Byta bottom bracket

Antoon1

Medlem
Byta bottom bracket
Hej
Köpte TOKEN TF24 Vevlager BB86/BB90 från bikester.
Har en Trek Domane 6.2 disc med bb90 men känns verkligen inte som det ska passa,de känns alldeles för stora. Är thread fit lager. Har aldrig bytt vevlager förrut, gör jag något fel eller har jag helt enkelt beställt fel lager?

Byta bottom bracket
Ser det som sitter på cykeln ut såhär? Så är det gängat, troligtvis BSA- eller inte alls lika troligt ITA-gänga. BSA är höger/vänstergängat och ITA är höger/högergängat.

Bilagor

• BB9000.jpg
    BB9000.jpg
    85.6 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Byta bottom bracket
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Ser det som sitter på cykeln ut såhär? Så är det gängat, troligtvis BSA- eller inte alls lika troligt ITA-gänga. BSA är höger/vänstergängat och ITA är höger/högergängat.
BB90 är pressfit, inte gängat.
Ehh, jag vet det. Frågan är vad TS vet? Det pratades om PF och gängat om vart annat. Jag tänkte att ett DuraAce BSA-lager enligt ovan har texten BB9000 vilket kanske skapade förvirring hos TS när han kollade in sin cykel, vad vet jag? Inte mycket...

Det bästa vore kanske om TS fotade sin cykel, och la upp bilden, istället för bild på ett lager som kanske inte passar cykeln?

Byta bottom bracket
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
BB90 är pressfit, inte gängat.
Ehh, jag vet det. Frågan är vad TS vet? Det pratades om PF och gängat om vart annat. Jag tänkte att ett DuraAce BSA-lager enligt ovan har texten BB9000 vilket kanske skapade förvirring hos TS när han kollade in sin cykel, vad vet jag? Inte mycket...

Det bästa vore kanske om TS fotade sin cykel, och la upp bilden, istället för bild på ett lager som kanske inte passar cykeln?

Skön undanmanöver för att slippa erkänna att man var fel ute där.

Om man lägger ihop modern Trek och BB90 I samma mening är det rätt logiskt att borde vara ett PF och inte iskruvat lager som sitter på TS cykel (och även den länkade videon).

En bra att ha länk till nästa gång -
http://www.bikeradar.com/gear/article/complete-guide-to-bottom-brackets-36660/

Byta bottom bracket
Står det inte på vevlagret vilken typ det är annars?
Jag gillar att hålla på själv, men just vevlager får min lbs göra då han alltid har i lager samt byter mer eller mindre gratis.

Det är en jäkla jungel :)

Tillbaka
Topp