[Byggtråd] Vad ska det bli av en Cotic simple?

El Maco

Aktiv medlem
Har en gammal 26a Cotic Simple som skulle behöva byggas om till nåt lite bättre. Min ambition är att använda cykeln mer, tror den skulle må bra av att bli nåt ner åt gravelhållet med skärmar och kanske ett växlat nav? 29" fälgar med typ 35 mm däck fär garanterat plats. BB är jättelågt med 26" så man undrar ju lite varför det är så.. Men något som är kul att cykla till jobbet på och som går att ta med till Gotland för att cykla lite grus, snygg, praktiskt. Ja, önskelistan är lång.

Såhär ser den ut idag (med skärmar)
Vad ska man göra åt den? Inga krullstyren tack! :)
20190506_170301.jpg

20190811_190028.jpg

20190812_202849.jpg

Du vill kanske ha växlar för att kunna avverka längre sträckor på den. Jag kan se nu att det saknas bakväxel eller växelöra. Om det är omöjligt att lägga till en vanlig växel till ramen blir kanske ett växelnav en lösning.

Om du är så emot ett bockstyre finns det flera andra stilar som passar till tourning. Några exempel:
Visa bilaga carbonloophbarfromtop__50831.original.jpg

surly-moloko-bar-HB0100-01-800x600.jpg

surly-open-bar-HB1112-1000x1000.jpg

surly-truck-stop-bar-HB8278-1000x1000.jpg

3-2019-AERO-ALLOY-GRAVEL-BAR_2-e1568354606855.jpg

HBOOMI_P2.jpg

Annat styre känns som att man vill ha, har kollat in någon typ av touringstyre likt de du postade Atakua! Bockstyren brukar ryka direkt när jag har dem och mina bromsar är inte för bockstyre så det är liksom ingen ide :)

Ett 3 växlat nav kanske vore nåt. Annars måste man kunna få tag på växelöra och bara slänga på en 10 delad shimano det är billigt och bra! Eftersom det redan sitter hopenav på cykeln så är det ju lite trist att byta dem mot planetväxel även om det vore trevligt att ha en cykel som är relativt underhållsfri. Växlar känns som vägen att gå då mitt ena knä inte riktigt pallar singelspeed, det är väl den främsta anledningen.

Låt säga att man skulle bygga 29" hjul till den, alt 27,5 (ska mäta lite vad som får plats, BB höjd osv) vad ska man tänka på? Vad är ett bra gravelhjul liksom?

Om man skulle behålla den som 26", finns det några snygga skärmar i metall som inte kostar en förmögenhet?

> mina bromsar är inte för bockstyre så det är liksom ingen ide :)
Jag har flyttat MTB-bromsar (mekaniska BB-7) och växlar (10-delad Shimano Deore) från min gamla hardtail till en ny touringsram med ett "bockstyre" (typ). Det krävde några knep, bland annat att leta fram pistolbromshandtag med rätta slag och ett barendsväxelreglage. Med hydrauliska bromsar som du har blir det ännu svårare att hitta handtag som passar. Men allt är möjligt. Om inte något annat, att sälja de befintliga komponenterna och att investera de erhållna pengarna till att köpa nya är alltid en lösning.

> Eftersom det redan sitter hopenav på cykeln så är det ju lite trist att byta dem
Antingen vill du ändra någonting eller ej. Om du vill behålla så mycket som möjligt på din nuvarande cykel — behåll allt!

> Låt säga att man skulle bygga 29" hjul till den, alt 27,5
Min åsikt är att klämma 29"-hjul in i 26"-ramen är ingen bra idé, om ens möjligt eller säkert. Att gå en storlek upp eller ner (dvs 26" ←→ 27.5" eller 27.5" ←→ 29") är ibland rimligt, men att hoppa över 3"-skillnaden i diametern?

> Om man skulle behålla den som 26", finns det några snygga skärmar i metall som inte kostar en förmögenhet?
DIY är alltid en lösning. Bläddra genom fulmekstråden, det skulle finnas några exempel på detta.

Nu har jag läst första posten igen, allt du önskar använda cykeln till går ju perfekt med hjälp av en växelkonvertering, skärmar och andra däck.
Varför krångla med andra hjuldimensioner? Ett par snabbrullade lättmönstrade däck så är du hemma.
Varför vill du höja den? Lågt center of gravity gör den kvick och livlig och du ska cykla grus / asfalt så knappast ett problem med markfrigången.

Har pendlat massor med 26" med slicks t.ex. och det blir väldigt roliga cyklar med snabbt igångdrag vilket är perfekt för stadsmiljö. Förr om åren körde ju varenda cykelbud hardtail med slicks och stel gaffel.

+1 på att behålla 26" och sätta slicks på. Jag provade 700c racerhjul på en 26" mtb för massa år sen, blev väldigt nervös och konstig styrning.

Kanske är vettigt att typ behålla som den är men satsa på nytt styre och andra däck. Den har väldigt lågt BB, man slår i pedalerna i marken rätt frekvent... Men det måste ju finnas några bra slicks som går att köra tubeless? Då måste de iaf vara stora, typ 2,2" i bredd. Annars funkar ju random XC däck såklart.

Här händer det grejer!

Bestämde mig för att försöka göra något kul av den här cykeln. Till saken hör att jag börjat intressera mig för gravel cykling. Jag har alltid haft en bild om att den här hojen skulle göra sig rätt bra som en flat bar gravel eller nåt liknande.

Jag letade upp en begagnad 10 delad drivlina och tänkte perfekt den skickar vi på. Det sket sig rätt snabbt då navet är ett Hope 2 Trials som har en mycket smalare HG Body som bara rymmer 7 drev. Men man ger ju inte upp så lätt. En LVG kassett slaktas till 7 drev och nu sitter där grunden till en växlad cykel. Växelörat hade jag liggandes i bra att ha lådan. Det passade rakt på utan modifikation. Lite bökigt att det skruvas mellan ramen och hjulbulten men så får det vara. Imorgon inhandlas ny kedja, vajer och hölje!

IMG20251113225212.webp
IMG20251113225222.webp

Tänkte när jag startade egen byggtråd att det skulle vara en liten sporre att färdigställa projekt och det verkar ju sannerligen funka! 6 år hit och dit🤷‍♂️
Sjukt fet cykel! Dekalerna fick sig en uppdatering också? Får hem en On-One Inbred till veckan och den känns ju väldigt lik! Hade tänkt bygga den typ exakt likadant och blev nu extra byggpeppad!

Tänkte när jag startade egen byggtråd att det skulle vara en liten sporre att färdigställa projekt och det verkar ju sannerligen funka! 6 år hit och dit🤷‍♂️
Sjukt fet cykel! Dekalerna fick sig en uppdatering också? Får hem en On-One Inbred till veckan och den känns ju väldigt lik! Hade tänkt bygga den typ exakt likadant och blev nu extra byggpeppad!
Gäller att inte ha för bråttom om det ska bli bra va! 😂 Ja den är riktigt fet faktiskt. Lite kul med dekalerna. De gröna satt ovanpå de här som är under klarlacken.

Jag är sugen på något annat styre. Provade att lägga händerna i en position som skulle motsvara ett bockstyre. Det kändens spontan rätt bra men det blir inget sådant. Corner bar eller liknande känns mer rätt.

Tillbaka
Topp