[Byggtråd] SS-råtta

[Byggtråd] SS-råtta
Precis, gillar den lite fulsnygga originalklämman. Problemet är att den är väldigt simpel: Två runda hål med bult och mutter igenom. Om den trilskas behövs alltså nycklar på båda sidor, vilket känns lite mekigt om man ska justera i fält.

Dessutom tror jag att nuvarande konstruktion kommer ställa till det vid lackering, svårt att få rent, och lacken kommer ofelbart att spricka när godset rör sig sedan.

28,6mm, så det finns fullgoda ersättningsklämmor till rimligt pris. Tror bestämt att det får bli den lösningen istället.
Tror att jag har en fin klämma du kan få.

Edit: Såg nu att du redan köpt!

[Byggtråd] SS-råtta
Klart klämman skall ryka i sådana fall! När vinkelslipen/dremeln/bågfilen åker fram vet man att det är cykelmek på riktigt!

Den där Salt-klämman såg ju himla fin ut!

[Byggtråd] SS-råtta
Tror att jag har en fin klämma du kan få.

Edit: Såg nu att du redan köpt!

Tackar och bockar för tanken!

Klart klämman skall ryka i sådana fall! När vinkelslipen/dremeln/bågfilen åker fram vet man att det är cykelmek på riktigt!

Den där Salt-klämman såg ju himla fin ut!

Jo, jag blev positivt överraskad av den, trodde det skulle få bli någon generisk svart klämma om man ska hålla sig under hundringen.

Billy Bonkers i tanwall har varit slut länge på de stora internetdrakarna, så när bikecomponents fick in ett par högg jag som en kobra. Nu har jag sulor, men inga hjul att sko dem med.
IMG_20220225_135832.jpg

[Byggtråd] SS-råtta
Det här med att ha småbarn som sparkar på en under nattsömnen gör inte underverk för tankeförmågan - Thomas De Quincey skulle framstå som skärpt i jämförelse med mig när jag lade beställningen till hjulbygget. Jag brukar alltid bygga med Sapims ekrar och nipplar, men den här gången blev det DT. Kul att testa något nytt? Nja.

Efter att ha ekrat båda hjulen var det dags att öka ekerspänningen. Pang! "Schweizisk skitkvalitet" tänkte jag och bytte ut den felande nippeln. Efter tredje panget blev mönstret lite väl tydligt. Jag trodde att jag beställt 2-1,8-2mm ekrar, men det visade sig att de var 1,8mm hela vägen. Det funkade sisådär till 2mm-nipplar. Med facit i hand borde jag hållit mig till Sapim, de har varken 1,8mm-ekrar eller nipplar i sortimentet. En sur tvåhundring i läropengar samt en veckas försening av bygget blev resultatet.

Hjulen sitter ändå ihop, så jag passade på att se efter hur hojen ser ut med lite delar på. 26"-hjul ser ju små ut i vanliga fall, inte blir det bättre när cykeln står på nakna fälgar.
IMG_20220303_193818.jpg

[Byggtråd] SS-råtta
Det här med att ha småbarn som sparkar på en under nattsömnen gör inte underverk för tankeförmågan - Thomas De Quincey skulle framstå som skärpt i jämförelse med mig när jag lade beställningen till hjulbygget. Jag brukar alltid bygga med Sapims ekrar och nipplar, men den här gången blev det DT. Kul att testa något nytt? Nja.

Efter att ha ekrat båda hjulen var det dags att öka ekerspänningen. Pang! "Schweizisk skitkvalitet" tänkte jag och bytte ut den felande nippeln. Efter tredje panget blev mönstret lite väl tydligt. Jag trodde att jag beställt 2-1,8-2mm ekrar, men det visade sig att de var 1,8mm hela vägen. Det funkade sisådär till 2mm-nipplar. Med facit i hand borde jag hållit mig till Sapim, de har varken 1,8mm-ekrar eller nipplar i sortimentet. En sur tvåhundring i läropengar samt en veckas försening av bygget blev resultatet.

Hjulen sitter ändå ihop, så jag passade på att se efter hur hojen ser ut med lite delar på. 26"-hjul ser ju små ut i vanliga fall, inte blir det bättre när cykeln står på nakna fälgar.
Visa bilaga 542219
Alltid segt med setbacks i bygget såklart, men det här kommer bli riktigt bra!

[Byggtråd] SS-råtta
Vad kan man hitta på med det gamla cantifästet? Gillar egentligen utseendet, och om någon praktisk orsak att ha kvar det kan grävas upp så får det nog sitta kvar. Annars har ju dremeln redan fått smak på blod...
IMG_20220303_201415.jpg

[Byggtråd] SS-råtta
Vad kan man hitta på med det gamla cantifästet? Gillar egentligen utseendet, och om någon praktisk orsak att ha kvar det kan grävas upp så får det nog sitta kvar. Annars har ju dremeln redan fått smak på blod...
Visa bilaga 542245
Du skulle kunna använda det för att fästa en reflex eller baklyse. Kanske en elegant dynamobaklyse-lösning? Det ser ut som att du redan har ett hål lite längre upp för sladd.

[Byggtråd] SS-råtta
[Byggtråd] SS-råtta
Du skulle kunna använda det för att fästa en reflex eller baklyse. Kanske en elegant dynamobaklyse-lösning? Det ser ut som att du redan har ett hål lite längre upp för sladd.

God tanke. Den här cykeln kommer att ha lyxen av att inte ingå i vardagscyklingen, så reflexer och lysen behövs inte. Om andan ändå skulle falla på så brukar jag fästa Supernovas baklysen så här, och de fästena får sitta kvar på råttan:
IMG_20220304_081812.jpg

[Byggtråd] SS-råtta
Den här passar bra som pakethållare på min cykel. Lätt, cleant utseende men väldigt skönt med någon pakethållare!

Visa bilaga 542254

Ser bra ut, men som jag förstår konstruktionen kommer mitt fäste (eg. vajerstopp) snarare att vara i vägen?

Fästet kommer väl till pass när du uppgraderar till canti.

(Springer och gömmer mig.)

Haha, fästet får vara kvar någon vecka in i testkörningen med V-broms och lvg-reglage. Jag tar mig inte råd med Paul-bromsar, som de burgna råttcyklisterna gör ;)

[Byggtråd] SS-råtta
God tanke. Den här cykeln kommer att ha lyxen av att inte ingå i vardagscyklingen, så reflexer och lysen behövs inte. Om andan ändå skulle falla på så brukar jag fästa Supernovas baklysen så här, och de fästena får sitta kvar på råttan:
Visa bilaga 542257

Ser snyggt ut och diskret ut med de lysena. Nöjd med dem antar jag? Bra kvalle? Skulle behöva nåt liknande

[Byggtråd] SS-råtta
Det där ser ju lovande ut, cykeln har gått ifrån skrot till att börja se exklusiv ut!

Vad gäller Cantifästet så hade jag personligen behållit det. Man vet ju aldrig om andan faller på och man en dag vill ha cantisar. Sen tycker jag att det ser snyggt ut plus att det ju är som ett litet tidsdokument som jag finner charmigt.

[Byggtråd] SS-råtta
Ser snyggt ut och diskret ut med de lysena. Nöjd med dem antar jag? Bra kvalle? Skulle behöva nåt liknande

Oh ja, de är sjukt bra. Har tyvärr gjort misstaget att testa ganska många andra dynamolysen genom åren, men Supernovorna har funkat klanderfritt de senaste fem (fram tills för en vecka sedan då jag fick in en bagagestropp hjulet som slet av kontakterna, men det får nog klassas som handhavandefel).

[Byggtråd] SS-råtta
Haha, fästet får vara kvar någon vecka in i testkörningen med V-broms och lvg-reglage. Jag tar mig inte råd med Paul-bromsar, som de burgna råttcyklisterna gör ;)
Touché.

Under min tid som speleman brukade en medmusikant säga att ”If you don’t play well you got to dress well”. Att han sen själv spelade skjortan av de flesta och ändå var skarpare klädd än Karl Lagerfeld är en annan femma. Eller bluestolva.

Senast ändrad:
[Byggtråd] SS-råtta
Det där ser ju lovande ut, cykeln har gått ifrån skrot till att börja se exklusiv ut!

Vad gäller Cantifästet så hade jag personligen behållit det. Man vet ju aldrig om andan faller på och man en dag vill ha cantisar. Sen tycker jag att det ser snyggt ut plus att det ju är som ett litet tidsdokument som jag finner charmigt.

Jo, håller med om att det är snyggt. Jag ska snitta upp klämman till sadelstolpen idag, vi får se om dremeln nöjer sig med det offret.

[Byggtråd] SS-råtta
Ser bra ut, men som jag förstår konstruktionen kommer mitt fäste (eg. vajerstopp) snarare att vara i vägen?

Fel av mig! Trodde du skulle köra frambroms endast men förstår nu vilket fäste du menar :)

[Byggtråd] SS-råtta
Fel av mig! Trodde du skulle köra frambroms endast men förstår nu vilket fäste du menar :)

Ok, då förstår jag.

Det blir fastnav och dubbla bromsar - hängslen och livrem :)

Det handlar mest om att jag gillar att hålla i reglagen på ett bockstyre, och att det ska gå att vända på hjulet och köra SS utan risk för eget liv.

[Byggtråd] SS-råtta
De senaste dagarna har inneburit lite cykelmässig berg-och-dalbana. På plussidan är att 1,8-nipplar anlände, och att jag fick tid att smyga mig upp i tornrummet och bygga hjul. Råttan blev med andra ord klar ikväll:
IMG_20220310_205357.jpg

På minussidan är att fruns pendlare blev stulen häromdagen. Imorgonbitti blir det till att vända på bakhjulet från fastnav till frihjul och skjuta ner sadelstolpen i botten. Dags för råttan att inträda i pendlartjänst, innan jag ens hunnit provcykla. Suck. Cykeltjuvar är ena trista typer.

Fler och bättre bilder kommer.

[Byggtråd] SS-råtta
De senaste dagarna har inneburit lite cykelmässig berg-och-dalbana. På plussidan är att 1,8-nipplar anlände, och att jag fick tid att smyga mig upp i tornrummet och bygga hjul. Råttan blev med andra ord klar ikväll: Visa bilaga 543477

På minussidan är att fruns pendlare blev stulen häromdagen. Imorgonbitti blir det till att vända på bakhjulet från fastnav till frihjul och skjuta ner sadelstolpen i botten. Dags för råttan att inträda i pendlartjänst, innan jag ens hunnit provcykla. Suck. Cykeltjuvar är ena trista typer.

Fler och bättre bilder kommer.
Fan vad drygt.

Men inget ont som inte har något gott med sig, nu får hon ju en ny cykel! Om man ska hålla sig positiv dvs. :)

[Byggtråd] SS-råtta
Nu är ju problemet löst, men en sådan här kan funka att få bort vevparti med gängpaj:
Visa bilaga 543491

Ironiskt nog har jag haft en sådan avdragare i gömmorna, men skänkte bort den för några år sedan. Nu visade sig vinkelslipen fungera minst lika bra :)

[Byggtråd] SS-råtta
Miyatan borde kunna bli perfekt brukscykel, kul om den kommer till användning!

Jo, vi har nog landat i det. Pallar inte riktigt med ett fullskaligt cykelbygge när alla moderna komponenter är slut hos handlarna.

Någon som har ett par STI-reglage med intern wiredragning för 9-delat förresten? Typ Sora R-3000. Miyata goes monstercross.

[Byggtråd] SS-råtta
Nu kommer det ju dröja ett tag innan den målas om, men en färgfråga till rostnestorn: Har du någon erfarenhet av den här, och hur den blir under klarlack: https://hlstore.com/sprayburkar/tek...w9P3GMQU7BTwrocjkKvDVex2yx8X550BoCwj0QAvD_BwE
Nej, ingen erfarenhet. Men, den där färgen ger ju en "rust effect", inte riktig rost. Vilket inte behöver vara fel. Men jag tror att man ska jobba lite med annan kulör eller svart spray också, kanske på svamp, kanske i kombination med vatten för att få lite skiftningar i den.
Speciellt om man använder den på större ytor, så tror jag risken finns att den ser platt ut. Men det är kanske inte så farligt på en ram bara...
Jag har faktiskt funderat på att använda en sån färg till fälgarna på mitt nuvarande projekt. Tror inte den riktiga rotfärgen kommer att fästa bra nog för att sitta kvar på fälgarna, och då är detta ett alternativ. Lite orolig att det är stora nyansskillnader mot det jag redan gjort bara. Och jag har inte bestämt om jag ska göra nått med hjulen eller ha dem som de är än...

Ang klarlack så tror jag bara det är att köra på. Köp klarlack av samma märke om du vill vara säker på att de funkar ihop. Och köp matt klarlack.
Blanklackade rostskapelser är ju sorgliga. =)

[Byggtråd] SS-råtta
Nej, ingen erfarenhet. Men, den där färgen ger ju en "rust effect", inte riktig rost. Vilket inte behöver vara fel. Men jag tror att man ska jobba lite med annan kulör eller svart spray också, kanske på svamp, kanske i kombination med vatten för att få lite skiftningar i den.
Speciellt om man använder den på större ytor, så tror jag risken finns att den ser platt ut. Men det är kanske inte så farligt på en ram bara...
Jag har faktiskt funderat på att använda en sån färg till fälgarna på mitt nuvarande projekt. Tror inte den riktiga rotfärgen kommer att fästa bra nog för att sitta kvar på fälgarna, och då är detta ett alternativ. Lite orolig att det är stora nyansskillnader mot det jag redan gjort bara. Och jag har inte bestämt om jag ska göra nått med hjulen eller ha dem som de är än...

Ang klarlack så tror jag bara det är att köra på. Köp klarlack av samma märke om du vill vara säker på att de funkar ihop. Och köp matt klarlack.
Blanklackade rostskapelser är ju sorgliga. =)

Jag är mest ute efter kulören, inte efter strukturen hos en rostig yta. Jag får testa helt enkelt.

Tänkte kombinera den med korallblå metallic, ganska likt din senaste kreation faktiskt.

[Byggtråd] SS-råtta
Jag är mest ute efter kulören, inte efter strukturen hos en rostig yta. Jag får testa helt enkelt.

Tänkte kombinera den med korallblå metallic, ganska likt din senaste kreation faktiskt.
Jupp. det är kulören jag snackar om också =)
turkos/blå/grön passar grymt med orange/brunt.
Bra färgval!

[Byggtråd] SS-råtta
Jo, vi har nog landat i det. Pallar inte riktigt med ett fullskaligt cykelbygge när alla moderna komponenter är slut hos handlarna.

Någon som har ett par STI-reglage med intern wiredragning för 9-delat förresten? Typ Sora R-3000. Miyata goes monstercross.
Liva upp ett gammalt härke låter ju kul!

Jag har ett par Claris 2x8 STI-reglage om det skulle duga? Och något slags gravel-styre!

[Byggtråd] SS-råtta
Det hanns med en en kort runda i solen idag. Storleksmässigt blev det perfekt, till och med oron för den låga fronten visade sig obefogad. Hjulet satt ordentligt i dropoutsen, trots fastnavet.

Däremot så är ju quill-stam en rätt sunkig lösning. Flexigt och svårt att få styret att sitta utan att dra sönder det hela. Hoppas att känslan blir lite bättre när det nya styrlagret kommer på.
20220311140658_IMG_1716.JPG
20220311140628_IMG_1714.JPG
20220311140642_IMG_1715.JPG
20220311140721_IMG_1717.JPG
20220311141623_IMG_1718.JPG

[Byggtråd] SS-råtta
Tog över farsans gamla Turbo-sadel som talgoxarna hackat hål i. Allt för färgmatchningen.

IMG_20220312_125711.jpg

Drog åt styret rejält hårt, monterat med greppasta, men ändå vek det ner sig när jag drog ut på några rotmattor. Hittar ingen markering på Atax-stammen, men allt ser rätt ut. Ledsnade och drog den skithårt nu, förmodligen deformerades styret men hellre det än att det kroknar stup i ett. I värsta fall får det bli stelopererat med kemisk metall under klämman.

Tillbaka
Topp