Byrta frihjulskropp på Campa-nav.

DIRAVI

Ny medlem
Jag undrar, om man har ett lite äldre Campanav, avsett för åttadelat, går det att byta frihjulskroppen på det navet till en kropp avsett för 9/10/11 delat?

Eller hur specifika är frihjulskropparna till Campanaven, det kanske inte ens går att blanda mellan olika modellserier...

Har du ett sådant åttadelat nav som har en "bulb" på navkroppen på kassettsidan?
De riktigt tidiga hade en större diameter på kassetthuset och kassetterna var "lösbladssystem" som skulle plockas på kassetthuset i en speciell ordning. Varje kugge kunde läggas i 8 olika positioner i förhållande till den föregående.
De senare naven hade ett kassetthus med liknande en bred/smal spline på kassethuset som gjorde att de enskilda kuggdreven bara kunde monteras på ett sätt! Inget "bokstavshelvete" mera!

De senare har samma diameter som de nya 9/10/11 husen, men jag tror nog att det kan vara svårt med kompatibiliteten, fast det går bra att montera 8V kassetter på 9/10/11 kassethus bara man filar en styrklack på 8V klingorna.

Det kan vara tätningar, muttrar och mellanlägg på axeln som inte matchar kassetthuset, och Campa har ändrat på frihjulsmekaniken några gånger genom åren. En av de gamla navens svaga punkter var snabb förslitning av kuggarna inne i navhuset.

Njae, tanken var att eventellt köpa ett hjulpar, byggt runt Campa-Recordnav, med en "bulb" på drivsidan.

Nu är frihjulskroppen avsedd för åttadelat, och jag funderade om det skulle gå att byta den till en nio-elva frihjulskropp.

Tätningar muttrar och mellanlägg borde gå att fixa, frågan är ju hur frihjulsmekanismen passar mot navkroppen.

Tillbaka
Topp