Byggtråd: Scott Voltage YZ10

ErikD

Medlem
För en tid sedan hittade jag en styckad cykel i skogen under en löprunda. När jag pratade med mina barn om detta så kom vi in på möjligheten att lämna in misstänkt stöldgods till polisen. Ett, tu, tre så var objektet inlämnat till polisen. Bilden nedan visar fyndet i sin helhet. Då ingen var intresserad av att hämta ut cykeln så blev jag erbjuden att hämta ut delarna.

IMG_20201030_135843.jpg

Jag har skruvat ihop några cyklar genom åren och varje gång tänkt att jag ska dokumentera bygget i en byggtråd dels för att ta del av goda råd och glada tillrop dels för att kanske kunna inspirera andra. Det verkar som att tiden var mogen nu...

Så vad är tanken med denna ram då? Jo, den är tänkt att ersätta min äldsta sons nuvarande cykel. Han cyklar idag på en Commencal Ramones 24 som jag har använt för att få honom att hitta glädjen i att cykla i skogen med vilket, med handen på hjärtat, har gått både bra och dåligt. Han är helt klart tekniskt begåvad och gillar att hoppa och gör idoga försök att lära sig att cykla på bakhjulet men när skogen bjuder på motlut så är det inte roligt. Han är dock taggad på att jag ska bygga klart denna cykel vilket är roligt och inspirerande.

Min ambition med bygget är att det ska bli en cykel som han gillar att cykla på, vare sig det handlar om stigcykling eller att hoppa på våra små hemmabyggda hopp på gatan. Sedan tycker jag att det är väldigt kul att skruva och se en färdig cykel växa fram. Jag har väl någon slags ambition om att den inte ska bli alltför tung i slutändan men ramen väger cirka 2.5 kg (inkl. vevlager med fyrkantaxel). Gaffeln som "ingick i köpet" är en SR Suntour XCM som jag har vägt till 2,6 kg. Jag tror att ramen är en Scott Voltage YZ10 men jag har inte lyckats googla fram någon ram med samma utseende. På denna länk finns en spec som verkar stämma hyfsat med de delar som ingick i fyndet.

Med ovanstående som utgångspunkt är det nu dags för att börja leta efter lämpliga delar.

Några funderingar vid inledningen av bygget:
  • Ska jag köra 1x eller inte? Vad är lämplig övre och undre utväxling?
  • Behålla eller byta framgaffeln? Om byte, vad är då en lämplig gaffel?
  • Val av däck och hjul
  • Färgsättning, kanske gul-orangea detaljer som lirar med ramens gula detaljer
På återhörande...

Karl-Luis

Aktiv medlem
Va kul att du visat dim son att man kan vara hederlig och få något gott ur det 🤘 ramen ser riktigt fin ut, gaffeln är helt okey tog isär min det är väldigt enkelt och smörjer du den lite funkar det undertiden.
Har ev en z1 bomber gaffel att kränga måste bara fixa en annan innan.
Skulle satsa på 3x8 tex mest för att han ska kunna klätta enkelt köpte nyss ett kasett på bikster för 115kr 11-34 och jag har tre klingor ifram kör mest på en klinga men om han ska kunna klättra kan det vara värt att tänka på :) såg någon på köp o sälj som hade billiga sram delar till salu vxl osv.

Decatholn har billiga hjul till salu men skulle åka dit isåfall och kolla på dem.
Blir kul o följa detta 😇

ErikD

Medlem
Jag tänkte vara noggrann och väga cykelns delar för att förstå var det är lämpligt att kapa vikt. Ramen är rensad så när som på vevlagret som jag har lite bekymmer med att få loss. På ramens högra sida (drivsidan) så har jag försökt lossa ringen som håller lagret. Jag har då utgått från att denna ring är vänstergängad och att jag lossar den genom att vrida den medurs. Först provade jag med den tillhörande hylsan och spärrskaft med cykeln i mitt mekställ men det var svårt att få till några större moment då hylsan gärna slinter. Sedan testade jag att spänna fast vevaxeln i ett skruvstäd för att kunna hålla få till en bättre position. Jag testade även med en slagmejsel men ringen sitter som berget. Tänker jag fel eller är det någon som har några tips på hur jag lossar lagret?

IMG_20210114_134230.jpg

Patrick_M

Medlem
Jag har fått loss en gammal BMX vevparti genom att värma området och sedan sprutar kylspray på lagerkoppen, men bara värme borde också ge effekt. Hammarslag på koppen tyckte jag kändes bra (i vevaxelriktning). Krypolja à la WD-40 eller 5-56 tog jag också, men tveksam om dem gjorda nytta.

Valhalla_

Aktiv medlem
På ramens högra sida (drivsidan) så har jag försökt lossa ringen som håller lagret. Jag har då utgått från att denna ring är vänstergängad och att jag lossar den genom att vrida den medurs. Först provade jag med den tillhörande hylsan och spärrskaft med cykeln i mitt mekställ men det var svårt att få till några större moment då hylsan gärna slinter. Sedan testade jag att spänna fast vevaxeln i ett skruvstäd för att kunna hålla få till en bättre position. Jag testade även med en slagmejsel men ringen sitter som berget. Tänker jag fel eller är det någon som har några tips på hur jag lossar lagret?
Du måste lossa vänstersidan först, annars är det omöjligt. Vänstersidan är högergängad och högersidan är vänstergängad. Med andra ord du lossade åt rätt håll men ringen på vänstersidan måste lossas först.

Såg att du söker styrlager också, de koppar som sitter i kräver såna lösa ringar med kulor, inget som man direkt köper löst..
Bättre är att köpa nytt ec34 lager (external cup, 34 mm). Tror det är ec34 i alla fall, men slå ut en av kopparna och mät innerdiametern.

Topp