Byggtråd SS stål-hardtail

Rehab

Aktiv medlem
Tänkte lägga upp mitt första MTB-bygge i trådform.

Ramen är en begagad NS Eccentric Cromo som jag köpte här på HappyRide tidigare i höstas. Det är förstås inte optimalt med fasta dropouts på ett SS-bygge, men jag hade svårt att hitta någon vettigare ram trots att jag tröskade igenom större delen av internet. Utbudet är stort, men merparten finns inte i lager.

Bilagor

• IMG_3019.JPG
    IMG_3019.JPG
    619.2 KB · Besök: 186
Kul! SS-MTB är alltid ballt!

Löser du dropoutsen med en kedjespännare eller går du all in på excentriskt lager?

Vanlig kedjespännare är rätt funkis, fördelen med fasta dropouts är att hjulet aldrig flyttar sig. Kör du spännare med tex dubbla trissor så brukar det dessutom iaf gå att köra 2 olika storlekar på drev om man vill kunna det samt två olika storlekar på klingor. Lär bli ett nice bygge iaf ??

18/9: Första bilden var från 7/9, någon vecka senare började det trilla in lite komponenter. Först ut var vevlager, vevar och pedaler. Ett prisvärt Deore-vevparti som borde göra det möjligt att hitta ett passande excentriskt lager för Hollowtech om det behövs framöver.

Bilagor

• IMG_3047.JPG
    IMG_3047.JPG
    533.1 KB · Besök: 122
18/9: Första bilden var från 7/9, någon vecka senare började det trilla in lite komponenter. Först ut var vevlager, vevar och pedaler. Ett prisvärt Deore-vevparti som borde göra det möjligt att hitta ett passande excentriskt lager för Hollowtech om det behövs framöver.
Precis installerat ett likadant deore-vevparti. Mycket prisvärt

Kul! SS-MTB är alltid ballt!

Löser du dropoutsen med en kedjespännare eller går du all in på excentriskt lager?
Det finns även tredje alternativet: att spänna kedjan med justerbar nedre chainguide. Ramen har nämligen ISCG monteringshål.

1698859751994.png

Det finns även tredje alternativet: att spänna kedjan med justerbar nedre chainguide. Ramen har nämligen ISCG monteringshål.

Visa bilaga 663403
Ja den lösningen funkar bra med. Kört det på en av mina ss hojar.

Visa bilaga 663403
Det där var bortom min horisont alltså. Men stör det ändå inte harmonin i en obruten kedjelinje lite?

Flacka, släta former av skog skulle funka. Men med en häll här och där eller stök är magiska kvoten 32/20 bättre för en SS-nybörjare.
Nu avser ju "magic" inte att utväxlingen är prefekt på alla underlag och i alla lutningar, utan att kedjan blir lagom spänd. Men absolut; 32:20 ser ut att ge ungefär samma CSL med en länk mindre i kedjan.

Senast ändrad:
+1 till detta. Varför kallar man ett linjärt avstånd som mäts i millimeter för "faktor"? En faktor måste vara något som man multiplicerar med, och gärna enhetslös.

Och sen pretentiösa bokstaven "Q" i versal. Som om det handlar om något magiskt, medan det är något enkelt som man skulle kunna kalla för "crankset width".

Coolaste (verkliga) faktorn är gain ratio av Sheldon Brown som jag tänkte på idag när jag trampade Zen genom Hellasgården. Det är kvoten av hur mycket cykeln rör sig genom hur mycket vevarmen rör sig. Eller kvoten av radien av bakhjulet och vevarmslängd multiplicerad med utväxlingen. Min gain ratio är 3,4.

Senast ändrad:
+1 till detta. Varför kallar man ett linjärt avstånd som mäts i millimeter för "faktor"? En faktor måste vara något som man multiplicerar med, och gärna enhetslös.
det måste den verkligen inte vara. en faktor kan också vara en omständighet, en del som påverkar en helhet. det är helt rimligt på både svenska och engelska att ha hänsyn till faktorn som är avståndet mellan vevarmarnas yttersidors ändar mätt i vevaxelns plan, när en ska ställa in positionen på sin cykel.

faktor fanns som ord innan det lånades in i matematiken på 1800-talet.

"In Latin factor means simply "doer". So in English a factor is an "actor" or element or ingredient in some situation or quantity. Charm can be a factor in someone's success, and lack of exercise can be a factor in producing a poor physique."

Och sen pretentiösa bokstaven "Q" i versal. Som om det handlar om något magiskt, medan det är något enkelt som man skulle kunna för "crankset width".
q:et anses ju stå för "quack", syftande på en ankas breda avstånd mellan fötterna. quack factor blir ett roligt rimmande begrepp. "crankset width" vore olyckligt om det ersatte q-faktor eftersom det inte är självklart var bredden ska mätas. med det lite mystiska begreppet q-factor får vi större möjlighet att enas om en definition som inte riskerar att förvanskas av folk som bara gissar vad det betyder.

edit: sorry, insåg nu att jag kladdade ner en fin byggtråd. det är sent och läggdags!

23-24/9: Resten av helgen gick åt till framhjulsbygge. Lite svettigare än jag mindes det: "Dishingen" är ju ytterligare en parameter (en för mycket) man måste ta hänsyn till när man bygger hjul för kassett och/eller skivbroms.

Körde all-in på DT Swiss med deras "billigare" 360-nav, reducerade Competition-ekrar och en 29-tums all-mountain-fälg.

Bilagor

• IMG_3060.JPG
    IMG_3060.JPG
    694 KB · Besök: 87
  • IMG_3058.JPG
    IMG_3058.JPG
    637.8 KB · Besök: 77
  • IMG_3057.JPG
    IMG_3057.JPG
    948.6 KB · Besök: 77
  • IMG_3054 (1).JPG
    IMG_3054 (1).JPG
    780.5 KB · Besök: 76
det måste den verkligen inte vara. en faktor kan också vara en omständighet, en del som påverkar en helhet. det är helt rimligt på både svenska och engelska att ha hänsyn till faktorn som är avståndet mellan vevarmarnas yttersidors ändar mätt i vevaxelns plan, när en ska ställa in positionen på sin cykel.

faktor fanns som ord innan det lånades in i matematiken på 1800-talet.

"In Latin factor means simply "doer". So in English a factor is an "actor" or element or ingredient in some situation or quantity. Charm can be a factor in someone's success, and lack of exercise can be a factor in producing a poor physique."

q:et anses ju stå för "quack", syftande på en ankas breda avstånd mellan fötterna. quack factor blir ett roligt rimmande begrepp. "crankset width" vore olyckligt om det ersatte q-faktor eftersom det inte är självklart var bredden ska mätas. med det lite mystiska begreppet q-factor får vi större möjlighet att enas om en definition som inte riskerar att förvanskas av folk som bara gissar vad det betyder.

edit: sorry, insåg nu att jag kladdade ner en fin byggtråd. det är sent och läggdags!
För att inte tala om ”quack factor” på en Fender Stratocaster!

q:et anses ju stå för "quack", syftande på en ankas breda avstånd mellan fötterna. quack factor blir ett roligt rimmande begrepp.

Jag är medveten om icke-matematiska betydelse av faktor. Men jag visste inte om quack factor. Håller med att det är väl lite roligt. Då gör begreppet q-factor mig från och med nu lite mindre ont. Men fortfarande tycker jag att det är mycket förvirrande att benämna end distans som faktor när man pratar om tekniska mått.

Jag är medveten om icke-matematiska betydelse av faktor. Men jag visste inte om quack factor. Håller med att det är väl lite roligt. Då gör begreppet q-factor mig från och med nu lite mindre ont. Men fortfarande tycker jag att det är mycket förvirrande att benämna end distans som faktor när man pratar om tekniska mått.
"Quack factor" låter självironiskt och därför kan förlåtas. Men Q-faktor låter pompöst och därför fel.

3/10: Byggde jag bakhjulet och 7/10 fick jag dit däcken och bromsarna. Fint tillbud på SRAM Code R 4-kolvsbromsar på Bike Discount som parades med begagnade skivor.

Bilagor

• IMG_3171.jpg
    IMG_3171.jpg
    632.4 KB · Besök: 67
  • IMG_3168.jpg
    IMG_3168.jpg
    457.7 KB · Besök: 69
  • IMG_3099.JPG
    IMG_3099.JPG
    612.9 KB · Besök: 66
  • IMG_3098.JPG
    IMG_3098.JPG
    943.8 KB · Besök: 66
Och efter lite inkörning..

När det gäller utväxlingen är jag ganska nöjd med 32:16. Funkar bra för grusväg, skogsbilvägar och en hel del stigar. Det känns helt OK att ta sig fram på plan mark också. Inte övertygad om att ett par kugg till bak skulle vara avgörande för att inte fastna där jag fastnar idag, så att säga.

Cykeln har rullat ca 10 mil och det är fortfarande heller inte aktuellt att byta bakdrev p g a kedjetöjningen. Återstår att se ifall det inträffar överhuvudtaget.

Bilagor

• IMG_3257.JPG
    IMG_3257.JPG
    824 KB · Besök: 82
Ja, det är väl bara bra om du överlever med 2:1 utväxling. Transport är riktigt jobbigt med 1,6 utväxling.

Nu har hojen rullat drygt 60 mil. Drivlinan är uppdaterad med excentriskt vevlager, nytt NW-bakdrev och ny 9-delad kedja.

Allt funkar mycket bra men det börjar klia lite i fingrarna. Tycker att det är nåt som skaver lite med utseendet. Kanske blev det lite väl bra med 150 mm framgaffel? Funderar på hur det hade blivit med en kortare? Eller kanske lite fetare däck? Eller en (underkort) stel gaffel, längre stam, slätare däck och lite mer XC-stuk? Kör trots allt mest skogsväg, grus och lättare stigar…

Förbättringsförslag?!

Bilagor

• IMG_3888.jpeg
    IMG_3888.jpeg
    727.1 KB · Besök: 82
Jag tycker mycket om min lätta, stela gaffel.

Och ja, dina däck ser ut som riktigt tungrullad. Klart roligare med något snäppigare.

Tillbaka
Topp