Byt vajer på xtr960

Ryno

Medlem
Byt vajer på xtr960
Hej igen!

Har stött på ytterligare en liten men viktig fundering (= AKUT).
Hur bär man sig åt för att byta växelvajer i de nya xtr-reglagen? Har kollat på shimanos serviceguider och fattat att man ska ta bort endast ett stycke på framsidan. Har lossat den enda skruven som jag ser håller fast det, men det är helt omöjligt att få loss den ändå. Man vill ju inte direkt gå på och bryta för hårt heller. Känns inte direkt som om jag gör rätt.

Har även kikat på sprängskissen men blir tyvärr inte klokare för det.

Någon som kan beskriva utförligt hur man går tillväga?

TACK i så fall!!

Byt vajer på xtr960
Gör som så att du skruvar bort den lilla kåpan på ovansidan av växelreglaget, den sitter med två stjärnskruvar. Då ser du wire-änden,växla också till växeln med minst wirespänning på. Lossa sedan höljet från ram och växel reglage. Nu borde du kunna fiska upp wiren genom att trycka in den i reglaget. När du kommit så långt är det bara att stoppa dit en ny wire och skruva dit locket, och självfallet wiren på växelföraren också. sedan är det bara justeringen kvar.
Hoppas att detta hjälper dig:-)

Byt vajer på xtr960
"den lilla kåpan på ovansidan", är det den som det står "xtr" på eller?
Ser bara en skruv som håller fast den.
Eller är det kåpan bakom/ovanför den som du menar? Den tror jag hålls fast med 3 skruvar.

Byt vajer på xtr960
Glömde att skriva att du skall lossa wiren från växelföraren när den är i slakaste läget men det kanske du räknat ut själv;-)

Byt vajer på xtr960
Nu strax före lunch så gick jag ut i garaget för att försöka lite igen. Ryckte lite i kåpan (den det står xtr på) precis exakt likadant som jag gjorde igår kväll en bra stund. Vips, så lossnar den. Helt otroligt.
Rätt tajt passform på de där bitarna får jag lov att säga.

Har alltså gjort rätt hela tiden, men ändå så får jag tacka så jättemycket för hjälpen Anders. Gjorde ju att jag blev lite säkrare åtminstonde.

Nu är det dags att försöka smacka dit spektaklet igen.

Tillbaka
Topp