[Byggtråd] Radon Slide 130

implor

Aktiv medlem
Köpte en Radon Slide 130 ram i Maj 2018 med ambitioner att cykla i skogen hela sommaren.

Nu är det 2020 och äntligen dags att komma ut i skogen :D.

Blir litet gott och blandat bygge.
Shimano 1x11 drivlina
Manitou McLeod Rear Shock
Fox Suspension 32 Float FIT4 Performance Fork 2016 (lite klen kanske men när den kostade 2400kr ska man inte gnälla:)).
+gott och blandat.
Saknas fortfarande Hjul, droppost och sadel.

Tanken nu är att montera så mycket som möjligt och sedan beställa vad jag glömt eller missat.
Först ut blir dämpare bak och gaffel.

Bilagor

• IMG_1195.JPEG
    IMG_1195.JPEG
    271.6 KB · Besök: 346
Då kan jag fråga om första problemet jag märket.

Det verkade inte vara 100% perfekt passform när jag skulle montera dämpare. Men det kanske är normalt?

Övre delen är inte åtdragen. Krävdes väldigt lite kraft att få dämparen "rätt" så monterade det trotts att det inte var perfekt direkt.

Några åsikter?

Bilagor

• IMG_1198.JPEG
    IMG_1198.JPEG
    149.3 KB · Besök: 336
  • IMG_1199.JPEG
    IMG_1199.JPEG
    187.8 KB · Besök: 335
Edit: kanske ska kolla på bilderna innan jag svarar!

Nej, det där ser inte helt ok ut och kan inte komma ihåg att det såg ut så på min ram.

Senast redigerad av en moderator:
Skicka en bild på det till Radon och fråga.
Så såg det ut på min skit cykel i från dom med 4 bokstäver.
Jag anser att den ramen är kass.

Är det inte bara att svingen kan åka ner mer än vad dämparen når?

Dvs lyft upp svingen så passar det?

Eller fattar jag bilderna fel?

Senast ändrad:
Är länkaget i två delar eller sitter det ihop? Om två delar, så behöver de nog bara linjeras upp mot varann lite bättre. Om en del, så är din ram skev på något vis.

Mini_me sa:
Är det inte bara att svingen kan åka ner mer än vad dämparen når?

Dvs lyft upp svingen så passar det?

Eller fattar jag bilderna fel?

Jag tolkar att det är skevt. Dämparen tar i kanten på nedre infästningen. Med ganska mycket.

Jepp den är offset i sidled.

Det är två bussningar uppe och nere som jag fått köpa till. Dom följde inte med ramen.

Har mailat radon och frågar.

Men jag är inte super orolig. Då det är en tight passform och den glider in superlätt så är det bussningar eller fet som gör det lite snett. Ev så är dämparen inte rak.

Hade den varit riktigt sne så hade man får använda våld att få in den då det är två plana ytor som vill matcha två andra plana ytor.

Så blev det.

Brukar man montera i sär länkarna och fetta upp på en ny ram?

Började försöka med det men skruvarna satt som fan. Kanske får köpa krypfett.

Bilagor

• C70D84B3-28BB-47F6-8FA7-F3AB3BA4D184.jpeg
    C70D84B3-28BB-47F6-8FA7-F3AB3BA4D184.jpeg
    251 KB · Besök: 302
implor sa:
Så blev det.

Låt de vara om det är nytt.
De sitter med loctite, så värme är bättre än olja. Jag rekommenderar dig att köpa hem nya i reserv. Dragit av en på en radon när jag skulle byta lager. De snålar verkligen inte på loctite...

implor sa:
Så blev det.

Lossa nere och låt den hänga fritt i från nedre fästet så ser du med en gång om ramen är krokig.

sdx sa:
implor sa:
Så blev det.

Lossa nere och låt den hänga fritt i från nedre fästet så ser du med en gång om ramen är krokig.

Gäller oxå att bussningarna är plana och att ramen är helt plan i kontaktpunkterna.

Dvs hela ramen behöver inte vara sned.

implor sa:
sdx sa:
implor sa:
Så blev det.

Fast det förutsätter att dämparen är rak ;)
Med den inställningen som du har så kan du cykla med en krokig dämpare för den kommer att slita på en sida och gå sönder fortare.

Fått svar från Radon.

"no worries, that is ok. There is a little tension in the system because all the other bolts are tightened what is normal."

Så dom anser det vara normalt så släpper den bollen.

Saknar man rätt verktyg så får man väll tillverka ett själv ;).

Hållare för styrlager.

Bilagor

• BF54B6F7-B695-48CE-82D7-75D160D3E303.jpeg
    BF54B6F7-B695-48CE-82D7-75D160D3E303.jpeg
    231.3 KB · Besök: 293
Nedre delen av verktyget. Testade med lagret och passade fin fint.

Bilagor

• 0AA1D960-2354-4DAA-ADF6-303616902734.jpeg
    0AA1D960-2354-4DAA-ADF6-303616902734.jpeg
    209.7 KB · Besök: 263
Så ca 5 mm så 200 mm är oki satan viken kvalitet? den lär ju käka dämpare...skulle nog inte acceptera det där alls

implor sa:
Valhalla_ sa:
implor sa:
Mini_me sa:

mja.... Alla har typ en 3D printer idag. Men jag har fått känslan att det skrivs ut 90% "skräp" dvs små statyer eller leksaker.

De coola grabbarna har ju en CNC fräs och plasma skärare!

Joråsåatt.. :-D

Men skämt åsido. Fan vad coolt!

Nice. Ser ut som en 6040?

Kikat på dom en hel del. Är du nöjd med den?

Det är en 4030 med usb. Den var ungefär som väntat. Inte så styv så man kan bara avverka i rätt långsam takt. Spårfräsning är katastrofalt dåligt om man bara kör rakt på. Med throchoid milling tar den dock utan vidare 10 mm tjockt aluminium i ett svep om man tar ca 0,1-0,2 mm per "snurr" eller vad man nu ska kalla det. Brukar köra ca 4-600 mm/min i de fallen. Jag kör singel flute fräsar i hårdmetall. Köpte billigt på ebay, funkar bra.
Sen är det lite strul ibland med hur den läser nc filerna jag får ut av catia och den tappar då plötsligt positionen och driver iväg med brutet frässtål som följd. Men har hittat en work around för det så det ordnade sig.. :-)

Över lag är det där med precision på cykelramar ett jäkla skämt alles uppebarligen. Hambini har ju ondgjort sig över vinkel och parallellitetsfel på vevlager, men även lagersätena för pivot-lagren verkar genomgående vara jäkligt dåliga. Tyvärr verkar det svårt att få tillverkarna att förstå problemet och att det är ett garantiärende, och om man får en ny ram lär väl den vara lika jävlig.

Valhalla_ sa:
implor sa:
Valhalla_ sa:
implor sa:
Mini_me sa:

mja.... Alla har typ en 3D printer idag. Men jag har fått känslan att det skrivs ut 90% "skräp" dvs små statyer eller leksaker.

De coola grabbarna har ju en CNC fräs och plasma skärare!

Joråsåatt.. :-D

Men skämt åsido. Fan vad coolt!

Nice. Ser ut som en 6040?

Kikat på dom en hel del. Är du nöjd med den?

Det är en 4030 med usb. Den var ungefär som väntat. Inte så styv så man kan bara avverka i rätt långsam takt. Spårfräsning är katastrofalt dåligt om man bara kör rakt på. Med throchoid milling tar den dock utan vidare 10 mm tjockt aluminium i ett svep om man tar ca 0,1-0,2 mm per "snurr" eller vad man nu ska kalla det. Brukar köra ca 4-600 mm/min i de fallen. Jag kör singel flute fräsar i hårdmetall. Köpte billigt på ebay, funkar bra.
Sen är det lite strul ibland med hur den läser nc filerna jag får ut av catia och den tappar då plötsligt positionen och driver iväg med brutet frässtål som följd. Men har hittat en work around för det så det ordnade sig.. :-)

Velar lite om man ska skippa Kina skrivare och gå på en RAW CNC istället.

Helst vill jag kunna köra lite aluminium men vet att det är svårt i denna prisklass. Kanske får konvertera en fräs till CNC men då är vi uppe i 30-40k klassen :(.

Funderat fram och tillbaka i 1.5år nu så lär ändra mig några gånger till innan det blir dags! :).

Okej det där gick åt helvete :D.

Plasten blev mos och övre kopp hamnade snett så fort plasten började bli deformerad.

Gjorde 3 försök sedan var det bara skrot verktyget.

Så något som har ett förslag på riktigt verktyg?

"Park Tool HHP-2 Bearing Cup Press" ser vettigt ut men jäkla dyrt.

kanske sent påtänkt men kanske man måste snygga upp med en reamer? Eller brukar det bara vara tuta och pressa med köpta ramar?

ser att jag gjort någon repa i röret med mina misslyckande försök.

Bilagor

• IMG_1204.JPEG
    IMG_1204.JPEG
    333 KB · Besök: 283
Senast ändrad:
Det där hade funkat om du haft en större bricka. Ta en bit mdf med hål i mitten (minst lika stor som hela ditt pressverktyg) under muttern och brickan så sprider du kraften. Plättlätt.. :-)

Senast ändrad:
Känns skönt att du ligger ett bekymmer före min planering. :D
Jag hade tänkt lägga en planka på och banka med hammare. Får nog dra till någon byggfirma och köpa en gängstång och några brickor.

Valhalla_ sa:
Det där hade funkat om du haft en större bricka. Ta en bit mdf med hål i mitten (minst lika stor som hela ditt pressverktyg) under muttern och brickan så sprider du kraften. Plättlätt.. :-)

du har nog rätt men hade inget som skulle göra jobbet.

Men tror jag köper ett riktigt verktyg istället för att meka. Som småbarns far är tid viktigare än pengar just nu ;).

X-Tool verkar ha ett billigt verktyg men osäker om det fungerar. Är 1" 1/8 uppe och 1" 1/2 nere.

https://www.bike24.com/p2271981.html

implor sa:
Valhalla_ sa:

Men tror jag köper ett riktigt verktyg istället för att meka. Som småbarns far är tid viktigare än pengar just nu ;).

X-Tool verkar ha ett billigt verktyg men osäker om det fungerar. Är 1" 1/8 uppe och 1" 1/2 nere.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=159730;menu=1000,185,191;mid[968]=1;pgc[120]=429

Den här köpte jag. Den fungerar iallafall till dina lager.

marr sa:
implor sa:
Valhalla_ sa:

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=159730;menu=1000,185,191;mid[968]=1;pgc[120]=429

Kikade på den först men är inte i lager :(

implor sa:
marr sa:
implor sa:
Valhalla_ sa:

Kikade på den först men är inte i lager :(

Ahh, sorry...

Tillbaka
Topp