[Byggtråd] Omnium Cargo - bilersättaren?

n3wton

Aktiv medlem
Vad är det där för konstig lång ram?

48B41E76-F8E8-44AD-BF46-9970886CD003.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Jag har gått i lastcykelköpartankar i ganska många år nu, men inte funnit rätt tillfälle att göra något av tankarna. Mestadels har det nog berott på att jag inte sett värdet i en lastcykel i förhållande till priset, samt att jag haft svårt att kunna kombinera cykeln med jobbet jag har.

Med tanke på att både miljön och dieselpriset är påväg att spåra ur så har motivationen gått upp på sista tiden. Jag kommer inte kunna ersätta alla resor eller ens merparten av resorna med cykeln, men jag tänker göra vad jag kan. Det är svårt att ersätta de fossila drivmedlen i grävmaskiner och traktorer i nuläget, så därför börjar jag där jag kan - med persontransporterna och diverse andra hämta- och lämna-sysslor. I min bil har jag ungefär tusen verktyg plus en dieseltank att tanka grävmaskinen med, så den måste följa med mig allt som oftast. Men när man bara ska hämta lite rördelar eller ta sig till och från arbetet så kan bilen gott stå kvar på arbetsplatsen (där sådana möjligheter finns). Som sagt - jag ska göra vad jag kan åtminstone!

Cykeln är en Omnium Cargo, som jag tänkt ställa en stor låda på framtill. Lådan ska gå enkelt att plocka av och sätta på efter behov, men mer om det senare! Nu ska jag bygga lite cykel på lediga stunder!

image.jpg

Nu har jag rostskyddat ramen. Näst på tur står lite småpill med ramen, men först och främst hjulbygge!

Man får leva med lite dåliga bilder - finns ingenstans i verkstaden där jag har en slät vägg bakom..

aben

Aktiv medlem
Skall bli kul att läsa om det här bygget :) Nyttocyklar är för mig själva kärnan i cykling och lastcyklar har sin egen plats bland dem. Intressant också med konstruktionen på Omnium jämfört med de med hjulet framför lastytan.

Orwar

Aktiv medlem
Schysst! Går i precis samma tankar som du, har varit sugen på lastcykel länge men känns lättare och lättare att motivera det hela tiden. Undrar hur bökigt det hade varit att få upp en sån där för källartrappan.

n3wton

Aktiv medlem
Schysst! Går i precis samma tankar som du, har varit sugen på lastcykel länge men känns lättare och lättare att motivera det hela tiden. Undrar hur bökigt det hade varit att få upp en sån där för källartrappan.
Ska bara bygga klart, sen kan jag komma och hälsa på dig så får du släpa upp den!😊

n3wton

Aktiv medlem
Det blev faktiskt ett hjul till! Börjar gå ganska bra med hjulbyggena. Lätt att säga innan de testats ordentligt, men de är raka och jämnt spända, och känns riktigt fina!

7A5FF56C-2A0E-45DB-8BC4-77AF6661F845.jpeg

Finns någon form av tanke om att allt ska vara svart eller silver, med undantag för de röda naven. Och ljusa däcksidor.. Ja den planen sket ju sig direkt!😛

BJS

Aktiv medlem
Det blev faktiskt ett hjul till! Börjar gå ganska bra med hjulbyggena. Lätt att säga innan de testats ordentligt, men de är raka och jämnt spända, och känns riktigt fina!

Visa bilaga 543680

Finns någon form av tanke om att allt ska vara svart eller silver, med undantag för de röda naven. Och ljusa däcksidor.. Ja den planen sket ju sig direkt!😛
Fint!

LWB

Aktiv medlem
Ska bara bygga klart, sen kan jag komma och hälsa på dig så får du släpa upp den!😊
Så länge vi bodde i stora stan hade jag min Bullitt i källaren och brukade släpa cykeln uppför trappan med grabben sittande i sin stol på flaket. Det gjorde sig inte själv och när han var ~3,5 år började det bli i tyngsta laget, men det gick.

