[Byggtråd] Randonnecykel 2.0 (Klar)

Jeppe_E

Aktiv medlem
Eftersom jag uppenbarligen har för lite att göra, så bestämde jag mig för att ändra lite på min randonne-cykel. Säkert en del som frågar sig varför och att den var fin som den var. Men nu är det så att jag har bestämt att för att klara cykla långt, så behöver cykeln en ny kulör!

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att den blir mörk grå metallic med lite fält i svart och silver. Allt täcks med en halvmatt (satin) lack.

Första frågan:
Framgaffeln, ska den målas svart eller gå i ton med ramen? Den är omålad på insidan (synlig 3K-väv)

Senast ändrad:
Det fick bli matchande kulör på gaffeln. Jag bestämde det alldeles själv, faktiskt.

IMG_4539.JPG

Ramen väntar på sitt...

IMG_4540.JPG

Senast ändrad:
Hur gör du? Lackar själv med spruta eller burken som syns på bilden? Har du tagit bort den gamla färgen eller ruggar du bara den gamla?

Jag har slipat ner den gamla till matt och grundat. Läst på lite och tydligen enligt vissa, så sitter grundfärgen så bra att man inte behöver strippa färgen.

IMG_4549.JPG

Kulören känns rätt :)

IMG_4551.JPG

Lite design

Ser bra ut det där!

Vad det gäller färg på lindan så finns det ju faktiskt regler att förhålla sig till... :)

Rule #8 // Saddles, bars, and tires shall be carefully matched.
Valid options are:

Match the saddle to the bars and the tires to black; or
Match the bars to the color of the frame at the top of the head tube and the saddle to the color of the frame at the top of the seat tube and the tires to the color where they come closest to the frame; or
Match the saddle and the bars to the frame decals; or
Black, black, black

Jeppe_E sa:
Bengt-re sa:
Det blir fint det där! Vad blev det för styrlinda då? Färg på vajerhöljen?

Ja, det var ju just det där med lindan.... Färg på vajerhöljena blir nog silver faktiskt :) Det är ju inte så mycket synliga vajerhöljen :)

Nä. Men det gör ju också att det går smycka med fina vajerhöljen. Silver är fint . Jagwire Road Elite frozen gray köpte jag till fruns cykel - de hade en fin grå färg.

Ja - jag vet... det är nördigt att gilla färg på vajerhöljen, men de var faktist snygga!

Köp silver alligator mini i-links från ebay, riktigt bra grejer =)

Bilagor

• 1487098071868-1240375874.jpg
    1487098071868-1240375874.jpg
    193.2 KB · Besök: 41
Fräsigt. Jag kan också rekommendera Jagwires höljen i "Sterling silver" som jag använt tidigare. På min egen cykel sitter en mörkare variant som kanske heter titanium silver(??). Sedan är ju kulören på höljenas ändhylsor också en viktig detalj att slarva bort sina pengar på, dessutom avgörande för cykelns funktion. Själv har jag festat till det med rödeloxerade!

LFE sa:
Med guldhöljen blir det ca 15% roligare att växla har jag hört.

Jag har kört med Jagwire Elite Link i GULD men tyvärr är de lite för gula i tonen för att matcha pimpdetaljer från KCNC som t.ex. klingbultar & jockey wheels som är mer åt det orangea hållet. Men förutom det var det jävligt roligt att växla.

Har lite beslutsångest över dekalerna. De grå jag beställde var lite för ljusa och så har jag då orange oxå.

image.jpg

Jag är tveksam, det var snygg kombo med mörkgrått, men det ska vara lite silver också på ramen. Så jag ska beställa lite mörkare grå/silvriga dekaler

Velar dessutom mellan alu eller svart på stolpe och styre....

IMG_4556.JPG

IMG_4557.JPG

Båda är snygga på sitt sätt ;)

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
Velar dessutom mellan alu eller svart på stolpe och styre....

Känns som att svart blir snyggast?
Svart stolpe är alltid snyggt. Styre beror väl lite på styrlindan?

En svart thomson stolpe med en surly Constrictor klämma för att visa att du inte tänker få haveri där ute?

Senast ändrad:
Stolpe, styrstam och styre i alu, sadel och linda i brunt läder ger ju karaktär. Men vill man hellre se snabb ut är det väl svart som gäller?

Ja, det känns som att svart stolpe, stam och styre får det bli.

Bara ett svart fält kvar att lacka på TT. Sedan är den klar för klarlack och dekaler i silver.

IMG_4563.jpg

Nu vart det färdiglackat

IMG_4565.JPG

Har beslutsångest över sadel/linda. Tanken är att matcha det mot däcken, alltså skinwall.

Har fastnat för Cinelli Gel Cork, som är en ljusbeige linda och så en Brooks Cambium C17 i natur. Kan bli skitsnyggt eller asfult :)

Tillbaka
Topp