[Byggtråd x 2] Nystartat stålramssyndikat

krokad

Medlem
Här följer resultatet av två dagdrömmande studenters ambition att bygga livsstilsåk. Målbilden är att slakta elcyklisters självförtroende påväg till jobbet för att, på grund av bristande självkänsla, berättiga sin egen egentligen föga viktiga existens genom prestation. Men även att på en ledig tisdag vingla mot stadsparken med ett sexpack i korgen iklädd nätbrynja och silkeskjorta.

Två fynd, två projekt, två kompisar, lite tålamod och mycket billiga lösningar och dyra visioner men en satt budget. Vi skruvar på varsitt håll med 50 mil mellan oss och när vi är klar (blir man klar, menade redo) så cyklar vi ihop. Tills dess drömmer vi feberdrömmar om mtb-projekt i moll. I paradiset doftar det WD-40 och grusfebern löser av asfaltspsykoserna.

Siktet inställt på en grandios avslutning; en gemensam frihetstur där byxbenet pryds av kedjeolja och stålramshybrisen är total, ett manifest för frihet i livsstilsbyggandets era.

Råvaran vi utgår ifrån ser ni nedan. Det ska vara praktiskt och lite fulfint, det ska monteras skärmar, pakethållare av olika slag och mängd, styren ska bytas och kluriga lösningar ska tänkas ut och vara billiga. Det finns både planer och ambitioner, det vi vet är att det nog inte blir riktigt som det är tänkt.

Budgeten är satt till 4500 och tidsramen är luddig.

Vi = krokad & Thisishelmer

krokad - svart univega alpina sport
Thisishelmer - vitblå gt tequesta

06b690ef-a0cf-48a2-9f0d-e0f1e2048a17.webp
Skärmavbild 2025-11-07 kl. 12.36.38.webp

Senast ändrad:
Här kommer en första uppdatering för den vitblåa GT Tequestan.

Cykeln inhandlades för 1500 på FB Marketplace och fraktades hem på min helt fantastiska Omnium Mini Max.

Den är väl bevarad med både originalhjul och växelsystem.
Suntour XCE 7 Speed X3 som växlar förvånansvärt fint.

Vision: Jag kommer gå hårt på chromade delar, då jag tycker det går fint ihop med det blåvita. Sadel, linda och tanwall kommer vara i en brun nyans. Chromade stänkisar, dels för att skärmar är livet och jag tycker att det är riktigt snyggt om de monteras tight. Jag kommer bevara så mycket original som möjligt men med lite moderna inslag likt ett brett riser bar för att få en relativt aggressiv position. SIMWORKS MOWMOW CrMo HANDLEBARS hade varit perfekt, men då kommer budgeten spricka duktigt. Utöver det så vill jag ha ett litet front rack, ämnat för ett 6 pack eller en liten väska.

Frågan jag ställer mig är om jag ska behålla styrstammen eller inte. Überhärligt att den går i samma lack som ramen, men jag är lite allergisk mot upprätta styrstammar. Dessutom vet jag inte hur det breda styret skulle gå ihop med den befintliga stammen. Vi får helt enkelt vänta och se, men förjäkla kul att vara igång.

Bilagor

• att.7sIp1WUx_bSs22FTtPN1zKdyfUQVBtK0jjempg1Zbiw.webp
    att.7sIp1WUx_bSs22FTtPN1zKdyfUQVBtK0jjempg1Zbiw.webp
    158 KB · Besök: 98
  • IMG_4991.webp
    IMG_4991.webp
    460.3 KB · Besök: 99
Senast ändrad:
Dags för en uppdatering om den svarta Univegan.

Då undertecknad bor i Västernorrland och cykeln fanns i Kungälv kan det tyckas vara en något krånglig affär för en simpel stålram. Men när säljaren ordnade hemleverans till barnddomshemmet i Göteborg och ett stundande besök där var planerat kändes det som en helt rimlig väg att gå. En otålig vecka och en lång tågresa senare så har jag fått möjlighet att undersöka vad jag köpt.

Cykeln kostade 500 kr. Komponenterna är Exage 500 LX vilket jag förstått som mediokert men funktionellt efter lite googling. Den har en charmig lösning för bromswiren fram, skicket är skavt men okej, den växlar sådär, ingenting har rostat fast och storleken tror jag är lagom. Fick ärva en gammal cykelväska av min far som fick följa på premiärturen.

Vision: temat går i gråskala, tänk er slangklämmor och plastlåda istället för custombyggt krom. Form följer funktion. Pakethållare bak ska behållas eller ersättas av tuffare variant. Pakethållare fram ska fyndas eller fulbyggas. Styre av bekväm variant lockar men ett mtb med rise skulle inte heller sitta fel. Däck ska glida fint på asfalt men också klara av en blöt grusväg i norrland. Det är inte otänkbart att det kommer cyklas vandringsstig längs med en älv iklädd vadarbyxor och flugspö i packningen. Skärmar var tänkta att vara av den billigare varianten men den snyggare varianten kittlar mer i magen. Får klåda i fingrarna av de fula reglagen och tänker mig att Thumb shifters likt SunRace SLM96 eller några gamla Deore reglage skulle sitta fint.

