[Byggtråd] Pendlarhärke

P

Paco

Guest
[Byggtråd] Pendlarhärke
Eftersom Martin(Klavikel) inte kan bestämma sig för vilken gravel hoj han ska pendla på och Martin(marr) inte behövde nån, så tar jag på mig att bygga en istället.

Många prylar fanns redan och när jag hittade en Octane One Gridd Gravel ram på CRC för för en billig slant så var det bara att slå till.

Uppackning
CC279E43-D96D-4721-9DE4-F908499839D0.jpeg

Ram från Octane One och axlar från NS
EDED437F-B114-4CFC-8395-F56FD2C05BB7.jpeg

Den extra sadelklämman från Marino kom till användning iaf.
13B394DE-44A9-4E08-8F54-EA7907AD751D.jpeg

Drivlina och vevar ärvdes från den gamla pendlaren.
AB6880F8-3F79-42E3-A759-C78F35F01E3E.jpeg

881DC1AD-F322-4F81-9FE1-BF510F3BF43B.jpeg

Ber om ursäkt för bristen på öldrickandet under monteringen men jag VABar.

På onsdag kommer bromsarna så fortsättning följer.....

[Byggtråd] Pendlarhärke
Vilken underbar dag!!

Paketet från Bikester kom en dag tidigare men tyvärr så hade dom missat att få med frambromsen.

Dessutom så är ramen sned.....

IMG_3583.jpg

IMG_3584.jpg

IMG_3585.jpg

[Byggtråd] Pendlarhärke
Är det inte bättre för Marino att mäta upp ramarna han tillverkar, innan de skickas över halva jorden?
Dags att anställa en mättekniker.

[Byggtråd] Pendlarhärke
Paco sa:
Eftersom Martin(Klavikel) inte kan bestämma sig för vilken gravel hoj han ska pendla på och Martin(marr) inte behövde nån, så tar jag på mig att bygga en istället.

Haha ??
Jo jag vet att jag är kanske lite långsam men jag ser det här som något av ett vinterprojekt innan ljusare tider är här snarare än nåt stressigt moment som ska avklaras snarast möjligt.

Kollade precis CRC och jag gillar ramen ??
Det fanns dock inga Large ramar kvar, synd det för det var väldigt bra pris på den.

Men oavsett så är det alltid kul med byggtrådar!

[Byggtråd] Pendlarhärke
Otur! Jag antar att den reklameras men hur enkelt skulle det vara att böja den (om det ens går)?

Stål är ju nice iom att det går att fixa enkelt med en träpstolpe (har gjort på min gamla racer) men har ingen koll om det går med alu.

[Byggtråd] Pendlarhärke
Någon som har några tips på en liknande ram (i samma prisklass) strl. kring 56/Large??

Letar isf efter en med genomgående 12x142 bak.

Kostade ju runt 2 500kr på CRC så det hade varit en skön deal.

[Byggtråd] Pendlarhärke
Här kan du köpa en gravelram i obehandlad aluminium att gnugga fin med autosol eller lacka.
Hemsidan ser ut som ett halvhjärtat bedrägeriförsök, men jag har handlat en trackram och gaffel därifrån och till min förtjusning både levererades de, och dessutom var de av fin kvalitet. Tror att du får köpa till styrlager och sadelklämma däremot.

https://www.ridewill.it/p/en/ridewi...th-fork-bsa-68mm-flat-mount-disc-53-l/402766/

[Byggtråd] Pendlarhärke
LFE sa:
Här kan du köpa en gravelram i obehandlad aluminium att gnugga fin med autosol eller lacka.
Hemsidan ser ut som ett halvhjärtat bedrägeriförsök, men jag har handlat en trackram och gaffel därifrån och till min förtjusning både levererades de, och dessutom var de av fin kvalitet. Tror att du får köpa till styrlager och sadelklämma däremot.

https://www.ridewill.it/p/en/ridewi...th-fork-bsa-68mm-flat-mount-disc-53-l/402766/

Det tipset tackar vi för!

[Byggtråd] Pendlarhärke
Hmm......visade sig att mitt bakhjul bara behövs dishas om. Testade med bakhjulet från Roadwrathen och det snurrade fritt med bra marginaler.

CRC godkände reklamationen och skickade en fraktsedel precis innan jag gick ut i garaget för att packa ner ramen......

[Byggtråd] Pendlarhärke
Paco sa:
Hmm......visade sig att mitt bakhjul bara behövs dishas om.
Bra att det löste sig.
Jag har fått lära mig att standardrådet när man misstänker en skev ram (åtminstone bakre del av ramen) är att prova med hjul åt båda hållen, det är ett enkelt prov för att se om det är problem med ramen eller hjulet.

/Håkan

[Byggtråd] Pendlarhärke
HåkanC sa:
Paco sa:
Hmm......visade sig att mitt bakhjul bara behövs dishas om.
Bra att det löste sig.
Jag har fått lära mig att standardrådet när man misstänker en skev ram (åtminstone bakre del av ramen) är att prova med hjul åt båda hållen, det är ett enkelt prov för att se om det är problem med ramen eller hjulet.

/Håkan

Ja det känns ju lite fånigt att jag inte tänkte på det.?

Eftersom maskrosföretaget Bikester lyckades strula till det med bromsarna så väntar jag nu på ett paket från Wiggle istället. Passade även på att köpa ny kassett och kedja.

Kommer nog plocka ihop resten under dagen.....

[Byggtråd] Pendlarhärke
Paco sa:
Ja det känns ju lite fånigt att jag inte tänkte på det.
De flesta av oss gör liknande saker, åtminstone en gång
Men tog du det dåligt centrerade hjulet från en annan cykel?
Om du gjorde det så kan det kanske vara läge att kolla den ramen.

/Håkan

[Byggtråd] Pendlarhärke
HåkanC sa:
Paco sa:
Ja det känns ju lite fånigt att jag inte tänkte på det.
De flesta av oss gör liknande saker, åtminstone en gång
Men tog du det dåligt centrerade hjulet från en annan cykel?
Om du gjorde det så kan det kanske vara läge att kolla den ramen.

/Håkan

Hjulet som dishas om kom från ett hjulpar som jag fick med på köpet när jag köpte hjulen som sitter på Roadwrathen.

[Byggtråd] Pendlarhärke
I väntan på ett dishat bakhjul och ett paket från Wiggle så kommer vi inte längre än så här.....

67E7210C-7970-49D2-BA8B-4BE4E25964B9.jpeg

[Byggtråd] Pendlarhärke
Crocko sa:
Tappat bort dish verktyg och ekernyckel? :)
Det behövs bara ekernyckel (+ lite olja där ekrarna går in i nipplarna)
För när man vänder på hjulet i riktstället/ramen ser man (dubbla) centreringsfelet.
Behövs det är det bara att lossa på ena sidan och spänna på andra.

/Håkan

[Byggtråd] Pendlarhärke
Med nydishat bakhjul och prylarna från Wiggle hemma så var det bara att fixa resten.

91E3824E-E01C-4500-8546-24349143826B.jpeg

Kanske inte är så sexigt med olika bromshandtag men har ju handtagen från Slate4:orna liggandes.....

F44E49D3-99C6-475D-BBC3-EB9590010B6C.jpeg

5689D34C-CB75-4AAD-852E-67AEE0CFA11C.jpeg

....just därför är inte slangarna kapade än;)

[Byggtråd] Pendlarhärke
Nu är den provrullad och konstaterade rätt fort att den är väldigt kort! Måste helt klart slänga på en längre stam om det ska kunna bli bekvämt. Men annars så rullar den bra och kändes absolut inte tung.

39883F55-7A39-4D71-9152-F2CCFB3ABF11.jpeg

Skärmar är beställda??

[Byggtråd] Pendlarhärke
larsaw sa:
Snyggt som vanligt! Jo den ser rätt kort ut men du är o andra sidan inte nån jätte heller... ;)

Haha näe han är ju inte det ??

Fast med tanke på att ramen är avsedd för bockstyre/dropbar så är storleken nog perfekt för en lagom tjock gubbe på 170 ståtliga cm?

[Byggtråd] Pendlarhärke
Paco sa:
larsaw sa:
Snyggt som vanligt! Jo den ser rätt kort ut men du är o andra sidan inte nån jätte heller... ;)

Fast med tanke på att ramen är avsedd för bockstyre/dropbar så är storleken nog perfekt för en lagom tjock gubbe på 170 ståtliga cm?

Så då skall det "bara" kompensera för avsaknaden av ca 80mm reach och det back sweap ditt nuvarande styra har en stam på ca 180mm borde bli bra, kommer att gå som på räls, du har väl inga kurvor på väg till jobbet :)

[Byggtråd] Pendlarhärke
Crocko sa:
Paco sa:
larsaw sa:

Så då skall det "bara" kompensera för avsaknaden av ca 80mm reach och det back sweap ditt nuvarande styra har en stam på ca 180mm borde bli bra, kommer att gå som på räls, du har väl inga kurvor på väg till jobbet :)

Tror faktiskt att din Ritchey stam skulle funka rätt bra?

[Byggtråd] Pendlarhärke
Paco sa:
Crocko sa:
Paco sa:
larsaw sa:

Tror faktiskt att din Ritchey stam skulle funka rätt bra?

Den här lilla stumpen? 90mm står det den ligger kvar i bra att ha lådan ännu.

Bilagor

• 4384289D-92D5-415D-B7ED-48CD32141F2F.jpeg
    4384289D-92D5-415D-B7ED-48CD32141F2F.jpeg
    130.3 KB · Besök: 63
Tillbaka
Topp