(Byggtråd) Santa Cruz Hightower

thefinger

Aktiv medlem
2018 hittade jag e begagnad Hightower till överkomligt pris. Problemet var att den var röd, jag gillar inte rött. Så efter en massa googlade två år senare om lackering av kolfiberramar så kom jag att tänka på herr Cyklist och hans galna projekt. Hmm det kanske kan vara något? Men fyra barn, jobb, aktiviteter mm mm hur ska jag hinna det? En fru har jag ju också.. aja en övertalning kan man ju testa.
Och nu står jag här. Cykeln är nedplockad, knivar är inköpta och en arbetsbänk är uppsatt (nåja ett bord som är en avlastningsyta till grillen).

Denna tråd kommer hålla på ett bra tag och jag är medveten att jag skulle kunna cykla i stället för att stå här, men nu är det bara att köra. 1/5 av svingen har tagit ca 5h..
IMG_6043.jpg

Hade två större skrapmärken där jag började känna efter med kniven hur lacken betedde sig.
IMG_6060.jpg

Plana ytor är en dröm att jobba på. Det är alla skrymsle som är det som tar tid.
IMG_6061.jpg
IMG_6072.jpg

En gammal dörrmatta blev ett bra antiglidunderlag.
IMG_6073.jpg

Fortsättning följer...

Delar:
Ram: Santa Cruz Hightower
Gaffel: RS Pike
Dämpare: RS Monarch RC3
Hjul: DT XM 1501
Drivlina: XT 1x12 + vevparti
Bromsar: XT 4kolv
Sadelstolpe: RS Reverb
Styre/stam: Renthal

BMF

Ny medlem
Kul med projekt. Men min första tanke är varför du skrapar med kniv. Varför inte slipa ner lacken med mindre maskin och sedan gå på och våtslipa?

LDG

Medlem
Han har dock sagt senare att kniv är för att få bort precis all färg o har med vikt att göra, han verkar slipa om vikt inte är abosolut nödvändigt till microgrammet. Sen kanske kniv är lättast på stora raka ytor iofs.

thefinger

Aktiv medlem
Han har dock sagt senare att kniv är för att få bort precis all färg o har med vikt att göra, han verkar slipa om vikt inte är abosolut nödvändigt till microgrammet. Sen kanske kniv är lättast på stora raka ytor iofs.
Jo precis. Slipar i trånga utrymmen. Men all färg måste bort om.

Makten

Aktiv medlem
Inte för att vara sån, men den befintliga lacken var ju en perfekt förbehandling för ny lack. Bara rugga upp ytan med nåt lämpligt slippapper och sen klart för lack. Slätt utan jobb. :unsure: 😁

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer