[Byggtråd] SS-råtta

[Byggtråd] SS-råtta
Det är bara att erkänna att jag inte är något Autosol-ämne. Skrapa färg är både tråkigt och slitsamt, men nu är det gjort. Inväntar dock lite varmare väder innan sprayburkarna kommer fram.
IMG_20220403_143005.jpg

[Byggtråd] SS-råtta
Är du så ihärdig så är du minst två valörer ädlare än Autosol-gubbe. Snyggt jobbat!

Jag köpte faktiskt en tub Autosol för någon vecka sedan i en fåfäng förhoppning om att jag skulle börja putsa på saker. Tycker dock fortfarande att det är roligare att cykla än att meka, vi får se om jag kan växa in i det.

[Byggtråd] SS-råtta
Jag köpte faktiskt en tub Autosol för någon vecka sedan i en fåfäng förhoppning om att jag skulle börja putsa på saker. Tycker dock fortfarande att det är roligare att cykla än att meka, vi får se om jag kan växa in i det.
Akta dig för autosolträsket och lev kvar så länge du kan i villfarelsen att det är cyklingen som är det primära.

[Byggtråd] SS-råtta
Att stjäla till sig lite tid, och att dessutom pricka in det när det inte regnar visade sig vara svårt. Grundfärgen på plats.
IMG_20220410_140548.jpg

Färgen skulle på i två lager. Första lades efter mörkrets inbrott, nästa fas hetsades in under en timmes barnvakt. Regnet öste ner, men fick göra lite plats under cykeltaket. Platsar snudd på i "visa din misär"-tråden.
IMG_20220414_133049.jpg
IMG_20220414_132429.jpg
IMG_20220414_133055.jpg
IMG_20220414_133101.jpg

Så här i efterhand blev det visst samma färgtema som någon 3T-ram, det var inte riktigt planen från början.

För att vara debut i rammåleri så är jag ganska nöjd. Vi får se om det blir bra om någon dag när klarlacken ska på.

[Byggtråd] SS-råtta
Att stjäla till sig lite tid, och att dessutom pricka in det när det inte regnar visade sig vara svårt. Grundfärgen på plats.
Visa bilaga 549836

Ser lovande ut!
Färgen skulle på i två lager. Första lades efter mörkrets inbrott, nästa fas hetsades in under en timmes barnvakt. Regnet öste ner, men fick göra lite plats under cykeltaket. Platsar snudd på i "visa din misär"-tråden.
Visa bilaga 549837Visa bilaga 549838Visa bilaga 549839Visa bilaga 549840

Så här i efterhand blev det visst samma färgtema som någon 3T-ram, det var inte riktigt planen från början.

För att vara debut i rammåleri så är jag ganska nöjd. Vi får se om det blir bra om någon dag när klarlacken ska på.

[Byggtråd] SS-råtta
Fem minuter här, fem minuter där - till slut har jag lyckats få ihop hela hojen, trots barnens ivriga hjälp. Det är lite stressande med en tvååring som ska justera bromsarna med en halvmeters skiftnyckel, på en ram där klarlacken just har torkat.

Vad är det som skymtar där bakom trädet?
IMG_20220424_180636.jpg

Jo, en fd. Marvil Orlando, med lånta fjädrar i form av metallic- och rostlack.
IMG_20220424_180756.jpg

IMG_20220424_181840.jpg

Blev riktigt nöjd med resultatet, även om omlackandet tog väldigt lång tid. I en framtid där inte varje stund av egentid vägs på guldvåg kan det nog bli ett nytt lackprojekt, men i dagsläget får jag prioritera cykling istället.

[Byggtråd] SS-råtta
I helgen ska råttan transporteras upp till svärföräldrarnas hus, där den ska förgylla de veckor jag vistas där under den cykelbara säsongen. Det kommer serveras norrländska grusvägar en masse, och då behövs det enligt erfarenhet många extraslangar.

Jag och fyraåringen snidade ihop en ramväska för ändamålet. Det är kul att sy snabbt på maskinen, vilket resulterade i en rätt sjavig väska. Att linda fast den på ramen fick jag dock göra själv, så då fick jag ta den tid som krävdes.
IMG_20220504_112636.jpg

Djävulen bor, som bekant, i detaljerna.
IMG_20220504_112648.jpg

Wirestopp till växlarna behövs ju inte, så de fick agera fästen för ramväskan istället. Funktion och form i förening.
IMG_20220504_112658.jpg

[Byggtråd] SS-råtta
Riktigt snyggt bygge!.
Färgschemat är ju fantastiskt!.

I alla fall tills du fick på den röda väskan. Den får du inte visa dig med utanför de norrländska skogarna.

Det hade varit fint att se en likadant sydd väska som går i samma färgtoning som ramen. Börja med en beige canvas och färga den blå i fram. Kanske svårt att färga den övergången?

Eller, fast med risk för att det kan bli jävligt pajjigt. - Testa med en lagom blå denim! Alla har ett par gamla jeans att offra!
Använd hälorna (är det så det heter? De man trär skärpet genom?) för att fästa mot ramen. Återanvänd dragkedjor, fickor, knappar och lappar för att ge den karaktär!

Perfekt att träna på sy-skillsen när det ändå spöregnar varje dag. =)

[Byggtråd] SS-råtta
Kul att väskan väcker sådana känslor :)

Dess tillkomst handlar bara om vad som fanns i sylådan för tillfället. Hade jag bott i Berlin hade jag knatat över till Extremtextil och tömt plånboken direkt.

Faktum är att den aldrig kommer komma utanför södra Norrlands kustland, där är antalet cykelhipsters rätt begränsat enligt min erfarenhet.

[Byggtråd] SS-råtta
Råttan levererar även som vinterjonne. Billy bonkers visade sig ha oväntat bra grepp på snö och is. Pudersnö på spårig blankis blev dock för mycket, men där tror jag inte ens Ice Spiker Pro hade hjälpt.

Det är så härligt att cykelglädje inte behöver kosta multum. Gräv upp ett vettigt utgångsmaterial ur närmsta dike, lämna in till polisen och fräsha sedan upp.
IMG_20221227_142016.jpg
IMG_20221225_111040.jpg
IMG_20221225_112839.jpg

Tillbaka
Topp