Byta bakdämpare

fredrikw

Aktiv medlem
Byta bakdämpare
Funderar på att testa en lite lättare bakdämpare på min gamla Anthem-ram, och frågan är då vad som behövs köpas till för att den ska passa. Är fästena (hålen i respektive ända) på dämpare standardiserade, så att de "inbyggnadsdelar" (eller vad de nu kan tänkas heta) är något som hör till ramen och inte dämparen? Eller är detta något som måste köpas till och är dämparspecifika?

Byta bakdämpare
Det finns några olika storlekar på hålen, typ 10 och 12,5mm
Nyare Fox och RS har samma.
Sen måste du veta vad det är för dimension på fästskruvarna, m6 eller m8, och slutligen inbyggnadsmått så du vet hur långa axlar och spacers du ska ha.

Vidare har alla länkage olika utväxlingskurva, så idelat bör du få tag i en dämpare som är gjord för din ram, och riktigt bra blir det om du customtunar för dig och din ram.

Byta bakdämpare
Tack för svaret, det är alltså inte riktigt så enkelt med andra ord. Får hem och mäta och jämföra med de specar jag precis hittade för den eventuella nya dämpare som jag sneglar på (DT Swiss XR Carbon).

Utväxlingskurva och customtuning... jag vill ju bra cykla liksom ;-)

Tanken är att försöka jaga ner cykeln ännu mer i vikt, och som alltid handlar det ju om kompromisser, jag förväntar mig inte att den nya dämparen ska bete sig lika bra som den RP23:a som sitter på just nu, men efter att ha läst lite om DT Swiss-dämparen verkar den i alla fall inte vara en katastrofdämpare som går sönder efter första turen :)

Byta bakdämpare
Den snabba versionen är ju att passar dämparen i längd och slaglängd (vilket är standardmåtten som anges, t.ex. 200x50mm) så kan man alltid prova, men risken är att om den är tunad för något som är väldigt långt ifrån din cykel att den t.ex. bottnar ur väldigt lätt trots rätt sag eller liknande effekter. Det idealiska vore ju såkart om du kunde låna en och prova hur den känns

Personligen tror jag du vinner mer på bra dämpning än på den lilla vikten du sparar, och vill man göra ngt med dämparen alls är det bästa att skicka till TF-tuned och låta dem Pusha den, men jag kan förstå att det är en sport i sig att få hojen så lätt som möjligt.

Byta bakdämpare
Jo, tanken är ju att testa det hela och se om det funkar tillräckligt bra. Målet är att inte tumma på prestandan alltför mycket, även om allt WWande förstås påverkar på ett eller annat sätt (hållbarhet/beteende/ekonomin)... Det är jag väl medveten om efter ett par år av vikt-nördande.

Måtten stämmer i alla fall (längd och slaglängd), annars hade det blivit lite väl utmanande att få det bra antar jag.

Frågan var ju snarare om sk "mounting hardware" var något som skulle på ett enkelt sätt kunna lyftas över från den ena dämparen till den andra, något som inte alls är säkert. Men jag antar att dessa distanser är något som också går att få tag på på något enkelt sätt.

Hur det sedan går när den väl sitter där får bli en spännande fortsättning, ungefär lika spännande som det alltid är när man tar fram cykeln efter vintern :)

Tack för svaren

Byta bakdämpare
En speciell grej med DT är att de har egna sfäriska lager i ändarna.

30143_1_Dtswiss_GelenklagerDTDAempfer.jpg

Som kräver speciella monteringskit, men de finns nog i alla vanliga storlekar http://www.bike-components.de/products/info/p4001_Einbaubuchsensets-fuer-Federbeine-DT-6mm-.html

/S

Byta bakdämpare
Det där med tuning kan i de allra flesta fall undvikas genom att istället lägga de pengarna på en bättre dämpare som har fler inställningsmöjligheter. Det är många som pratar om tuning men det passar sig bäst om man redan har en dämpare och inte vill köpa en ny.

Byta bakdämpare
Bra tips med bike-components, de har det mesta i reservdelsväg.

Tuning känns som lite överkurs, speciellt då jag byter från en Fox Float RP32 :)

Byta bakdämpare
Plumse: Jag håller nog inte med dig där, speciellt inte när vi pratar luftdämpare för stighojar, eftersom de som regel bara har luft, retur och plattformsjustering.

Är det inte vettigare att lägga en tusing på tuning än 2k+ och typ 700g på en DHX/BOS/Elka/CCDB eller vad man nu köper?

Personligen tror jag att en bra tuning alltid blir bättre än externa inställningar, eftersom du har mycket mer kontroll på alla parametrar. Fast nu driftar vi OT här.

Coolt med sfäriska bussningar, det vore ju något för oss med amerikanska fulsvetsade krokiga ramar (Cannondale)

Byta bakdämpare
Jo, lite OT är vi allt då jag inte är missnöjd med funktionaliteten på min bakdämpare och därför funderar på att köpa en ny, jag är ute efter att byta för att spara lite vikt. Vi blir alla saliga för olika saker :)

Men diskutera på ni, det är intressant att se detta ur ett prestandaperspektiv och då vet jag vad jag har att se fram emot när jag eventuellt byter tillbaka.

Byta bakdämpare
Jo, jag kikade på den där också. Det potentiella problemet är väl kanske de sfäriska lagerna.

Ska ta och mäta lite i helgen och se vad för monteringskit jag kan tänkas behöva.

Byta bakdämpare
Ok, bara för att kolla så jag har förstått detta rätt.

För att byta dämpare behöver jag förutom själva dämparen två stycken monteringskit. Avgörande för vilket monteringskit är dels dimensionen på bulten och dels bredden på infästningen i ramen. När jag har dessa mått är det någon av dessa som jag ska beställa
http://www.bike-components.de/products/info/p4001_Einbaubuchsensets-fuer-Federbeine-DT-6mm-.html (6mm)
http://www.bike-components.de/products/info/p4002_Einbaubuchsensets-fuer-Federbeine-DT-8mm-.html (8mm)
och sedan välja den bredd som stämmer överens med ramens mått.

(kan tyckas självklart, speciellt nu när jag skriver det som en fråga, men det skadar inte att dubbelkolla :)

Byta bakdämpare
Du har självklart förstått allt korrekt. Angående sfäriska lager är jag inte riktigt införstådd i vad som skulle vara problematiskt med det.

Byta bakdämpare
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har självklart förstått allt korrekt.

Perfekt.

> Angående sfäriska lager är jag inte riktigt
> införstådd i vad som skulle vara problematiskt
> med det.

Jag hoppas verkligen inte det är problematiskt :)

Byta bakdämpare
Jag tror det enda som är problematiskt med sfäriska bussningar är att det är svårare att hitta monteringskit, men nu när de är lokaliserade är ju allt lugnt

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp