[Byggtråd] Surly Midnight Special - allt i allo

Raemoe

Aktiv medlem
Hej,

Då var det dags för min första byggtråd. Det gäller en Surly Midnight Special som jag tänkt använda till... ja, vad tänker jag inte använda den till? Cykeltouring och bikepacking, bland annat en långtur till morsan i Grekland om ett år eller två. Sen har man ju läst massa trevliga misärtrådar om randonné så det vill jag ju uppleva själv. Även Vättern, Sverigeloppet? Allt känns intressant och möjligt med den här ramen! Till vardags kommer cykeln även användas till pendling om jag känner mig modig nog att låsa den på gatan under dagen.

Så här långt har jag kommit:
2020-11-12 11.47.17.jpg
2020-11-12 18.22.02.jpg

Ramen är en 56:a och jag är 186 cm. Leverantören knackade snällt in ett Crane Creek 40 styrlager innan ramen skickades från Nederländerna. Tur det, eftersom jag gav bort min hembyggda styrlagerpress för ett tag sen. Planerar att plocka bort de flesta av dekalerna, men de sitter ganska hårt.

Så som jag tänker mig kommer jag ha två olika kit, beroende på vad jag ska använda cykeln till för tillfället:
1. Bockstyre, 700c-hjul, däck med bra rullförmåga. Ganska sugen på 35mm WTB Byways, men det lär nog bli ett par slicks till att börja med. Navdynamo för navigation via telefonen samt lysen.
2. VO Crazy Bars, 650b-hjul, tubeless-däck med mycket grepp. Det 66.6 cm breda styret bör ge gott om kontroll och självförtroende.

Komponentgruppen kommer bli 1x, men här tvekar jag mycket på om jag ska köra 1x11 gravel eller 1x12 MTB. Inom budget ligger Rival 1 och NX Eagle-grupperna. Eftersom det blir en del byte mellan drop bars och alt bars (om jag inte starkt föredrar den ena) så kommer jag behöva två uppsättningar bromshandtag och då verkar det rimligt att köra på mekaniska skivbromsar, typ TRP Spyre. Jag har inte haft en cykel med bromsskivor på 12 år, men det verkar krångligt/omöjligt att byta mellan handtag för hydrauliska bromsok. Om jag kör Rival 1-grupp finns det växelkomponenter för bägge typer av styre, medans jag får köra barends eller Gevenalle med bockstyret om jag väljer en Eagle-grupp.

I posten kommer snart en sadelstolpe, styrstam och bockstyre från Ritchey Classic-serien.

erolwi

Aktiv medlem
Du kan ju ha två kompletta uppsättningar hydraulbromsar så du även byter bromsoken när du byter styre, kostar ju inte så många hundra extra. Du kan ju även låta växelwire och hölje hänga med styret om det går. Då gör du ju ett styr-byte på fem minuter.

mzi

Aktiv medlem
Alla vajrar och slangar på den den där ser ju ut att vara utanpåliggande, så det ska ju inte vara något problem att ta av alla tillsammans med styret. Du kommer ju ändå vilja ändra minst växelvajrarna, men säkert även bromsarna vid varje styrbyte. Sedan får du kolla om du kan hitta växlar som drar lika mycket vajer för både landsväg och MTB, det kan vara lite trixigt. Friktionsreglage för ena eller båda styrena kan kanske lösa det.

Raemoe

Aktiv medlem
Jo det är klart, det kostar egentligen inte mycket att ha dubbla uppsättningar bromsok om man ändå ska ha reglagen. Växelvajern är traditionellt dragen, men bromsvajer buntbandas via öglor och vore inget problem att byta ut intakt.

Lutar lite mot Rival 1 just nu, med en oval 40-klinga fram. Smidigt eftersom det finns både integrerade reglage och trigger shifters för den serien. Har klarat mig ganska bra på landsvägscykeln med 42/28 lägsta utväxling, så 40/42 bör ju funka utmärkt som bail-out, även om 50 vore ännu skönare om man ska klättra vertikalt. Inväntar förhoppningsfullt Black Friday-reorna och kollar på hjul så länge.

glitch

Aktiv medlem
Vad är motiveringen till två styren?
Har du provat ett gravelstyre med flare och grund bock? Jag har ett Ritchey Venturemax som jag tycker är superallround och med flare och grunda bocken har man många positioner som funkar i många lägen.

