[Byggtråd] Scott Hyper/Classic Spark SL - 2st xc-raketer

Cyklist

Aktiv medlem
Nu är det äntligen dags!
Inte bara en ny xc-hoj ligger i pipelinen utan TVÅ Scott Spark RC 900 SL ska strippas, moddas, lackeras och byggas. Precis lika sjukt som det låter, next level även för mig!

- Hyper Spark -
Här kommer verkligen allt krut läggas, med fokus på integration och att helt enkelt bygga den snabbaste, effektivaste och modernaste xc/marathon-hojen som går.
Helt intern och dold vajerdragning som på en aero-racer vilket kommer kräva rejält med custom/cnc/kolfiberjobb för både bromsar, styre, gaffel och ram.

- Classic Spark -
Inte fullt lika galen som den andra, men för att vara backup-bygge blir det något utöver det vanliga. Mer klassisk look på denna, inte lika lätt som gamla hojen men helt klart lätt. Det till trots tänker jag unna mig att gå loss helt när det kommer till lackering med denna. Lite retro-anspelning, om än inte cykelrelaterat.

Kommer göra allt jag kan för att få nr 2 färdig så snabbt det går så jag har något att köra på, hänger lite på leveranser som vanligt men hoppas det går på cirka en månad. Hypern kommer tyvärr att ta lite längre tid på grund av allt som ska specialtillverkas, men blir väntan värd.
Kommer uppdatera tråden i vanlig ordning och vill man se lite mer bakom kulisserna får man gärna hänga med på Instagram och hålla lite koll på storyn där.

Så hoppas den här tråden ska kunna bli lika kul som den gamla, fylld av spekulationer, kul diskussioner och allmän cykelbyggar-galenskap!

p5pb17076507.jpg

desmo

Aktiv medlem
Heja!
Kul att se att du får bra respons på ditt instagram också. Många engelska kommentarer.
Hur ser uppmärksamheten ut annars i andra kanaler? (jag hänger bara på happy och insta).

Pajas

Aktiv medlem
Yes! Äntligen en riktig Cykeltråd att följa, man tröttnar lite på köprådstrådar och vilken geometri som kapar 55 min på cykelvasan:)
By the way... var det inte någon som byggde en cykel med nya lefty gaffeln? Sökt men inte funnit eller oxå har jag drömt alltihop....

AlfaAlfa

Aktiv medlem
clnr sa:
@Pajas: https://happyride.se/forum/read.php/1/3426445 Men roligare saker verkar ha kommit imellan AlfaAlfa och färdigställandet.

Scottramen är såld, precis som Dangerholm så inser vi båda att bygga Scott Scale är sååå 2018.

Ska inte kladda ner Gustavs tråd med mina grejjer, det kommer lite skojs snart i min egen.

Har ju pratat med Gustav och fått lite hemlisar om dessa Spark byggen, tro mig, håll i er, Game of thrones får en utmanare i år....

Cyklist

Aktiv medlem
Kul med responsen!

desmo sa:
Heja!
Kul att se att du får bra respons på ditt instagram också. Många engelska kommentarer.
Hur ser uppmärksamheten ut annars i andra kanaler? (jag hänger bara på happy och insta).
Jag har lite smått börjat lägga upp på YouTube men kommer ta lite tid innan jag lyckas göra material som passar bättre till det formatet. I övrigt får vi väl se när det är dags att presentera cyklar helt enkelt!

Pajas sa:
Yes! Äntligen en riktig Cykeltråd att följa, man tröttnar lite på köprådstrådar och vilken geometri som kapar 55 min på cykelvasan:)
By the way... var det inte någon som byggde en cykel med nya lefty gaffeln? Sökt men inte funnit eller oxå har jag drömt alltihop....
Är det någon hoj som skulle kunna kapa 55min på Vasan så är det väl iof sig någon av dessa. ;)

AlfaAlfa sa:
Scottramen är såld, precis som Dangerholm så inser vi båda att bygga Scott Scale är sååå 2018.

Ska inte kladda ner Gustavs tråd med mina grejjer, det kommer lite skojs snart i min egen.

Har ju pratat med Gustav och fått lite hemlisar om dessa Spark byggen, tro mig, håll i er, Game of thrones får en utmanare i år....
Haha det är helt okej med lite kladd här, men om inte annat får vi ha som mål att en vacker dag kunna köra en tråd ihop!

Jag har hunnit tjuvstarta lite på ett fåtal punkter åtminstone, så tänkte dra ikapp/utveckla historien för er som inte följer på Instagram.

Styren på båda cyklarna blir Syncros Fraser iC SL, men det finns en liten twist. I slutändan så blev det som så att Hypern kommer byggas på en Large-ram (jag är 183cm) och den andra kommer byggast på en Medium precis som min gamla hoj.
Den större ramen kommer jag testa en lite annan sittställning på än vad jag är van vid, samt att den interna dragningen innebär att Mr Slam-That-Stem kommer behöva köra - ve och fasa - spacers! Så för att kompensera högre styrhuvud samt spacers blev det rätt lagom höjd med Special Edition-versionen med -25 grader vinkel, mer känd som Nino-versionen kanske.
När det kommer till att den är 90mm, samma längd som på min gamla Medium, blir det flera faktorer som påverkar var man hamnar. Det är annan sweep på styret än mitt förra Schmolke, samt att vinkeln i sig och att stamen sitter högre upp på styrröret också påverkar var händerna till slut hamnar. Jag är ingen expert och ämnet går att diskutera till leda, men lite bakgrund bara.

Summa summarum - är en person som oftast rå-trycker med benen och gärna sitter relativt långt fram över cykeln, så borde bli bra.

Medium-hojen blir nästan identisk med min gamla som jag trivdes superbra på.

Syncros Fraser iC SL "Nino". Förutom vinklarna är det inte mycket som mig veterligen skiljer mot den vanliga, mer än ett lättare Garmin-fäste i plast/komposit.
p5pb17080523.jpg

p5pb17080524.jpg

Eftersom det ska lackas efter att Mattias Hellöre gått loss på det så fick Morakniven vila och sandpappret jobba. Kräver mindre jobb inför lackeringen sedan då det blir jämnt och fint från början, om än lite färg/filler/överflödig resin kvar.
p5pb17080522.jpg

Passade på att göra en liten jämförelse, mer om detta senare!
p5pb17080527.jpg

p5pb17080526.jpg

Byggde ihop denna RC 900 Comp i Large temporärt (inte min hoj) för att testa sittställningen och sadelposition. Ger en liten förhandsvisning om vad bygget får för silhuett!
p5pb17080600.jpg

p5pb17080601.jpg

p5pb17080602.jpg

Cyklist

Aktiv medlem
hm sa:
Ser ju inte klok ut med spacers.
Det måste du lösa .
Spacers under stamen ska kanske tilläggas, inga torn ovanför här inte!
Behöver göra en egen variant av Knock Block för att inte riskera att förstöra bromsslangarna om styret vrids för mycket. Så har räknat med ca 20mm specialspacer för detta.

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Cyklist sa:
hm sa:
Ser ju inte klok ut med spacers.
Det måste du lösa .
Spacers under stamen ska kanske tilläggas, inga torn ovanför här inte!
Behöver göra en egen variant av Knock Block för att inte riskera att förstöra bromsslangarna om styret vrids för mycket. Så har räknat med ca 20mm specialspacer för detta.

El bromsar , fotbroms vad som helst :) #slamthatstem

Cyklist

Aktiv medlem
hm: Haha elbromsar hade ju varit något, jobbigt om batteriet flyger av i fel läge bara...
Tro mig, det grämer mig men slammat i det här fallet skulle kräva större ingrepp i ramen än vad jag önskar. Men hoppas få till en väldigt clean look oavsett, och själva droppet kan ju inte så många klaga på åtminstone med den styrkombon. ;)

Paco: Blev ett bra garv på den där!

