[Byggtråd] Världens veligaste GT Karakoram

El Maco

Aktiv medlem
Nu när man har massa ledig till i jul så måste man ju sysselsätta sig med något kul, dvs hänga i garaget och bygga cykel.

Objektet är en GT Karakoram i stål från 94. Tanken är att det ska bli en cykel som man kan använda till något. Jag har i princip allt för att bygga den så som jag vill ha den, dvs det kan bli lite vad som helst eftersom jag inte har bestämt mig vad det ska bli...

Igår kväll slängde jag som hastigast ihop lite blandade gamla delar och fick ihop ett rullande chassi. Det enda som är bestämt är singelspeed och skivbromsar. Ramen har inte fästen för det men jag känner en som känner en smed ?

Finns iaf lite olika idéer som ska prövas!

IMG_20181218_222813_240.jpg

20181218_194429.jpg

Ser bra ut!!!! Vet inte heller vad det skulle kunna bli men själv gillar jag gamla GT!!

Det är väl hyfsat funkis med v-broms bak och skivbroms fram annars? Tillför lite ytterligare ratbike-känsla dessutom:-)

Makten sa:
Det är väl hyfsat funkis med v-broms bak och skivbroms fram annars? Tillför lite ytterligare ratbike-känsla dessutom:-)
Magura MT7 fram och Biltema V-broms bak, DÄ E NAJS!!

Jag vill ju inte bygga en ratbike, däremot ska den inte få ny lack, men resterade grejer få ju vara i bra skick. Ramen är faktiskt i ganska bra skick även om dekalerna ser ut att ha varit med i 24 år ungefär ;) En svart sadel vore bra, typ en Specialized Power eller nåt i den stilen. Kanske en dropper? Iom att storleken är i största laget så blir dropper kanske svårt men det finns ju sådana med säg 80-100 mm drop som kanske kan funka.

Åkte förbi Cykloteket och köpte mig ett styre och handtag. Passade även på att byta till ett XT vevparti och monterade en frambroms. Det känns som att det här projektet kommer att spåra totalt! ?

Bromsslangen får kortas efter jul...

20181219_174025.jpg

20181219_174017.jpg

Vad är planen för att få på ett skivbromsfäste bak? Färdigt fäste eller något utskuret från en bit stål som svetsas fast? Och hur gör man för att få det så att oket sitter rakt och fint mot skivan?
Jag är lite sugen på att bygga något liknande om jag får tag på en ram från nån gammal stål-mtb, så ser gärna detaljer och metodik :)

cadiremar sa:
Vad är planen för att få på ett skivbromsfäste bak? Färdigt fäste eller något utskuret från en bit stål som svetsas fast? Och hur gör man för att få det så att oket sitter rakt och fint mot skivan?
Jag är lite sugen på att bygga något liknande om jag får tag på en ram från nån gammal stål-mtb, så ser gärna detaljer och metodik :)
Min tanke är att man bygget ett IS fäste som man fäster i en PM adapter som man fäster i bromsoket. Sedan monterar man allt utan att svetsa fast det, alltså adapter, fäste bromsok ihopskruvat. Det monteras mot skivan och man bromsar, då är det centrerat och sen sätter man en loppa på varje fäste mot ramen. kollar att det lirar och sen helsvetsar.

roskai sa:
cadiremar sa:
Min tanke är att man bygget ett IS fäste som man fäster i en PM adapter som man fäster i bromsoket. Sedan monterar man allt utan att svetsa fast det, alltså adapter, fäste bromsok ihopskruvat. Det monteras mot skivan och man bromsar, då är det centrerat och sen sätter man en loppa på varje fäste mot ramen. kollar att det lirar och sen helsvetsar.

Den proceduren gjorde jag på en gammal stålram, funkar super!

Riktigt kul projekt, skulle vilja bygga någon liknande allväders/fulpendlare :D

Kika på mitt projekt av en Karakoram som jag la ut för några år sen. Älskar min karakoram än idag.

Bilagor

• 20180910_193443.jpg
    20180910_193443.jpg
    431.9 KB · Besök: 194
När jag svetsade skivbromsfäste gjorde jag först ett "skivbromsfäste-fäste" som jag mallade in efter ett fäste på en befintlig ram, med en gängad stång som ersättning för hjulnavet.
Sen flyttade jag gängstång och fäste-fästet till nya ramen, skruvade fast nya fästet i fäste-fästet och vips satt det på rätt plats så det kunde svetsas.

Nu börjar jag närma mig något slags slutresultat! Tyvärr blir det dämpad gaffel av säkerhetsskäl då gaffelröret är för kort på den stela. Och jag behöver den på trialshojen där den egentligen bor.
IMG_20181221_155632_833.jpg

Gaffeln behövde en service så det gjorde jag ikväll, passade även på att lacka om den. Självklart gjordes grundjobbet med Kniv Mora!
20181223_175846.jpg

received_327822167823707.jpeg

20181223_200559.jpg

20181223_202218.jpg

20181223_220629.jpg

Skivbroms bak sen är den nog klar faktiskt ?

MatteXC sa:
Fan va grym, vilken skillnad det blir bara med vettigt styre! Men klart det ska vara stel gaffel på den där?
Jag får köpa en ny i sådant fall... Den är ju sjukt mkt snyggare med stel gaffel. Samtidigt är den grym att cykla på med dämpad gaffel ?

Tillbaka
Topp