Helt rätt med Omnium. Om jag hade shoppat lastcykel idag så hade en sådan hängt löst, främst för att de sväljer bredare däck. Men oavsett modell så är det grymt med lastcykel, kör så det blör!

kais01

Aktiv medlem
ja, ett litet stort bekymmer med lastcyklar. om man vill behålla dem behöver man en taktik för nattförvaringen.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem

Visa bilaga 543680

tjusigt. visst är det kul att bygga hjul:)? fantastiskt att folk mer eller mindre undviker detta nöje.

du hittar väl andra ställen att plocka upp den röda färgen. styret ligger väl nära till hands. hade väl själv gått på nipplarna, men kan förstå om du vill ha mässingnipplar på en lastcykel. en fjädrad framgaffel kan ju vara en framtida avlastande åtgärd?

såg dina fälgar, och spanar runt efter liknande breda för ett 20-tums projekt. det är dock lögn i helvete att hitta vettigt prissatta varanter med inre kant för däcksätet, om man skulle vilja köra slanglöst. och det kommer jag vilja på den cykeln...

NLC

Aktiv medlem
såg dina fälgar, och spanar runt efter liknande breda för ett 20-tums projekt. det är dock lögn i helvete att hitta vettigt prissatta varanter med inre kant för däcksätet, om man skulle vilja köra slanglöst. och det kommer jag vilja på den cykeln...

Du menar till skillnad från det enorma utbudet av 20" däck som är TLR?

n3wton

Aktiv medlem
Så länge vi bodde i stora stan hade jag min Bullitt i källaren och brukade släpa cykeln uppför trappan med grabben sittande i sin stol på flaket. Det gjorde sig inte själv och när han var ~3,5 år började det bli i tyngsta laget, men det gick.

Helt rätt med Omnium. Om jag hade shoppat lastcykel idag så hade en sådan hängt löst, främst för att de sväljer bredare däck. Men oavsett modell så är det grymt med lastcykel, kör så det blör!
Jag har turen att ha två alternativa förvaringsplatser som är larmade och väl låsta nattetid, samt där det går att rulla cykeln rakt in. Även om Omniumen är ganska lätt så är det inte gjort i en handvändning att lyfta runt och in den vart som helst. Längden märks och en vanlig cykel är mycket lättare att förvara smidigt såklart.

Att det blev just en Omnium beror på att den var lätt och smidig och tillgänglig på ett vettigt sätt. Var ute och provcyklade en ordentlig tur med andrepiloten fram. Det var för JÄKLA trevligt att ta lastcykel och barn på utflykt!😄

406B21AC-3AF1-4BE4-A1E3-3CFFC68F5E83.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
tjusigt. visst är det kul att bygga hjul:)? fantastiskt att folk mer eller mindre undviker detta nöje.

du hittar väl andra ställen att plocka upp den röda färgen. styret ligger väl nära till hands. hade väl själv gått på nipplarna, men kan förstå om du vill ha mässingnipplar på en lastcykel. en fjädrad framgaffel kan ju vara en framtida avlastande åtgärd?

Faktiskt, det är ganska behagligt! Jag hade en orimligt stor respekt för det tidigare, och jag tror fortfarande att man ska ha ett någorlunda realistiskt förhållningssätt till sin kapacitet innan man bara blint kör på. Ytterst tillfredsställande är det iallafall, att kunna köpa en cykel helt i beståndsdelar och sen kunna montera allt.

Inför detta projekt stod jag u vägskälet att antingen köpa ram eller bygga själv, men där gick gränsen även fortsättningsvis. I framtiden kanske..😛

Dessa fälgar heter Ryde Andra 40. Riktiga as, men klarar förmodligen vad som helst. Framgår inte på hemsidan om de fungerar för tubeless eller ej tror jag.. https://www.ryde.nl/andra-40/

Berk

Aktiv medlem
ja, ett litet stort bekymmer med lastcyklar. om man vill behålla dem behöver man en taktik för nattförvaringen.

Ja, det var främsta anledningen att jag slutade fundera på en lastcykel efter sonen var född. Tittade då på Bullitt och visste inte att Omnium (just) fanns. En Omnium är riktigt snygg och verkar rolig. Sonen kunde snabbt (spring)cykla själva och tycker om det, så har inte saknat en lastcykel på praktiskt sätt, men skulle gärna har ägt en.

n3wton

Aktiv medlem
Nej, du måste fortfarande komma ihåg att hålla oss på happy uppdaterade såklart!
Eller var det kanske andra åtaganden som åsyftades?
Ja, några.. Till de flesta skulle man kunna använda en lastcykel faktiskt, så det är nog bäst att bygga vidare ändå!😊

Skämt åsido så ser det lite mörkt ut med byggandet idag pga familjeåtaganden. Däremot så är jag förkyld nog att inte våga träningscykla, så det är ju alltid något!😛

n3wton

Aktiv medlem
Ja, det var främsta anledningen att jag slutade fundera på en lastcykel efter sonen var född. Tittade då på Bullitt och visste inte att Omnium (just) fanns. En Omnium är riktigt snygg och verkar rolig. Sonen kunde snabbt (spring)cykla själva och tycker om det, så har inte saknat en lastcykel på praktiskt sätt, men skulle gärna har ägt en.
I en perfekt värld hade man ju kunnat låsa cykeln var som helst, men det är ju såklart inte möjligt.. Jag kommer stå med en ganska påkostad historia när cykeln är klar, men jag tänker skita i det och bara få det att fungera på något sätt. Lämna den över natten eller ens några längre stunder utomhus kommer dock inte vara aktuellt..

Mina ungar (snart 6 och 8) har drillats ganska hårt med att cykla själva (yngsta cyklade 3 mil vid 4 års ålder..). Men det går ändå ganska segt vid längre turer och vi bor "mitt i berget". Tar vi till exempel en utflykt till Delsjön behöver vi cykla antingen ner-upp-ner-upp eller upp-ner-upp-ner innan vi är framme, och det är ganska stygga backar. Speciellt på slutet hemma hos oss. Löser det genom att putta barnen i ryggen uppför och då går det bra, men ibland skulle man vilja kunna slänga ett barn på flaket, mat och gaskök i en väska och sen bara dra iväg. Utan att det för den sakens skull blir ett hårt träningspass för barnet. (Edit: man ska akta sig för att avlasta barnen allt för mycket, dom ska slita lite för att bli starka såklart - men det finns vissa gränser ändå).

Sen är det alla de där resorna med två slaktade kycklingar och ägg (bor inte på gården som brukas), några säckar jord, skräp till återvinningen, matkassar, skjutsa barnen till skolan påväg till jobbet osv osv. Jag tror dessutom att man hittar en massa användningsområden om man väl har cykeln. Och som i mitt fall så har jag (som vanligt) tänkt bygga för lång tid framåt, så att både brukandet och investeringen kan slås ut på väldigt lång tid.

n3wton

Aktiv medlem
Frågor till forumet (spiken på huvudet NLC, såg ditt inlägg precis innan jag skrivit klart):

Omniumen är inte byggd för framväxel av någon oklar anledning. Sadelröret är 33,3 mm i diameter (dvs ingen framväxelklämma passar, men jag kan shimsa en 34,9 tror jag), och den saknar växelhöljeshållare och vajerstopp för framväxel. Även det senare går att komma runt tror jag.

Jag kommer använda en begagnad SLX 1x10-grupp med tillhörande bromsar och 11-36-kassett. Första tanken var att bara köra singelklinga, men jag är rädd att växlarna inte räcker till. Är ganska säker på att jag klarar mina branta backar med 32/36 som lägsta växel, och 32/11 borde räcka till ca 40 km/h om jag trampar på (klarar ganska hög kadens).

2629A40D-C569-406F-A667-5704B0F0C6B1.jpeg

Om jag går på framväxelalternativet har jag tänkt köra vevparti med klingor typ 46/30 kanske. Det ger ju marginellt lägre växlar (som jag inte tror behövs) men däremot "fullfartsväxlar". Frågan är ju bara om det verkligen behövs. På min snabba mtb kör jag 36-klinga och med 36/11 som högsta växel går det bra jäkla fort för mig. Kommer jag verkligen cykla ännu snabbare med en stor lastcykel än jag gör med snabb-mtbn..?

Problem som jag ser med framväxel:
Krånglig montering pga ramens ovilja. Framväxelreglage för lvg-framväxel men för rakt styre (de verkar dyra..). Dyrare vevparti.

Problem som jag ser med singelklinga:
Mitt befintliga vevparti med 32-klinga är för boost. Eventuellt för låga växlar på platten.

Det hade varit smidigt att bara köra singelklinga. Gör jag bort mig där?

Om singelklinga: är det någon som vill byta ett Deore boost-vevparti (använt typ 5 mil innan byte till vevparti med effektmätare på mtbn) med 32-klinga mot ett icke-boost med 104/4-bultcirkel i fräscht skick?😄

Om jag ska köpa nytt singelvevparti: vilken kedjelinje ska man ha på icke-boost-ram nu igen...?

401C0D8F-B5A5-46BF-82D5-0DC901D14B60.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet med bra lastyklar, men jag skulle tänka att man bara behöver tyngre växlar ner man kör nedför en lång backa, och där kan man också rulla.

Jag skulle har satsat på 11 eller 12-delat, men antar att du har en 10-delat drivlina kvar.

Jag gissar att en Boost vevparti funkar på en icke-Boost ram med 10-delat för att största drevet bak sitter längre ut än på 11 och 12-delat.

n3wton

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet med bra lastyklar, men jag skulle tänka att man bara behöver tyngre växlar ner man kör nedför en lång backa, och där kan man också rulla.

Jag skulle har satsat på 11 eller 12-delat, men antar att du har en 10-delat drivlina kvar.

Jag gissar att en Boost vevparti funkar på en icke-Boost ram med 10-delat för att största drevet bak sitter längre ut än på 11 och 12-delat.
Framförallt är det på plan eller lite svagt sluttande väg utan last jag tänker att det kan bli för lätt. Men att marscha mer än 35 km/h är ju inte riktigt rimligt med denna cykeln tänker jag.. Borde räcka!

10-delat är perfekt, speciellt som jag redan har en hel drivlina!😊

Jag skulle tro att det fungerar väldigt dåligt med boost. På smådreven är det inte så noga, men när man ståcyklar uppför branta backen med full last vill jag inte ha jättesned kedjelinje. Får studera Shimanos hemsida om kedjelinjer, men tror att det skiljer 5 mm på boost- och non-boost-vevar...

NLC

Aktiv medlem
Det är ju väldigt individuellt med preferenser för utväxling men efter snart 9 år med Bullitt kan jag konstatera att det sällan är så intressant att köra särskilt fort med last (och går det utför har iaf jag sällan att få det att gå fortare än vad gravitationen hjälper till med). Långsamt går det desto oftare, med last sjunker W/kg drastiskt vilket självklart påverkar farten uppför (även små) backar.

Hur man än gör blir upplevelsen ändå inte som ett landsvägåk, den ökade massan och därmed rörelsemängden gör upplevelsen lite för trög för att åtminstone jag skulle beskriva upplevelsen som kvick. Roligt kan man dock ha ändå, särskilt om man lastar på lite trevliga saker som grill, termos eller gammeldansk.

På Bullitten kör jag 38x11-32 10sp men hade byggt med 11sp idag (eftersom de flesta andra cyklarna i hushållet kör 11sp, dessutom skulle kanske en 11-36 sitta än bättre). Men det kanske även behövs en lastcykel till?? Körde i början med en singelklings på 42T praxis works (som hade -3 mm kedjelinje för ytterdrevet) men numer är det ett Hope N/W som sitter på (och bara går och går).

