagor

• Nr-9_main-image_web.jpg
    Nr-9_main-image_web.jpg
    19.9 KB · Besök: 62
Såg att Supernova har en rätt stilren reflex som passar rakt av i skärmens hål, det får nog bli en sådan vad det lider.
1678086232563.png

Testade även styrkombon. Då jag inte riktigt kunde befoga Thomson eller dylikt fick det bli ett budgetalternativ: Con-tecs Brut-serie. Överraskande snygg finish sett till priset.

IMG_20230304_094303.jpg
IMG_20230304_094321.jpg

Såg att Supernova har en rätt stilren reflex som passar rakt av i skärmens hål, det får nog bli en sådan vad det lider.
Visa bilaga 611811

Testade även styrkombon. Då jag inte riktigt kunde befoga Thomson eller dylikt fick det bli ett budgetalternativ: Con-tecs Brut-serie. Överraskande snygg finish sett till priset.

Visa bilaga 611812Visa bilaga 611813
Oj, det där var ju en riktigt tjusig kombo! Ser betydligt mer premium ut än det kostar vad det verkar.

Visa bilaga 611211
Visa bilaga 611212

Visa bilaga 611213

Jag tror jag sitter på en 2m slang, dock med snebanjo men den är din för porto eller upphämtning om jag hittar den ikväll!

Igårkväll lades orimligt mycket tid på att montera framskärmen, resultatet blev riktigt bra. Valde lite extra marginal för att gå upp i däckstorlek framöver. Egolapp tillklippt och inpassad, men väntar med det tills slutet av byggprocessen.
IMG_20230307_195301.jpg
IMG_20230308_070741.jpg
IMG_20230308_070804.jpg

Till avdelningen "saker man inte visste att man saknat" kan läggas lätt skålade brickor:
IMG_20230307_200025.jpg

Tyvärr hamnade skärmen i vägen för min lamplösning när hjulet svänger. Tillbaka till ritbordet igen.

Jo, men @n3wton har testat och förkastat den annars goda idén. Blir tydligen skakigt och för mycket skugga från däcket.
Känner ett ganska stort ansvar när du avskriver en lösning pga vad jag sagt, men jag vill ändå påstå mig vara väldigt säker på att det inte blev bra öht. Framdäcket är supersnabbt på något sätt, så ljuskäglan flyger kors och tvärs nästan i sådan grad att man blir illamående!?

Känner ett ganska stort ansvar när du avskriver en lösning pga vad jag sagt, men jag vill ändå påstå mig vara väldigt säker på att det inte blev bra öht. Framdäcket är supersnabbt på något sätt, så ljuskäglan flyger kors och tvärs nästan i sådan grad att man blir illamående!?
Håller med, om jag återigen skulle överväga att ha belysningen fäst på framgaffeln så skulle det bli en lampa per sida.
Skuggan som blir "på den andra sidan" med endast en lampa är inte att leka med. Så även den flygande ljuskäglan.

Det funderade jag rätt mycket på, två lampor. Är det någon som testat koppla två framlampor på dynamo. Och i så fall vilka lampor och vilken dynamo?
Borde kanske gå att koppla den extra på utgången till bakljuset om den inte är begränsad.

Jäklar vad hård metallen i mitt hemmabyggda lampfäste är. Sumpade två borrar för att göra ett enda hål.

Nu är det fixat i alla fall, det blir riktigt tight både mot flaket och skärmen. Nackdelen är att lampan själv inte kommer synas särskilt mycket, det kommer snarare se ut som en sådan där nuraggare med dioder under bilen. Superfräckt.

IMG_20230308_192521.jpg

IMG_20230308_192429.jpg

För att passa in lampan fick jag även montera flaket, till barnens stora förtjusning. Kunde även konstatera att de hemmasydda väskorna passar som hand i handske.
IMG_20230308_193415.jpg

Senast ändrad:
Kvalitativt hemmamek!! Väskor av den sorten är helt fantastiskt funktionella. Jag kör lås och diverse på ena sidan, första hjälpen, verktyg och dylikt på andra sidan.

Kvalitativt hemmamek!! Väskor av den sorten är helt fantastiskt funktionella. Jag kör lås och diverse på ena sidan, första hjälpen, verktyg och dylikt på andra sidan.
Jo, testade packvolymen lite snabbt. Det går ju ner ett halvt bibliotek per sida. Du som har fabrikssydda väskor: Hur mycket frigång mellan väska och "styrstång" har du på höger sida? Jag lurar på om jag måste sy upp just höger sida en smula för att det inte ska störa styrningen om man har en tung kätting i väskan.

Jo, testade packvolymen lite snabbt. Det går ju ner ett halvt bibliotek per sida. Du som har fabrikssydda väskor: Hur mycket frigång mellan väska och "styrstång" har du på höger sida? Jag lurar på om jag måste sy upp just höger sida en smula för att det inte ska störa styrningen om man har en tung kätting i väskan.
Jag tror att länkarmen nuddar väskan när man lastat lite grejer i den. Kan kolla imorgon!

Jäklar vad hård metallen i mitt hemmabyggda lampfäste är. Sumpade två borrar för att göra ett enda hål.

Nu är det fixat i alla fall, det blir riktigt tight både mot flaket och skärmen. Nackdelen är att lampan själv inte kommer synas särskilt mycket, det kommer snarare se ut som en sådan där nuraggare med dioder under bilen. Superfräckt.

