Byta bakhjul av elcykel med navmotor

Mianreg

Medlem
Hej,
Jag ska byta bakhjulet av min Orion Comfort Classic ellådcykel (
Bakhjulet är 24''. Jag har ingen åning om jag behöver samma modell eller om elhjulen har en standard som gör att jag kan köpa vilket bakhjul som helst med utrymme för en motor.
Dessutom, är det farlig för cykeln om jag monterar om det själv ?

Tack för hjälpen ! :)

Blir lite osäker på vad du menar med hjul här. Begreppet hjul syftar normalt på helheten med däck, slang, fälgband, fälg, ekrar och nav.

På elcyklar med navmotor så är motorn navet. Motorerna har ingen särskild standard, om du vill byta allt på ditt hjul utom motorn så får du ekra om en ny fälg på din befintliga motor. Om motorn är kass får du ekra in en ny motor i din befintliga fälg. Det mest ekonomiska valet torde vara att köpa ett komplett hjul med elmotor av rätt storlek, ditt elsystem är ett enkelt system som bara behöver rätt systemspänning (36 volt) så funkar hjulet på din hoj.

Enligt Motorhandels hemsida har din cykel för övrigt ett 26 tums bakhjul, så kolla vad du egentligen har så det inte blir fel.

TS är otydlig. Men TS avser förmodligen att köpa ett hjul (av frågan om man kan köpa vilket bakhjul som helst med plats för motor), och sedan flytta motorn. TS är ute efter en fälg som är kompatibel med motorn/navet och ramen.
Av frågan om det är farligt för cykeln att montera själv, drar jag slutsatsen att det är bättre att lämna in cykeln till en kompetent verkstad. IMHO.

Tillbaka
Topp