Berk

Aktiv medlem
Får studera Shimanos hemsida om kedjelinjer, men tror att det skiljer 5 mm på boost- och non-boost-vevar...

Nej, icke-Boost är 49 mm, Boost 52 mm. Placering av störta drev skilljer sig liknande mellan 10 och 12-delat.

Men förstår att man skulle villa har rakare kedjelinjen uppför branta backar i låg växel.

n3wton

Aktiv medlem
Det är ju väldigt individuellt med preferenser för utväxling men efter snart 9 år med Bullitt kan jag konstatera att det sällan är så intressant att köra särskilt fort med last (och går det utför har iaf jag sällan att få det att gå fortare än vad gravitationen hjälper till med). Långsamt går det desto oftare, med last sjunker W/kg drastiskt vilket självklart påverkar farten uppför (även små) backar.

Hur man än gör blir upplevelsen ändå inte som ett landsvägåk, den ökade massan och därmed rörelsemängden gör upplevelsen lite för trög för att åtminstone jag skulle beskriva upplevelsen som kvick. Roligt kan man dock ha ändå, särskilt om man lastar på lite trevliga saker som grill, termos eller gammeldansk.

På Bullitten kör jag 38x11-32 10sp men hade byggt med 11sp idag (eftersom de flesta andra cyklarna i hushållet kör 11sp, dessutom skulle kanske en 11-36 sitta än bättre). Men det kanske även behövs en lastcykel till?? Körde i början med en singelklings på 42T praxis works (som hade -3 mm kedjelinje för ytterdrevet) men numer är det ett Hope N/W som sitter på (och bara går och går).
Intressanta tankar. Jag har förmodligen lite mer att släpa på än dig från början, plus bor lite backigare. Drar slutsatsen att jag inte lär orka dra runt så tungt som dig, samt att jag inte kommer sakna tunga växlar något nämnvärt då.😊 Skulle du vara orolig för 32-11 som tyngsta växel, om du samtidigt bodde i en av Göteborgsområdets brantaste backar där du inte klarade tyngre växel än 32/36 som lättaste?

Gammeldansk och grill låter bra!😄

n3wton

Aktiv medlem
Nej, icke-Boost är 49 mm, Boost 52 mm. Placering av störta drev skilljer sig liknande mellan 10 och 12-delat.

Men förstår att man skulle villa har rakare kedjelinjen uppför branta backar i låg växel.
Blir inte klok på Shimanos hemsida dock. Dom verkar ha kedjelinjer från 49 upp till 55. Men man vill ha 49 i detta fallet eller?

kais01

Aktiv medlem
sätter du några brickor kan du medialisera framklingan trots boost. men tanken med singelklinga på en lastcykel med 11-36 kassett är lite minst sagt prövande.

med last och branta göteborgsbackar behöver du en klätterväxel nedåt 20 växeltum, och åtminstone inte högre än 25.

det betyder i sin tur att det blir en djävla massa cyklande på de två minsta dreven. trög friktion är förnamnet, ultrasnabbt slitage av kedjan och drivlinan efternamnet.

din fina hoj förtjänar kort sagt bättre!

jag hade utan tvekan satsat på tvådelat, flertalet andra på kassett med större spridning. ett intressant alternativ utan växelförare är schlumpf mountain drive eller speed drive. har jag på en brompton och det är vanebildande

n3wton

Aktiv medlem
sätter du några brickor kan du medialisera framklingan trots boost. men tanken med singelklinga på en lastcykel med 11-36 kassett är lite minst sagt prövande.

med last och branta göteborgsbackar behöver du en klätterväxel nedåt 20 växeltum, och åtminstone inte högre än 25.

det betyder i sin tur att det blir en djävla massa cyklande på de två minsta dreven. trög friktion är förnamnet, ultrasnabbt slitage av kedjan och drivlinan efternamnet.

din fina hoj förtjänar kort sagt bättre!

jag hade utan tvekan satsat på tvådelat, flertalet andra på kassett med större spridning. ett intressant alternativ utan växelförare är schlumpf mountain drive eller speed drive. har jag på en brompton och det är vanebildande
Detta vevpartiet har någon form av special-klingbultar. Inte undersökt om det går att montera brickor på ett vettigt vis, och sen är jag inte så förtjust i halvlösningar heller..

