[Byggtråd] Specialized Stumpjumper 1996

diHib

Aktiv medlem
Drar igång ett litet projekt med en ram donerad av nigeltufnel här på happy! Stort tack!

Grundmaterialet är en väldigt liten Specialized Stumpjumper 1996

nko0H2T.jpg

Tanken är att färgstrippa ram och gaffel sen sakta bygga ihop cykeln av någorlunda tidsenliga delar.

Största problemet just nu är att få loss sadelstolpen som blivit ett med ramen.

Lösning:
1. Plocka bort vevar+vevlager.
2. Plocka bort sadel från stolpen
3. Köp kaustiksoda.
4. Montera ramen upp-å-ner ovanför något du VERKLIGEN INTE BRYR DIG OM/valfri yta du inte är rädd om och inte tänker hänga vid på en stund.
5. Häll ner kaustiksodan genom botten på sadelröret via vevlagerhylsan.
6. Låt verka, fräs, ryka, pysa och bubbla ett tag.
7. Ta loss din nu demolerade aluminiumstolpe utan att ha gjort den minsta åverkan på stålramen.

Tack Viggen för tipset men fick bort stolpen genom att först såga av den sen såga ett spår längs med så gick det att knacka loss den.

Då uppstod ett annat problem, vad är det för diameter på sadelstolpen? Får det till 30,2mm men verkar lite udda, 30.4 har jag sett men det kanske inte är så supernoga på ett par tiondelar?

Lite prylar

64dZnU0.jpg

XTR M900 nav som ska paras med ett par Araya RM-17 fälgar och en M950 bakväxel

Senast ändrad:
Den där bakväxeln ser lite märklig ut. På dess högsta punkt på bilden sitter det en svart metallbit som inte ska sitta där utan snarare klockan tre, kring axeln den sitter på (blev det begripligt?) Kan vara svårt att få någon vettig kedjespänning utan den korrekt monterad. Kan vara så att den lilla aluminiumklacken på själva växelhuset är nedslitet också, och då hamnar den så. Om du fattar mitt svammel... Men kul projekt!

Ang. stolpen har mina efterforskningar gett visst resultat

Seatpost: Tahoma DP 510, 30.4 mm diameter

Specialized Stumpjumper CrMo 1996 27.2? 30.4?

Behöver även hjälp att hitta denna pryl till frambromsen

4Ut85nH.jpg

Senast ändrad:
Jag håller på med ett liknande bygge, blir roligt att följa ditt. Kan varmt rekommendera retrobike.co.uk om du har frågor ang. gamla cyklar almänt (om du inte får svar här).

Jag brukar hitta de delar du söker på ebay. Köpte precis en NOS 30.4 stolpe, men det kan kosta en liten slant (betalade närmare €30 för stolpen ink. frakt).

Delen du söker heter "Cantilever cable hanger" och den hittar du hos nästan alla nätbutiker, tex. http://www.cykelkraft.se/problem-solvers-cross-cable-hanger-w-adjust-28-6mm-svart

Mvh

Åååh, en rd-m950. Finns ingen bakväxel som låter så ljuvligt. Sån hade jag på min Stumpy.
För övrigt tycker jag du skall köra XTR V-broms.

Kanon arabi, Cantilever cable hanger det ska inhandlas.

Jag har en uppsättning XT BR-M737 cantilever bromsar med tillhörande XT ST-M737 broms/växelreglage jag tänkte använda men en uppsättning V-bromsar hade inte suttit fel :)

Lite småprylar, sadelstolpen väger bly men de var billig :)

Är inte helt säker på om det är rätt diameter dessutom kanske ramen är för liten för att jag ska kunna cykla på den så vill inte köpa bästa stolpen.

fzUFE5z.jpg

Senast ändrad:
Nu börjar det likna en cykel, den är liten men går kanske att cykla på :)

Tanken är att bygga ihop allt, är storleken ok, riva och färgstrippa.

OIo0EC4.jpg

Ett litet problem, hela vevarmen på drivsidan wobblar :(
Största drevet ca 2mm, de mindre dreven wobblar också men inte lika mycket.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp