Byggtråd – uppfräschning av en Nishiki Mixte

Peth

Aktiv medlem
Detta är vad vi har att jobba med:
080E3445-DEC0-40BA-BC55-42BD03084BB6.jpeg

En Nishiki Touring Series mixte i Tange CroMo-stål, indexerade växlar. Fint skick på det mesta, rostfritt, men lite skitig och frikransen är trööög.

Styrlager rengjort och polerat. Inte en tillstymmelse till slitage eller rost.
3A7D0DE6-83D1-4D26-AE78-F19FBD39BC79.jpeg

Bakväxeln tillverkades mellan 88-89, så där nånstans är cykeln ifrån.
0BCDF16A-DF6E-439E-942E-6878DE7BC2D1.jpeg

Nu ska det putsas och smörjas.
FCEE6240-28EB-4106-AC45-175466A8276E.jpeg

Fått hem en del grejer, men efter att ha mätt storleken på cykeln så visar det sig att den är för stor för att användas med bockstyre, så mer grejer är beställda.
707B1CA3-27D6-4B58-AA34-79E0D94F9A0D.jpeg

Nu har framhjulet rena lagerbanor. Det behövdes verkligen en genomgång av navet – skitigt och inget fett.
699EB4AF-13C5-4F97-BE83-F1E5F3721065.jpeg

Cool tråd. Snyggt bygge. Gammalt är sällan slut. Gammalt är bara inte tidsinvesterat ännu. När det händer blir det ibland så här bra. Bra jobbat Peth.

Stött på några patruller idag.
Patrull Nr 1: det visade sig att kabelhållaren till frambromsen inte vill lira med broms till platt styre då den är för grund. Fick norpa från donatorcykeln och fila lite. Synd, då originalet hade mycket bättre finish.
7E76FEA7-B572-442A-8E9D-BDABF45BD3C4.jpeg

96C296D3-E24B-4B1B-996E-D381A23613A5.jpeg

Patrull nr 2: trodde jag hade två växelvajrar hemma, men icke! En fanns det, så cykeln är i nuläget enbart tvåväxlad. Får handla i morgon.

En fråga som infinner sig är då vad jag ska cykla på när nu frun cyklar på denna? Vad finns som passar att åka till stranden eller att handla mjukglass med?

Mixteramens estetik är enligt mig svårslagen.

Sådärja! En del småsaker kvar att göra, men inget som påverkar cykelbarheten. Högra pedalen gnisslar, så den ska öppnas, rengöras och fettas in (gör väl vänstra pedalen också när jag ändå är i farten). Pakethållaren fram kräver en längre axel, men jag tar nog bara och borrar ett hål i den och fäster i ett av gaffelfästena. Vajerhängaren till frambromsen är funkis men ful, så en ny fin Dia-Compe är beställd, likaså nya bromsbelägg.
55F3A629-0D7E-481F-ADAC-3BE1682DC1D7.jpeg
4B5A4788-B574-457C-9139-8160C314347A.jpeg
A53F34B4-9070-4D87-B194-CC5ABB9C5689.jpeg

Man hade kunnat polera och putsa mer, men tycker resultatet är jättebra – visuellt i alla fall, har inte provcyklat på riktigt ännu.

Hm, tog och servade högerpedalen, men det var inte det som gnisslade. Undra vad det kan vara? Nytt vevlager, ny frikrans och nyservade hjullager. Ska smörja upp kedjan också. Gnisslet kommer när man tar i lite på drivsidan.

En fråga som infinner sig är då vad jag ska cykla på när nu frun cyklar på denna? Vad finns som passar att åka till stranden eller att handla mjukglass med?

Mixteramens estetik är enligt mig svårslagen.
Svarar på min egen fråga, har hittat ett matchande objekt. Om allt går i lås så kommer en byggtråd till.

Och nu även med nya bromsklossar och pizzarack! Sjukt irriterande bara att stagen inte passade fästet i gaffeln utan det blev till att såga och borra. Också lite irriterande att det inte går att skilja på grå metallic och silver i beskrivningarna. Men, det får duga. Nu är den i alla fall klar.
07ACD12D-16D1-4897-B5A1-350AD410094E.jpeg

Och nu även med nya bromsklossar och pizzarack! Sjukt irriterande bara att stagen inte passade fästet i gaffeln utan det blev till att såga och borra. Också lite irriterande att det inte går att skilja på grå metallic och silver i beskrivningarna. Men, det får duga. Nu är den i alla fall klar.
Visa bilaga 440455
Ascool. Men jag skulle inte våga lämna den utan uppsyn.

Beställde hem nya fina däck till cykeln. När jag skulle byta så blev jag lite trött på hjulen med muttrar i stället för qr. Så jag plockade fram ett par hjul som hängt i vebon ett tag nu. Mörkgrå fälg, kan det vara nåt? Jo, det kan det. Blev överraskande snyggt. Continental GP Urban, Mavic M3CD-fälgar och SunTournav. Blev ju grymt!
DF695074-C96F-4A88-B1B3-7F26F2F606FB.jpeg

Passade även häromveckan på att byta ut styrstamsreglagen mot tumreglage. Även det blev ett lyft.
A7AA4E28-B2FE-4FD9-BAEA-0232B80DB58D.jpeg

Frampakethållaren kommer att få stryka på foten och ersättas mot en hållare bak i stället. Sen väntar vi bara på våren, komsi komsi!

Beställde hem nya fina däck till cykeln. När jag skulle byta så blev jag lite trött på hjulen med muttrar i stället för qr. Så jag plockade fram ett par hjul som hängt i vebon ett tag nu. Mörkgrå fälg, kan det vara nåt? Jo, det kan det. Blev överraskande snyggt. Continental GP Urban, Mavic M3CD-fälgar och SunTournav. Blev ju grymt!
Visa bilaga 548112
Passade även häromveckan på att byta ut styrstamsreglagen mot tumreglage. Även det blev ett lyft.
Visa bilaga 548113
Frampakethållaren kommer att få stryka på foten och ersättas mot en hållare bak i stället. Sen väntar vi bara på våren, komsi komsi!
Du är en mixtekonstnär!

Tillbaka
Topp