[Byggtråd] Stål istället för kol #RocketScience

rekrevs

Aktiv medlem
Det var några år sen sist jag skapade en byggtråd för en cykel men nu är det dags igen. Jag har i stort sett bara kört på aluminiumramar sen jag började cykla i skogen på allvar 2007 så nu tänkte jag testa på något nytt så valet stod alltså mellan kolfiber eller stål.

Det naturliga valet för många hade kanske hade varit kolfiber men inte för mig. Det finns en anledning till det och en historia som sträcker sig tillbaka till 2013 när jag såg den här videon
för första gången.

Jag kan inte säga exakt vad det var med Rocketen som jag fastnade för men den gav upphov till en väldigt stark jag-vill-ha-den-cykeln känsla. Efter lite rådslag med mig själv (även känt som sverconomics) så bestämde jag mig för att jag hade råd med en ny hoj och skickade in en pre-order på en Rocket samt började klicka hem delar till bygget.

Men sen började problemen. I samband med att jag la min beställning så hade Cotic påbörjat flytten av tillverkningen av Rocketen tillbaka till England och det gick... inte så bra som de hade planerat. Det gick till och med så dåligt att Cotic själva cancellerade min order i Maj 2014 eftersom de inte fick ordning på tillverkningen. I samband med cancelleringen fick jag även en voucher på 25% utan slutdatum som gällde på valfri Cotic ram.

Så jag tog mina nyköpta delar och uppgraderade min dåvarande Giant Reign och fortsatte köra på den istället. Senare följde även en Transition Suppressor och den Transition Patrol jag kört på de senaste tre åren. Men jag har aldrig riktigt släppt tanken på att äga en Rocket och nu när höstmörkret kom krypande så kom även suget efter att bygga en ny hoj.

Jag kikade runt lite på olika alternativ men jag var inte riktigt beredd att gå full Westman i mitt letande efter en ny hoj ;) I samband med att jag kikade runt så noterade jag att Cotic's nya version av Rocket fanns i lager. Det kanske äntligen var dags för en Rocket, men vart fan hade jag lagt min voucher?

Mailkontot till dit den skickades använder jag inte längre och även jag fortfarande har access dit så hittade jag inget där. Kanske hade jag skrivit ut den? Nä det hade jag tydligen inte för jag spenderade en ansenligt mängd tid på att vända upp och ner på halva lägenheten samt de ackumulerade papperstravarna på jobbet utan resultat. Nu återstod 3 alternativ:
- Gräva igenom mina gamla hårddiskar och se om det fanns nått där
- Den stora Saida-tråden: dQw4w9WgXcQ]www.happyride.se[/MEDIA]
- Maila Cotic och fråga om de hade något register över de vouchers de skickat ut 5 år tidigare.

Det sista alternativet lät som det smidigaste för mig så jag började där. Efter några timmar dök det upp ett mail från Cotic i min inbox och jodå, min voucher fanns kvar i deras system och gick fortfarande att använda. Sen följde en vecka av mailfrågor till Cotic och velande om jag hade råd och det hade jag (sverconomics igen).

Sen var det bara att betala och börja vänta.
online_package_tracking.png

På morgonen den 24/9 så plingade till i Postnords app, paketet var lastat på bil och på väg till mig. Jag bestämde mig snabbt för att jobba hemifrån under förmiddagen för att bespara paketet en extra tur innan det skulle hamna på utlämningsstället.

tenor.gif

Strax efter kl. 10 så ringde Postnord på porttelefonen. "Jaha, idag var du hemma" konstaterade tjejen som levererade paketet. Man kan väl gissa att det var hon som ringt på och försökt leverera tre andra paket till mig den 21:e, 22:e och 23:e och då var jag inte hemma :)

Hurra, äntligen +ANNAT
IMG-20190924-WA0002.jpeg

Men vänta, det här ser inte så bra ut
damaged_box_headtube.jpg

Ramen såg åtminstone ut vid första anblick
Ram_skum.jpg

Men jag noterade att det hade gått hål i skyddsmaterialet för iscg-fästet och styrröret
packing_iscq.jpg

packing_headtube.jpg

Sen noterade jag att det fanns en lackskada på iscg-fästet samt en buckla på styrlagerkoppen
iscg_damage.jpg

Damages_headset.jpg

Lackskadan var ju lite trist men det är den första av många så kan jag leva med men styrlagret kändes värre.
Undrar om lagret fortfarande passar i koppen?
headset_bearing_2.jpg

Nej... :( https://www.instagram.com/p/Bwz6mfElU8a/?utm_source=ig_web_copy_link

Efter mailkontakt med Cotic så har jag nu en ny lagerkopp samt en flaska bättringsfärg som är på väg till mig. Cotic tror inte att headtube skall vara skadad och de har lovat att stå för kostnaden för att få den nya koppen monterad när den kommer fram. I samband med att lagerkoppen byts skall jag även dubbelkolla så att headtube verkligen fortfarande är helt rund.

Förhoppningsvis så skall grejerna dyka upp under nästa vecka så jag kan börja bygga på riktigt.
Återkommer med specifikation på hojen då också.

Här är iaf en lagom sunkig bild på ramen i en lagom sunkig soffa till att börja med.
IMG_20190928_2154481.jpg

*Videon som jag såg 2013 var naturligtvis denna:
Förlåt :)

Senast ändrad:
Spännande, trist med fraktproblem men detta kan nog bli ett fint bygge, följer!

Cotic har ju en stor grupp lojala kunder så jag tror att du blir nog nöjd...

Nice! Supersugen på en Rocket som nästa hoj. Sen när det blir vet i fasen. Har mailat med Paul senaste veckan. Tyvärr finns inte Dark Metal-ramen och kommer inte in igen. Så vet inte vad man ska välja, den orangea eller Cosmic Black...

Tråkigt med skadorna när det är helt nytt men förhoppningsvis så syns inte nåt av det när du bättrat på och installerat nya koppen :) Kommer glatt följa detta! Deras geo i M verkar perfekt för mina 178 cm.

Vilken storlek är det du valt? Och vet du vad den väger?

??????

Ser fram emot att höra hur du upplever den jämfört med Patrullen.

(Och hur länge den håller för dig ?)

Var det bara jag som kollade på första länken och undrade när en referens till Rocket eller stål skulle komma upp?
lol

Bkir spännande bygge Sverker! Hoppas du petar in något lila någonstans!

AddeN sa:
Var det bara jag som kollade på första länken och undrade när en referens till Rocket eller stål skulle komma upp?
lol

Att bli rickrollad är ju ett skämt lika gammalt som video på internet ungefär, har du lyckats missa det? :-D

theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:
??????

Med tanke på uppmätt ramvikt så borde den hålla.

Hehe, tyngre än en alu-transition antar jag då?
Nästan fyra kg ex dämpare tyckte jag mig göra. Typ ett kilo tyngre än min och jag tror det är tyngre än transan också även om de också är tunga.

Är inte Transorna ännu tyngre trots att dom är i Al?

Tycker det ser ut att vara en grym bajk m.a.p. geometri. Att ramen är lite tung är ingen jättegrej.

Senast ändrad:
bergwerk80 sa:
Deras geo i M verkar perfekt för mina 178 cm. Vilken storlek är det du valt? Och vet du vad den väger?

Jag är 179cm och valde tillslut en L ram som jag kommer köra med 30mm stam. Rocketen i strl M är väldigt lik geon på min Patrol som är i strl L men jag ville testa något med lite mera reach den här gången. Återstår å se om jag ångrar mig.

Jag har bara snabbvägt den då hovrade vågen kring 3,9kg utan bakdämpare.

theBrand sa:

En ny cykel är alltid snabbare! Hoppas på lite längre ”serviceintervall” den här gången ?

AddeN sa:
lol

Det är alldeles för lite Rickrolls numera :D Om du förväntar dig lila så lär du tyvärr bli besviken. Till att börja med kommer jag transplantera en hel del från min Transition till den nya hojen och du vet ju hur svart och tråkig den är ? Kommer nog en del uppgraderingar till våren när lersäsongen är över men då lutar det mer åt blåeloxerat.

marr sa:
Är svingen fortfarande i alu?

Framtriangel och sadelstag i stål, resten aluminium säger magneten.

jofahjalm sa:
Är inte Transorna ännu tyngre trots att dom är i Al?

Tycker det ser ut att vara en grym bajk m.a.p. geometri. Att ramen är lite tung är ingen jättegrej.

Har inte jättebra koll på vad min nuvarande ram väger men hela cykeln väger in på ~14,5kg. Räknar på att landa kring 15kg med Rocketen.

Planen är som sagt att transplantera många av delarna från min Patrol till den nya ramen och slita ner dem under vintern. Sen blir det lite uppgraderingar till våren när leran och misären är borta.

Såhär ser planen för Rocketen ut (just nu iaf):
Spec.JPG

Dåligt fart på byggandet p.g.a jobb och allmänt lågt cykelsug nu när lermisären kommit för att stanna.
Har i alla fall fått den nya lagerkoppen och fått den monterad. Kontrollmätte även att det bara var lagerkoppen som var skadad och inget annat.

Eftersom min Patrolram hade 142x12 mm bak och den Rocketen 148x12 mm bak så var jag tvungen att köpa ett nytt nav.
Hittade ett DT350 på R2 Bikes för 130 euro så jag slog till. Enda problemet med det var att det kom med en 18T ratchet.

Men eftersom mitt gamla nav också var DT350 fast med 32T ratchet så vara det ju bara att byta ratchet ringar mellan de båda naven.
Passade även på att byta bodylager i det gamla navet och göra det redo för försäljning.

Före (gammalt nav överst)
IMG_20191015_194825.jpg

Isärplockat och rengjort
IMG_20191015_193026.jpg

Efter
IMG_20191015_195102.jpg

När man kommit såhär långt blir man relativt upprörd när man upptäcker ett kvarglömt c-clips på arbetsbänken...

Nästa steg blir hjulbygge och rengöring+service av delarna från Patrolen. Hoppas bara att min ekertensiometer hinner lämna CRC före brexit slår till :)
IMG_20191015_203446.jpg

Snyggt riktställ!

BTW, star ratchet kommer som 18, 36 eller 54 ingreppspunkter ;)

EDIT: Vill alltså inte vara en A.H. utan bara upplysa så att du inte får konstiga miner när du snackar om ditt hjulbygge i liftkön... ;)

Tillbaka
Topp