jonte987: Här är en skiss jag gjorde tidigt i höstas, bara för att kunna förklara konceptet lite enklare för övriga inblandade. Den nuvarande uppdaterade bilden (som tyvärr bara finns i mitt huvud) har bromsslangarna dragna internt i styret, dels för att det blir snyggare och dels för att det är enklare att förstärka styrröret högre upp än precis under stamen. Dragningen blir följande om allt går i lås (och jag inte kommer på något bättre):
- Bromsslangarna går in i styret som förstärks externt
- Styröret gängas invändigt med en OneUp EDC tap, och man gör ett spår från toppen och ner till centrum av stamen. Fördel vid till exempel installation att kunna ha styret lite vid sidan av. Man svarvar sedan en nästan solid bit alu och gängar utvändigt, 2-4 små hål för något hemmagjort verktyg att gänga i skiten med och M5-hål i mitten för att spänna styrlagret (loctite på denna med andra ord). Denna dubblar med att ta klämkraften från styrstamen samt förspänning av styrlager.
- Styrröret borras längre ner för hål ut i ramen och förstärks utvändigt med kolfiber. Detta har Mattias Hellöre redan gjort på en annan gaffel åt mig som redan gått en säsong utan problem.
- Slangen till frambromsen får någon form av fäste på kronan, och sedan ett som pekar lätt utåt på baksidan av ytterbenen. Vid kompression flexar då bromsslangen utåt eller snett bakåt.
- Slangen till bakbromsen går vidare ut i ramen, och någon form av Knock Block i stil med skissen förhindrar den från att gå sönder vid för mycket styrutslag

Dämpning? To be continued...

Det här med helt dold dragning har faktiskt varit en vision jag haft länge. Jag tror aldrig att jag skrev det någonstans, men det var planen för Scalen med de hydrauliska växlarna också. Beställde helt customtillverkad styrkombo i stil med Syncros-kombon redan 2016, men tyvärr när jag till slut fick grejorna var det inte tillverkat enligt spec och jag ledsnade ur och sket i det hela. Så bättre lycka nu hoppas jag!

p5pb17083273.jpg

desmo

Aktiv medlem
Vad är det för sadel? Den ser tyngre ut än den Berk du haft tidigare. Men mitt öga går att lura.

Cyklist

Aktiv medlem
Antracith: Väntade länge och otåligt på att axs skulle släppas, av just den anledningen. Så kändes som att en stor pusselbit föll på plats när jag fick hem lådan med de grejorna!

desmo: Det är en Syncros Belcarra V 1.0.
Sadeln är klart tyngre, ca 170g jämfört med 60g för min Berk. Unnar mig framför allt att gå på utseende den här gången, men efter många år på rena kolfibersadel så är jag faktiskt väldigt nyfiken på den här. Flyttar mig rätt mycket fram och tillbaka på sadeln så verkar vettigt med en bekväm nos och V-form.

kais01

Aktiv medlem
intressanta byggen! effektiva styrstamslängden blir nog lite lång i min smak, tycker om den kvickare känslan när den är kortare.

en klar välgärning att den jönsiga syncrostexten på styret försvinner:)

Cyklist

Aktiv medlem
Köpes: Nya armbågar.

Samt, tänkte sätta punkt snart för Scott Spark the tråd angående maximal klingstorlek (med lite flyt blir svaret dock inte happykorrekt 42 utan 40).
Kassetten är en Garbaruk 12s 10-48 på 338g. Finns även som 50 och 52, för ca 275€. Knappt 25g lättare än XX1 Eagle, men kanske intressantare för fler att den är minst en 500:- billigare i de flesta fall.

p5pb17137846.jpg

p5pb17137841.jpg

p5pb17137843.jpg

p5pb17137844.jpg

oldboy

Medlem
Blir det färg eller polerat kolfiber på delarna ? Skulle vara kul om du listar vikt på varje del ! Hur mycket klarlack var det på DUB-veven ? Sen bara konstatera att Garbaruk är en ledande spelare. Till sist en katt bland hermelinerna eller.., bak-ram nr 2 i mitten ser inte ut att höra hemma här ? Tumme upp som alltid !

Cyklist

Aktiv medlem
oldboy: Det blir lack på så gott som allt. Classic-Sparken jag håller på med nu går jag loss helt på utseende utan att tänka för mycket på vikten, medan den andra kommer ha lite mer rå kolfiber. Det var rejält med lack på DUB-vevarna dock! Men rekommenderar inte att gå loss på dem då det numera var någon sorts nätfinish direkt på kolfibern (under all lack alltså) som jag antar fungerar som extra slitageskydd om någon skulle nöta igenom lacken.
Och precis, ena ramkitet i den där högen är Geniusen!

storfiskarn: Ska det va så ska det va!

JesperA: Kul du gillar grejorna. Och precis, nu är det nära med customreglaget till Geniusen. Gick så fort så nu är det snart jag som ligger efter istället med att inte ha nya gaffeln förberedd för intern dragning osv haha.

Kan för övrigt merga den här tråden med misärtråden just nu känns det som. Efter en riktig skitvecka verkar det som att finalen blev att det kan ha gått åt helvete med klarlacken på Sparken, Gamblern och massa delar. Gissar på kombo av lite för tjockt första lager ihop med att det varit köldknäppsnätter och inte varmt nog i lokalen så är den torr men inte hård nu efter snart 72h. Flyttat grejorna till desto mer värme nu och bönar och ber om lite tur för en gångs skull så att lacken gasar ur sig och härdar. Annars är 60-80h jobb åt skogen och måste göras om, så blir det tyst så har det gått för mig som för Kalle i slutet på Kalle Ankas Fotografiska Expedition.

Allting blev brutalt snyggt och med lite våtslipning hade det varit så gott som perfekt. Plus att efter diverse sjukdomar ha varit borta från cykling i nästan två månader så såg jag verkligen fram emot att börja köra lite nu när stigarna kommit fram igen.

Aja, end rant, blir som det blir. Oavsett om det blir snart eller försenat så kommer ni få se en helt fantastisk Spark i British Racing Green inspirerad av de gamla tävlingsbilarna med vita "nummerlappar".

larsaw

Aktiv medlem
Alt annat än en FOX-dämpare med LiveValve känns otänkbart på HyperSpark'n, eller hur?
Eller blir det måhända en EXT Storia kanske?

Cyklist

Aktiv medlem
larsaw sa:
Alt annat än en FOX-dämpare med LiveValve känns otänkbart på HyperSpark'n, eller hur?
Eller blir det måhända en EXT Storia kanske?
LiveValve är planen ja, har inte gått så bra hittills för mig att få tag i ett system bara haha.

Cyklist

Aktiv medlem
Slipning av klarlack innan ett sista lager åker på nästa vecka. Sen ska det härda lite, slipas ännu en gång och poleras upp. Men går allt som det ska är allt sånt klart om två veckor och har jag bara fått tag i hjul till dess blir det att bygga cykel kort därefter.

p5pb17193262.jpg

Cyklist

Aktiv medlem
Jensen: Tar sin tid bara! Men ska testa en mer snabbtorkande samt ännu mer reptålig klarlack nu och köra den på toppen om jag får bra testresultat med den.

mikipedia: Tack! Så pepp på att få ihop hojen och se hur det blir. Känns lite som att jag har lackat ALLT grönt, så blir lite annorlunda det här.

Jensen

Aktiv medlem
Cyklist sa:
Jensen: Tar sin tid bara! Men ska testa en mer snabbtorkande samt ännu mer reptålig klarlack nu och köra den på toppen om jag får bra testresultat med den.

mikipedia: Tack! Så pepp på att få ihop hojen och se hur det blir. Känns lite som att jag har lackat ALLT grönt, så blir lite annorlunda det här.

Kommer oavsett bli sjukt snygg hoj. Men vad annat att vänta med dig bakom rodret

Cyklist

Aktiv medlem
Tack för peppen!

Som bilden skvallrar om är det full vår och minst sagt cykelsäsong, så stress de luxe att få ihop allt.
Men hjulen till den gröna Sparken kommer nästa vecka samt sista smådelarna som krävs, så ska våtslipa och polera upp i helgen så kan jag bygga ihop en hoj åtminstone!

Update på de andra är att Gamblern saknar bromsar samt bakdämpare, Geniusen saknar reglage men som åtminstone är nästan klart nu och Hyper Sparken saknar typ allt. Inte lätt att bygga cyklar alla gånger. Ska bli kul att se allt komma ihop till slut dock!

p5pb17250554.jpg

Cyklist

Aktiv medlem
viggen sa:
Åhhh det är en sån fröjd för ögat med mer hojar i BRG!
Fick ihop ramen lite smått idag, kommer bli sjukt bra det här!

Och dessa gör inte saken sämre, Bike Ahead Biturbo RS till gröna Sparken. Kommer sitta som en smäck och passa motorsport-temat/inspirationen perfekt!

p5pb17267545.jpg

p5pb17267544.jpg

p5pb17267542.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer