[Byggtråd] Randofiering av knatte ramar

Barrett

Aktiv medlem
Kanske inte århundrades roligaste byggtråd. Men jag skulle behöva en hel del input så vi kör ändå...

Efter en tävlingssäsong som gått i spillror pga. sjukdomar + ANNAT så kastar jag nu in handduken lite halvt om halvt och behöver en ny utmaning. Långcykling har väl inte varit nått som lockar så där våldsamt egentligen, bortsett från Sverigetempot. Så tanken är att prova lite långlopp i år, och om det går bra sätts målet för Sverigetempot 2020.

Min huvudsakliga landsvägshoj är en Canyon Aeroad. Vilket funkar fint för långlopp i finväder, men det kan man ju inte alltid räkna med och det känns knepigt att få på skärmar etc. Dessutom tveksamt om den är lämpad för att agera packåsna?

Eftersom jag tänkte försöka undvika att köpa en ny hoj, vilket iofs vore trevligt, men jag har verkligen inte plats för fler cyklar. Så valet ligger nu på att göra lite mindre anpassningar av min CX-pendlare; Canyon Inflite (förra modellen, aluram).

Har haft lite smärre nackproblem till och från så behovet av många olika sittpositioner är att föredra, så tempopinnar är beställda (Profile design t2+ DL).

Beställt lite Rapha packväskor. Svårt att hitta recensioner på dessa på beställde lite på vinst och förlust för att klämma o känna. Returneras om dom inte känns helt hundra.

Belysning/elförsörjning. Vad säger ni med erfarenhet? Navdymo med möjlighet att ladda telefon & cykeldator, eller powerbank så man klarar sig mellan pauser/övernattning? Vad för belysning har bra hållbarhet & funktion (utan att helst kosta skjortan)?

Garmin verkar ju ha en lösning för 1030:in ”charge” som ger upp till 40h batteritid. Och vad jag förstår så ska den gå ladda under färden (?).

Ny cykeldator kommer också behövas. Nuvarande 520 är hopplös att navigera med. Tror jag helst håller mig till Garmin, men har noll koll på för-/nackdelar mellan 830 och 1030, bortsett för ev. fördel med charge-tillbehöret till 1030 som kan tala för denna om det funkar bra. I övrigt verkar dom ju ha samma batteri tid på upp till 20h. Men vad gäller i verkligheten, med en del nattkörning med bakgrundsbelysning t.ex.?

Nav-dymo. Vad är det som gäller här? Leder ju också till nya hjul, vilket kan vara kul men kanske också onödigt om powerbank är minst lika bra eller bättre alternativ?

Cykeln har tyvärr en Sram rival 1x11 (42-10/42) grupp. Ingen favorit på nått sätt, men är inte så sugen på att byta ut den. Hoppas kunna nöja mig med en kassett med lite mindre omfång (11-40 t.ex.).

Sadel kör jag med Spec Power (på alla mina cyklar). Gillar dom, men ska jag vara ärlig så tenderar jag få mindre skav/ont vid längre pass och gärna flera dagar i rad. Inget jag lider av idag när jag sällan kör mer än 10-15 mil, men kan nog bli problem vid längre turer. Brooks verkar ju poppis så det är väl något som får testas. Vilka modeller är populärast?

Några uppenbara ”must-have” jag missat?

Bilder utlovas vad det lider. :-)

Senast ändrad:
Navdynamo från Shimano i komplett hjul kan man köpa rätt billigt. Kombinera det med någon sorts omvandlare så kan du ladda också. Det finns t ex ett fiffigt framlyse från B&M som är gjord för att kopplas direkt på navdynamo och har inbyggd sådan omvandlare.
Kan vara en bra idé att ladda en powerbank istället för cykeldator/mobil direkt. Ofta krävs det en viss minimumhastighet för att den ska börja ladda.

Jag har kört med B&M lösningen och det har funkat fint. Har både laddat batteri, telefon och gps med den.

Antar att det är "more is more" även vad gäller B+M framlyse.

Så belysnings kit kunde t.ex. bestå av:
Framlampa: IQ-X (100 Lux) ca. 800:-
Baklyse: Secula ca. 200:-
Omvandlare: USB-Werk AC 700:- (eller förordas E-Werk modellen?)

Har ni några tips på var man letar färdiga eller firmor som bygger hjul med SON och/eller Shutter nav? Hur skulle ni resonera kring val av komponenter?

Mitt SP-nav har gått ca 600 mil och ett par grisiga pendlarvintrar. De är att lita på
De brukar vara något lättare än SON
Jag bygger nog ett nytt lättare hjul på SP nav om jag ska köra tempot
Det blir nog isof på min stålcross som ska få nytt liv. Vill få in 28-30 mm däck och lite komfort.
Det skulle vara en SUB100 klunga som fick mig att överväga plastraketen. Har kört två 60-milare på den och överlevt.

Om det bara är Sverigetempot som lockar tycker jag du ska fundera ett varv till på nödvändigheten av navdynamo nu när det finns så många bra batteripack för laddning av elektronik och batteridrivna StVZO-lampor. Särskilt om du inte tänker köra nonstop utan stanna och sova på vägen (och därmed kan ladda regelbundet). Tycker jag.

NLC sa:
Om det bara är Sverigetempot som lockar tycker jag du ska fundera ett varv till på nödvändigheten av navdynamo nu när det finns så många bra batteripack för laddning av elektronik och batteridrivna StVZO-lampor. Särskilt om du inte tänker köra nonstop utan stanna och sova på vägen (och därmed kan ladda regelbundet). Tycker jag.

Med lite tur med vädret är det inte många timmar som belysning behövs innan Östersund.

Det är fullt möjligt att cykla utan att sova onödigt mycket även utan navdynamo. Ett batteripack i bagdropen kan vara ett tips.

Fast navdynamo är enklast.

Så här ser utgångsobjektet ut idag. Liten nackdel med liten ram är att det blir lite plats kvar för ramväska.

Bilagor

• 11488898-7B24-4AEB-AD33-B988017EAB5B.jpeg
    11488898-7B24-4AEB-AD33-B988017EAB5B.jpeg
    242.9 KB · Besök: 176
NLC sa:

Bra synpunkt! Borde kanske vara första spåret då jag slipper uppgradera hjul.

Hur skyndsamt jag siktar på att köra är för tidigt att säga nu. Det får växa fram när jag testat köra lite längre.

Några tips på vad för pryttlarnas man ska kika på?

Jag har navdynamo för belysning på tre cyklar, gillar det skarpt. Har även provat BM:s lyse med usb-uttag, det funkade dåligt till en början, riktigt uselt mot slutet (innan det reklamerades). Som nämnts så är moderna batteripack så bra att laddning från navet endast blir aktuellt vid långa turer utan laddmöjligheter.

Nu har jag inga som helst aspirationer på att cykla så sjukt långt som Sverigetempot, men då skulle jag satsa på en så snabb och lätt cykel som möjligt.

Kul! Kör själv min Inflite AL SLX som bikepackinghoj, så vi har ju i princip identitiska förutsättningar (förutom skillnad på rakstorlek).

Jag kände mig inte heller helt bekväm med XD-kassetten (10-42) den levereras med. Ville ha 1X, men stegen mellan växlarna blev lite för stora med den. Bytte den här säsongen bodyn till en vanlig Shimano/Sram roadkassett, och slängde på Srams 11-36 kassett. Funkar prima för mina behov, är extremt få fall när jag kommit in fullastad på en teknisk offroaduppförsbacke som det hade varit gött med ytterligare en lågväxel, funderar därför på att eventuellt byta klinga fram till en med 2 tänder mindre. Men ska du bara piska distans så kommer det funka prima.

Jag har även bytt däck till WTB The Riddler 37 mm. Dessa får gott och väl plats i ramen, och ger större trygghet på grus, samtidigt som de är så lättrullade att jag lätt kan rulla längre distanser i 35 km/h. Kör även dessa tubeless för att slippa småpunkor.

Kör även Profile Design ADL för att kunna sträcka ut mig längre sträckor (även om de inte är på på bilderna). Väskor kör jag från Apidura, och vad jag fattat är Raphas väskor gjorde i samarbete med dem. Har testat från några andra väskor, men tycker att de har varit riktigt kassa i jämförelse, med svaj eller skav på ram som följd. De väskorna jag nog uppskattar mest under färd är nog toptube-väskan, samt snackväskan som jag brukar ha lite godis samt gopro nedpetad i (samt en colaflaska ibland). Kan verkligen rekommendera sidomatade vattenställ, speciellt om du har liten ram. Annars blir det svårt. Jag kör på Specializeds variant.

Hade varit fett med navdynamo, men kan inte riktigt motivera det än. Senaste veckoturen på Gotland körde jag ibland framåt kl 9, utan att använda framlampan alls. I övrigt bär jag med batteripack. Kör jag GPS:en konstant så behöver jag ladda Wahoon ungefär varje/varannan dag, men den laddas snabbt utan att mjölka batteripacket så mycket.

Som sadel kör jag Specialized Power Arc. Kan starkt rekommendera en bike fit innan du lägger pengar på något annat, då det är det som enskilt fått bort alla tidigare smärtor. Det och formgjutna sulor.

Kör i princip alltid dessa utan skärmar då det oftast blir lite grusbikepacking, samt att det inte finns några fästen för skärmar. Ser dock att du lyckats lösa det. Har du lust att ta lite närmare bilder? :)

5F5BC036-A0EE-4EC1-BC8B-102954B91EBE.JPG

IMG_8908.JPG

Ah, bra tips!

Ja det kanske vore klokt att byta hela bodyn. Förutom tätare växlar misstänker jag att det är betydande vikt som sparas också.
Enda egentliga nackdelen med att sakna en riktigt låg växel är ju vid branta klättringar, jag är ingen stå-cyklist direkt. Men korta klättringar går ju ok att bara ställa sig upp och sällan man hittar nått annat i Sverige. Nästa problem är väl om/när man tok-bonkar. Fast då är det väl kanske läge att välta ner i nått dike och dra kebab-filten över sig ivf :-)

Vad gäller däck gillar jag inte ballongdäck. Bytte precis till GP5000 28:or och dom känns klockrena. Planerar inte att köra grus mer än i nödfall. Jag är ingen förespråkare av TL heller för dessa ändamål. Min erfarenhet är att det är svårt/omöjligt att få däcket att poppa på ordentligt med en handjagare, svårare att kränga på så i de fall man behöver lägga i en slang är det lätt att klämma densamma. Peppar-peppar så får jag sällan punka och byta slang går ju fort när det väl händer. Smaksak det där men hittills är jag stark förespråkare av slang ...eller helst tubdäck :-)

Raphas senaste väskmodeller ska vara helt egna om jag förstår det rätt. Men hur som helst så förväntar jag mig att kvalitén är bra som vanligt, sen får vi se om dom passar bra på cykeln osv. Har beställt ramväska (small är allt som ryms), styr och sadelväska till att börja med. Sen kompletterar jag efterhand, tror det va Decathlon som jag läst om ska ha någon smidig gotte-påse att hänga på styret.

Ja elförsörjning/lampa/cykeldator är det som känns mest oklart just nu. Det lutar starkt åt batteriförsörjning, men har inte klurat ut hur/om jag faktiskt klarar mig fullt ut på det & hur jag isf löser det. Mobilen kan man väl i huvudsak ha avstängd o ladda när tillfälle ges, samt i nödfall ladda från powerbank. Så det tror jag det är minst bekymmer kring. Lampa & GPS vill man ju dock med säkerhet kunna nyttja hela vägen (vid behov gällande lyset).

Bikefit har jag gjort på alla mina andra tävlingscyklar så där har jag bra koll. Men absolut att jag kommer ta hjälp med detta om jag känner att jag behöver ytterligare input. Men jag tänker också att det är att testa lite vad som funkar, lite skillnad att sitta några timmar på cykel och i princip 100-150h non-stop :)

Fram finns ju fästen för skärmar. Insidan gaffelben för staget & baksida gaffel för övre fästet. Bak är Biltemas rörklammer + buntband. Inte så snyggt men funkar över förväntan.
Få se hur länge Biltema skärmarna vill vara med dock. Blir nog en annan lösning när dom lämnat in.

Senast ändrad:
Minns jag rätt så är det något udda/specialnav bak (inte Spline). Har du har koll på vilken body du köpt så jag tacksam emot den informationen :-)

Här bild på fullösningen av montering av bakskärm.

Bilagor

• A556B538-72E6-4C59-AEC0-E7EB7EB6B1E4.jpeg
    A556B538-72E6-4C59-AEC0-E7EB7EB6B1E4.jpeg
    247.5 KB · Besök: 173
  • A78D3802-7F61-46E7-9B6E-3D8280CCF752.jpeg
    A78D3802-7F61-46E7-9B6E-3D8280CCF752.jpeg
    228.8 KB · Besök: 178
Någon som vet vad leveransen skulle innehållit mer än vad som framgår på bilden?

Armpads o prylen som ska gå sätta mellan pinnarna i framkant saknas. Troligtvis även instruktioner av texten att döma, där det som saknas uppenbarligen varit fastlimmat

Bilagor

• 28AC2C39-8F4F-45BB-8598-0440F0BAF687.jpeg
    28AC2C39-8F4F-45BB-8598-0440F0BAF687.jpeg
    351.6 KB · Besök: 168
Jag läser tråden med intresse för vi har några gemensama förutsättningar.
Viljan att cykla långt och små ramar!

Så jag tänkte kommentera några saker jag upptäckt under mina turer.

Det är grymt skönt med dynamo. Jag har en Garmin Edge1000 med typ 10h batteritid. Att slippa stressladda vid varje stopp är befriande. Att dessutom bara behöva ändra strömbrytaren för att få ljus på natten är också skönt. Att slippa få en lampa uppe på styret (det vanliga för icke dynamolampa) är skönt för att få plats med gps eller annat på styret (tex pinnar, men det har jag inte testat själv än). Nackdelen med att montera en lampa i gaffelkronan på en liten ram är att möjligheten att ha en "rulle" på styret försvinner. Att tänka på om man ska ha mycket packning med sig! Istället har jag köpt en "matpung" att ha vid styrstammen. Fungerar över förväntan! Jag har även cyklat med battrilampa (magicshine) och powerbank för gps. Den lösningen fungerar absolut också. Speciellt om man inte hinner tömma batterierna under rundan.
Så dynamo eller batteripack? Som märks finns det både för- och nackdelar. Själv har jag inte bestämt mig för vad jag tycker är bäst.

Sedan är det ståendet problemet för mig ramväska. Och det har jag inte löst än. Nu har jag en liten ram, typ 48a, som dessutom är sloapad. Kan jag inte ha en rulle på styret pga dynamolampa känns en ramväska som ett måste. Men då försvinner plats för vattenflaskor. Här har jag inte heller kommit i mål med mina behov. Så jag läser med intresse om hur du kommer göra!

Sedan har jag en Apidura väska bakom sadeln. Deras minsta, kan det vara 9l? Tycker jag får med mig det mesta där i form av kläder. Behöver dock en bättre struktur ang packning och reservdelar.

Hoppas det var till någon hjälp. Läser gärna vad andra har för tips i frågan.

Missade ditt inlägg tidigare desmo. Men du har absolut rätt i att små ramar ställer till mer problem än vad jag räknat med.

Idag anlände väskorna jag beställt. Ramväskan är inte ens nära att funka ihop med vattenflaskor. Och den känns spontant som det väskan jag allra minst vill offra.

69B24215-347B-4155-BADF-97516DDF7E11.jpeg

Jag är nästan inne på att snegla bland mina andra cyklar för lämpligt offer. Utan att ha provat är jag ganska säker på att ramväskan kan funka på övriga tänkbara cyklar pga. Minimalt slopat.

Aeroad
+Snabb och väl beprövad. Di2 ska klara resan med god marginal utan laddning.
-Aggressiv. Kommer den implodera av packning och annat den behöver utstå?

Colnago prestige (cx)
+Kralligare ram än Aeroden. Har dubbla uppsättningar batteri till Etap.
-Måste köpa nya lämpliga hjul.

Vilken skulle ni valt och varför? Att hålla fast vid Infliten får väl även vara en del i den ekvationen, dock inte att köpa ny cykel.

Jo det är sant. Jag har inte funderat jätte mkt på vad jag behöver ha med men hoppas väl på att det ska räcka med antingen styr- eller sadelväska.

Ramväska känns som sagt som det jag helst inte väljer bort då den ju ger klart bäst förvaring för sånt man vill ha enkelt tillgängligt. Dessutom utan att sabba aerodynamiken.

Problemet är oxå att ingen av flaskorna ryms. Det går inte sänka främre flaskan mer än marginellt utan att den krockar med bakre.

Var tvungen att testa. Bara marginellt bättre plats på Aeroad. Funkar inte med flaskor. Finns ej plats för styrväskan. Men skulle funka med en mindre (eller ingen alls).
CB08716B-D4C7-4C3C-A565-78D1CB05DF60.jpeg

På Colnagon ryms främre flaskan precis. Bakre blir lite väl tight, men skulle troligtvis funka att sänka hållaren 1-2 cm eller bara annan flasktyp.
607446C1-BC19-4770-9BDD-D6D8190345AE.jpeg

Senast ändrad:
Ett annat alternativ är väskor sydda efter din rams mått. Vet inte hur de är med de större, kända märkena men hos mindre finns möjlighet att beställa custom, t ex https://eu.restrap.co.uk/collections/frame-bags.

Flytta flaskan på sadelröret neråt och en custom-väska ser med mitt ögonmått ut som en tänkbar variant, särskilt på aeroaden.

Hur långt kan du cykla på aeroaden? Om du klarar tillräckligt antal timmar på den ser jag den som alternativ ett.

Jag överväger starkt att köra singelklinga på Sverigetempot (även om det är obekräftat att jag skrivit i den tråden).

Det är väldigt få backar av allvarligare karaktär och på ett så långt lopp är det heller inget problem att spinna ut ibland.

jonas-ni sa:
Ett annat alternativ är väskor sydda efter din rams mått. Vet inte hur de är med de större, kända märkena men hos mindre finns möjlighet att beställa custom, t ex https://eu.restrap.co.uk/collections/frame-bags.

Flytta flaskan på sadelröret neråt och en custom-väska ser med mitt ögonmått ut som en tänkbar variant, särskilt på aeroaden.

Hur långt kan du cykla på aeroaden? Om du klarar tillräckligt antal timmar på den ser jag den som alternativ ett.

Ja den kan få bli special om jag inte hittar någon annan lösning.
Men ska möte lite och se hur mycket plats som går att skapa med några mindre modifikationer. Ramväskan ska ju helst vara så rymlig som möjligt.

Bra fråga, jag vet inte. Har inte kört mer än 8h i sträck på den. Så det blir att prova.

HåkanC sa:
Barrett sa:
Problemet är oxå att ingen av flaskorna ryms. Det går inte sänka främre flaskan mer än marginellt utan att den krockar med bakre.
Det finns ju flaskhållare där man sätter i, och tar ur, flaskan åt sidan
Typ så här

/Håkan

Syns nog inte så bra på bilden men att det inte kommer gå dra flaskan upp räknar jag med oavsett lösning på ramväska. Problemet är att hela flaskan går upp i ramväskan. Det syns tydligare på bilden på Infligt ramen, men främre flaskan krockar typ lika mkt på Aeroaden.

Men kom oxå på att flaskan jag provat med nog är 60cl, ska prova med 50cl med lite knubbigare pip så kan det ev. Funka med att bara sänka bakre flaskan lite.

ohellstrom sa:
Jag överväger starkt att köra singelklinga på Sverigetempot (även om det är obekräftat att jag skrivit i den tråden).

Det är väldigt få backar av allvarligare karaktär och på ett så långt lopp är det heller inget problem att spinna ut ibland.

Kul att du ska köra igen! ;-)
Får se hur länge jag orkar följa... :-)

Hur tänker du runt utväxling? Förutom rätt/ok spann misstänker jag att det kan bli lite knepigt att få till bra kedjelinje och inte hamna för långt ner på kassetten i marschtempo?

Barrett sa:
ohellstrom sa:

Kul att du ska köra igen! ;-)
Får se hur länge jag orkar följa... :-)

Hur tänker du runt utväxling? Förutom rätt/ok spann misstänker jag att det kan bli lite knepigt att få till bra kedjelinje och inte hamna för långt ner på kassetten i marschtempo?

Jag är egentligen inte 1x-förespråkare men på Sverigetempot bör det funka utmärkt. Eller så är det bara något jag försöker intala mig för att jag kommit fram till att min Trek Crockett uppfyller många andra krav? :)

Förra gången körde jag 50-39 fram och 12-28 bak och saknade inga växlar, så 44T och 11-32 ger samma spann och marschfarten bör hamna nånstans på nedre 7 kuggarna där det ändå är tätt mellan stegen.

Det är INTE toppfart som avgör Sverigetempot ;)

Ah, jo för att motivera användandet av en viss cykel köper jag dina argument fullt ut. Men inte för att bygga om till 1x från 2x :)

För nu när jag inte ens är säker på vilken cykel som är aktuell att köra på så lägger vi idéer kring navdymo åt sidan. Någon som har några konkreta tips på lampa och batterilösning?

Barrett sa:
Ah, jo för att motivera användandet av en viss cykel köper jag dina argument fullt ut. Men inte för att bygga om till 1x från 2x :)

För nu när jag inte ens är säker på vilken cykel som är aktuell att köra på så lägger vi idéer kring navdymo åt sidan. Någon som har några konkreta tips på lampa och batterilösning?

Jag känner igen mig i en hel del av dina utmaningar då jag byggde min rando hoj innan jag visste hur biten jag var men hade svårt att pruta på önskelistan dessutom är född ståtliga 172cm så lever ständigt med begränsningar kopplade till ramstorlek, så snart jag har en stund över skall jag försöka sammanfatta en del av mina tankar så får du bedöma om de kan vara till nytta.

Chris

Jag känner så igen mig! Jag försökte också flytta flaskorna men det gjorde ingen skillnad. Som jag ser det finns följande alternativ.

- Custom-sydd väska. Kommer dock bli ganska liten.

- Offra främre flaskan och montera en större triangelväska (blir också cusom såklart för att nyttja volymen max).

- Offra båda flaskorna och köra på en stor väska i hela triangeln.

Men hur gör man då vätska om man förlorar sina flaskställ?
Har man inga kvar så är vätskepåse i ramväskan ett alternativ. Kolla tillexempel hur James Hayden gör på TCR och andra långlopp.
Har man kvar det bakre kan man antingen montera en extra flaska vid vevlagret. Eller ha en på styret i en en "påse".
Att ta ur en vätskepåse och fylla kan nog vara stressigt om man är flera i grupp och ska ha korta pauser.
Att ha en flaska vid vevlagret kräver stopp om man ska byta plats.
Så allt bli en kompromiss.

För 60/100-mil har jag klarat mig med sadelväska samt rulle på styret alt "matpåse" (beroende på dynamo eller ej). Men det hade varit skönt med lite mer förvaring främst för mat.

Jag följer tråden med intresse!

Om man kan tänka sig att offra lite aero så kan Wolftooth b-rad kanske vara ett alternativ?
Har själv införskaffat och ska testa.

WT_DoubleBottle_03_590x.jpg

WT_DoubleBottle_02_590x.jpg

Här ses min och fruns cyklar inför helgens 60-milare.

Som synes är hennes flaskor ganska trängda, men det funkar ändå fint på långa breveter där man ju kan tillåta sig lite tid för att lirka flaskorna ut och in.

Mina sitter också ganska trångt, aeroram med slope har inte heller så stor triangel. Men det går rätt fort haha.

Bilagor

• F79CC88B-B312-4D6C-AA9E-161CDD6ABF82.jpeg
    F79CC88B-B312-4D6C-AA9E-161CDD6ABF82.jpeg
    497.9 KB · Besök: 169
heffe sa:
Om man kan tänka sig att offra lite aero så kan Wolftooth b-rad kanske vara ett alternativ?
Har själv införskaffat och ska testa.

Intressant, åter kom med hur det funkar. Spontant är man ju lite o rolig för att slå i knäna, men så kanske det inte blir?

ohellstrom sa:

Som synes är hennes flaskor ganska trängda, men det funkar ändå fint på långa breveter där man ju kan tillåta sig lite tid för att lirka flaskorna ut och in.

Mina sitter också ganska trångt, aeroram med slope har inte heller så stor triangel. Men det går rätt fort haha.

Skulle ju kunna flytta ner den bakre på canyonen rätt mycket.

marr sa:
ohellstrom sa:

Skulle ju kunna flytta ner den bakre på canyonen rätt mycket.

Sant. Har ett par B-RAD liggande. Får överväga det när hon ska långt nästa gång.

Men huvudpoängen, som jag glömde, är att fruns Canyon är storlek 53 så det kan inte vara omöjligt för en man på 173cm att få med sig sin dricka.

Senast ändrad:
Kör också en liten ram och hade liknande problem när jag skulle packa min cykel. Jag rekommenderar sidomatade flaskhållare. Jag kör med specialized och är mycket nöjd med dem!

IMG_20180710_090541_247.jpg

ohellstrom sa:

Om din fru tycker att det funkar så ger det ju ganska mkt hopp till oss andra, så där mkt ser det ut att krocka på mina ramar ungefär.

Med sidomatade flaskställ och ev lite justering av bakre flaskstället så blir det ju än bättre.

Så fort vädret tillåter får jag ut o prova lite irl.

ohellstrom sa:

Wwooooot!?!

Såg att James Hayden körde med en stor ramväska, som täckte hela triangeln, med en vätskeblåsa i den och sen slangen upp till styret nånstans...Skulle ju kanske också kunna vara ett alternativ.

Tillbaka
Topp