[Byggtråd] Sammanfattning av barncykelbygge Orbea MX Team 20

haggqvist

Medlem
[Byggtråd] Sammanfattning av barncykelbygge Orbea MX Team 20
Tänkte jag skulle sammanfatta byggandet av dotterns Orbea 20-tummare så här i efterhand nu när hon växt ur den och lillebror snart får ta över den. Förhoppningsvis så kan det kanske hjälpa eller inspirera någon annan som skall bygga/modda barncykel.

Det började med en helt vanlig Orbea MX 20 Team som är en fin cykel i sig, men bra kan ju alltid bli bättre så det monterades raskt lite nya handtag, pedaler och en kortare styrstam ärtig färg.
2016-06-0320.23.04.jpg


Eftersom cykeln har skivbromsfästen både på ram och den stela gaffeln blev det snart ihopbyggt ett par nya skivbromshjul med Alienation 36h Deviantfälgar på Shimano M475-nav bak och M525-nav i fram.
2016-06-1621.14.51.jpg


Sen monterades det Shimano M785-bromsar med 160-skiva fram och 140-skiva bak. Nya däck åkte på också, Schwalbe Little Joe 2.0 fram och Black Jack 1.95 bak.
2016-07-1721.49.20.jpg


Därefter cyklades det det en hel massa stig och pumptrack med den vilket förde upp följande problem i ljuset.
Den långa Altus-bakväxeln dingade i varenda sten som sticker upp ur stigarna, frigången för buren är bara runt 40mm vid användning av övre delen av kassetten.
Det märktes även i skogen att utväxlingen original, 34t fram och 8 delad megarange 11-34 bak, inte var helt optimal, det är ett rejält hopp från näst största upp till 34:an. Det blir antingen för tungt eller för lätt med cykelputt som följd i uppförsbackarna.
Dessa problem ledde till att en ny drivlina planerades med kortburad Zeeväxel/Zeereglage och 30t fram parat med 10-delad kassett 11-36 i bak.
Den versionen av Zeebakväxeln som funkar med 11-36 fungerar också med 40-42t men med 20-tumshjul är 36t mer än nog i bak. Om hjulstorleken räknas med så motsvarar 30t fram och 36t bak på en 20-tummare ungefär 22t fram och 36t bak på en 26-tummare.
Problemet med de flesta 20-tummare är dock att de har billiga femarmade vevar med 110BCD vilket gör att det inte går att hitta framdrev mindre än 34t.
Så vad göra? Jo om det inte finns att köpa får man tillverka själv...
Efter lite sökande på interwebben om bästa och billigaste vevarna att korta ned så införskaffades ett par SRAM S600 175mm som kortades ned till 128mm. De två viktiga egenskaperna hos vevar som ska kortas ned är att de inte är ihåliga som Shimanos hollowtech eller har ursparingar på baksidan som de flesta andra.

Först borrades nya hål efter att veven satts fast med skruvar i vevaxelhålet och som mothåll på undersidan.
2017-01-0414.03.06.jpg


Sen gängades hålen med 9/16" höger/vänster gängtappar.
2017-01-0418.05.05.jpg


Sen kapades vevarna och ändarna snyggades till med fil och slippaper. Ett 30t drev i passande färg införskaffadedes också. Om man även vill stajla till ändarna så kan man ju montera vevstövlar i lämplig färg.
2017-01-0520.08.10.jpeg


Nya vevarna med 30t drev monterades med Zee bakväxeln och den tiodelade 11-36 kassetten. En mindre 35mm styrstam från Planet-X smet visst med också.
2017-01-0523.17.51.jpg


Nu funkade cykeln bättre till stigcykling men så fort det blev mycket rötter och stenar var det inte så roligt längre.
Byte till dämpargaffel började projekteras och alla upptänkliga 20-tumsalternativ gicks igenom och förkastades på grund av pris, vikt eller prestanda. Den enda 20-tums dämpargaffel som är vettig idag är väl Spinner Grind Air 20 som går att beställa löst från Lukasz på Bluepill.pl som har agenturen för Spinner i EU, den väger dock sina stadiga 2 kilo! Efter lite experimenterande så slutade det hela med att det monterades en gammal 26-tums Rockshocks Reba som sänktes till 80mm slag och fick lättare olja på dämparsidan.
Nya vassa plastpedaler från Sixpack, lätt styre med 10mm rise och barnhandtag Spank Spoon Grom slängdes också på och vips var cykeln klar!
2017-03-1520.25.42.jpg


Efter sommarens cykling kan man konstatera att framdämparen funkar förvånansvärt bra. I kombination med lågt lufttryck i däcken tas både småstök och större grejer om hand. Förändringen av geometrin (läs monstertruckkonvertering) har även gjort utförscyklingen mycket roligare, vilket visade sig med all önskvärd tydlighet i de slitna spåren i Lofsdalen tidigare i höstas. Även om cykeln blivit tyngre av både skivbromsar och framförallt gaffeln så har det funkat bra att cykla stig med den. Man kan säga att klagomålen över att det är tungt uppför inte på långa vägar når upp till klagomålen över jobbiga rötter och stenar innan det blev framdämpat.
2017-06-0819.16.49-1.jpg


2017-06-0819.53.06_2.jpeg


Nu blir det 24-tumsbygge...
 

JLindh

Medlem
[Byggtråd] Sammanfattning av barncykelbygge Orbea MX Team 20
Vilken härlig Byggtråd-i-spegeln! Bäst att få se glädjen i cyklisten på sista bilden.

Jag ser inte fram emot att behöva bygga något liknande till dottern när hon vuxit ur sin 16" Islabike... Hon har ju fått en pappa som totalt saknar förmåga att meka i grejer :D Kan jag paxa att köpa din beggade 20" om ett år eller två när din son ska byta? ;)
 

Ultralite

Aktiv medlem
[Byggtråd] Sammanfattning av barncykelbygge Orbea MX Team 20
Får du den att funka bra med 10 växlar, kan inte kedjelinjen bli knixig med så korta kedjestag? Funderar själv på zee till grabbens riprock 20....tyvärr bara baknav för 8 men får väl bygga om.
 

haggqvist

Medlem
[Byggtråd] Sammanfattning av barncykelbygge Orbea MX Team 20
Kul att tråden uppskattas.

@Ultralite
Den funkar finfint med 10 växlar trots korta kedjestag. Det är möjligt att det sliter mer men det är inget som jag märkt av ännu.
Kommer inte ihåg bredden på det vevlager som satt original men jag vet att jag bytte till ett smalare, Shimano UN55 107mm, efter lite mätande för att få kedjelinjen längre in.
10-delad kassett ska passa på nav med 8-delat.
 
Senast ändrad:

tpn

Aktiv medlem
[Byggtråd] Sammanfattning av barncykelbygge Orbea MX Team 20
Kul tråd, grabben har en likadan så det var bra inspiration för framtida uppgraderingar :).
 
Topp