[Byggtråd] Solid Strike - Nedförsraket

bergwerk80

Aktiv medlem
Först och främst, hej alla glada! :) Är ganska nyreggad här även om jag lurkat i ett par år. Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt DH-projekt som jag började på i november... 2016, haha :D Går långsamt att samla på sig delarna man vill ha men nu är det väldigt nära och byggandet har börjat.

Ramen är en Solid Strike i Loose Riders kulör. Det och så en coildämpare bak var vad jag ville ha från början. Ramen kunde skickas med ett par olika alternativ så valde en Fox DHX2. Resten hade jag inte klurat ut vid den tidpunkten. Tanken var att köpa allt nytt, bra grejer men till ok pris. Det har väl gått sisådär och kanske därför det tagit längre än först tänkt. Kom dock över hjulen lätt begagnade till bra pris, hade annars blivit nåt annat :)

Lite delar:
Ram: Solid Strike
Gaffel: Marzocchi 380 c2r2 Titanium
Bakdämp: Fox DHX2
Cockpit: Chromag
Bromsar: Shimano Zee
Drivlina: Shimano Zee
Hjul: Mavic Deemax Ultimate
Däck: Maxxis DHF Skinwall
DMR, Blackspire, Reverse på övriga ställen.

Har byggt lite så fler bilder kommer men bjuder på denna så länge.

20171017_172314.jpg

Senast ändrad:
Fräsigt!

Vet inte om jag själv hade valt Skinwall till den fälgen, men mönster- och färgmatchningen mellan fälg och ram ser ju grym ut!

Fett bygge! Jag delade lift med en ung man som verkade oerhört snabb och cyklade Solid Strike i Järvsö sommaren 2016, men såg ingen förra sommaren - sällsynt hoj. Många fler t.ex. Morpheus Conspiracy och Zerode G eller vad den heter. :)

ceel sa:
Fräsigt!

Vet inte om jag själv hade valt Skinwall till den fälgen, men mönster- och färgmatchningen mellan fälg och ram ser ju grym ut!

Var tveksam först jag med. Hade tänkt mig svarta Spank Spikes då dessa hjul var lite dyra. Köpte däcken då Skinwall är porr och passar svart ypperligt. Sen kom jag över ett par superfina beggade Deemax som ju passar ramen superbt så köpte dom istället. Har en Cube Stereo som behöver nytt gummi så kanske slutar med att den får dom däcken men provmonterade på Deemaxen och tycker det funkar ok. Ser bättre ut i verkligheten än på bilden :)

20180124_180524.jpg

Senast ändrad:
AddeN sa:
Fint bygge. Men de där däcken hade jag satt på stigcykeln istället. Lär bli punkafest på berget.

Då jag är ny inom DH så får du gärna komma med förslag på däck som skulle hålla bättre. Men Maxxis vill jag nog ha. Har sett andra som kör dessa utan problem vad det verkar. Inte superstenigt där jag bor heller, även om jag såklart inte bara ska köra här. Som sagt, inte hundra på om dom hamnar på denna eller Cuben. Är heller inte superpåläst på de olika gummiblandningarna.

Bergwerk80 sa:
ceel sa:
Fräsigt!

Var tveksam först jag med. Hade tänkt mig svarta Spank Spikes då dessa hjul var lite dyra. Köpte däcken då Skinwall är porr och passar svart ypperligt. Sen kom jag över ett par superfina beggade Deemax som ju passar ramen superbt så köpte dom istället. Har en Cube Stereo som behöver nytt gummi så kanske slutar med att den får dom däcken men provmonterade på Deemaxen och tycker det funkar ok. Ser bättre ut i verkligheten än på bilden :)

Jag är själv skinwall-fantast så jag förstår viljan att ha det. :)

Och det såg inte riktigt så hemskt ut som jag föreställt mig. Men helsvarta däck är nog ännu snyggare på den hojen i slutändan.

