[Byggtråd] SS-råtta

velovin

Aktiv medlem
[Byggtråd] SS-råtta
Om du gillar att läsa byggtrådar om lättviktsprylar, puts och modern teknik bör du söka dig annorstädes - här blir det blytunga delar, rostiga rör och mekanik från förra millenniet.

Det hela började en mörk och regnig januarikväll när jag var ute och hojade genom lokala skogen: I lampans sken skymtade en cykel med tilltalande geometri: mountainbikes från 90-talet får av någon anledning hjärtat att klappa lite extra hårt. Denna cykel stod olåst och övergiven, lutad mot en gärsgård med punka på framdäcket. Jag stannade till och kollade in den: Risigt skick på redan billiga komponenter, plus en massa skräp i form av ramlås och pakethållare. Dessutom av fabrikatet Marvil, som ju aldrig gjort sig känt som ett kvalitetsmärke. Det var ändå något tilltalande med själva ramen, geometrin såg rätt ut, och storleken borde passa mig. Jag lät det bero och cykla vidare, men en tanke hade väckts.

Efter tre veckor passerade jag samma ställe igen, hojen stod kvar. Denna gång cyklade jag på en tom lådcykel, så jag slängde i öket i lådan och trampade iväg till polisen. En uttråkad plit på hittegodsavdelningen satte tänderna i fallet, och lyckades jaga rätt på ägaren (som köpt cykeln 1996, och blivit av med den tidigt 2000-tal), men den personen ville tydligen inte få ett gammalt kadaver på halsen. Efter en veckas vila hos polisen tillfaller hojen mig, på onsdag kan jag hämta den och påbörja slakten.
IMG_20220206_130631.jpg

Ramen är verkligen inte high end, men för mitt syfte passar den perfekt. De flesta lite bättre ramar från den här tiden hade ju fasta vertikala dropouts, men till min glädje sitter det horisontella på mitt objekt. Det innebär möjlighet till singlespeed eller fastnav utan krystade lösningar som kedjespännare eller excentriska vevlager. Med ett växelöra för 50 pix kan den köras med växlar också.
IMG_20220205_194756.jpg

Planen är att hålla budgeten låg, K&S har redan levererat de viktigaste delarna. För att utmana mig själv tänkte jag ge mig på att lacka om ramen, det känns skönt att träna på en ram som kostar 0 kronor. Först ska dock cykeln klareras, sedan ska allt gammalt mög bort. Fortsättning följer.

[Byggtråd] SS-råtta
Kul att man går in för att rädda till och med en Marvil. Är väl från Jaguarverken tror jag? Har själv en gammal Kildemoes som är tänkt att bli en ren grundfunktion. Stål, SS och bromsat baknav. Man skall bara ha lite hobbytid över. Gott om tid är det ont om.

[Byggtråd] SS-råtta
Kul att man går in för att rädda till och med en Marvil. Är väl från Jaguarverken tror jag? Har själv en gammal Kildemoes som är tänkt att bli en ren grundfunktion. Stål, SS och bromsat baknav. Man skall bara ha lite hobbytid över. Gott om tid är det ont om.

Det fina med ett sådant här projekt är att det är helt lugnt att involvera en fyraåring med för stor skiftnyckel, vattenledningsrör är inte lika känsliga som Columbus Spirit :)

Kul Bygge, Save the ratbikes!

Tycker den ser ut att ha potential, lite inspo:
Visa bilaga 540606

Fast 16-växlat är ju tre växlar bättre än Campagnolo Ekar?
En blå Marvil var just vad jag kajkade runt på mellan typ 1995 och 2002. Ska bli kul att se hur den här blir.

Den här är stöldskyddsmärkt 1996, du har inte fått en samtal från Polisens hittegods sista veckan?

[Byggtråd] SS-råtta
För att få till specialaren med flipflopnav på en cykel för 135mm dropouts blir det till att bygga hjul.

Jag har i princip förlikat mig med Ryde Zac 2000-fälgar, men innerbredd på 19mm känns lite... 1996. Att jag glatt cyklade runt på 17mm innerbredd och 2,4"-hjul har min hjärna förträngt.

Någon som sitter inne på fälgtips? Kraven är:
-Silverfärgade
-25+mm innerbredd
-32 ekrar (har redan naven)
-Inte för långt norr om 0,5 kg

Ryde Andra 40 finns ju, men de väger hela 740 gram - hur är det ens möjligt med tanke på hur små 26"-fälgar är?

[Byggtråd] SS-råtta
Hade en tanke på att väga aset i befintligt skick, men som tur var så hade bagagevågen slut i batteriet. Började istället riva av delar för att komma ner till essensen av cykeln, utan bjäfs och förfulande prylar.

Skruvarna till vevarmarna gick lätt att få ut, men sedan kom det första (av många) bakslag: Drivsidans vevarm hade gängpaj, så avdragaren kunde inte greppa. Icke drivsida hoppade däremot av med bara lite motstånd, liksom vevlagret på den sidan. Vad gör jag nu med det här? Jag har provat med ganska grovt våld på både drivsidans vevarm, men den sitter som berget. Vad händer om jag tar fram storsläggan och drämmer till axeln på icke drivsida?
IMG_20220223_160432.jpg

Hårt slag här, bra idé?
IMG_20220223_161313.jpg

Sedan visade det sig att i princip alla skruvar gift sig med ramen. Tog i min desperation fram farfars gamla mördarverktyg, men inte heller det hjälpe nämnvärt.
IMG_20220223_154027.jpg

Till slut fick jag nog och klippte helt sonika av pakethållare och skärmstag. Jag har tillgång till ett sk. Makerspace, med pelarborr, svets och andra doningar - förhoppningsvis ska det få rätsida på de trilskande skruvarna.

Cykeln visade sig till slut, tycker att det ser ganska lovande ut:
IMG_20220223_165352.jpg

[Byggtråd] SS-råtta
Såhär gjorde jag när jag drog gängpaj på ena vevarmen för ett antal år sedan (ursäkta bildkvaliteten, jag var tvungen att ta skärmdumpar från min instagram)

56F76E13-A270-4288-BCB9-505D3ECC1978.jpeg

0ADEF631-7350-4000-94FF-BD1F510E3D18.jpeg

24936AB9-3706-44D9-94BB-9BCC38773D78.jpeg

[Byggtråd] SS-råtta
[Byggtråd] SS-råtta
Såhär gjorde jag när jag drog gängpaj på ena vevarmen för ett antal år sedan (ursäkta bildkvaliteten, jag var tvungen att ta skärmdumpar från min instagram)

Visa bilaga 541020
Visa bilaga 541021
Visa bilaga 541022
är det plastkoppar som håller vevlagret så är det nog bara att dunka på med släggan på motsatta sida, eventuellt värma lite för att mjuka upp plasten lite. Och jag hade nog gjort samma med skruvarna, värmt dem försiktigt (så att lacken inte skadas) så brukar de släppa rätt enkelt. Om huvudet inte är pajat dvs

[Byggtråd] SS-råtta
Det är väl vevarmen som strular, inte lagret? Knacka hundra gånger på armen så kanske den vickar ut.Vinkelslip funkar som sista utväg.
Edit: Ah! Knacka ut hela lagret? Värt ett försök kanske!

[Byggtråd] SS-råtta
Lacken ska ändå bort vad det lider, jag ska experimentera med brännbara gaser imorgon. Jag polygripade bort 1 av 5 fastrostade skruvar ikväll, sakta men säkert...

[Byggtråd] SS-råtta
Lacken ska ändå bort vad det lider, jag ska experimentera med brännbara gaser imorgon. Jag polygripade bort 1 av 5 fastrostade skruvar ikväll, sakta men säkert...
Äsch då, det är väl bara att ta vinkelslipen och köra tvärs över i vinkel mot vevarmen, både lager samt vevarm skall väl skrotas ändå. Snabbt lär det gå dessutom!

[Byggtråd] SS-råtta
Har man en extra avdragare kan man limma fast den i veven också, alternativt kan det fungera med gänglåsning. Har räddat mig några gånger.

[Byggtråd] SS-råtta
Råttan upphämtad från polisens snabbhantering, de var så snälla att de lånade ut en universalnyckel till det ganska rejäla kabellåset som satt på pakethållare/sadelstag.
Visa bilaga 540982

Visa dina laster...
Visa bilaga 540984
Exakt sådär har jag transporterat hem ett antal cykelkadaver. Först var förstås tvungen att plocka ned och bygga om vår gamla slitna, dåliga Cargobike.

[Byggtråd] SS-råtta
Sedan visade det sig att i princip alla skruvar gift sig med ramen. Tog i min desperation fram farfars gamla mördarverktyg, men inte heller det hjälpe nämnvärt.
Jag har flera gånger haft nytta av min onödigt stora erfarenhet av att skruva med gamla båtmotorer. Kanske är det den mekgenre där man stöter på de värst fastrostade grejerna (förutom den stora skruven som håller gångjärnet på en MGB, fy fan…) och då får man enna pröva sig fram.

Grispitt, som farfars verktyg ser ut att vara, är oftast riktigt dåligt. Fråga: Har du tillgång till tryckluftskompressor?

[Byggtråd] SS-råtta
Har man en extra avdragare kan man limma fast den i veven också, alternativt kan det fungera med gänglåsning. Har räddat mig några gånger.
Problemet här är att det är gängorna längst ut som är paj, får inte in avdragaren alls. Ska ner och utsätta den för lite skärseld nu, kanske löser upp det hela.

Jag har flera gånger haft nytta av min onödigt stora erfarenhet av att skruva med gamla båtmotorer. Kanske är det den mekgenre där man stöter på de värst fastrostade grejerna (förutom den stora skruven som håller gångjärnet på en MGB, fy fan…) och då får man enna pröva sig fram.

Grispitt, som farfars verktyg ser ut att vara, är oftast riktigt dåligt. Fråga: Har du tillgång till tryckluftskompressor?

Jo, verktyget gjorde nog mer skada än nytta. Ingen tryckluft här hemma, men finns säkert på Makerspacet. Vad hade du i åtanke?

[Byggtråd] SS-råtta
Problemet här är att det är gängorna längst ut som är paj, får inte in avdragaren alls. Ska ner och utsätta den för lite skärseld nu, kanske löser upp det hela.

Jo, verktyget gjorde nog mer skada än nytta. Ingen tryckluft här hemma, men finns säkert på Makerspacet. Vad hade du i åtanke?
Det finns ett fantastiskt verktyg som heter "Shake'n'brake" som du kopplar till en tryckluftshammare. Hasn't failed me yet. Faktum är att den lyckats få loss skruvar som inte har gått att värma loss med gassvets (4000 grader) och du slipper oron för att skada godset. När det gäller lack är jag rätt osentimental, för det går alltid att rätta till, men när det blir snett och trasigt är det svårare.

[Byggtråd] SS-råtta
[Byggtråd] SS-råtta
Seriöst verktyg. Hoppas slippa det här i framtiden dock - jag fettar alltid in skruvar som jag vet ska sitta ett tag.

För övrigt hjälpte gaslågan föga, det får bli vinkelslip ikväll.
Visa bilaga 541124
Bra bränt!

Som sagt, kan varmt (höhö) rekommendera verktyget. Lär inte vara sista gången du stöter på fastrostade skruv.

Senast redigerad av en moderator:
[Byggtråd] SS-råtta
Idag fick jag öva på mitt dremlande, nådde en ny nivå. Det var faktiskt en av orsakerna till att det här bygget lockade: Att inte tveka att sätta sågen i en cykelram.

Först ut var de olika fästskruvarna. Dremeln frilade själva skruven, sedan kom rörtången fram.
IMG_20220224_103019.jpg

Som enkel amatör får man lätta cykeln själv, jag tar för givet att proffsstallens mekaniker sågar bort ramlåsen åt cyklisterna.
IMG_20220224_103345.jpg

Rosten hade härjat fritt under låset.
IMG_20220224_104756.jpg

Men det gick fint att blåsa bort det med en grov sliptrissa.
IMG_20220224_114728.jpg

Kollade styrlagret, som märkligt nog mådde ganska bra. Vi får se om det får hänga med eller om det blir till att byta.

[Byggtråd] SS-råtta
Det blev en händelserik kväll på Makerspacet.
På operationsbordet.
IMG_20220224_180930.jpg

Vinkelslipen fick jobba hårt, det var inte förrän hela fyrkantsaxeln kluvits som vev och axel förmåddes säga adjö till varandra.
Inte riktigt där än.
IMG_20220224_182116.jpg

Seger!
IMG_20220224_182352.jpg

Sista stora grejen som satt fast på ramen var stödet. Där löste en väldigt lång insexa biffen. Skruven tappade huvudet hellre än snurrade runt.
IMG_20220224_183309.jpg

Ramen avklädd, ren (nåja) och redo för en ny dräkt.
IMG_20220224_191145.jpg

Innan färgen ryker måste jag bara bestämma mig för om originalklämman är cool (sitter fast med två svetsloppor), eller om den ska ersättas med en vettigare klämma som kan justeras utan två skiftnycklar.
IMG_20220224_191159.jpg

Planen nu är att bygga upp hojen för att känna på åket innan det läggs tid och energi på en halvseriös lackinsats. Först ska det dock byggas hjul.

[Byggtråd] SS-råtta
Föredömligt! Är det nån vettig diameter på sadelrören? Jag menar så att du inte tar bort klämman och så blir det ett helsike att hitta en ny.

[Byggtråd] SS-råtta
Hajar inte, går det inte att bara byta själva bulten?
Jag tolkar det som en fråga om man skall behålla en sniken klämma för att den här dit från början, eller om man ska ersätta med en bättre om man ändå ska lacka om ramen?

Precis, gillar den lite fulsnygga originalklämman. Problemet är att den är väldigt simpel: Två runda hål med bult och mutter igenom. Om den trilskas behövs alltså nycklar på båda sidor, vilket känns lite mekigt om man ska justera i fält.

Dessutom tror jag att nuvarande konstruktion kommer ställa till det vid lackering, svårt att få rent, och lacken kommer ofelbart att spricka när godset rör sig sedan.

Föredömligt! Är det nån vettig diameter på sadelrören? Jag menar så att du inte tar bort klämman och så blir det ett helsike att hitta en ny.

28,6mm, så det finns fullgoda ersättningsklämmor till rimligt pris. Tror bestämt att det får bli den lösningen istället.

[Byggtråd] SS-råtta
Precis, gillar den lite fulsnygga originalklämman. Problemet är att den är väldigt simpel: Två runda hål med bult och mutter igenom. Om den trilskas behövs alltså nycklar på båda sidor, vilket känns lite mekigt om man ska justera i fält.

Dessutom tror jag att nuvarande konstruktion kommer ställa till det vid lackering, svårt att få rent, och lacken kommer ofelbart att spricka när godset rör sig sedan.
Ja, jag tycker också den var snygg. Jag tänkte alltså att man ersätter bulten med en vanlig quickrelease eller liknande. Kanske att det behövs brickor mellan, men borde inte det funka, eller missar jag nåt?

[Byggtråd] SS-råtta
Fast originallacken verkar inte spruckit? Så då bör väl nya lacken också hålla?
Det finns inte möjlighet att loppa fast en mutter på ena sidan för att slippa dubbla nycklar?

[Byggtråd] SS-råtta
Ja, jag tycker också den var snygg. Jag tänkte alltså att man ersätter bulten med en vanlig quickrelease eller liknande. Kanske att det behövs brickor mellan, men borde inte det funka, eller missar jag nåt?

Jo, det är sant att det säkert skulle funka på en QR. Sist jag hade en QR-klämma sjönk min fina Thomson-stolpe sakta ner, med djupa repor som följd. Efter det har vi gått skilda vägar, QR-klämmorna och jag.
Fast originallacken verkar inte spruckit? Så då bör väl nya lacken också hålla?
Det finns inte möjlighet att loppa fast en mutter på ena sidan för att slippa dubbla nycklar?

Jag har inte så höga tankar om min förmåga med sprayburken :) Nuvarande lack verkar överlag väldigt tålig: Gick över märkena efter tejp med stålborste igår - knappt en skråma i lacken.

Det fick bli en sådan här: https://www.bike24.com/p2204522.html

Skönt också att kika under nuvarande klämma med tanke på hur rostigt det var under låset.

Tillbaka
Topp