[Byggtråd] Sammanfattning av barncykelbygge Orbea MX Team 20
Tänkte jag skulle sammanfatta byggandet av dotterns Orbea 20-tummare så här i efterhand nu när hon växt ur den och lillebror snart får ta över den. Förhoppningsvis så kan det kanske hjälpa eller inspirera någon annan som skall bygga/modda barncykel.
Det började med en helt vanlig Orbea MX 20 Team som är en fin cykel i sig, men bra kan ju alltid bli bättre så det monterades raskt lite nya handtag, pedaler och en kortare styrstam ärtig färg.
Eftersom cykeln har skivbromsfästen både på ram och den stela gaffeln blev det snart ihopbyggt ett par nya skivbromshjul med Alienation 36h Deviantfälgar på Shimano M475-nav bak och M525-nav i fram.
Sen monterades det Shimano M785-bromsar med 160-skiva fram och 140-skiva bak. Nya däck åkte på också, Schwalbe Little Joe 2.0 fram och Black Jack 1.95 bak.
Därefter cyklades det det en hel massa stig och pumptrack med den vilket förde upp följande problem i ljuset.
Den långa Altus-bakväxeln dingade i varenda sten som sticker upp ur stigarna, frigången för buren är bara runt 40mm vid användning av övre delen av kassetten.
Det märktes även i skogen att utväxlingen original, 34t fram och 8 delad megarange 11-34 bak, inte var helt optimal, det är ett rejält hopp från näst största upp till 34:an. Det blir antingen för tungt eller för lätt med cykelputt som följd i uppförsbackarna.
Dessa problem ledde till att en ny drivlina planerades med kortburad Zeeväxel/Zeereglage och 30t fram parat med 10-delad kassett 11-36 i bak.
Den versionen av Zeebakväxeln som funkar med 11-36 fungerar också med 40-42t men med 20-tumshjul är 36t mer än nog i bak. Om hjulstorleken räknas med så motsvarar 30t fram och 36t bak på en 20-tummare ungefär 22t fram och 36t bak på en 26-tummare.
Problemet med de flesta 20-tummare är dock att de har billiga femarmade vevar med 110BCD vilket gör att det inte går att hitta framdrev mindre än 34t.
Så vad göra? Jo om det inte finns att köpa får man tillverka själv...
Efter lite sökande på interwebben om bästa och billigaste vevarna att korta ned så införskaffades ett par SRAM S600 175mm som kortades ned till 128mm. De två viktiga egenskaperna hos vevar som ska kortas ned är att de inte är ihåliga som Shimanos hollowtech eller har ursparingar på baksidan som de flesta andra.
Först borrades nya hål efter att veven satts fast med skruvar i vevaxelhålet och som mothåll på undersidan.
Sen gängades hålen med 9/16" höger/vänster gängtappar.
Sen kapades vevarna och ändarna snyggades till med fil och slippaper. Ett 30t drev i passande färg införskaffadedes också. Om man även vill stajla till ändarna så kan man ju montera vevstövlar i lämplig färg.
Nya vevarna med 30t drev monterades med Zee bakväxeln och den tiodelade 11-36 kassetten. En mindre 35mm styrstam från Planet-X smet visst med också.
Nu funkade cykeln bättre till stigcykling men så fort det blev mycket rötter och stenar var det inte så roligt längre.
Byte till dämpargaffel började projekteras och alla upptänkliga 20-tumsalternativ gicks igenom och förkastades på grund av pris, vikt eller prestanda. Den enda 20-tums dämpargaffel som är vettig idag är väl Spinner Grind Air 20 som går att beställa löst från Lukasz på Bluepill.pl som har agenturen för Spinner i EU, den väger dock sina stadiga 2 kilo! Efter lite experimenterande så slutade det hela med att det monterades en gammal 26-tums Rockshocks Reba som sänktes till 80mm slag och fick lättare olja på dämparsidan.
Nya vassa plastpedaler från Sixpack, lätt styre med 10mm rise och barnhandtag Spank Spoon Grom slängdes också på och vips var cykeln klar!
Efter sommarens cykling kan man konstatera att framdämparen funkar förvånansvärt bra. I kombination med lågt lufttryck i däcken tas både småstök och större grejer om hand. Förändringen av geometrin (läs monstertruckkonvertering) har även gjort utförscyklingen mycket roligare, vilket visade sig med all önskvärd tydlighet i de slitna spåren i Lofsdalen tidigare i höstas. Även om cykeln blivit tyngre av både skivbromsar och framförallt gaffeln så har det funkat bra att cykla stig med den. Man kan säga att klagomålen över att det är tungt uppför inte på långa vägar når upp till klagomålen över jobbiga rötter och stenar innan det blev framdämpat.
Nu blir det 24-tumsbygge...
Det började med en helt vanlig Orbea MX 20 Team som är en fin cykel i sig, men bra kan ju alltid bli bättre så det monterades raskt lite nya handtag, pedaler och en kortare styrstam ärtig färg.
Eftersom cykeln har skivbromsfästen både på ram och den stela gaffeln blev det snart ihopbyggt ett par nya skivbromshjul med Alienation 36h Deviantfälgar på Shimano M475-nav bak och M525-nav i fram.
Sen monterades det Shimano M785-bromsar med 160-skiva fram och 140-skiva bak. Nya däck åkte på också, Schwalbe Little Joe 2.0 fram och Black Jack 1.95 bak.
Därefter cyklades det det en hel massa stig och pumptrack med den vilket förde upp följande problem i ljuset.
Den långa Altus-bakväxeln dingade i varenda sten som sticker upp ur stigarna, frigången för buren är bara runt 40mm vid användning av övre delen av kassetten.
Det märktes även i skogen att utväxlingen original, 34t fram och 8 delad megarange 11-34 bak, inte var helt optimal, det är ett rejält hopp från näst största upp till 34:an. Det blir antingen för tungt eller för lätt med cykelputt som följd i uppförsbackarna.
Dessa problem ledde till att en ny drivlina planerades med kortburad Zeeväxel/Zeereglage och 30t fram parat med 10-delad kassett 11-36 i bak.
Den versionen av Zeebakväxeln som funkar med 11-36 fungerar också med 40-42t men med 20-tumshjul är 36t mer än nog i bak. Om hjulstorleken räknas med så motsvarar 30t fram och 36t bak på en 20-tummare ungefär 22t fram och 36t bak på en 26-tummare.
Problemet med de flesta 20-tummare är dock att de har billiga femarmade vevar med 110BCD vilket gör att det inte går att hitta framdrev mindre än 34t.
Så vad göra? Jo om det inte finns att köpa får man tillverka själv...
Efter lite sökande på interwebben om bästa och billigaste vevarna att korta ned så införskaffades ett par SRAM S600 175mm som kortades ned till 128mm. De två viktiga egenskaperna hos vevar som ska kortas ned är att de inte är ihåliga som Shimanos hollowtech eller har ursparingar på baksidan som de flesta andra.
Först borrades nya hål efter att veven satts fast med skruvar i vevaxelhålet och som mothåll på undersidan.
Sen gängades hålen med 9/16" höger/vänster gängtappar.
Sen kapades vevarna och ändarna snyggades till med fil och slippaper. Ett 30t drev i passande färg införskaffadedes också. Om man även vill stajla till ändarna så kan man ju montera vevstövlar i lämplig färg.
Nya vevarna med 30t drev monterades med Zee bakväxeln och den tiodelade 11-36 kassetten. En mindre 35mm styrstam från Planet-X smet visst med också.
Nu funkade cykeln bättre till stigcykling men så fort det blev mycket rötter och stenar var det inte så roligt längre.
Byte till dämpargaffel började projekteras och alla upptänkliga 20-tumsalternativ gicks igenom och förkastades på grund av pris, vikt eller prestanda. Den enda 20-tums dämpargaffel som är vettig idag är väl Spinner Grind Air 20 som går att beställa löst från Lukasz på Bluepill.pl som har agenturen för Spinner i EU, den väger dock sina stadiga 2 kilo! Efter lite experimenterande så slutade det hela med att det monterades en gammal 26-tums Rockshocks Reba som sänktes till 80mm slag och fick lättare olja på dämparsidan.
Nya vassa plastpedaler från Sixpack, lätt styre med 10mm rise och barnhandtag Spank Spoon Grom slängdes också på och vips var cykeln klar!
Efter sommarens cykling kan man konstatera att framdämparen funkar förvånansvärt bra. I kombination med lågt lufttryck i däcken tas både småstök och större grejer om hand. Förändringen av geometrin (läs monstertruckkonvertering) har även gjort utförscyklingen mycket roligare, vilket visade sig med all önskvärd tydlighet i de slitna spåren i Lofsdalen tidigare i höstas. Även om cykeln blivit tyngre av både skivbromsar och framförallt gaffeln så har det funkat bra att cykla stig med den. Man kan säga att klagomålen över att det är tungt uppför inte på långa vägar når upp till klagomålen över jobbiga rötter och stenar innan det blev framdämpat.
Nu blir det 24-tumsbygge...