Som ni ser är jag i kompromissernas land och är formbar, inspiration och tips mottages tacksamt. Gärna billigt och funktionellt. Inte fult men fult kan ju bli snyggt om man bara är tron och visionen trogen.

Till helgen åker jag, hund och cykel tåg tillbaka norrut. Fundering: Det har inte gnälls tillräckligt på SJ's cykelfientlighet.

MRA_251111_M288954.webp

Bilagor

• MRA_251111_M288975.webp
    MRA_251111_M288975.webp
    691.1 KB · Besök: 57
  • MRA_251111_M288974.webp
    MRA_251111_M288974.webp
    733.9 KB · Besök: 48
  • MRA_251111_M288972.webp
    MRA_251111_M288972.webp
    636.5 KB · Besök: 47
  • MRA_251111_M288969.webp
    MRA_251111_M288969.webp
    616.1 KB · Besök: 42
  • MRA_251111_M288954.webp
    MRA_251111_M288954.webp
    796.6 KB · Besök: 54
  • MRA_251111_M288932.webp
    MRA_251111_M288932.webp
    817.2 KB · Besök: 54
Snyggt, ser ut att vara ett fint utgångsobjekt!

Slåt ett slag för Conti race king eller liknande, lätta snabba och maxad volym. Sen ett par biltema skärmar, snygg profil, fula stag tyvärr som på alla billiga skärmar men går att montera tigit (jag menar TIGHT) och sen skära av alla fula stag flush så blir det ok.

Pakethållare är jag mot av estetiska skäl men det är bara jag, kul att följa!

Snyggt, ser ut att vara ett fint utgångsobjekt!

Slåt ett slag för Conti race king eller liknande, lätta snabba och maxad volym. Sen ett par biltema skärmar, snygg profil, fula stag tyvärr som på alla billiga skärmar men går att montera tigit (jag menar TIGHT) och sen skära av alla fula stag flush så blir det ok.

Pakethållare är jag mot av estetiska skäl men det är bara jag, kul att följa!
Raceking verkar lovande, antar att man inte ska välja den billigaste varianten.

Biltema skärmar lirar bra med budgeten, mer pengar över till annat kul. Ska man vara ambitiös och fåfän det långt så borde man ju köra svart krympslang på stagen för att diskreta ned dom lite. Dom är ju inte jättebreda men säkert tillräckligt, hur breda däck kan man köra utan att bli helt dränkt tror du?

Jag är enig om pakethållare men dess praktiska värde trumfar fåfängan i det här projektet.

Raceking verkar lovande, antar att man inte ska välja den billigaste varianten.

Biltema skärmar lirar bra med budgeten, mer pengar över till annat kul. Ska man vara ambitiös och fåfän det långt så borde man ju köra svart krympslang på stagen för att diskreta ned dom lite. Dom är ju inte jättebreda men säkert tillräckligt, hur breda däck kan man köra utan att bli helt dränkt tror du?

Jag är enig om pakethållare men dess praktiska värde trumfar fåfängan i det här projektet.
Vikbara däck är ju alltid trevligt men har varit i dina skor så gå på vad budgeten säger.

Jag har kört 50mm under dom biltema skärmarna, absolut i tightaste laget men funkar med lite massage av stagen/infästning. Krympslang är trevligt, släng på en bit stor över fästet med tar man bort otrevliga vassa kanter och dom blir mindre iögonfallande!

Man löser mycket med ett bra rack fram och rygga #våga vägra pakethållare

Senast ändrad:
Kul tråd!
Jag slår i vanlig ordning ett slag för curana c-lite-skärmar, även om det finns andra som är av annan åsikt där.
Edit: det vettefan om jag står bakom längre, inser att de blivit bra mycket dyrare sen jag köpte senast...

Ett annat tips som jag själv kör stenhårt på är att ta utökat studielån och lägga vartenda öre av den extra inkomsten på cykeldelar!
Så här 10+ år efter avslutad utbildning kan jag varmt rekommendera den här modellen!
Då hade jag tid att cykla, men ont om pengar. Nu med jobb, hus, och småbarn är det snarare tvärt om.

Så här 10+ år efter avslutad utbildning kan jag varmt rekommendera den här modellen!
Då hade jag tid att cykla, men ont om pengar. Nu med jobb, hus, och småbarn är det snarare tvärt om.
Men man har många fina cyklar man inte använder och delar i lådor som man bara ska skruva på när man får tid :D

@krokad Om du inte vill köpa däck nu men tjäna lite stilpoäng kan man va lika händig som den här tuffa brompton killen:

Men man har många fina cyklar man inte använder och delar i lådor som man bara ska skruva på när man får tid :D

@krokad Om du inte vill köpa däck nu men tjäna lite stilpoäng kan man va lika händig som den här tuffa brompton killen:
Det är i och för sig väldigt sant! Hus med garage har ju fördelen(?) att det finns många ställen att ha cyklar och prylar på. :D

Visar denna kommentar i framtida budgetsamtal med tjejen. Tack!
Avdelningen konversationer som aldrig har skett:
- Titta här! Random snubbe på nätet tycker att jag ska köpa cykeldelar för alla pengar!
- Jaha, men då så! Klart du ska göra det.

Jag hyllar ändå egenmodden. Vi cyklister är ett fåfängt gäng människor. Allt sitter i detaljerna

Här kommer några rader om Tequestan:

Manin är ett faktum och det enda jag vill göra är att skruva, leta delar och drömma mig bort. Oerhört roligt tycker jag, men min sambo tycker det är lite trist att jag pratar mer med Krokad än henne.

Cykeln togs isär och genomgick en tvätt, och jag blev väldigt förvånad över att det i princip inte är någon rostbildning alls. Nu har den iallafall fått rostskydd och monteringen har börjat. Jag sprang över ett par Billy Bonkers i 2.1 för 170 spänn styck på bikeinn - för bra deal för att tacka nej. Utöver det så köpte jag det sista paret 650-ATR-skärmar som med lite modifiering sitter som en smäck. Det svarta staget på bild tre kapades vid den vita linjen, och sedan borrade jag ett hål och fäste skärmen med en skruv och mutter. Mellan staget och skärmen la jag en bit slang för att minska ev ljud av vibrationerna.

Utöver det så hittade jag även ett vevparti i en av mina lådor hemma. Ett oanvänt crankset från Omnium och jag har lite för tight budget för att köpa ett nytt i silver. Tycker ändå att färgerna flyter ihop rätt fint än så länge.

Jag hade tänkt att bevara växelsystemet, men den idén har jag slopat och går nu rouge. Jag sitter på ett Sram Apex 1 är system som har väntat på att få monteras på en hoj men det ger fler problem. Bodyn och 11 speed kassetten är inte polare, så jag kommer bygga ett nytt hjulpar. Sjukt kul, men lite läskigt.

Jag går fortfarande i tankarna gällande stammen, jag har någon slags hatkärlek till den.

Fridens!

Bilagor

• IMG_5057.webp
    IMG_5057.webp
    440.5 KB · Besök: 86
  • IMG_5046.webp
    IMG_5046.webp
    99.6 KB · Besök: 87
  • IMG_5047.webp
    IMG_5047.webp
    194.2 KB · Besök: 90
  • IMG_5049.webp
    IMG_5049.webp
    395.3 KB · Besök: 79
  • IMG_5032.webp
    IMG_5032.webp
    479.7 KB · Besök: 100
Univega_Update_2:

Med stadscykling, kebabpizza och familjehäng har krokad fått stilla sin hemlängtan. Projektet har ett levande soundtrack, en spellista in the making. Trots viss besvikelse över stadens ständiga ombyggnation och att Karlatornet skaver i den bekanta vyn från Ramberget så gläds jag smått åt att den nya bron gör elcyklisternas förlust än större. Än mer gläds jag över att en kebabpizza känns bekant och att stan är snabbare att cykla i än att köra bil i. Att få njuta av en stadssiluett med stålgiraffer i solnedgång var precis vad jag behövde. Det kliade såklart i fingrarna men jag hejdade mig. Tittade på styren på veloform, kunde inte bestämma mig men köpte en snygg ringklocka.

Packade ihop Univegan och likt Thisishelmer så konstaterade jag att den klarat sig bra från rost. Trots pedalernas ringa motstånd slog jag mig såklart blodig i arbetet med att få loss dom. Tejp, sopsäck och buntband så blev packningen på tåget hem hanterbar. Resan innebar ett drastiskt närmande av budgetens gräns och diverse saker är nu påväg. Styret blir nog en fulmeckat crazy bar och frontracket inspireras av en dagbädd, däcken är halvsnabba och ganska snygga. Hann bara hem för att byta väska men hann tvätta av grejerna litet åtminstone. Väl hemma i förrådet så överväger jag nu ett mekställ (utanför budget) med tanke på dagens tveksamma set-up.

Söker vidare efter växel och broms-reglage och är öppen för idéer om krans bak. Har börjat tänka singelklinga fram och är öppen för idéer om utväxling...

Just ja, jag och Thisishelmer delar middagsbord hela veckan, där pratas det en del cykel nu...

Bilagor

• IMG_6818.webp
    IMG_6818.webp
    1.4 MB · Besök: 62
  • IMG_6816.webp
    IMG_6816.webp
    1.4 MB · Besök: 57
  • MRA_251116_M289010.webp
    MRA_251116_M289010.webp
    905.6 KB · Besök: 55
  • IMG_6802.webp
    IMG_6802.webp
    1.3 MB · Besök: 62
Senast ändrad:
Hann hem en sväng över helgen och hämta ut lite olika paket med skärmar, pedaler, däck, bromsar och styre. Söker fortfarande efter reglage men utöver det så är de flesta inköpen gjorda. Hittade ett par ruskigt fulsnygga bromsar på tradera som jag hoppas kunna använda.

Nästa steg blir att strippa ramen på lack, den blir rat rod rostig och förseglas med linolja. Läst mig till att man kan försöka med bromsvätska så den ligger inplastad nu.

Hoppas kunna meka lite i slutet på nästa vecka, mycket roliga ideér nu.

MRA_251124_M289055.webp

MRA_251123_M289022.webp
MRA_251123_M289048.webp

Leveranserna börjar sina nu, som om även speditörerna tröttnat på min livskris i paketform. Shoppinglistan är nästan avbockad, och genom det svaga diset av aerosol börjar konturerna av själva skruvandet framträder sakta när dimman av WD-40 lagt sig likt morgondagg över verkstadsgolvet. I väntan på att ta mig an den existentiella utmaningen att rensa ramen på lack fick jag stilla mina rastlösa fingrar genom att ge den främre pakethållaren lite kärlek. Den låg där och blängde på mig med samma dömande energi som så många andra projekt: ”ska det bli något av det här eller bara prata och drömma om det?"

Korgen (lådan) blir valbar extrautrustning; en hyllning till visionens sanna anda , gjord i plast som skvallrar mer om lagerlokal och lunchlådor i bleck än om något stramt, arkitektritat hem där bänkytorna är så rena att man känner sig smutsig när man andas. Från början var pakethållaren tänkt att vävas som en dyr dagbädd, inspirerad av nämnda minimalistlya där möblerna mest ser ut som koncept snarare än funktion.

Men det blev lite för fint. Lite för välplanerat. Lite för ”jag har koll på livet”. För stora skor för mig, som att låna pappas kavaj på konfirmationen. Det såg för tillrättalagt ut och jag kände en lätt lukt av ångest. Vände mig till ett tryggt rum och bad en bön till Gud (kreativiteten), och nog fan lyssnade hen. Plötsligt blev det tydligt: funktionen skulle vinna över formen. Formen skulle följa och harmoni och balans inträffa. Ett halvt fult, halvt genialt val vilket i mekandets universum räknas som ren uppenbarelse. Och där stod jag, med bromsrengöring som handtvål och självkänslan svajandes i motvind, men lite mer helig än innan.

Med den helige andes kraft i mig, eller kanske bara som ett resultat av kylskåpskallt rödvin, hybris och livskris, tog jag fram styret och lät skapelsen ha sin gång. Jag rotade i lådor, famlade efter mening. Och där, bland blandat och braattha-lådor, öppnade sig vägen: ett första utkast till ett värdigt crazybar visade sig som en vision genom molnen.

Fanatiker? Ja, det är väl nästan bara en formsak vid det här laget.
MRA_251125_M289146.webp

MRA_251125_M289189.webp

MRA_251125_M289184-2.webp

Leveranserna börjar sina nu, som om även speditörerna tröttnat på min livskris i paketform. Shoppinglistan är nästan avbockad, och genom det svaga diset av aerosol börjar konturerna av själva skruvandet framträder sakta när dimman av WD-40 lagt sig likt morgondagg över verkstadsgolvet. I väntan på att ta mig an den existentiella utmaningen att rensa ramen på lack fick jag stilla mina rastlösa fingrar genom att ge den främre pakethållaren lite kärlek. Den låg där och blängde på mig med samma dömande energi som så många andra projekt: ”ska det bli något av det här eller bara prata och drömma om det?"

Korgen (lådan) blir valbar extrautrustning; en hyllning till visionens sanna anda , gjord i plast som skvallrar mer om lagerlokal och lunchlådor i bleck än om något stramt, arkitektritat hem där bänkytorna är så rena att man känner sig smutsig när man andas. Från början var pakethållaren tänkt att vävas som en dyr dagbädd, inspirerad av nämnda minimalistlya där möblerna mest ser ut som koncept snarare än funktion.

Men det blev lite för fint. Lite för välplanerat. Lite för ”jag har koll på livet”. För stora skor för mig, som att låna pappas kavaj på konfirmationen. Det såg för tillrättalagt ut och jag kände en lätt lukt av ångest. Vände mig till ett tryggt rum och bad en bön till Gud (kreativiteten), och nog fan lyssnade hen. Plötsligt blev det tydligt: funktionen skulle vinna över formen. Formen skulle följa och harmoni och balans inträffa. Ett halvt fult, halvt genialt val vilket i mekandets universum räknas som ren uppenbarelse. Och där stod jag, med bromsrengöring som handtvål och självkänslan svajandes i motvind, men lite mer helig än innan.

Med den helige andes kraft i mig, eller kanske bara som ett resultat av kylskåpskallt rödvin, hybris och livskris, tog jag fram styret och lät skapelsen ha sin gång. Jag rotade i lådor, famlade efter mening. Och där, bland blandat och braattha-lådor, öppnade sig vägen: ett första utkast till ett värdigt crazybar visade sig som en vision genom molnen.

Fanatiker? Ja, det är väl nästan bara en formsak vid det här laget.
Visa bilaga 805333

Visa bilaga 805465

Visa bilaga 805332
Inre barends är inte dumt! Funkar ju att såga av lite om man inte vill använda den som tempopinnar också. Tycker också de riskerar att hamna i vägen för eventuell last när man kör med frontrack, men sånt visar sig ju vid montering!

Hur är tanken med ramen? Ska lacken bort medelst våld eller är tanken att plocka fram kemilådan?

Inre barends är inte dumt! Funkar ju att såga av lite om man inte vill använda den som tempopinnar också. Tycker också de riskerar att hamna i vägen för eventuell last när man kör med frontrack, men sånt visar sig ju vid montering!

Hur är tanken med ramen? Ska lacken bort medelst våld eller är tanken att plocka fram kemilådan?
Precis så är tanken, kapa ned eller skaffa kortare ”stumpar”.

Ramen ligger insmetad med bromsvätska nu och avvaktar effekt. Biter inte det eller tålamodet tryter så är nu blåslampa och stålborste planen. Tips och råd på metod mottages tacksamt!

Ramen ligger insmetad med bromsvätska nu och avvaktar effekt. Biter inte det eller tålamodet tryter så är nu blåslampa och stålborste planen. Tips och råd på metod mottages tacksamt!
Snyggt! Jag har använt färgborttagning från typ Alcro med gott resultat. Kladda på, slå in i plastfolie och vänta.

Hann hem en sväng över helgen och hämta ut lite olika paket med skärmar, pedaler, däck, bromsar och styre. Söker fortfarande efter reglage men utöver det så är de flesta inköpen gjorda. Hittade ett par ruskigt fulsnygga bromsar på tradera som jag hoppas kunna använda.

Nästa steg blir att strippa ramen på lack, den blir rat rod rostig och förseglas med linolja. Läst mig till att man kan försöka med bromsvätska så den ligger inplastad nu.

Hoppas kunna meka lite i slutet på nästa vecka, mycket roliga ideér nu.

Visa bilaga 805063
Visa bilaga 805048Visa bilaga 805049
Intressanta bromsar! Var är det för någe?

Nej men vad fan, behåll lacken tycker jag. Polera skiten ur den och klarlacka vid behov.

Intressanta bromsar! Var är det för någe?
Vet inte annat än att de är gjorda i plast och att det står SE Pedersen på dom. Har inte riktigt listat ut hur dom funkar och ska monteras.

Nej men vad fan, behåll lacken tycker jag. Polera skiten ur den och klarlacka vid behov.
Har övervägt det men polerad lack lirar inte med självbilden och är dessutom lite allergisk mot logotyper så valet blir förhållandevis enkelt.

Hade tänkt forcera rosten långsamt och kontrollerat, ibland lurar jag mig själv att jag är sådan, det brukar gå över. Sprayade ramen med ättika blandat med salt och lät den ligga över natten, lutade mig mot processen. Lite skrämt men med en stark tro. Det ju misslyckandena som pekar ut riktningen; felstegen och det odefinerade målet sätter melodin i den här vackert förvirrade feberdrömmen.

Likt ett barn på jul, fast med mer ryggont, gick jag ut i verkstan på morgonen för att inspektera resultatet av gårdagens chansning. Kaffekoppen blev bortglömd i hallen. Den uteblivna frukosten övergick i fasta vilket aldrig varit ett problem när projekten kallar. Ramen då. Det ser lite ut som ett halvfärdigt konstverk från någon okänd men övertygad garagekonstnär, en som betalar fatölen med pengar som prasslar och skramlar, som skriver dikter på nedklottrade toaletter och med inkomst som stavas sporadisk.

I en tid då byggnadsvård närmast kan kallas svepskäl för den övre medelklassen att motivera sin fortsatta konsumtion så lockas även jag av använda linolja. Men ärligt talat blir det nog en halvmatt klarlack istället. Den rimliga förväntningen är ju trots allt att den högst troligt sällan kommer tvättas, aldrig putsas och komponenternas möte med en ultraljudstvätt blir en engångsföreteelse.

Rationellt, rimligt, och framför allt i linje med verkligheten: den här cykeln kommer troligen sällan tvättas, ännu mer sällan putsas, och komponenternas ultraljudsbad förblir en engångsföreteelse lika märklig och oväntad som en vit jul i Göteborg.