Det är i stort sett samma anledning, förutom priset då, att jag lutar åt dubbelt vevparti och framväxel. Det blir så många avarter i monteringen, och jag är inte så förtjust i att ha lösningar som inte är helgjutna. Trots ganska stor arbetsinsats är jag rädd att det inte blir perfekt och riktigt långsiktigt hållbart.

Därtill blir det ett bastard-framväxelreglage, förmodligen för landsväg eftersom mtb-växlarna inte tar så stora klingor. Fast jag behöver ju förvisso inte stor största-klinga, så då skulle man kunna köra på mtb-grejer istället. Hm..

Hur som helst lutar det åt att montera befintligt vevparti för boost och köra på det för att få cykeln att rulla, och under tiden fundera igenom exakt vilken lösning som blir den slutliga.

BJS

Aktiv medlem
Detta vevpartiet har någon form av special-klingbultar. Inte undersökt om det går att montera brickor på ett vettigt vis, och sen är jag inte så förtjust i halvlösningar heller..

Det är i stort sett samma anledning, förutom priset då, att jag lutar åt dubbelt vevparti och framväxel. Det blir så många avarter i monteringen, och jag är inte så förtjust i att ha lösningar som inte är helgjutna. Trots ganska stor arbetsinsats är jag rädd att det inte blir perfekt och riktigt långsiktigt hållbart.

Därtill blir det ett bastard-framväxelreglage, förmodligen för landsväg eftersom mtb-växlarna inte tar så stora klingor. Fast jag behöver ju förvisso inte stor största-klinga, så då skulle man kunna köra på mtb-grejer istället. Hm..

Hur som helst lutar det åt att montera befintligt vevparti för boost och köra på det för att få cykeln att rulla, och under tiden fundera igenom exakt vilken lösning som blir den slutliga.
Säger som ovan att schlumpf låter som rätt val till en ram som inte gillar framväxel.

n3wton

Aktiv medlem
Ooh, det var både ganska fint och ganska dyrt. Om man med ganska dyrt menar superdyrt!😄 740 dollar är nog en aning mer än jag tänkt lägga...

Ser ju däremot inte helt oävet ut!

BBED880E-16F6-42A8-9381-28B136ED8C41.png

Är den icke direktverkande växeln seg som sirap?

BJS

Aktiv medlem
Ooh, det var både ganska fint och ganska dyrt. Om man med ganska dyrt menar superdyrt!😄 740 dollar är nog en aning mer än jag tänkt lägga...

Ser ju däremot inte helt oävet ut!

Visa bilaga 543761

Är den icke direktverkande växeln seg som sirap?
Nej, de är inte speciellt sega. Varken baserat på egen erfarenhet eller allmänna ord på nätet. Dock finns det flera varianter och har funnits genom åren, så utförande och prestanda kan skilja sig åt.

Lät dyrt, så dyrt var det inte när jag handlade - iofs ett antal år sedan, men spana gärna lite mer, det lät lite väl magstarkt även om det aldrig kommer att vara billigt. Fast CK nav är inte heller gratis ;)

kais01

Aktiv medlem
speed drive har legat kring 400 usd från taiwan senare år. någon sorts licenstillverkning där. mountain drive är dyrare.

motståndet i växeln efter några veckors inkörning är omärkligt, men med speed drive och stor kedjekrans en bit över 50 blir det hög fart på kedjan och större trissor i bak kan då underlätta. men i ditt fall blir det snarare aktuellt med framkrans kring 30t, och då kan man bortse från det problemet.

Topp