Byggtråd Stradalli ST-DS 7 kolfiber från Ebay

pysmabe

Ny medlem
Byggtråd baserat på Stradalli ST-DS 7 kolfiber ram ser ut att vara samma som Sintesi 609, Kina..FM043.
Säljare har redan avhandlats på denna tråd.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1577116/1587679#msg-1587679

Kollar man på kvaliten så hittar jag inget att anmärka på förutom ett lagersäte på dogbone som var för stort så jag limmade lager med JB-Weld.
I övrigt så är det tätade lager och ser vad jag kan bedömma nyktert ut.

Fräste i dogbones för att åtgärda designfel(enligt mig iaf) som avhandlats på denna tråd:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1586455/1587548#msg-1587548
Nu finns 40mm frigång i baksvingen så en 165mm / 38mm dämpare ska passa.

Bilagor

• dbone_lager.jpg
    dbone_lager.jpg
    44.2 KB · Besök: 39
  • sving_02.jpg
    sving_02.jpg
    24.4 KB · Besök: 48
  • dbone_frast.jpg
    dbone_frast.jpg
    47.8 KB · Besök: 42
Överaskning nummer två kom idag då styrlagret inte gick montera. Mäter man styrhuvudet så är det 43.7mm samt 43.8mm istället för 44mm så det ligger 2-3 tiondelar fel för presspassning av lagerskålarna som verkar vara 44.1mm.
Om man gör sig besväret att rekommendera lager på ritningen till ramen så vore det fint om man svarvade ringarna rätt från början, alt fräste innan leverans.
Nu måste man försöka hitta en LBS som har ett 44mm fräsverktyg vilket kanske inte är helt lätt i Umeå.

Fanns ingen LBS som hade fräsverktyg så det vart att exikvera plan B. Händig maskinkille som svarvade en hållare så det gick spänna lagerskålarna i svarven. Några tiondelar senare senare och med ett nytillverkat pressverktyg så satt dom på plats. Ibland älskar man sina kompisar mer än vanligt :-)

Nu låter jag kanske lite negativ men är det inte rätt många fel på ramen?
Är det sådan kvalitet på Kina-ramarna i allmänhet eller har du haft otur?

tyvärr är det just sånt här som gör att det skiljer 10 papp mellan en märkesram och kina-kopia.. passformen är inte alltid så god och mycket skit slinker igenom, antagligen då marginalerna inte är stora nog för att kunna kassera.

Enda trösten är väl att de som ger sig på kina-hojar ofta har lite större verkstad än andra. Mina kinaramar har dock haft bra passform (racer)

Ritat och tillverkat i Kina sen sålt av ett ödmjukt amerikanskt företag kan det bli bättre :-)
Kan ju vara jag som är petig men mycket känns bara som dåligt hantverk att sen firman man köpt den av inte svarar på mail gör inte saken bättre. Med facit i hand hade jag nog kollat att det fanns reservdelar att köpa i sverige innan jag handlade ram.
Väntar på paket men lite sitter ihop iaf.

Bilagor

• stradalli_00.jpg
    stradalli_00.jpg
    41.2 KB · Besök: 40
Nu har den tagit form och har provrullat i garaget.
Komponentlista
Framgaffel: Rock Shox Reba SL, 100mm, lockout
Dämpare: Fox RP23 2011
Däck: Continental Race King Supersonic 26x2,2
Hjul: Lite Race XC disc
Växelreglage: Shimano XT, Rapid Fire +
Bakväxel: Shimano XTR
Vevparti: RaceFace Evolve Sterling Single 32T
Kassett: Shimano XT 11-32
Bromsar: Hayes Stroker Carbon
Styrlager: FSA Orbit Z No.9Mcup-CC
Sadelstolpe: FSA SLK Carbon
Sadel: Lite(275g)
Styre: Ritchey WCS Carbon 30mm Rise
Vikt: 10.4kg utan pedaler

Bilagor

• stradalli_01.jpg
    stradalli_01.jpg
    43.2 KB · Besök: 51
Senast redigerad av en moderator:
Får vågen imorgon.....förlåt. Notera att däcktext ligger över ventilerna och att vevarmarna ligger horisontalt iaf.

@pysmabe Föredömligt byggt, fotat och dokumenterat får man väl säga. Ser fram emot både weight report och ride report.

Snart måste nog spargrisen slaktas och en FM043 importeras...

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Vikt? :)

11kg på fiskevågen med 520 pedaler och alu-styre,ska väga igen utan pedaler och med kolfiberstyre.
Kanske med en bättre våg om jag hittar nån.
Edit 110328:
10.4kg med carbonstyre och i webshop-skick(utan pedaler)

Senast redigerad av en moderator:
Eftersom dom säljs på det viset så är det väl tanken :-), försöker övertyga mig själv att det var en bra ide att bygga själv så mest för att jämföra vikten med färdiga cyklar.
Men å andra sidan så utan pedaler går den inte sönder eller blir smutsig. Jag ska kanske ha den här som en internet-queen och cykla på min gamla cykel som redan förlorat oskulden.

Tillbaka
Topp