[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!

velovin

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Gört!😄

Några saker att tänka på (som gäller åtminstone för mitt bygge):

- Landsvägsreglage har inga justerskruvar på reglagen, och mtb-ramar har inga på diagonalröret. Barrel-adjusters är då att rekommendera. Jag gick på högmod (och snålhet när en uppsättning kostade nästan 500 kr), och menar därför att jag aldrig behöver justera växlar eller bromsar (i fält). Bakväxeln som är det kinkiga i ekvationen har justerskruv inbyggd.

- Man behöver ha bromsarna hyfsat tight justerade för att få bite-pointen på rätt ställe. Utan justerskruvar är det lite kinkigt att få det perfekt, men det går med lite noggrannhet. Därtill vill man ha bromsarna i ett läge där man enkelt kan lossa vajern och få ut hjulet ur ramen, men ändå så tight som möjligt. "Justerfönstret" är därmed lite smalt för att få optimal funktion. Med tanke på hur många mekaniska problem som folk råkar ut för till följd av bristande underhåll/kunskap/etc vid gruppcykling så hade jag inte rekommenderat v-bromsar med landsvägsreglage till någon som inte är relativt trygg i sitt mek-game tror jag.

- Jag sitter ganska raceigt på mina övriga cyklar. Mätte inte jättenoggrant innan jag bestämde mig för att gå på bockstyre, men var ändå ganska säker på att jag höll mig inom min komfortzon för sittställning. Väl monterat visar det sig att cykeln är ganska låg och lång. Förmodligen såpass att om jag suttit i en mer "komfortinriktad" sittställning till vardags så hade denna cykeln upplevts väldigt aggressiv i sittställningen. Dels har de gamla mtb-ramarna ganska långt överrör, kort styrrör men de har också ett litet framhjul som jag gissar leder till ett kortade A-C-mått än vad en typisk komfortracer kan ha (gissar lite här men känns så). Mao bör man välja en förhållandevis hög och kort ram om man inte är beredd på att sitt ganska framåtlutad. Finns väl en förklaring till att ALLA ombyggda gamla mtb-ramar med bockstyre har en styrstam som pekar mot himlen.😊

Tänkvärda tips, barrel adjusters till bromsarna ligger i den virtuella kundkorgen. Vad gäller växlar blir det fastnav, åtminstone till en början. Faktum var att det var den småsunkiga ramens horisontella dropouts som lockade in mig i det här bygget från början. Grusorienterad fixie med minimalt underhåll och låg budget är tanken - tänkt att stå i svärföräldrarnas lada.
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Just det. En uppsättning för bromsvajer, en för växelvajer och sen frakt på det. Jag avrundade inte till exakta ören i meningen "nästan 500 kr", men hos min LBS handlade det om ca 250 + 170 kr. Historiskt sett vrider jag ALDRIG på justerskruvarna (är noga med kapning av höljen) och då tyckte jag det var dyrt.

Det där med specialhöljen andra än "Shimano som finns på löpmeter hos cykelhandlaren" ger jag inte så mycket för.
För en uppsättning bromsjusterare + dubbla uppsättningar vajrar + höljen + mer( kanske styrtapp, styre, styrlinda, däck o slang) blir inte fraktens andel särskilt hög men "besparingen" kan bli det. Men visst kostar det att köpa smådelar hos sin lokala handlare.
För åtminstone mig och mina cyklar, ffa pendlarcyklarna, har helkapslade lågfriktionsvajrar +höljen varit en fördel.

För andra som står i begrepp med att bygga om till bockstyre kan det vara bra att notera vilken effekt det får, om man inte är beredd på det.
+1

Man kan nästan, men bara nästan, ana en liten bit missriktad besserwissring från din sida Håkan.
Inte alls, möjligen lyser min bristande formuleringsförmåga igenom

Men oavsett det eller vilka vajrar du använder hoppas jag att du blir nöjd med din cykel.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Grymt, tack för uppdateringen. Då går jag också glatt in på den väg som resten av internet avråder från: Lvg-reglage och V-broms i kombination.

Jag har ett tråkigare utgångsmaterial (Marvil-ram), men tänkte väga upp med att måla den i någon klatschig färg.
Det verkar vara så himla olika från reglage till reglage. Exempelvis fungerade det inte särskilt bra med Shimanobrifters (90-tal) i kombination med centrumdragna Mafacbromsar (60-tal) och då ska v-bromsar dra mer vajer än Mafac. Men för vissa verkar det gå jättebra.
 

Willie

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Riktigt snyggt resultat! Ser lagom aggressivt ut tycker jag.

Me frågan är om du får plats med en korg mellan bocken nu ;)

//W
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Riktigt snyggt resultat! Ser lagom aggressivt ut tycker jag.

Me frågan är om du får plats med en korg mellan bocken nu ;)

//W
Haha, don't mention the war!😂

Den får plats på längden, men då är den lång så in i satan. Men jag vill helst inte prata om att jag byggt en cykla-till-affären-cykel som inte går att cykla till affären med. Igen.😇
 

Willie

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Haha, don't mention the war!😂

Den får plats på längden, men då är den lång så in i satan. Men jag vill helst inte prata om att jag byggt en cykla-till-affären-cykel som inte går att cykla till affären med. Igen.😇

Haha, jag vet hur det är.. jag ska bara sen spårar det ur igen 😂
 

joohan

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Haha, don't mention the war!😂

Den får plats på längden, men då är den lång så in i satan. Men jag vill helst inte prata om att jag byggt en cykla-till-affären-cykel som inte går att cykla till affären med. Igen.😇
Alltså om ursprunget till tråden var en cykla-till-affären-cykel som klarar att stå ute utan tillsyn så skulle jag nästan säga den där cykeln är ett totalt misslyckande. 😜 men en grym cykel är det.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Jag har levlat upp i cykelmekaniker-kunskaperna och precis byggt klart ett par nya hjul till Hardrocken av skänkta nav och beggade fälgar. Frampakethållaren rök tillfälligt på ren känsla (fyra skruvar) efter att bilden togs, så nu är det en riktig gravel-killer!

2C2D595E-462D-4F55-96A8-23DEFD822A4B.jpeg


Till helgen blir det en lite längre grustur för att försöka cykla sönder hjulen.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Vilken hoj!

3A891077-63BC-4BCF-BFB9-11EA5248ECB2.jpeg


Nyss hemkommen från tiomilatur på en blandning av asfalt, grus och "stig" (läs hjälpligt grusat motionsspår och ridvägar i skogen), och cykeln känns fantastisk!

Behöver justera framväxeln en aning, men i övrigt känns den verkligen superfin! Jag kommer från mtb-cykling från början, och vid cykling på stigdelarna av dagens tur hoppade jag på alla stenar och rötter jag kunde hitta. Grym känsla att kunna cykla lite hur som helst utan att vara rädd för att cykeln inte riktigt pallar med - med en mtb-ram kan man dunka på ganska bra känns det som.

I övrigt är den ganska snabb i styrningen och med feta däck driver det gött i branta grusbackar och annat. Känns mao pigg och riktigt rolig att cykla på. Rimligt snabb också tror jag.

Man ska dock se upp så man inte hamnar för lågt och långt fram med händerna om man går i tankar att sätta bock på en gammal mtb. Min cykel är väldigt raceig (på ett för mig bra sätt!), men om jag inte varit beredd på det hade jag förmodligen kunnat bli överraskad - det går från att vara en kort cykel till att bli en väldigt lång!

Cykeln fick mycket uppmärksamhet på dagens klubbrunda. Man kan väl sammanfatta det som att denna cykel förmodligen aldrig kommer låsas fast och lämnas. Den blänker som en diamant.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Ser ut som det kommer bli lite mer cyklat med den än bara till affären!
Jo, så är det ju..😛 Efter bockstyrekonverteringen har den inte rullat till affären en enda gång tror jag. Dels beror det på att jag tog bort pakethållaren och korgen fram, men framförallt beror det på att jag köpte lastcykel som numer står för all sådan cykling.

Denna cykeln har rullat ganska mycket under vinterhalvåret då jag cyklar mycket distansrundor på grus. Det är verkligen en fullt funktionell cykel som inte skäms för sig på något sätt. Dessutom blir den ofta ett samtalsämne när man cyklar med moderna gravelhoj-cyklister som till vissa delar tycker den är fin, men samtidigt till vissa delar stör sig på att det helt odramatiskt går att cykla med på frifarts-sträckorna bland de snabba cyklarna med denna "gamla häck".
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Tack! Det är Velo Orange-skärmar. Funkis, men jag hade hellre haft rostfria från Gilles Berthoud men de fanns inte att tillgå när jag byggde cykeln (och inte nu heller vad jag förstår, eller hur var det nu @Moses95 ?).

Förresten, jag har kört en hel del bikepacking under sommaren med cykeln. Den blev verkligen superbra i sin helhet och jag har inte en enda negativ sak att säga om den.

@Kashmirsocialist har snackat ner Maxxis DTH-däcken ett bra tag, och tillslut bet det även på mig (hade tidigare bestämt mig för att gilla dem). Jag skrapade då ihop alla pengar jag hade och köpte ett par Rene Herse Rat Trap Pass. Därefter drog jag en 17-milatur med 31,2 km/h i snitt. Det är ganska okej för en gammal stål-mtb tänker jag!😊

9D0B5140-CB4D-44C3-A6EE-FE6ECE578213.png



Såhär ser cykeln ut idag. Den har inte rullat något de sista månaderna men jag skulle säga att den är förstavalet om jag ska ut på äventyr, vilket jag snart hoppas kunna göra igen.

7F519BA8-DA08-4EFD-834D-ED68DB4FB673.jpeg
 

LWB

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Därefter drog jag en 17-milatur med 31,2 km/h i snitt. Det är ganska okej för en gammal stål-mtb tänker jag!😊
En skrämmande ovilja att ta ansvar för sina egna handlingar. Däcken är snabba awright, likaså cykeln/bygget. Men snabbare än dem båda är…



Trumvirvel.



N3WTON själv!!!!!!!!
 

Moses95

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Tack! Det är Velo Orange-skärmar. Funkis, men jag hade hellre haft rostfria från Gilles Berthoud men de fanns inte att tillgå när jag byggde cykeln (och inte nu heller vad jag förstår, eller hur var det nu @Moses95 ?).

Jag kan med silverskärm i mun meddela att Gilles Berthoud, 26" 60mm fanns i en välsorterad finsk cykelbutik som främst riktar sig mot chopperbyggen, men jag köpte de sista verkar det som..
 

Roosander

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Jag kan med silverskärm i mun meddela att Gilles Berthoud, 26" 60mm fanns i en välsorterad finsk cykelbutik som främst riktar sig mot chopperbyggen, men jag köpte de sista verkar det som..
Rackarns! Hittade dock tre uppsättningar på en Engelsk sida men orkar inte styra med tull och moms. Blev en bevakning på Berthounds sida och så får mina plastskärmar funka så länge.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Rackarns! Hittade dock tre uppsättningar på en Engelsk sida men orkar inte styra med tull och moms. Blev en bevakning på Berthounds sida och så får mina plastskärmar funka så länge.
Problemet är att Berthoud inte längre kan tillverka skärmar pga problem med sin maskin. De hade en som byttes ut, och den nya fungerade undermåligt och returnerades. Som jag förstått så kan de inte producera skärmar nu.

Mao, krångla med moms och tull om skärmarna är viktiga för dig!
 

Froste

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Uff så mycket matnyttigt i den här tråden. Tack för att du har dokumeterat så väl!