MRA_251127_M289210.webpMRA_251127_M289221.webp

MRA_251128_M289246.webp
MRA_251128_M289275.webp

Bilagor

• MRA_251128_M289270.webp
    MRA_251128_M289270.webp
    784.7 KB · Besök: 29
  • MRA_251128_M289263.webp
    MRA_251128_M289263.webp
    831.3 KB · Besök: 28
  • MRA_251128_M289256.webp
    MRA_251128_M289256.webp
    803.1 KB · Besök: 30
  • MRA_251128_M289254.webp
    MRA_251128_M289254.webp
    805.7 KB · Besök: 34
  • MRA_251128_M289253.webp
    MRA_251128_M289253.webp
    746.9 KB · Besök: 28
  • MRA_251127_M289220.webp
    MRA_251127_M289220.webp
    850.4 KB · Besök: 32
Senast ändrad:
Hade tänkt forcera rosten långsamt och kontrollerat, ibland lurar jag mig själv att jag är sådan, det brukar gå över. Sprayade ramen med ättika blandat med salt och lät den ligga över natten, lutade mig mot processen. Lite skrämt men med en stark tro. Det ju misslyckandena som pekar ut riktningen; felstegen och det odefinerade målet sätter melodin i den här vackert förvirrade feberdrömmen.

Likt ett barn på jul, fast med mer ryggont, gick jag ut i verkstan på morgonen för att inspektera resultatet av gårdagens chansning. Kaffekoppen blev bortglömd i hallen. Den uteblivna frukosten övergick i fasta vilket aldrig varit ett problem när projekten kallar. Ramen då. Det ser lite ut som ett halvfärdigt konstverk från någon okänd men övertygad garagekonstnär, en som betalar fatölen med pengar som prasslar och skramlar, som skriver dikter på nedklottrade toaletter och med inkomst som stavas sporadisk.

I en tid då byggnadsvård närmast kan kallas svepskäl för den övre medelklassen att motivera sin fortsatta konsumtion så lockas även jag av använda linolja. Men ärligt talat blir det nog en halvmatt klarlack istället. Den rimliga förväntningen är ju trots allt att den högst troligt sällan kommer tvättas, aldrig putsas och komponenternas möte med en ultraljudstvätt blir en engångsföreteelse.

Rationellt, rimligt, och framför allt i linje med verkligheten: den här cykeln kommer troligen sällan tvättas, ännu mer sällan putsas, och komponenternas ultraljudsbad förblir en engångsföreteelse lika märklig och oväntad som en vit jul i Göteborg.

Visa bilaga 805696Visa bilaga 805698

Visa bilaga 805699Visa bilaga 805705
Den ser asfrän ut ju! Perfekt i sin imperfektion. En sån skulle man ha

Willie!
Du har delvis rätt må jag ändå säga!
Tentaångesten övergick i examensfirande, vargavinter och diverse skidresor.

Men nu är vi på banan igen, och även om det har ekat tomt i tråden har det jobbats i det tysta.

Jag minns inte om jag nämnde det tidigare, men jag valde att köra på Sram Apex 1x11. Då bodyn på originalhjulen inte passade kassetten och att hjulen var rätt slitna valde jag att köpa fälg, nav och ekrar. För att ge mig på mitt första hjulbygge. Efter tre felräkningar och tre ordrar ekrar så fick jag tillslut till det, efter ett svart hål av maniskt laceande och riktande. Blev ruggigt nöjd må jag ändå säga! Dessvärre blev det inga bilder den dagen pga som tidigare nämnt, mani.

Utöver det så beställde jag ett styre från velofant - deras Bonbon Bar 720 mm.

Igår var det den stora byggardagen när pusslet skulle läggas. Så här har ni den, Tequestan i sin nya form.
Självklart kunde jag inte hålla mig, så det blev en pendling till och från jobbet på årets hittills slaskigaste dag. Trots slask var det helt magiskt. Elcyklister jagades och en taxi fick en smäll på backspegeln. 720 mm brett är alltså 720 mm brett, sjukt.

Ett dilemma för mig har varit val av stam, men jag kunde inte byta från originalarn. Den är för äkta för att byta till något som är aggro och slammat. Älskar't.

Lite småfix att göra i veckan, bromsarna behövs justeras, kompislappar ska fästas och sadeln behövs svetsas.

Snart är det vår :)

Fridens!

Bilagor

• 7BCAC3C6-0FA5-4AC4-A3CF-DA76AC8C0663-27857-0000038F98A22D2A.webp
    7BCAC3C6-0FA5-4AC4-A3CF-DA76AC8C0663-27857-0000038F98A22D2A.webp
    406 KB · Besök: 119
  • E3154306-085B-485E-BBF4-F9E74599DA66-27857-0000038FCA03E037.webp
    E3154306-085B-485E-BBF4-F9E74599DA66-27857-0000038FCA03E037.webp
    220.7 KB · Besök: 118
  • F7E0219C-4514-45A1-9C2D-F911BEC6BE4A-27857-0000038FECC9D60C.webp
    F7E0219C-4514-45A1-9C2D-F911BEC6BE4A-27857-0000038FECC9D60C.webp
    473.3 KB · Besök: 117
Willie!
Du har delvis rätt må jag ändå säga!
Tentaångesten övergick i examensfirande, vargavinter och diverse skidresor.

