(byggtråd) Pumptrack på ödetomten mittemot

tmalm

Aktiv medlem
Tomten mittemot står öde och tom och har länge lockat mig,
_20190821_075837.JPG
nu i somras tog jag tag i saken o letade upp ägaren o frågade om jag fick bygga en pumptrack där och det gick bra så i går åkte lien o spadarna fram
DSC_0317.JPG

DSC_0314.JPG

och nu har vi röjt ett provisoriskt spår och byggt de första tre kullarna.

2 b continued

/T

Lite sugen på att göra samma sak, men på åkern nedanför huset. Håller det att bara lasta upp jord, eller behöver man ta in grus? Beror väl också på vad man har för sorts jord, och jag vet att det är ganska lerigt så fort man kommer under vallen.

Tror det är bra med grus, iaf överst, kan nog bli en riktig lerfest i höst annars.
Har bara jord och lera att tillgå nu så det får duga:-)
Känns som det blir lite meck med att få till rätt form på kullarna men det kommer nog.
Tack för länk å pepp!

/T

DSC_0321.JPG

En granne fixar med trädgården och hade lite jord över, måste fått femton säckar jord...
Grymt bra när man snickrar pumptrack!

/T

Jord är bra för det är lätt att bygga med och kan fixas för hand. Växer tyvärr snabbt igen och tål inte regn.

Stenmjöl är bra för det tål regn bra, men bara om man gör ett ordentligt förarbete med packad platta och markduk under, annars kommer stenen bara tryckas ner i jorden och så blir det lervälling ändå. Dessutom är det svårt att laga skador på en grusbana utan padda. Grusbanan är också känslig för torka.

Har inte gjort så mycket på sistone pga #semester men grannen har på eget bevåg börjat bygga en sväng.
Go gubbe det där!
DSC_0749.JPG

/T

Fortfarande inte direkt klar men det händer saker, fler grannar engagerar sig och emellanåt syns det folk som cyklar runt där, bla lillpojken på 2,5 som susar ned för backarna med ett ljudligt wiiiiiiiiiii på springcykeln.
DSC_0771.JPG

Screenshot_20190922-152629.png

/T

Senast ändrad:
Vilket drömprojekt :love:
Helt beroende på ambitionsnivån så får man nog välja om man ska ta dit material eller ej. Matjord låter för kladdigt och innehåller väl organiskt material som kommer luckras upp med tiden? Enklaste är väl att använda det som finns i backen och sen packa det efter bästa förmåga, hyra in en padda när man börjar känna sig klar är nog ingen dum ide. Ska man ha dit annat material känns det som det drar iväg snabbt om man inte har bra kontakter...
Men kul projekt!!

Tillbaka
Topp