Byta body

Steena

Ny medlem
Byta body
Ska köpa ett par nya hjul som jag måste byta bodyn på. Sitter "HG body" på idag och jag vill få dit en "Micro Spline" body som jag redan har hemma.

Går det på ett enkelt sätt att ta reda på om bodyn på hjulen jag köper är en sån man drar av mer eller mindre för hand? I så fall är det ju ett enkelt byte jämfört med varianten där man måste plocka isär hela navet för att få bort bodyn.

Vad är det som styr? Årsmodell? Typ av nav (såklart men...), hur kollar man det enklast? Annat som kan påverka bytet av bodyn?
(Bild på nav/bodyn som sitter på hjulet jag tänkt köpa nedan om den ger någon ledtråd för ett rutinerat öga. Ska vara ett "Shimano Deore Nav").

/förvirrad hobbymeckare

Bilagor

• Body.JPG
    Body.JPG
    9.1 KB · Besök: 22

Mini_me

Aktiv medlem
Byta body
En föreutsättning är att det är samma typ av body, dvs att den passar i navet.
Och är det ett Shimano nav så kan du lätt googla upp instruktioner hur du tar bort den.

Tex detta kanske funbkar:

Steena

Ny medlem
Byta body
Ok, ska kolla den. Tack!
Det är en sådan body som är på bilden nedan jag har som ska på. Det var inga problem att få bort den från tidigare nav och få på en HG-body på det, så något typ av utbytbarhet verkar det ju finnas...

Bilagor

• MicroSpline_.JPG
    MicroSpline_.JPG
    12.6 KB · Besök: 11

Steena

Ny medlem
Byta body
Phu det var upplägget i filmen jag var rädd för! :-(
Verkar inte vara så enkelt som att man kan dra bort bodyn då... :-(
Nog enklast att köpa ett hjul med rätt body från början.

kais01

Aktiv medlem
Byta body
enklast är nog att köpa en större framklinga, som bonus slipper du reta dig på de snabbt utslitna och trögtrampade små leksaksdreven.

Köp & Sälj

Topp