Hade varit fint att behålla V-bromsarna (med parallelogram) på mitt bygge men får nog gå ner i däcksbredd då för att få plats med skärmar.

Hur har du fortatt upplevt verkan och justermöjligheter på bromsarna?
 

Moses95

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Uff så mycket matnyttigt i den här tråden. Tack för att du har dokumeterat så väl!

Hade varit fint att behålla V-bromsarna (med parallelogram) på mitt bygge men får nog gå ner i däcksbredd då för att få plats med skärmar.

Hur har du fortatt upplevt verkan och justermöjligheter på bromsarna?
Ja berätta nu @n3wton, hur funkar det med v-bromsar och reglage för canti?
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Uff så mycket matnyttigt i den här tråden. Tack för att du har dokumeterat så väl!

Hade varit fint att behålla V-bromsarna (med parallelogram) på mitt bygge men får nog gå ner i däcksbredd då för att få plats med skärmar.

Hur har du fortatt upplevt verkan och justermöjligheter på bromsarna?
Ja berätta nu @n3wton, hur funkar det med v-bromsar och reglage för canti?
Jag har använt cykeln främst för någon enstaka bikepackingtur på grus, annars har den gått distansrundor på grus under vintertid. Ganska slaskig cykling rent allmänt.

Jag har cyklat väldigt lite med fälgbroms men när jag gjort det har jag upplevt att bromsverkan är helt usel. Det är den inte på denna cykel däremot! Det finns mycket kraft och jag har aldrig upplevt att jag har saknar bromsverkan. Det är klart att det blir skrapigt och oskönt vid regn och grus, och de ljusa däcksidorna blir så jäkla fula bara det regnar pyttelite. Men det är ju så det är med fälgbromsat...

Det som är negativt är att man behöver ha bromsarna tight justerade eftersom reglagen inte drar tillräckligt med vajer egentligen. I praktiken innebär det att man får reglaget närmare och närmare styret allt eftersom klossarna slits, mer markant än om man haft "rätt" kabeldrag. Jag har kanske justerat detta en gång var 100:e mil ungefär (dvs två gånger hittills). Det ska dock sägas att jag har bromsklossar av canti-typ vilket gör att de går att ställa på alla möjliga vis och är därmed lite svårjusterade. Vanliga V-bromsar hade förmodligen varit bättre gällande detta.

Enligt @Moses95 har jag fel vinkel på beläggen. Jag har inte orkat bry mig om detta nämnvärt eftersom de bromsar väldigt bra, och vinkeln kommer från att jag ville ha dem justerade i samma vinkel som själva draget görs i. Tror jag. Eller tänkte du på något annat Moses? Hit me isåfall!😛

Ett annat problem jag har är att de hjul som sitter på cykeln är mina första egenbyggda hjul. Hjulen funkar fint och håller sig raka, men framfälgen (som jag köpte begagnad) har en krokighet i anslutning till den svetsade skarven. När man bromsar gör detta att frambromsen hugger emellanåt och att bromskraften varierar. Typ som att man bromsar lite mer än man avser när ojämnheten åker förbi bromsbeläggen. Orutinerat av mig att bygga hjul med en skev fälg, men jag lär mig av mina misstag tror jag. Har en uppsättning hjul till till denna cykeln (som det sitter vinterdäck på), men inte heller detta har varit ett tillräckligt stort bekymmer för att orka bry sig om.

Nu när jag bygger en ny cykel med fälgbromsar och Claris-reglage har jag velat mellan att köra vanliga v-bromsar eller mini-v (som är kompatibla med lvg-reglage). Jag har ett par Tektro-mini-v i kundkorgen hos en webbshop, men råkade hitta ett par Dia-Compe-bromsar i en låda i garaget så nu blev jag osäker på hur jag ska göra. Dia-Compe-bromsarna är dessutom i rätt kulör/finish för att matcha resten av bygget.😇

6B1E1C26-BA21-49BF-B74A-E016F0AA7D06.jpeg
 
Topp