Jag hade personligen nämligen inte gått på mekaniska bromsar och vis av erfarenhet så slutar det med att man ändå aldrig "bygger om" set-upen i praktiken. Dubbl hjulpar med olila däck absolut, men hålla på byta styre, reglage osv. nej tack. Bättre att köra in sig på en set-up som funkar långt som kort.
Tänk om du kört ena varianten länge, sen ska du cykla till Grekland och byter så har du helt plötsligt en set-up och sittställning du är ovan vid.

Utan att ha studerat geon låter 56 kanske lite litet? Du lär ju vilja ha en längre stam då beroende på kroppsmått så klart eller om du har långa ben och kort överkropp rejält med spacers för att inte ha för mycket drop för komfortens skulle.

1x12 med bock tror jag inte du får ihop. Då är det väl AXS som gäller?

Nu är jag personligen en Shimanokille men SRAM 1x11 har ju uppsidan att man kan få med en 10a som minsta som kan vara sjysst för större bredd med en 42a fram.
Kör själv 44a fram och 11-36 mtb kasset 1x10, landsvägsreglage med mtb bakväxel.
Hade jag haft touringambitioner med packning hade jag velat ha större omfång och några lättare växel så då hade 42t x 10-4x varit fint.

mzi

Aktiv medlem
Med friktionsreglage funkar allt! Kan endera bygga med styrändsreglage eller med Advent X. Båda verkar funka väldigt bra för långcykling som inte är ett rejs.

n3wton

Aktiv medlem
Vad är motiveringen till två styren?
Har du provat ett gravelstyre med flare och grund bock? Jag har ett Ritchey Venturemax som jag tycker är superallround och med flare och grunda bocken har man många positioner som funkar i många lägen.

Jag hade personligen nämligen inte gått på mekaniska bromsar och vis av erfarenhet så slutar det med att man ändå aldrig "bygger om" set-upen i praktiken. Dubbl hjulpar med olila däck absolut, men hålla på byta styre, reglage osv. nej tack. Bättre att köra in sig på en set-up som funkar långt som kort.
Tänk om du kört ena varianten länge, sen ska du cykla till Grekland och byter så har du helt plötsligt en set-up och sittställning du är ovan vid.

Utan att ha studerat geon låter 56 kanske lite litet? Du lär ju vilja ha en längre stam då beroende på kroppsmått så klart eller om du har långa ben och kort överkropp rejält med spacers för att inte ha för mycket drop för komfortens skulle.

Nu är jag personligen en Shimanokille men SRAM 1x11 har ju uppsidan att man kan få med en 10a som minsta som kan vara sjysst för större bredd med en 42a fram.
Kör själv 44a fram och 11-36 mtb kasset 1x10, landsvägsreglage med mtb bakväxel.
Hade jag haft touringambitioner med packning hade jag velat ha större omfång och några lättare växel så då hade 42t x 10-4x varit fint.
Instämmer kring styret. Jag är mycket för att maximera användningen av saker och ha flexibla lösningar, men kan inte se att det är rimligt att få funktion i att byta mellan bockstyre och "rakt". Ett bockstyre på sådan cykel funkar till en massa olika cykling, och det är förmodligen bra att vara inkörd på den cykel man sen ska cykla långt på. Ska man därtill betala med att behöva köra mekaniska skivbromsar går det helt bort för mig, det är helt enkelt inte bra bromsar på flera olika sätt.

Angående storlek så är Surlys ramar ofta ganska långa. Jag hade en Straggler och en Croix de Fer i storlek 58 på mina 184 cm, och Stragglern var nästan 2 cm längre. Den såldes senare och en av anledningarna var att den alltid kändes en aning för lång. Hoppas det blir bra med storleken för TS!

Blir det skärmar på cykeln? Jag har kört ganska sent på säsongen med racern utan skärmar i år (första året på länge med "riktig" racer), men gick idag helt över till långcyklarcykeln med dynamo och skärmar. Det var nästan så jag höll på att bli finväderscyklist eftersom det var så jobbigt att allt (cykel, kläder, sadelväska, cykeldator, lampor osv) var smutsigt och blött hela tiden med racern. Efter att ha kört några mil blött grus nu på morgonen så fick jag på sin höjd borsta bort lite damm från smalbenen men i övrigt är allt rent och fint. För den användning du beskriver låter det lämpligt med skärmar!

Raemoe

Aktiv medlem
Angående storleken på Surly: 56:an är 7 mm längre än min landsvägscykel men har lägre stand over. Kommer få ungefär 2 cm kortare reach till hoodsen med den nya cockpiten som är på väg in vilket borde funka bättre än nuvarande som känns lite utsträckt ibland. Det blir kortare reach på bocken, skarpare böj i dropsen (Ritchey EvoCurve mot Nitto Olympiade 115) samt 4 cm bredare.

Ja, ni har nog rätt om det där med dubbla styren. Det är nyttigt att höra andras åsikter. Jag har stirrat mig lite blind på specs och grejer, men jag trivs med bockstyre överlag. Det är mest nyfikenhet som fått mig att kolla på alternativa bars.

Det lutar mot SRAM över Shimano mest eftersom det finns lite bättre eftermarknadskomponenter. Garbaruk gör till exempel en längre cage och större kassett. Är inte alls kadenskänslig, så det vore ett alternativ om det skulle kännas nödvändigt med bredare utväxling i framtiden. Är dock även nyfiken på GRX 810, de ska tydligen ha mycket bättre bromskraft i hoodsen...

Det blir skärmar tillsammans med 700c-hjulen. Tröttnade rejält på mina plastskärmar som skramlade och flaxade runt så det får bli något stabilare denna gång. Velo Orange, kanske. Någon som har tips och favoriter?

n3wton

Aktiv medlem
Håller med mzi! Men helt klart värt det om cykeln används mycket. Jag kör Gilles Berthoud och har varit ganska oförsiktig med dem, men de är rejält stabila. Den estetiska nivån är ju dessutom en helt annan mot plast- eller budgetskärmar. Nattsvart ram mot blanka rostfria skärmar är snajsigt!

glitch

Aktiv medlem
Kollade måtten på Surlyn precis, som ni säger är den lite längre än en vanlig 56a så det blir säkert kalas. Du hade ju koll redan👍

Grx reglagen är mysiga, jag är inte så förtjust i SRAMs ergonomi och slipper gärna dot vätska. Hade ett par Rival en gång i tiden som packade ihop dessutom så med anekdotisk bevisförning förklarar jag Shimano som mer robust ;-)
Sen kan man väl sätta en touringbåge / tri pinnar om man vill ha ännu fler positioner.

heffe

Aktiv medlem
Kul med en Midnight Special! Har byggt upp en "i teorin", men inte gjort något åt begäret.
Angående skärmar så är Honjo och SimWorks drömmen, men nöjer man sig med släta så kan jag rekommendera Pelagos alu skärmar. Mina har funkat fint den här säsongen.

Raemoe

Aktiv medlem
När man pillat på dekalerna i en timme och bara lyckats få bort 1 av 10 stycken...
20201115_175329.jpg
20201115_181013.jpg

Men men, den ser mer clean ut. Får se hur långt jag orkar fortsätta.

Raemoe

Aktiv medlem
Japp jofa, det är de instruktionerna jag följer. Med hårfönen blir det som att skrapa en riktigt hård och motvillig Triss-lott. Går dock bra med avfettning för att ta bort klisterresterna!

Raemoe

Aktiv medlem
Fick hem lite grejer häromdagen.
2020-11-21 13.45.56.jpg

Verktyg för att kapa gaffelröret och installera starnut, en momentnyckelsats, fidlock-flaska som jag varit nyfiken på, och en cockpit och sadelpinne. Kompletterades med en urgröpt Brooks C17 jag fick från tjejen.

2020-11-21 14.49.25.jpg

Ser ganska klassiskt ut, tycker jag. Funderar på att ta bort övriga dekaler också.

2020-11-21 14.49.35.jpg

Smått irriterande att Ritchey Classic-spacers inte matchar övriga delar av serien. Alldeles för blanka. Eller det kanske är resten som är alldeles för matta...

