velovin
Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Gört!😄
Några saker att tänka på (som gäller åtminstone för mitt bygge):
- Landsvägsreglage har inga justerskruvar på reglagen, och mtb-ramar har inga på diagonalröret. Barrel-adjusters är då att rekommendera. Jag gick på högmod (och snålhet när en uppsättning kostade nästan 500 kr), och menar därför att jag aldrig behöver justera växlar eller bromsar (i fält). Bakväxeln som är det kinkiga i ekvationen har justerskruv inbyggd.
- Man behöver ha bromsarna hyfsat tight justerade för att få bite-pointen på rätt ställe. Utan justerskruvar är det lite kinkigt att få det perfekt, men det går med lite noggrannhet. Därtill vill man ha bromsarna i ett läge där man enkelt kan lossa vajern och få ut hjulet ur ramen, men ändå så tight som möjligt. "Justerfönstret" är därmed lite smalt för att få optimal funktion. Med tanke på hur många mekaniska problem som folk råkar ut för till följd av bristande underhåll/kunskap/etc vid gruppcykling så hade jag inte rekommenderat v-bromsar med landsvägsreglage till någon som inte är relativt trygg i sitt mek-game tror jag.
- Jag sitter ganska raceigt på mina övriga cyklar. Mätte inte jättenoggrant innan jag bestämde mig för att gå på bockstyre, men var ändå ganska säker på att jag höll mig inom min komfortzon för sittställning. Väl monterat visar det sig att cykeln är ganska låg och lång. Förmodligen såpass att om jag suttit i en mer "komfortinriktad" sittställning till vardags så hade denna cykeln upplevts väldigt aggressiv i sittställningen. Dels har de gamla mtb-ramarna ganska långt överrör, kort styrrör men de har också ett litet framhjul som jag gissar leder till ett kortade A-C-mått än vad en typisk komfortracer kan ha (gissar lite här men känns så). Mao bör man välja en förhållandevis hög och kort ram om man inte är beredd på att sitt ganska framåtlutad. Finns väl en förklaring till att ALLA ombyggda gamla mtb-ramar med bockstyre har en styrstam som pekar mot himlen.😊
Tänkvärda tips, barrel adjusters till bromsarna ligger i den virtuella kundkorgen. Vad gäller växlar blir det fastnav, åtminstone till en början. Faktum var att det var den småsunkiga ramens horisontella dropouts som lockade in mig i det här bygget från början. Grusorienterad fixie med minimalt underhåll och låg budget är tanken - tänkt att stå i svärföräldrarnas lada.