Om de inte passar till Cube:en heller (vilket iofs är svårt att tro) så lär de inte vara svåra att sälja heller, till mig t.ex. ;)

Ser fram emot bygget!

Kört maxxis både icon och ardent skinwall tubeless flera år utan punkare lem, förvisso xc. Dom inte lättare pga skinwallsidorna är tunna utan det är design bara som glitch säger.
Du kommer inte ha punkaproblem pga skinwallsidorna iaf om du låter dom sitta kvar.

glitch: Det är isåfall mer än jag vet. Men jag har ytterst svårt att tro att skinwall finns i grövre än Exo-casing.

Dämparplaceringen såg ju inte helt optimal ut för svensk sommar. ;)
Blir nog fet när den är klar! :)

Fet!! Och ovanlig ram, vilket är kul! Deemax hjulen kommer passa snuskigt bra till den ramen ju :)

Och angående däck, jag hade kört Schwalbe Magic Marry, vilket enligt mig är de bästa DH däcken.
Alternativet är Maxxis Highroller/Minion, vilka också är bra, men för mig har Magic Marrys funkat bäst.

26" DHF finns bara som skinnwall i DH-casing har jag för mig, så det kan nog finnas för 27,5" också.
(Som någon nämnde så är skinwalls för det mesta enbart kosmetiskt, och däcken brukar faktiskt vara aningens tyngre än motsvarande helfärgade däck.)

OnTopic:
Juste bygge!!

Chromag + Marzocci kan ju bara bli bra :)

(Fast sälj fox-dämparen och skaffa en Marz Moto att ha bak också ;) )

Senast ändrad:
theBrand sa:
26" DHF finns bara som skinnwall i DH-casing har jag för mig, så det kan nog finnas för 27,5" också.
(Som någon nämnde så är skinwalls för det mesta enbart kosmetiskt, och däcken brukar faktiskt vara aningens tyngre än motsvarande helfärgade däck.)

OnTopic:
Juste bygge!!

Chromac + Marzocci kan ju bara bli bra :)

(Fast sälj fox-dämparen och skaffa en Marz Moto att ha bak också ;) )

Kan byggas om som 26" om jag vill. Bara nya hjul som behövs. Ramen och gaffeln tar båda ;) Funderade på det ett tag men fick bli 650B. Behåller Foxen till en början iaf :)

BB är från Reverse (Solids systerbolag), tacon från Blackspire och vevpartiet from Shimano som ni kan lista ut :P Kanske byter till en bashguard/chainguide kombo senare men detta får funka till en början.

IMG_20180113_112335_601.jpg

20180124_191120.jpg

Här kommer ett par nya bilder. Fälgarna är nu redo för tubeless men har inte köpt sealent ännu så däck har inte åkt på. Har heller inte bestämt om det blir skinwall eller ej :) Bakväxel (ej vajer), kasset och broms är på. Slängde på hjulet bara för att :D

20180128_113956.jpg

En bild på stänkskärmen till bakdämparen.

20180128_112904.jpg

Det där ser sjukt najs ut, man blir rätt sugen på en DH själv bara för att, inte för att man behöver en :P Kolfiberstänkan för bakdämparn såg ju sjukt cool ut, är det riktigt kolfiber eller en kolfibersticker?

Letar lite bland däck och är lite vilse. Jag vill köra tubeless men DHF med DH-casing verkar svårt att hitta? Skulle High Roller II vara ett bättre alternativ? Som sagt, vill köra Maxxis då jag inte testat dom innan, bara kört Schwalbe.

Sen så får ni gärna rösta, camo eller svarta? :)

20180128_155115.jpg

Coolt bygge!

Personligen tycker jag det blir för mkt om man jagar samma färgtema på varenda komponent. Gult/Svart på hjul och ram skriker lagom högt, sen kör man svart på resten. Blir snabbt smaklöst annars.

Tillbaka
Topp