(Byggtråd) Skeppshult V8
Hej!
Jag fick för mig att göra ngt roligare av denna Skeppshult V3 och skulle behöva inputs på delar...då i stort är det bara ramen som behålls.
Fabriken byggt några modeller som de kallar v115, med 11 växlar (länk), men där byggde de om även ramen ganska mycket, och därifrån kommer inte mycket hjälp.
Jag har aldrig byggt om, har medelkunskap om mek och kan/vill inte svetsa.
Tacksam för tips (gärna med link), främst på större frågor såsom :
- Hitta framgaffel för hjul 20" med bromsskiva samt med skruvhål för bromsok (vill ogärna ha bromsokadapeter)
Verkar vara svårt att hitta en, då styrstamsröret är ovanlig högt/långt...
- Framhjul 20" (svart fälg) med/redo för bromsskiva (förutsatt att ny gaffel finns, för den nuvarande är förmodligen inte bred nog, samt saknas skruvhål för bromsok)
- Bak tänkte jag byta till Nexus 8 med fotbroms.
Föredrar navväxel egentligen, dessutom en kassett skulle göra det mer komplicerat för mig.
Skivbroms bak gav jag upp.
Tips även på övriga delar (Då ramen är svart vill jag gärna ha delar som är svarta)
- Vevparti, pedaler, sadel, sadelrör, styre, styrstam,
mvh
Jag fick för mig att göra ngt roligare av denna Skeppshult V3 och skulle behöva inputs på delar...då i stort är det bara ramen som behålls.
Fabriken byggt några modeller som de kallar v115, med 11 växlar (länk), men där byggde de om även ramen ganska mycket, och därifrån kommer inte mycket hjälp.
Jag har aldrig byggt om, har medelkunskap om mek och kan/vill inte svetsa.
Tacksam för tips (gärna med link), främst på större frågor såsom :
- Hitta framgaffel för hjul 20" med bromsskiva samt med skruvhål för bromsok (vill ogärna ha bromsokadapeter)
Verkar vara svårt att hitta en, då styrstamsröret är ovanlig högt/långt...
- Framhjul 20" (svart fälg) med/redo för bromsskiva (förutsatt att ny gaffel finns, för den nuvarande är förmodligen inte bred nog, samt saknas skruvhål för bromsok)
- Bak tänkte jag byta till Nexus 8 med fotbroms.
Föredrar navväxel egentligen, dessutom en kassett skulle göra det mer komplicerat för mig.
Skivbroms bak gav jag upp.
Tips även på övriga delar (Då ramen är svart vill jag gärna ha delar som är svarta)
- Vevparti, pedaler, sadel, sadelrör, styre, styrstam,
mvh