Men nu är vi på banan igen, och även om det har ekat tomt i tråden har det jobbats i det tysta.

Jag minns inte om jag nämnde det tidigare, men jag valde att köra på Sram Apex 1x11. Då bodyn på originalhjulen inte passade kassetten och att hjulen var rätt slitna valde jag att köpa fälg, nav och ekrar. För att ge mig på mitt första hjulbygge. Efter tre felräkningar och tre ordrar ekrar så fick jag tillslut till det, efter ett svart hål av maniskt laceande och riktande. Blev ruggigt nöjd må jag ändå säga! Dessvärre blev det inga bilder den dagen pga som tidigare nämnt, mani.

Utöver det så beställde jag ett styre från velofant - deras Bonbon Bar 720 mm.

Igår var det den stora byggardagen när pusslet skulle läggas. Så här har ni den, Tequestan i sin nya form.
Självklart kunde jag inte hålla mig, så det blev en pendling till och från jobbet på årets hittills slaskigaste dag. Trots slask var det helt magiskt. Elcyklister jagades och en taxi fick en smäll på backspegeln. 720 mm brett är alltså 720 mm brett, sjukt.

Ett dilemma för mig har varit val av stam, men jag kunde inte byta från originalarn. Den är för äkta för att byta till något som är aggro och slammat. Älskar't.

Lite småfix att göra i veckan, bromsarna behövs justeras, kompislappar ska fästas och sadeln behövs svetsas.

Snart är det vår :)

Fridens!
Blev ju kalasfin!

Lås den väl, så att ingen tölp till tjuv lägger rabarber på den.

Nämen kolla vad stiligt! Diggar original stemen med! Tycker den gjorde sig bra slammad med det styret!

Apex är en drömmig grupp att pendla på, snyggt byggt!

Vet inte annat än att de är gjorda i plast och att det står SE Pedersen på dom. Har inte riktigt listat ut hur dom funkar och ska monteras.

Har övervägt det men polerad lack lirar inte med självbilden och är dessutom lite allergisk mot logotyper så valet blir förhållandevis enkelt.
Om det är Pedersen Self Energizing bromsar så är dom olika för fram och bakbroms.

Self-Energizing Cantilevers

Because of the myth that conventional cantilevers aren't strong enough for tandem use,some people favor Self-Energizing cantilevers. These don't have a simple pivot,instead,each arm moves on a steep multi-start screw thread,so that as the shoe approaches the rim it also moves forward. When it rubs on the moving rim,the forward pull tends to increase the inward pressure,providing a "positive feedback." This design can apply greater braking force for less finger force than a conventional cantilever,but it is difficult to modulate it. The original Scott Pedersen SE brakes were available either for front or rear use (opposite direction threadings), but when Sun Tour bought the design, their legal department vetoed the front version, so only the rear model was made by Sun Tour. I advise against the use of Self Energizing brakes, because they make it too easy to lock up the wheel.

IMG_8036.webp
0,4 år sedan senaste inlägget. Vintern har kommit och passerat här i norr och Krokad har nu återuppstått. Prioriteringarna har varit andra än cykelrelaterade och jag kan ärligt säga att det varit lite skönt med en paus från vad som visade sig vara en maniskt cykel-period. Mekandet har fortsatt, om än med lite mindre entusiasm och glöd. Det har initierats av plötsliga behov av verklighetsflykt eller dagdrömmar om min och @Thisishelmer's kommande resa. Insatserna har varit sporadiska och relativt få men det har ändå hänt en del. Det är i vanlig ordning lika enkelt att överskatta sig själv i det korta perspektivet som det är att underskatta sig i det långa. Det innebär att det inför frihetsturen helt garanterat kommer hets-mekas i sista sekund.

Jag fick nys om en gammal cykelverkstad som skulle tömmas. Åkte dit på chans, fick köpa cyklar och delar i lösvikt. Cykelmanin infann sig igen och nu står det “ett helt gäng” cyklar och annat bra att ha i källaren. En tanke om att bygga en cargobike har väckts. Mer om det någon annan gång, men har någon ett 20” framhjul med skivbromsfäste att sälja så är jag intresserad.

Univegan har byggts ihop, cyklats på och sedemera reviderats och loopat i den processen några gånger. Efter lite fler fynd och funderingar har den fått sig ett bredare styre och ännu snyggare fulsnygga bromsar. Tyvärr begriper jag mig inte riktigt på dom och får en bromsverkan lik en desperat fot i gruset. Funktionsguden krävde reflexer och universum gjorde mig varse om Schwalbe Super Moto-X och nu väljer jag mellan dom och raceking. Skärmarna var skitsnygga, lite för korta och alldeles för ömtåliga för mig. Bakskärmen är redan stukad och dom sitter lite snett. Kommer troligtvis inte finjustera förrän vid nästa regntur då jag blir påmind om det igen. Det kunde inte blivit bättre. Kabeländarna är fransiga, bromsarna tar dåligt som sagt och växlar behöver lite omsorg, de två sistnämnda punkterna kommer förhoppningsvis åtgärdas innan långturen. Nästa steg är att klura på packningsmöjligheter och någon sorts gds crazy(ugly)bar skulle vara gött för motvinden.

Kan känna hur cyklingens grepp sakta sluts om mig nu. Frihetsturen är bokad, planeringen i full fart. Mot landet där svenskar får känna sig fria och kontinentala när dom dricker bärs till lunch. Ett land vars högsta punkt är 20 meter lägre än Turning torso. Där de lättaste växlarna inte är dimensionerade för motlut utan motvind. Vi startar i Göteborg, tar färjan till Fredrikshamn för att sen styra mot en solnedgång i Atlanten. Sedan sydost mot den danska kungens by via ett välkänt museum för modern konst där vi spanar in Basquiats storhet och inspireras av hans ansikten. Vi hedrar hans motto "The true path to creativity, is to burn out" genom att hetscykla sista biten mot slutdestination och vägga strax innan mål. En symbolisk överdos. Vi cyklar tillräckligt långt för att det ska kännas just långt. Vi bor billigt, gärna konstigt eller udda och ser en tjusning i att hitta ställen med välförtjänt låga betyg.

Så nu happyiter; Vi vill ha alla tips! Även dåliga och/eller oväntade är välkomna. Det gör inte ont i oss om vi får se fina och konstiga platser eller ställen. Sunkiga pubar med klistriga golv känns lika hemma som ett besök på Louisiana.

Preliminär rutt är satt till Fredrikshamn - Hirtshals - Århus - Louisiana - Köpenhamn.

Som vanligt blir det inte som tänkt, vi planerar för att stanna i steget och målet är att det inte ska bli precis som planerat.

Bilagor

• MRA_251225_M289556.webp
    MRA_251225_M289556.webp
    903.8 KB · Besök: 13
  • MRA_251225_M289593-2.webp
    MRA_251225_M289593-2.webp
    909.2 KB · Besök: 14
  • MRA_251225_M289591-2.webp
    MRA_251225_M289591-2.webp
    950.1 KB · Besök: 13
  • MRA_251225_M289597-2.webp
    MRA_251225_M289597-2.webp
    847.2 KB · Besök: 18
  • IMG_7690.webp
    IMG_7690.webp
    1.3 MB · Besök: 18
  • IMG_7858.webp
    IMG_7858.webp
    1.1 MB · Besök: 18
  • IMG_7651.webp
    IMG_7651.webp
    429.9 KB · Besök: 12
  • IMG_7650.webp
    IMG_7650.webp
    496.2 KB · Besök: 12
Uppdaterad lägesbild:

Horn monterades för att provcyklas, fann snabbt en elcyklist att mäta mig mot och hornen förtjänade sin plats i cockpit. Friktionsreglagen som skänktes av en happyit är otroliga, inte särskilt snabba eller exakta men snygga och med en trygg känsla av redundans.

IMG_9198.webp IMG_7554.webp

Cykeln har även provpackats inför resan. Pakethållaren fram har tyvärr visat sig vara oerhört ostabil och svajig. Kanske är det stagen som sitter med slangklämmor som gör det eller den fulmekade fästanordningen för att få plats med canti bromsarna. Troligtvis en kombination. Är det någon som har tips eller liknande erfarenhet så är jag öppen för lösningar.

IMG_9194.webp

Bilagor

• IMG_9201.webp
    IMG_9201.webp
    455.9 KB · Besök: 11
Uppdaterad lägesbild:

Horn monterades för att provcyklas, fann snabbt en elcyklist att mäta mig mot och hornen förtjänade sin plats i cockpit. Friktionsreglagen som skänktes av en happyit är otroliga, inte särskilt snabba eller exakta men snygga och med en trygg känsla av redundans.

Visa bilaga 828257 Visa bilaga 828258

Cykeln har även provpackats inför resan. Pakethållaren fram har tyvärr visat sig vara oerhört ostabil och svajig. Kanske är det stagen som sitter med slangklämmor som gör det eller den fulmekade fästanordningen för att få plats med canti bromsarna. Troligtvis en kombination. Är det någon som har tips eller liknande erfarenhet så är jag öppen för lösningar.

Visa bilaga 828255
Går det inte att få ner den en bit så du kan fästa den på qr:en till hjulet istället? Ser ut som att det ändå finns lite luft mellan framhjul och rack?

Tillbaka
Topp