2020-11-21 15.19.18.jpg

Oavsett vilket så är det sjukt mycket delaker på framkant - 3 Surly, 8 Ritchey. Surly går i alla fall att ta bort...

2020-11-21 15.38.47.jpg

Tycker att ramen ser bättre ut med färre dekaler - synd att gaffeln är har en sån ful unicrown. Någon som försökt ta bort märkningen från spacers osv? Ser lite ut som att det är blästrat, men det kanske bara är matta klisterdekaler?

Just det, gav mig på "baksidan" för att ta bort dekaler även där, och märkte att fönen var på mellanvarm. Gick sjukt mycket fortare när man använder skållhet luft. Känslan...
2020-11-21 15.47.20.jpg

Detta blev långt. Näst på tur är drevet som är på gång i posten, sen kommer snart en beställning på 650b hjul med dynamo.

velovin

Aktiv medlem
Blir fint det där!
Angående finishen på spacers tror jag att du inte kommer tänka mer på det när du väl sitter på sadeln. För mig är det i alla fall i byggandets hetta som sådant betyder något.

Gå hårt åt dekalerna, det blir en snyggare och förhoppningsvis mindre stöldbegärlig hoj utan. På min Straggler har de flesta dekaler självmant lämnat skeppet efter fem års vardagsbruk.

Raemoe

Aktiv medlem
Snyggt!
Kanske vore det lättare att matcha finishen på spacers mot det svarta istället för styret?
Jo, jag behöver ändå fler spacers för att känna in styrets höjd utan att riskera att kapa för mycket direkt. Det blir svarta.

För övrigt är jag på jakt efter låsande axlar och sadelklämma. Jag kör Pitlock på nuvarande QR-hjul vilket känns säkert, men thru axles känns svårare att hitta bra lösningar till. Vill ju inte förlora ett hjul eller finsadeln över dagen, men att bära dubbla u-lås och limma över insexorna till sadeln känns tråkigt.

velovin

Aktiv medlem
Du kan även kleta in lite fett i insexan och trycka dit en kullagerkula i lämplig storlek. Går att få ut med lite pill, och håller tillfällighetstjuven borta.

erolwi

Aktiv medlem
Jo, jag behöver ändå fler spacers för att känna in styrets höjd utan att riskera att kapa för mycket direkt. Det blir svarta.

För övrigt är jag på jakt efter låsande axlar och sadelklämma. Jag kör Pitlock på nuvarande QR-hjul vilket känns säkert, men thru axles känns svårare att hitta bra lösningar till. Vill ju inte förlora ett hjul eller finsadeln över dagen, men att bära dubbla u-lås och limma över insexorna till sadeln känns tråkigt.
Kolla in Hexlox, har jag på min bullitt sen några år och funkat kalas.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Du kan även kleta in lite fett i insexan och trycka dit en kullagerkula i lämplig storlek. Går att få ut med lite pill, och håller tillfällighetstjuven borta.
Alt. smälta in något i insexan, typ stearin eller så. Men då måste du ha en tändare med dig när du är ute på tur, om det är så att du får punka och måste få av hjulet. :)

Läcker MS! Jag var lite inne på en sån, men den fanns bara i vit när jag gjorde min undersökning. Det blev en Croix de Fer istället.

Raemoe

Aktiv medlem
Har kollat runt efter hjul, lutar nog mot 28" ändå. Svårt att hitta lämpliga 650b

Framhub: Son 28 Centerlock 12x100 mm, 28 holes
Bakhub: Bitex BX106R, Centerlock 12x142 mm, XD-Driver, 28 holes
Spokes: Sapim CX-Ray spokes, 28 st x 2
Rims: Mavic Pro UST 19x622, 28 holes x 2

Skulle landa på 7500 kr färdigbyggt via 23mm.co.uk, mer än jag tänkt spendera. Hmm. Funderar lite mer...

n3wton

Aktiv medlem
Hur mycket däck får man plats med vid val av 622-hjul?

...och när ska stålcykeln med plats för skärmar och 55-däck men sittställning som på en lvg-cykel börja tillverkas?😊

jolov

Aktiv medlem
Jag tror den är betydligt trevligare med 650b och ännu större däck. 45mm är inte jättebrett ändå

Raemoe

Aktiv medlem
MS har plats för 42mm 28" och 60mm 650b. Jag har också funderat på att försöka bygga själv, men med verktygen för dishing och ekerspänning så verkar det nästan bli dyrare?