Visa bilaga 612347
Visa bilaga 612348
Stiligt bygge på många sätt, men jag måste ändå fråga om du är säker på att framdäcket är monterat åt rätt håll? Jag är inte helt säker på hur man tänker på cyklar, men på motorcyklar är det så att pilformade mönster ska monteras åt andra hållet så att de har en plogform vid markkontakt. Detta är för att vatten och annat bös ska rensas ut åt sidorna. Om mönstret är åt det hållet du har däcket nu så kommer istället vatten samlas och tryckas in mot mitten av däcket.

Nu spelar det kanske mindre roll då en cykel färdas i lägre hastigheter och det i det här fallet inte var mycket mönster att tala om, men jag tänkte ändå att jag ville nämna det.

Stiligt bygge på många sätt, men jag måste ändå fråga om du är säker på att framdäcket är monterat åt rätt håll? Jag är inte helt säker på hur man tänker på cyklar, men på motorcyklar är det så att pilformade mönster ska monteras åt andra hållet så att de har en plogform vid markkontakt. Detta är för att vatten och annat bös ska rensas ut åt sidorna. Om mönstret är åt det hållet du har däcket nu så kommer istället vatten samlas och tryckas in mot mitten av däcket.

Nu spelar det kanske mindre roll då en cykel färdas i lägre hastigheter och det i det här fallet inte var mycket mönster att tala om, men jag tänkte ändå att jag ville nämna det.
Tack för tanken, men jag tror det är perspektivet som luras. Bilden är ju tagen framifrån (i dåligt ljus). Plogformen kommer åt rätt håll, och däckets pil för rotationsriktning är också rätt.
IMG_20230309_151957.jpg

Tack för tanken, men jag tror det är perspektivet som luras. Bilden är ju tagen framifrån (i dåligt ljus). Plogformen kommer åt rätt håll, och däckets pil för rotationsriktning är också rätt.
Visa bilaga 612616

Rätt rotationsriktning är motsatt beroende på om däcket används på drivande hjul eller ej, så man kan egentligen inte bara ha rotationspilen som referens. Om hjulet är drivande så ska däcket monteras som du gjort, men på ett icke drivande framhjul funkar det bättre åt andra hållet. På motordrivna fordon är det sällan ett problem eftersom man oftast använder olika däck fram respektive bak, men på cyklar blir det lite missvisande.

Men skit samma, jag ska inte spamma sönder din tråd. Jättefint bygge du håller på med och jag är säker på att du knappast kommer märka någon skillnad i prestanda.

Äsch, jag har haft såna där däck monterade på samma sätt på en DJ-hoj och det fungerade alldeles utmärkt! Även när jag cyklade kilometrarna till lokala pumptracken! Lättrullade och fina däck det där!

Ibland är dåtiden höljt i dunkel: Hur betalade man räkningar innan internet? Hur hittade man sin borttappade kompis på en festival innan mobilen? Hur monterade man pinnen i bromsslangen innan man hade ett skruvstäd?
IMG_20230310_214219.jpg

Det här städet hittade jag ståendes på en stubbe i en stadsnära skog för något år sedan - skulle så gärna vilja veta hur dess irrfärder såg ut innan det hamnade hos mig. Tillsammans med det, och bromsslang från @Moses95 så har hojen nu två fungerande bromsar.
IMG_20230312_070958.jpg

Köpte även ett svindyrt lås som ska vara vinkelslipsäkert. Vore roligt att få ha kvar den här hojen, så det kan vara värt en investering.

Nu är det bara en silvrig bakfälg som väntar på positiv lagerstatus som saknas. Hoppas på premiärtur lagom till vårsolen värmer som bäst.

Jag står och velar vad gäller sadel, hjälp mig!

Sadel 1: Fizik Antares, snygg, fräsch och diskret. Fruns favoritsadel, vilket är ett tungt vägande argument då vi delar på åket.
IMG_20230323_085909.jpg

Sadel 2: Cambium C13 i coolaste kolfiber. Rejält sliten och sprucken, som ett par jeans som varit med mååånga år.
IMG_20230323_085937.jpg

Sadel 3: Selle X-någonting. Ser snabb ut, men har en lite märklig gummiyta som inte gärna släpper ifrån sig byxor när sadeln väl fått grepp.
IMG_20230323_091133.jpg

Sadeln avgör rätt mycket av cykelns övriga utseende, så det är ett snudd på livsavgörande beslut. Svårt.

Ett eller två både på utseende och funktion som det låter tycker jag. Jag har en "orange" cabrium c15 på min. Inte i närheten av samma orange som resten av pyntet på cykeln så jag vet inte om man skall fråga mig om stilfrågor ;)

2:an är ju klart snyggast, men 1:an är ju fortfarande tillräckligt snygg för att funka om den funktionellt är bäst.
3:an känns som den behöver matchas med tempokruka för att komma till sin rätt, vilket, inbillar jag mig, kan te sig lite märkligt vid förskolehämtningar.

2:an är ju klart snyggast, men 1:an är ju fortfarande tillräckligt snygg för att funka om den funktionellt är bäst.
3:an känns som den behöver matchas med tempokruka för att komma till sin rätt, vilket, inbillar jag mig, kan te sig lite märkligt vid förskolehämtningar.
Trean sitter idag på en Wheeler från tidigt nittiotal med hemgjord BMX-stil. Cyklas oftast utan tempohjälm :)

Jag tror tempokruka hade gjort succé på fsk!

Tillbaka
Topp