(Byggtråd) Skeppshult V8

MrAti

Medlem
(Byggtråd) Skeppshult V8
Hej!

Jag fick för mig att göra ngt roligare av denna Skeppshult V3 och skulle behöva inputs på delar...då i stort är det bara ramen som behålls.
Fabriken byggt några modeller som de kallar v115, med 11 växlar (länk), men där byggde de om även ramen ganska mycket, och därifrån kommer inte mycket hjälp.
Jag har aldrig byggt om, har medelkunskap om mek och kan/vill inte svetsa.

Tacksam för tips (gärna med link), främst på större frågor såsom :
- Hitta framgaffel för hjul 20" med bromsskiva samt med skruvhål för bromsok (vill ogärna ha bromsokadapeter)
Verkar vara svårt att hitta en, då styrstamsröret är ovanlig högt/långt...
-
Framhjul 20" (svart fälg) med/redo för bromsskiva (förutsatt att ny gaffel finns, för den nuvarande är förmodligen inte bred nog, samt saknas skruvhål för bromsok)

- Bak tänkte jag byta till Nexus 8 med fotbroms.
Föredrar navväxel egentligen, dessutom en kassett skulle göra det mer komplicerat för mig.
Skivbroms bak gav jag upp.

Tips även på övriga delar (Då ramen är svart vill jag gärna ha delar som är svarta)
- Vevparti, pedaler, sadel, sadelrör, styre, styrstam,

IMG_2324.jpg

mvh

(Byggtråd) Skeppshult V8
Tjena!

Rullbroms är ju asgött. Se bara till att den är nysmord och har fräsch vajer och hölje.
Bromsar lika bra oavsett om det är blött eller torrt. Kräver ingen service annat än lite fett en gång per år och bromsar mjukt och fint. Inte värt jobbet att byta till skivbroms.

(Byggtråd) Skeppshult V8
Jag har ett Nexave-nav för rullbroms och kassett.. då kan du få rullbroms bak men du åker på kassett också :)

(Byggtråd) Skeppshult V8
Tjena!

Rullbroms är ju asgött. Se bara till att den är nysmord och har fräsch vajer och hölje.
Bromsar lika bra oavsett om det är blött eller torrt. Kräver ingen service annat än lite fett en gång per år och bromsar mjukt och fint. Inte värt jobbet att byta till skivbroms.
Intressant, har haft rullbroms på alla mina Skeppshult förr men jag kunde aldrig låsa de bromsen, bromssträckan var lång, därav min inställning till denna typ av broms. Med skivbromsen på min MTB blir det tvärstopp. Menar du att mina bromsar var felinställda/ofettade?

(Byggtråd) Skeppshult V8
nexus8 är ett nav där det rapporteras en hel del problem. nexus7 duger bra, är bombsäkert, finns överallt, och kan hanteras av vilken cykelpelle som helst.

den där skeppshulten är för övrigt rätt oblygt inspirerad av minicyklarnas första och största succe, moulton f frame. originalet är helfjädrad. min egen är från 1968, är 15-växlad och rätt snabb. komforten lyxig. här är en exempelbild av ett annat exemplar.
.
IMG_1359.jpeg

(Byggtråd) Skeppshult V8
nexus8 är ett nav där det rapporteras en hel del problem. nexus7 duger bra, är bombsäkert, finns överallt, och kan hanteras av vilken cykelpelle som helst.

den där skeppshulten är för övrigt rätt oblygt inspirerad av minicyklarnas första och största succe, moulton f frame. originalet är helfjädrad. min egen är från 1968, är 15-växlad och rätt snabb. komforten lyxig. här är en exempelbild av ett annat exemplar.
.
Visa bilaga 653882
Häftig cykel, jag ser likheterna med Skeppshult V modell. Jag är lite insnöad på just Skeppshult, har även en passande märkesbox bak, osäker Om jag ska montera den eller behålla pakethållaren. 15 växlar är kung?
Nexus 8 (har haft några) har mycket bättre utväxling i ettens växel, jämfört med nexus 7.

Senast ändrad:
(Byggtråd) Skeppshult V8
Intressant, har haft rullbroms på alla mina Skeppshult förr men jag kunde aldrig låsa de bromsen, bromssträckan var lång, därav min inställning till denna typ av broms. Med skivbromsen på min MTB blir det tvärstopp. Menar du att mina bromsar var felinställda/ofettade?
Skeppshult är skräp i grunden (förlåt) och det finns några olika rullbromsar och de har troligen hängt på de billigaste/sämsta. Om du har nav för rullbroms så kan du byta till en bättre. Blir inte en skivbroms men en helt ok broms som håller för evigt https://www.cykelkraft.se/cykeldelar/bromskomponenter/rullbromsar

(Byggtråd) Skeppshult V8
Häftig cykel, jag ser likheterna med Skeppshult V modell. Jag är lite insnöad på just Skeppshult, har även en passande märkesbox bak, osäker Om jag ska montera den eller behålla pakethållaren. 15 växlar är kung?
Nexus 8 (har haft några) har mycket bättre utväxling i ettens växel, jämfört med nexus 7.
hur ettan är utväxlad väljer du själv genom att välja kuggdrev på navet.. ska du skjutsa större barn eller är det mycket brant där du bor kan det bara värdefullt med en extra låg klätterväxel, men knappast svenska normala städer möjligen sundsvall undantaget. med en lämplig etta räcker sedan omfånget uppåt i nexus 7 normalt mer än väl, ffa på en sådan här cykel.

nexus8 har tyvärr ett irriterande högt hopp mellan femman och sexan på 22 procent. mitt i de mest användbara lite snabbare delen av registret.

stora hopp på låga växlar kan vara närmast bra, men de snabbare växlarna bör ligga tajt. helst inte hopp väsentligt över 15 procent.

nexus7 har å andra sidan lite extra friktion på femman. gungor och karuseller
.
IMG_1363.jpeg

(Byggtråd) Skeppshult V8
hur ettan är utväxlad väljer du själv genom att välja kuggdrev på navet.. ska du skjutsa större barn eller är det mycket brant där du bor kan det bara värdefullt med en extra låg klätterväxel, men knappast svenska normala städer möjligen sundsvall undantaget. med en lämplig etta räcker sedan omfånget uppåt i nexus 7 normalt mer än väl, ffa på en sådan här cykel.

nexus8 har tyvärr ett irriterande högt hopp mellan femman och sexan på 22 procent. mitt i de mest användbara lite snabbare delen av registret.
Tack för input! Ja, fakta är fakta ? men även om mitt boområde bjuder inte på nämnvärda backar, har ålderns intåg börjar göra sig påmind och då känns det bättre med lägre utväxling när en lite brantare backe dyker upp. Funderade även på att lägga till el, men där är jag ännu inte fysiskt.

(Byggtråd) Skeppshult V8
Jag har ett Nexave-nav för rullbroms och kassett.. då kan du få rullbroms bak men du åker på kassett också :)
Hej! Jag är på jakt efter ett sånt nav till min dotters Nishiki 301, det är stört omöjligt att hitta i butikerna. Skulle du kunna tänka dig att sälja det om du har det kvar?/Mikael S, Varberg

Tillbaka
Topp