Har kollat hos några tyskar, typ poison, men det är inte många som erbjuder 650b disc med dynamo, rätt thru-axles och XD driver bak. Har ni tips?

velovin

Aktiv medlem
Inga tips på butiker, men det enda du egentligen behöver för att bygga hjul är en bra ekernyckel. Bygg hjulet direkt i ramen, vänd på det för att få dishningen rätt (finns andra metoder för DIY-dishning också). Tensiometer är lite lyxigt, men absolut inget du behöver för att lyckas.

Raemoe

Aktiv medlem
Hmm, okej. Har visserligen rättat till hjul som varit skeva tidigare, men trodde det var svårare att bygga hjul från grunden. Det kanske blir ett sådant projekt i vinter för att spara några slantar då..!

velovin

Aktiv medlem
Hmm, okej. Har visserligen rättat till hjul som varit skeva tidigare, men trodde det var svårare att bygga hjul från grunden. Det kanske blir ett sådant projekt i vinter för att spara några slantar då..!
Inte nog med att du sparar slantar, det är dessutom roligt och lärorikt. Skön känsla när du rullar iväg på dina egenbyggda hjul också. Utrusta dig med en del tålamod, och kika på lite YT-videos innan så kommer det gå fint. Hjulbyggartråden här på Happy finns ju också att ställa frågor i.

jolov

Aktiv medlem
Lär finnas en del hjulbyggare i stockholm som antingen kan bygga hjul om du kommer med komponenter, eller spänner upp hjulet ifall du ekrat upp allting själv.

Är stor skillnad på ett bra byggt hjul och ett dåligt hjul :)

Raemoe

Aktiv medlem
En annan fråga, hur tänker ni när ni väljer mellan 6-bolt och centerlock rotors?

Principia

Aktiv medlem
Jag har köpt 2 par hjul från fitwheels.eu och senast dt350 straightpull med Mavic Open PRO ust. Kostade typ 4.500. Men de har massor med kombinationer. Båda hjulen jag köpt har hållit sig raka och fina. Liten varning för Open PRO dock. De är väldigt svåra att få på däck på.

jolov

Aktiv medlem
Jag har köpt 2 par hjul från fitwheels.eu och senast dt350 straightpull med Mavic Open PRO ust. Kostade typ 4.500. Men de har massor med kombinationer. Båda hjulen jag köpt har hållit sig raka och fina. Liten varning för Open PRO dock. De är väldigt svåra att få på däck på.
Jag tror att det beror på däcken. Jag monterar mina gp4000 28mm för hand :)

ang 6bult vs centerlock är enkelt. Finns det man tittar på bara med centerlock så ska man titta på något annat

Raemoe

Aktiv medlem
Fick hem lite Velo Orange-grejer från Freshtripe häromdagen.

Börjar med vevlagret. Skruven för kabelguiden var riktigt lång, fick skruva ut den ganska långt för att få in vevlagret.
2020-11-28 14.51.10.jpg

Första gången jag installerat ett vevlager utan låsring, det känns fel på något sett men verkar ju sitta ändå.
2020-11-28 15.07.57.jpg

Det blev ett klassiskt VO Grand Cru singelvev (110 BCD) med lättviktiga VO Touring-pedaler.
2020-11-28 17.44.46.jpg

Så här ser det ut i dagsläget:
2020-11-28 15.27.55.jpg

Inväntar leverans av kedjering och bromsar från Garbaruk och Yokozuna. Bråkar också mentalt med tankar kring hjulbygget. Det är ju planerat både pendling och långa turer med denna, så jag vill kunna säkra hjulen. Bästa metoden än så länge verkar vara att konvertera till QR och köra Pitlock - Surlys bolt-on thru-axles är det ingen som orkat designa låsande axlar till. Andra alternativ är att köra dubbla U-lås, med nackdelen att det väger bly, eller att köra hexlock-insatser och hoppas att tjuven inte vet hur man gör utan verktyg.

jolov

Aktiv medlem
Hjulaxlarna har ju vanliga m5 eller m6 som sköter förspänningen. Det måste vara bättre att köpa hexlox som nämnts tidigare: https://hexlox.com/products/total-b...aFc-O3VEp78QqaPWPL36p0mSlBw3DlJIaAvxOEALw_wcB

eller köpa ett par säkerhetsbultar, ex torx med kärna som jag länkade. än att du tar och köper ett par QR-hjul och börjar trassla med adaptrar. Surlys dropouts är ju redan så dumma att man tappat nästan alla fördelar med genomgående axlar motför qr.

Sen tror jag att ifall du tänker lämna den där på ställen där du känner dig så orolig för att få hjulen stulna att du överväger att konvertera till qr och låsbara axlar, så kommer hela cykeln bli stulen rätt fort :)

n3wton

Aktiv medlem
Ser fint ut!

Vad menar du med konvertera till QR? Finns det tjuvar som åker runt och snor fina hjul, när de istället bara kan ta hela cykeln med hjälp av batteridriven vinkelslip? Måste ju gå mycket snabbare att såga av ett lås än att skruva loss två hjul, varav ett sitter fast med låset som låst hjul + ram i något fast objekt.

Jag låser ibland också fast en alldeles för fin cykel ute, men min främsta oro är nog att hela cykeln är borta. Fast samtidigt brukar jag när jag låser vela lite mellan om jag ska låsa fast fram- eller bakhjul. Det är bara precis att SON-dynamon fram är dyrare än baknavet..

Raemoe

Aktiv medlem
Jag låser ibland också fast en alldeles för fin cykel ute, men min främsta oro är nog att hela cykeln är borta. Fast samtidigt brukar jag när jag låser vela lite mellan om jag ska låsa fast fram- eller bakhjul. Det är bara precis att SON-dynamon fram är dyrare än baknavet..
Jag förstår tänket. Dagtid känns det inte sannolikt att någon skulle få jobba ostört med vinkelslip där jag arbetar, men att lämna ett dynamonav säkrat av en enkel 5mm insexa känns också dumt. Hexlock och/eller ett extra lås leder just nu!

Raemoe

Aktiv medlem
Nu är ett framhjul beställt. DT Swiss R500db med Sapim CX Ray på en SON 28 dynamo hub, alltså 22x584 och ca 1050 g. Det är väl ungefär samma kostnad som att bygga själv då han hade riktigt billiga dynamon. Får bli hemmasnickrat en annan gång, kanske till 622-hjulen om de behövs.

Kollar nu på bakhjulet innan jag drar iväg en beställning. Behöver XD/XDR-body, 6-hålskompabilitet, och ca 22x584. Finns i lager ett superbudget Mavic och tre DT Swiss bakhjul som känns bättre:
- Mavic Crossmax, 1008 g med oklar hub för 137 EUR.
- X 1900 Spline, 939 g med oklar hub för 178 EUR
- X 1700 Spline, 895 g med 350-hub för 273 EUR.
- XR 1501 Spline, 795 g på 240-hub för 357 EUR (nedsatt från 450)

Mavic'en har 6-bult, medan DT Swiss kör adaptrar från centerlock. Kollar man pris mot vikt så är X 1700 bäst trade-off, men ska man sikta högre för att få 240-hubben på rabatt? XR 1501 har dessutom asymmetrisk fälg, vilket tydligen ska vara bättre och skulle lägga cykelns totalvikt på under 10 kg om jag räknar rätt.

qma

Aktiv medlem
Ser fint ut!

Vad menar du med konvertera till QR? Finns det tjuvar som åker runt och snor fina hjul, när de istället bara kan ta hela cykeln med hjälp av batteridriven vinkelslip? Måste ju gå mycket snabbare att såga av ett lås än att skruva loss två hjul, varav ett sitter fast med låset som låst hjul + ram i något fast objekt.

Jag låser alltid framhjulet och ramen pga. att kedjan gör det lite knepigare att få loss bakhjulet, iaf när ramen är fastlåst tajt intill nåt. Horisontella dropouts, shimano-växel utan lås-knappen och klassisk QR gör att jag har halvsvårt att få loss bakhjulet med hojen upprätt även när den står fri. :LOL:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer