lindengbg
Aktiv medlem
[Byggtråd] Stanton Slackline 853 - Back to life slow and steady
Hej!
Drömt länge om att köpa mig en Stanton och när det dök upp en ram på K/S så kände jag mig "tvingad" av mig själv att köpa den! :-)
Förvisso ifrån 2013 och gjord för 26" men ändå väl värd att bevara å använda!
Jag har ingen brådska med detta projektet så kan bli ett tag mellan uppdateringarna, men långsiktiga målet är att den skall vara klar till våren 2019. Det som gör att det tar lite tid är att jag bestämde mig för att lacka om ramen istället för att bara bygga upp den då det blivit ett gäng märken och stenskott genom åren i (Änggårdsbergens) skog.
Målsättningen är: Kul stål-HT med karisma och Stantons "kulturarv" och satsar på lite tidstypiska detaljer som 25,4 mm styre/styrstamskombo å QR hjul mm, dvs inget fancy pancy.
Stanton var tidiga med flack gaffelvinkel (66,5) och korta kedjestag (415). Den ramen jag köpte är en 18" Large med följande geometri:
slackline 18″
stack 595
reach 408
virtual top tube 608
actual top tube 576
seat tube length 457
chainstay length 415
wheelbase 1071.5
BB drop 18
head tube length 120
front centre 656.5
HA 66.5
seat tube angle 72
Spec:
Ram: Stanton Slackline 853 mk1
Styrlager: ** Ej köpt än **
Vevlager: Shimano Deore HTII
Vevparti: Raceface Ride DH Single (945g)
Sadelklämma: Standard svart men byter ev beroende på val av färg på övriga komponenter å ram
Sadel: PRO Turnix
Sadelstolpe: Easton
Gaffel: FOX 32 Talas 26" 120-140mm
Styre; FUNN 25,4 720mm
Styrstam: Raceface 25,4 50mmm
Handtag: ** Ej köpt än **
Bromsar: ** Ej köpt än **
Hjul: ** Ej köpt än **
Däck: **Ej köpt än**
Framklinga: **Ej köpt än **
Bakväxel: ** Ej köpt än **
Växelreglage: ** Ej köpt än **
Bilder kommer i nästa inlägg.
Drömt länge om att köpa mig en Stanton och när det dök upp en ram på K/S så kände jag mig "tvingad" av mig själv att köpa den! :-)
Förvisso ifrån 2013 och gjord för 26" men ändå väl värd att bevara å använda!
Jag har ingen brådska med detta projektet så kan bli ett tag mellan uppdateringarna, men långsiktiga målet är att den skall vara klar till våren 2019. Det som gör att det tar lite tid är att jag bestämde mig för att lacka om ramen istället för att bara bygga upp den då det blivit ett gäng märken och stenskott genom åren i (Änggårdsbergens) skog.
Målsättningen är: Kul stål-HT med karisma och Stantons "kulturarv" och satsar på lite tidstypiska detaljer som 25,4 mm styre/styrstamskombo å QR hjul mm, dvs inget fancy pancy.
Stanton var tidiga med flack gaffelvinkel (66,5) och korta kedjestag (415). Den ramen jag köpte är en 18" Large med följande geometri:
slackline 18″
stack 595
reach 408
virtual top tube 608
actual top tube 576
seat tube length 457
chainstay length 415
wheelbase 1071.5
BB drop 18
head tube length 120
front centre 656.5
HA 66.5
seat tube angle 72
Spec:
Ram: Stanton Slackline 853 mk1
Styrlager: ** Ej köpt än **
Vevlager: Shimano Deore HTII
Vevparti: Raceface Ride DH Single (945g)
Sadelklämma: Standard svart men byter ev beroende på val av färg på övriga komponenter å ram
Sadel: PRO Turnix
Sadelstolpe: Easton
Gaffel: FOX 32 Talas 26" 120-140mm
Styre; FUNN 25,4 720mm
Styrstam: Raceface 25,4 50mmm
Handtag: ** Ej köpt än **
Bromsar: ** Ej köpt än **
Hjul: ** Ej köpt än **
Däck: **Ej köpt än**
Framklinga: **Ej köpt än **
Bakväxel: ** Ej köpt än **
Växelreglage: ** Ej köpt än **