Byta bakdämpare på Anthem?

Micke L

Medlem
Har en ny Anthemram med Manitou S-Type SR SPV, 3,5"/90mm bakdämpare på. Jag tycker den inte känns lika bra som min gamla epic. Försöker hitta "rätt inställning" men undrar nu om det inte vore ett lyft med en Fox Float rp3 dämpare istället.
Jag antar att det är en 152mm dämpare som är det som passar, finns det några andra bra bakdämpare?
Vill ha någon form av lockout.

har du verkligen ställt in SPV rätt? jag tycker min har mycket fin respons. sen måste jag nog säga, du kan inte riktigt jämföra olika ramar, länkage, dämpare på det sättet, alla har nån egen personlighet så att säga. Epic är ju känd för att vara tokstel när dämparen inte jobbar,men det kanske även gör att den inte är lika aktiv, alltså följer underlaget lika bra.

sen har väll inte RP3 riktigt samma system som används på EPIC:en, eller? utan nå liknande. hört från en annan här på happy att specialized har patentet på epicens dämpare, även om det är fox som utveklat det.

Precis som du säger så var epicen tokstel när den inte jobbade men jag tycker den jobbade mycket mer akvivt när den blev så att säga blev aktiverad.
Jag har prövat att pumpa i 150psi i spv´n för att den inte ska gunga när man står upp. Men jag tycker att den inte är lika skön i skogen när den jobbar för fullt som epicen var. Förmodligen är jag ovan vid anthemen men jag får för mig att en Fox rp3 har mycket mer möligheter att ställas in som man vill.

du ska inte ge anthemens orginaldämpare lite tid då?

tycker det låter lite vanskligt att byta massa saker för att få den att vara som epicen, ja menar, varför skaffade du då anthem, o inte behöll epicen?

jag tycker du ska ge den lite tid, o se om du vänjer dig vid hur den uppför sig.

1.jag får ge den mer tid.
2.Bra pris. Har epicen med m4 alu och den är ju tyngrre. Jag har kvar epicen men tänkte sälja den. Kul att pröva nåt nytt. Jag tycker den sk autolock funktionen är bättre på epicen men det visste jag inte innan jag prövade anthemen. Man jag kanske kan få till inställningarna bättre på manitoudämparen.
Tycker annars Fox Float rp3 verkar mer funktionell än manitoun men det klart det kostar ju att köpa en ny dämpare.

me tanke på att en RP3 inte är gratis oh du inte kört så mycket på anthemen, så säger jags om sagt att du ska ge den lite mer tid. kanske även är så att dämparen måste "köras in" lite. har aldrig kört en epic, men hade innan en nrs, o jämfört med den (nrs som alla prisar, även jag) så är ger anthemen mycket mer respons.

men som sagt, kör lite mer, testa lite inställingar, förhållanden mellan de olika kamrarna på dämparen innan du överger manitoun helt.

Dom tre dämparna är ju tre helt olika. Varav RP3en troligtvis är den dämpare som minst motsvara en Brain. Både Brain och Manitouns SPV är ju olika varianter av "treshold"-ventiler medans RP3en anväder kompressionen (low compression) för att hämma gungningarna.

En RP3 blir aldrig så gungfri som en Brain och en SPV blir. Däremot så har RP3en troligtvis bättre dämparkvalité än både Brain och SPV. Men det är ju på bekostnad av att RP3 gungar mer än Brain och SPV i alla lägen.

Det som närmar sig de lite mer raciga dämparna är nog en RP3 med Push-uppgradering. Men det är fortfarande en comressionreglerad variant och inte en dämpare med tresholdreglerad dämpning.

Blev du nå klokare?

Rätta mig om jag har fel.

Stalle

Lika bra och lika bra. Det är ju två olika dämpare. Kanske behövs inkörning både hos dig och dämparen? Vad vet jag. Jag har faktiskt gått i samma tankar, att byta från originaldämpare till RP3. Inte vet jag varför då jag är innerligt nöjd min Giant's egna men eftersom jag är så fruktansvärt nöjd men FOX fram så... ;o)

Enligt vissa så har man satt en SPV med låsning på Anthem bara för att "marknaden kräver den funktionen". Jag mfl anser välll att konstruktionen hos Maestro i sig borde ta död på oönskat gung.

//Skogling

edit:flestav.

Senast redigerad av en moderator:
Kung stalle: Jag blev mycket klokare problemet är att jag inte är så klok från början. Vet inte mycket alls om just bakdämpare och heldämpade cyklar. Men jag lär mig mer när man hängar här på happy. Egentligen vill jag ha en cykel som förmodligen inte finns, lätt och styv som en hardtail, komfort som en allmountinghoj. Jag har fått för mig att en helt vanlig dämpare utan någon form av autolockout men med remotekontrol som kan låsa dämparen när jag vill vore det bästa för mig. Då skulle man ha en cykel som tog alla smågupp samtidigt som den vaar stenhård när jag vill det. Tycker att Scott Genius verkar bra med tre lägen låst, traction mode och helt mjuk. Men Genius är ju så jäkla dyra. Sen verkar ramarna inte hålla så bra. Sen som du säger så verkar Foxdämparnas funktion jäkligt sköna.

Finns det andra dämpare som skulle funka tex rockshox el dtsviss? Såg förresten idag på cykelmässan i Falun en (begagnad) univega med remote som styrde framgaffeln och bakdämparen samtidigt.

Skogling: Jag trodde att nrs var gungfri i sig själv pga av ramkonstuktonen men att anthem behövde spv-funktion för att cykeln inte skulle gunga. Sen om en dämpare är lika bra som en annan är ju svårt att säga för andra. Jag för ta reda på vad jag tycker är det ultimata för mig. Ibland måste man ju själv prova sig fram för att få veta. Tex hur vet man att en sadel el ram komfortabel och passaar ens egen smak. Man prövaar ofta på vinst och förlust.

Jag skulle nog vilja säga emot Skolgling lite. NRS är ju konstruerad på den tiden då plattformsdämpare knappt fanns. Så man byggde in "dämparlåsning" medelst kedjespänning. Däremot så förlitar sig Maestro-dämpningen på att det finns plattformsdämpare av olika slag. Maestro är ju linjär i slaget, något som blivit betydligt populärare sen plattformsdämpare dök upp (finns även på C-dale Rush bla). Tidigare så var ju linjärt slag skytt som pesten (oftast iaf).

Hursomhelst... Man skulle (jävligt förenklat) kunna dela upp plattformsdämpare i två kategrier. Först "treshold"-dämpare där en viss kraft skall övervinnas innan dämparen dra igång och jobbar (lite förenklat beskrivet). På Brain har man löst det med en ventil som slår upp när slag kommer underifrån och på Manitou och 5th element (mfl) så har man ett tryck som skall övervinnas (lite förenklat beskrivet igen).

Och så den andra varianten med en reglerad lågfartskompression som på RP3, Magura Hugin, RockShoxs dämpare med Motion Control, DTswiss (tror jag) och numera även hos Marzocchi och säkert många andra...

Så man får nog betrakta det som två olika skolor i dämparteknologi. Vilken som är bäst får nog smaken avgöra.

(rätta mig om jag har fel)

Stalle

Tack för all info kung stalle.
På min epic har jag den "dyrare" dämparen som går att ställa hur lätt man vill att den skall aktiveras. När jag ställer reglaget på firmer(hårdare alltså)och sen lyfter cykeln och släpper bakhjulet ner i marken så går det att trycka ihop bakdämparen någon sekund innan den blir stenhård igen. När man ställer reglaget på soft och gör samma procedur så blir dämparen "mjuk" lättare och den förblir mjuk längre tid än när reglaget står på firm. huh är det nån som fattar.
Jag uppfattar i varjefall att när väl dämparen aktiverats i skogen så är cykeln helt mjuk några sekunder sen krävs det en nu smäll/stöt underifrån för att dämparen skall aktiveras igen.
På manitoudämparen känns det mer som du beskriver att det krävs en viss kraft i varje stöt mot bakhulet för att dämparen skall tryckas ihop. Man får alltså ingen dämpning av småstötarna som slår upp i sadeln med manitoun.
Så tycker i varjefall jag att det känns men det kanske är helt fel.

rätta mig om jag har fel , men är det inte en ny dämpare på Anthem till 2007 ? med låsning .jag tror det är enFox 32 F80 RL 80mm travel lock out .

Min Anthem är jag mycket nöjd med . trevligaste heldämpade hojen jag provat .men det tar ett litet tag att komma till rätt inställningar .

hondamannen skrev:
-------------------------------------------------------
> rätta mig om jag har fel , men är det inte en ny
> dämpare på Anthem till 2007 ? med låsning .jag
> tror det är enFox 32 F80 RL 80mm travel lock out
> .
>
> Min Anthem är jag mycket nöjd med . trevligaste
> heldämpade hojen jag provat .men det tar ett
> litet tag att komma till rätt inställningar .

??? vi snackar ju om dämparen, inte framgaffeln.

Jensen (fd Baltazar) skrev:
> hondamannen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > rätta mig om jag har fel , men är det inte en
> ny
> > dämpare på Anthem till 2007 ? med låsning
> .jag
> > tror det är enFox 32 F80 RL 80mm travel lock
> out
> > .
> >
> > Min Anthem är jag mycket nöjd med .
> trevligaste
> > heldämpade hojen jag provat .men det tar ett
> > litet tag att komma till rätt inställningar .
>
>
> ??? vi snackar ju om dämparen, inte framgaffeln.

hondamannen jobbar ju så hårt så han inte hinner läsa igenom ordentligt;)

oj oj , hade för bråttom med ctrl-c och ctrl-v , det skall vara 90mm travelFox Float RP23 .den verkar det inte vara låsning på , det kanske är på Anthem Advanced det är låsning till bakdämparen .

kanske vore fint att byta till en bakdämpare med låsning exempelvis rockshox Ario och koppla den till reglaget som man låser gaffeln med så blir cykeln hård o fin vid klättringar . rockshox duallock på styret borde funka fint. nån som provat ?

du är säker på att du inte tittat på usa modellerna? för i usa har de kört med FOX bak länge, på NRS osv., medans man i europa kört me sina egna. detta pga. att fox är amerikanskt märke o att de då säljer bättre där.

jag som själv har en anthem måste nog säga att ja inte tycker den gungar mycket nu, tycker den känns mycket rapp. så personligen ser ja ingen fördel i att låsa från styret, snarare en nackdel, då jag haft en sådan framgaffel o det tenderade till att när ja blev trött så glömde ja låsa upp gaffeln på väg in i skogen igen, vilket knappast var bra för gaffeln.

hondamannen skrev:
> det skall vara 90mm travelFox Float RP23 .den
> verkar det inte vara låsning på , det kanske är
> på Anthem Advanced det är låsning till
> bakdämparen .
>
> kanske vore fint att byta till en bakdämpare med
> låsning exempelvis rockshox Ario och koppla den
> till reglaget som man låser gaffeln med så blir
> cykeln hård o fin vid klättringar . rockshox
> duallock på styret borde funka fint. nån som
> provat ?

På giants hemsida har anthem-07 fox bakdämpare så det kan ju inte vara helt fel. Såg en sån där duallock på cykelmässan som jag tycker verkar kanon. Det spelar ju inte så stor roll om man skulle råka glömma att låsa upp dämparna innan man kommer in i skogen om man har en sån där.
Är lite skeptisk till framgafflar med sk autolockout men det kanske är kanon. Jag vill i varjefall kunna sköta låsning själv tills vidare o då vore det perfekt att sköta bakdämparen likadant på en gång.
Frågan är om rockshox ario passar anthemramar, har inte kollat vad som passar.

Ario tror jag man skall akta sig lite för. De har haft lite kvalitetsproblem verkar det som... Läst det på flera ställen nu...

Tyvärr... får man väl säga för RockShox verkar ju var på fet frammarch just nu.

Stalle

Micke L skrev:

>
>
> På giants hemsida har anthem-07 fox bakdämpare
> så det kan ju inte vara helt fel. Såg en sån
> där duallock på cykelmässan som jag tycker
> verkar kanon. Det spelar ju inte så stor roll om
> man skulle råka glömma att låsa upp dämparna
> innan man kommer in i skogen om man har en sån
> där.
> Är lite skeptisk till framgafflar med sk
> autolockout men det kanske är kanon. Jag vill i
> varjefall kunna sköta låsning själv tills
> vidare o då vore det perfekt att sköta
> bakdämparen likadant på en gång.
> Frågan är om rockshox ario passar anthemramar,
> har inte kollat vad som passar.

vad menar du med att det inte skulle göranått om du glömmer att slå på den när du far in i skogen?
för tro inte att dämparen mår bra av att vara låst samtidigt som den påverkas av slag från tuff teräng. vet flera bakdämpare med låsning som gått sönder just pga. detta.

har själv kört 1,5 år med fox F80x med automatisk låsning, o faktiskt, för xc funkar det grymt bra, utan tvekan. när det dessutom finns så många lägen som det gör på foxgafflarna, typ 30 eller vare är, så kan man hitta ett läge som passar allas smak.

om man nu bums skulle vilja ha en bed låsning bak o reglage på styret, blir att ha heldraget hölje då och bunta fast höljet i ramen me typ buntband, för nå fästen finns ju inte.

Tillbaka
Topp