[Byggtråd] Transan är död - länge leve transan!

rekrevs

Aktiv medlem
De som har följt "visa ditt rambrott"-tråden de senaste åren har kanske sett att jag postat en del där eftersom min Transition Suppressor uppvisade en brottsstatistik som t.o.m. skulle få Leif GW att långsamt lyfta på ögonbrynen och sucka djupt.

När jag i somras hittade sprickor i svetsarna för tredje gången på mindre än två år blev jag rätt trött på skiten. Eftersom sprickorna satt på sådana ställen att ett totalt rambrott inte skulle innebära ond bråd död för mig så valde jag att ignorera problemet tillsvidare. Jag höll såklart koll på sprickorna men en vecka i alperna samt en vecka i Finale Ligure gjorde enbart sprickorna mer fotogenic.

Så när årets cykelresor var avklarade, indiebandy säsongen hade dragit igång och Göteborg började leverera ensiffriga temperaturer och vågrätt regn så var det "äntligen" dags att ta tag i det hela och kontakta Transition och börja reklamera. Med tanke på att Transition enbart har två års ramgaranti och min garanti skulle gå ut i mars 2017 så tänkte jag inte nöja mig med nya ramdelar den här gången utan jag siktade på en ny ram.

Jag trodde att det kanske skulle bli svårt att få en ny ram så jag hade förberett mig väl och skrev ett långt mail där jag förklarade vad som hänt, ramens historia och varför jag ville han en ny ram och inte nya delar till den gamla ramen. Det tog kanske en timme innan David på Transition svarade: "Sorry to see the issues with the frame-set and thanks for such an informative email. I have no issues getting you a new frame-set". Precis det svaret jag hade hoppats på men inte riktigt vågar tro på :)

Efter lite mailande fram och tillbaka fick jag tre alternativ att välja på:
- Transition Suppressor 2016 och återanvända min gamla bakdämpare.
- Transition Patrol 2016 ch återanvända min gamla bakdämpare.
- Transition Patrol 2017 och betala $300 för en Super Deluxe bakdämpare.

Efter ytterligare lite mailande skeppades ramen iväg. Hela reklamationsprocessen tog ca 48 timmar att genomföra, svårt att inte vara nöjd efter det bemötandet :)

Efter lite över en vecka på diverse flyg, lastbilar och en utdragen helkroppsvisitering av tullen i Malmö så dök det upp en låda igår. Eftersom Postnord kom in i bilden när väl tullen var klar med paketet så vart jag lite orolig för att något skulle skita sig på vägen men det enda konstiga som hände var att paketet gick direkt till utlämningsställe utan andra leveransförsök.

Men nog pladdrat nu, dags för lite bilder :)

"Handle with pride"
P1020606.JPG

Välpackad
P1020614.JPG

Hälften borta
P1020616.JPG

Färdiguppackad!
P1020621.JPG

Det blev alltså en Transition Patrol 2017, strl L i Stealth Matte Black tillslut, nya ramen kommer dessutom med två års ny ramgaranti.

Med tanke på att min nuvarande dämpare har två år på nacken, har en potentiell luftläcka samt skulle behöva en full service och nya axlar så var valet inte alls svårt. Helt klart värt $300 för en ny bakdämpare och för att få en ett år nyare ram.

Detta innebär även att jag nu lämnar 26" världen och behöver köpa massa nya prylar. Tyvärr finns det en risk att byggprocessen blir en utdragen historia. Dels för att jag inte riktigt vet vilka delar jag vill ha men även eftersom jag först måste prioritera tråkiga saker först så som nya vinterdäck och service på bilen. Men en ny Pike är i alla fall redan på väg hit från Evans.

To be continued!

Senast ändrad:
rekrevs sa:
Tyvärr finns det en risk att byggprocessen blir en utdragen historia. Dels för att jag inte riktigt vet vilka delar jag vill ha men även eftersom jag först måste prioritera tråkiga saker först så som nya vinterdäck och service på bilen.

Yes, det är lika dyrt som cykelintresset. La precis 16000kr på service, reperation och nya vinterdäck. Det är ju nästan vad jag gav för min YT Jeffsy.

Jeppe_E sa:
rekrevs sa:
Tyvärr finns det en risk att byggprocessen blir en utdragen historia. Dels för att jag inte riktigt vet vilka delar jag vill ha men även eftersom jag först måste prioritera tråkiga saker först så som nya vinterdäck och service på bilen.

Yes, det är lika dyrt som cykelintresset. La precis 16000kr på service, reperation och nya vinterdäck. Det är ju nästan vad jag gav för min YT Jeffsy.

Ouch! Cykeln kommer ju först!

AddeN sa:
Wohoo. Jag hoppas ju på lila Hopedetaljer till den! ;)

Klart du tycker :D

Men det skulle faktiskt kunna bli riktigt snyggt. Ju mer jag tänker på iden desto mer gillar jag den :)
Nav och bromsar kommer dock bli svarta för jag kommer återanvända mina Hopenav och det kommer bli Saintbromsar + Shimano skivor.

Konkret sa:
Jeppe_E sa:
rekrevs sa:

Ouch! Cykeln kommer ju först!

Absolut! Tyvärr behövs bilen och vinterdäcken var ju trots allt 5 år gamla. Dessutom är det första gången på 5 år som servicen kostar och första reperationen.

Grymt skönt att det löste sig så bra tillslut. Tråkigt att det blev svart, den orangea var ju rätt snygg.

Blir det plastfälgar eller vad hade du tänkt dig där?

Hellre svart/svart än svart/turkos iaf :)

När det gäller flägar så velar jag mellan Arch Mk3 eller Flow Mk3.

Härligt att det löste sig så snabbt och att den överlevde Postnords hantering. Det måste ha ramlat mellan stolarna s.a.s och inte hanterats enligt vanliga rutiner.

rekrevs sa:
Rompa sa:
rekrevs sa:
Rompa sa:
Höll du dig inom 2år från inköpsdatumet?

Ja, cykeln köptes i Mars 2015.
Ok! Jag är 1.5månad efter 24månader på min transa just nu med rambrott. Ska bli spännande att se hur dem ställer sig till det...

Surt, hoppas det löser sig.

Dem vill inte ta det på garanti fick jag nyss veta, trots jag meddelade att jag sist cyklade på den i våras då xc-säsongen tog fart då.
Blev erbjuden en Smuggler-ramkit för 695+ det som krävs i form av frakt, moms, tull... :(

Rompa sa:
rekrevs sa:
Rompa sa:
rekrevs sa:
Rompa sa:
Höll du dig inom 2år från inköpsdatumet?

Ja, cykeln köptes i Mars 2015.
Ok! Jag är 1.5månad efter 24månader på min transa just nu med rambrott. Ska bli spännande att se hur dem ställer sig till det...

Surt, hoppas det löser sig.

Dem vill inte ta det på garanti fick jag nyss veta, trots jag meddelade att jag sist cyklade på den i våras då xc-säsongen tog fart då.
Blev erbjuden en Smuggler-ramkit för 695+ det som krävs i form av frakt, moms, tull... :(

Tråkigt, men inte mycket man kan göra något åt i.o.m att ramgarantin faktiskt är två år. Sen kan man förstås tycka vad man vill om det men det är ju något man accepterar när man väljer att köpa en Transition.

Du kan ju alltid fråga dem om de kan tänka sig att skriva warranty replacement på tulldeklarationen trots att du betalar för den.

Nu börjar det äntligen hända lite med prylinköpandet :)

I måndags ramlade det in en Pike och följande saker är på väg:
- Styrstam och crash plate från 77designz
- Styrlager och lite kolfiber lull-lull från CRC
- Sadel, pedaler och styre från bike-components.de
- Mudguards från Muckey Nutz
- Ringklocka och fälgtejp från eBay

Nu återstår att lösa beställningar från bike24, bike-discount och kullagergrossisten så fort jag listat ut vad jag vill ha.

Avvaktar även svar från bike24 för å se om reklamationen av min reverb blir godkänd eller ej.

Händer fortfarande inte jättemycket med själva bygget men lite paket har dykt upp.

Styrlager, gaffel och lite kolfiber
P1020624.JPG

Var även varit uppe hos Jon och fått vevlagerhylsan planad så nu sitter vevlagret på plats.
P1020626.JPG

Efter förmiddagens förödmjukande förlust på innebandy plan så ägnades eftermiddagen åt att somna på soffan framför Vinterstudion och att ta isär mina gamla hjul och börja renovera naven.

Före demontering
P1020628.JPG

Efter demontering
P1020630.JPG

Före topsning
P1020634.JPG

Efter topsning
P1020639.JPG

Nu är det bara att invänta leverans av nya kullager och sätta ihop allt igen.

"uppvisade en brottsstatistik som t.o.m. skulle få Leif GW att långsamt lyfta på ögonbrynen och sucka djupt."

Ursäkta OTn, men garvade rejält åt den meningen. ? Tack för dagens skratt!

/Magnus

Pelle Hå sa:
rekrevs sa:
Nu är det bara att invänta leverans av nya kullager och sätta ihop allt igen.

Du kommer vända något fel! Haha!

Bara för du sa så så lyckades jag sätta klackarna i bodyn åt fel håll... :)

Mapach sa:
"uppvisade en brottsstatistik som t.o.m. skulle få Leif GW att långsamt lyfta på ögonbrynen och sucka djupt."

Ursäkta OTn, men garvade rejält åt den meningen. ? Tack för dagens skratt!

/Magnus

Alltid kul att man kan glädja någon :)

Den här byggtråden gick ju inte riktigt enligt plan... Cykeln börjar iaf bli klar även om det är en del småfixande kvar. Skall se om jag kan få upp lite bilder ikväll eller senare under helgen.

Grävde igenom kameran och hittade några bilder från byggandet.

Lagom dyr bit tysk aluminium. Självklart monterad med titanskruv för att spara viktiga 3 gram :)
bash.JPG

Mudguard på.
mud.JPG

Nya XT vevar, nya XT klinga och nya pedaler.
vevar.JPG

Xpedo GFX skall bli intressant att testa. Rejäl plattform, justerbara piggar, maskinlagrade och någorlunda lätta.
pedal.JPG

Styrstam med titanskruv från 77designs.
stam.JPG

Saintbromsar och XT växel.
broms.JPG

Ingen trenduromoppe är komplett utan en ringklocka :)
klocka.JPG

Pre-hjulbygge.
hjul.JPG

- Hope Pro 2 EVO nav
- CX-Ray Aero ekrar
- Dekalavtrimmade Arch Mk3 fälgar
- Svartmålade mässingsnipplar

Skall se om jag kan lösa lite mer bilder imorgon.

Tillbaka
Topp