Byta body då frihjulet krånglar?

SafeSurfer

Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver hjälp med att fixa cykeln. Har problem med att det släpper då och då om man trampar hårt. Jag har testat att sätta på en ny kedja men det hjälpte inte. Har funderat på om det kan vara kasetten eller frihjulet som krånglar. Jag tror det är frihjulet eftersom problemet finns oavsett växel. Är frihjulsmekanismen en del av bodyn eller en del av navet? Att byta body verkar inte jättesvårt men att byta nav orkar jag nog inte ge mig på? Hjulet är ett crossride så ett set kostar ca 1500kr nytt, är det värt att byta då de jag har är från 2009?
Skulle det här vara det ajg behöver
http://www.bike-discount.de/shop/k458/a38784/freehub-body-mtb-fts-l-hg9-m40580.html?mfid=50
Tacksam för hjälp

Senast ändrad:
Både och rullarna sitter i bodyn medans "räfflorna" sitter i navet. Demontera bodyn gör rent rullar och fjädrar kolla efter onormalt slitage eller att något ser trasigt ut. Smörj sedan med en hyffsat tunn olja sätt ihop navet och testa. OBS det finns mängder av olika system

Tusen tack!

Har aldrig servat body trots att det är pendelhoj, om det är en sådan body även på crossride så verkar det inte alltför svårt.

Hej
Jag har öppnat upp bodyn, rengjorde och smörjde med låsolja. Frihjulet verkar fungera bra då jag roterar bodyn, det klickar och låter fint men jag får ändå släpp ibland då jag cyklar, vet dock inte vart det släpper. Det är bara två klackar i crossride-bodyn kan det vara så att dessa är för slita, de fjädrar fint men kanske är rundade? Som jag ser det är det växel, kedja drev eller frihjulet i bodyn som kan orsaka att det släpper då man trampar. Köpa nytt hjul eller vevparti vill jag inte göra i onödan då dessa är dyrast att byta. Hjulet har rullat ca 1000mil.

Ser klacken på bilden ut-sliten ut?

Bilagor

• P1010091.JPG
    P1010091.JPG
    68.2 KB · Besök: 394
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp