Byta bromsar, men hur gör jag med bromsslang dragen i ramen?

Osmanix

Medlem
antingen så tömmer du ut oljan och fyller på ny sen eller så köper du j kit

antingen så tömmer du ut oljan och fyller på ny sen eller så köper du j kit
Skulle man inte kunna sätta en skruv med liten skalle i änden och dra igenom så man har kvar oljan och sen lufta efter man monterat?

Det brukar inte behöva läcka speciellt mycket om man är försiktig och kanske vinklar cykeln så man knuffar slangen uppåt hela tiden. Tejpa över änden så det inte kommer in smuts och lufta efteråt bara.

Det brukar inte behöva läcka speciellt mycket om man är försiktig och kanske vinklar cykeln så man knuffar slangen uppåt hela tiden. Tejpa över änden så det inte kommer in smuts och lufta efteråt bara.
Kan testa det!
Ja det ser ut som 7100 har banjo
Banjo är den kopplingen till själva oket va? Men om kopplar loss slangen från handtaget så sitter det väl den här oliven. Om det nu inte skulle gå att dra den igenom ramen (tänkte på storleken på hålen i ramen) så kan jag väl bara kapa av 2cm och sätta dit en ny?

Skruva loss, töm på olja och dra slangen i ramen. Sedan kan du justera längden på slangen om det behövs uppe vid hantaget. (Behövs ny kona o insats) Skruva i hop, fyll ny olja och lufta. Att lufta Shimanobromsar brukar inte krångla utan är normalt enkelt. Luftningskitt med "kopp" underlättar.

Kan testa det!

Banjo är den kopplingen till själva oket va? Men om kopplar loss slangen från handtaget så sitter det väl den här oliven. Om det nu inte skulle gå att dra den igenom ramen (tänkte på storleken på hålen i ramen) så kan jag väl bara kapa av 2cm och sätta dit en ny?
Ja det är bara att kapa och sätta i nytt stift o oliv. Finns det plats till tejp så är det säkert inga problem. Jag tänker på sist jag gjorde det och porten var väldigt trång.

Å andra sidan finns j kit

Om du tar av handtaget på nya bromsen, och (kapar) oket från gamla bromsen.

Förvara bromshandtaget så att oljan inte rinner ut. Alltså med hålet upp. Medans du jobbar.

Sedan fixar du ihop slangarnas ändar med en sån skarv som finns i verktygskitten för att dra slang och wire genom ramen.

När du fått slangen på plats monterar du bara tillbaka den.

Ibland är hålen i ramen så små, så man måste klippa av oliven och dra av bulten osv från bromsslangen. Det finns inte plats att dra något annat än slangen genom ramen.

Då behöver du ny oliv och nippel till nya bromsen. Glöm inte att sätta tillbaka bulten/muttern och plasthatten innan du monterar ny oliv :)

Finns säkert videos för detta på youtube, jag gjorde det själv på en Canfield Jedi för någon vecka sedan.

Fokusera på att få oljespillet från handtaget snarare än oket så blir luftningen lättare. Då håller det att bara slänga på en luftningskopp med olja på handtaget och veva ut några bubblor så är det klart efteråt.

Det är mycket lättare än man tror, bara tänk igenom alla steg först.

Finns billiga kit för att trä genom ramar på AliExpress, de fungerar mycket bra för wire och slang.

Det är inte omöjligt att du vill korta ned slangen till rätt längd i samma veva. Så mät och jämför slangarna innan du börjar meka, och bestäm dig för om du skall korta ned eller inte.

3943694C-3E71-4515-BC91-27FC1EF8E9C7.png

Senast ändrad:
Om du har av handtaget på nya bromsen, och oket från gamla bromsen.

Förvara bromshandtaget så att oljan inte rinner ut. Alltså med hålet upp. Medans du jobbar.

Sedan fixar du ihop slangarnas ändar med en sån skarv som finns i verktygskitten för att dra slang och wire genom ramen.

När du fått slangen på plats monterar du bara tillbaka den.

Ibland är hålen i ramen så små, så man måste klippa av oliven och dra av bulten osv från bromsslangen.

Då behöver du ny oliv och nippel till nya bromsen.

Finns säkert videos för detta på youtube, jag gjorde det själv på en Canfield Jedi för någon vecka sedan.

Fokusera på att få oljespillet från handtaget snarare än oket så bliniallafaölmluftningen lättare. Då håller det att bara slänga på en kopp med olja på handtaget och veva ut några bubblor så är det klart efteråt.

Det är mycket lättare än man tror, bara tänk igenom alla steg först.

Finns billiga kit för att trä genom ramar på AliExpress, de fungerar mycket bra för wire och slang.
Iom att slangen är förmonterad på oket och handtaget så tror jag att det enklaste blir att kapa slangen vid handtaget, sätta en tejpbit och vinkla cykeln med framhjulet uppåt. Sen mata slangen i ramen bakifrån alltså från bakhjulet och mot framhjulet. Sen av med tejpbiten, på med nytt stift och oliv, montera och lufta med kopp.
Det känns som det lättaste sättet.

Iom att slangen är förmonterad på oket och handtaget så tror jag att det enklaste blir att kapa slangen vid handtaget, sätta en tejpbit och vinkla cykeln med framhjulet uppåt. Sen mata slangen i ramen bakifrån alltså från bakhjulet och mot framhjulet. Sen av med tejpbiten, på med nytt stift och oliv, montera och lufta med kopp.

Japp. Om du kan trä slangen så.

Ibland behöver man koppla ihop gamla och nya slangen, så drar man ut den gamla samtidigt som man drar in den nya.

Nu utgår jag igen från en trång jävlig ram men fäst tråd i gamla slangen och dra ut. Flytta till nya slangen och dra tillbaka.

Tejpa fast tråden så fanskapet inte rinner ut.....

På Canfield var det inte trångt, men hålen var för små för att få igenom oliv och bult. Så där klippte jag bara och trädde sedan genom hålen.

När det är helt internt hade jag definitivt valt att använda verktyget.

Osäker om jag hade chansat med snöre och tejp. Om man drar av det där inne så blir det strul.

Man får säkert till det med tejp och tråd också. Men det är så mycket lättare med verktyget.

Man kan säkert göra eget verktyg av typ en träskruv eller något om man klipper skallen av den. Behöver ju inte vara så fancy som i kitten man köper.

Du får säkert till det jättebra!

Tänk först bara, och speciellt med längden hur du skall kapa slangen. Så slipper du göra det två gånger.

Och glöm inte muttern och gummi / plastkappan innan du pressar på nya oliven :)

Fördelen med att använda tråden (som också finns i kittet) är ju om gamla bromsen skall användas igen.

Om gamla bromsen är kass så behöver du ju inte bry dig i den, utan kan kapa slangen vid oket och använda gamla slangen som tråd. Vet inte om jag fick fram det nog tydligt i första posten.

Om gamla bromsen skall återanvändas så vill man nog klippa vid handtaget även på den, och då behöver man en annan teknik liknande den med tråden / wire, för att man vill återanvända gamla slangen alltså.

De där kitten man köper har även magnet och grejer om man tabbar sig, så att man kan dra om hela skiten på nytt även om man inte har någon tråd eller wire där inne att jobba med.

Om man har en extra växelwire så kan den vara fin att använda som tråd också, bara avfetta den ordentligt så att tejpen biter om man kör tejp.

Senast ändrad:
På Canfield var det inte trångt, men hålen var för små för att få igenom oliv och bult. Så där klippte jag bara och trädde sedan genom hålen.

När det är helt internt hade jag definitivt valt att använda verktyget.

Osäker om jag hade chansat med snöre och tejp. Om man drar av det där inne så blir det strul.

Man får säkert till det med tejp och tråd också. Men det är så mycket lättare med verktyget.

Man kan säkert göra eget verktyg av typ en träskruv eller något om man klipper skallen av den. Behöver ju inte vara så fancy som i kitten man köper.

Du får säkert till det jättebra!

Tänk först bara, och speciellt med längden hur du skall kapa slangen. Så slipper du göra det två gånger.

Och glöm inte muttern och gummi / plastkappan innan du pressar på nya oliven :)

Fördelen med att använda tråden (som också finns i kittet) är ju om gamla bromsen skall användas igen.

Om gamla bromsen är kass så behöver du ju inte bry dig i den, utan kan kapa slangen vid oket och använda gamla slangen som tråd. Vet inte om jag fick fram det nog tydligt i första posten.

Om gamla bromsen skall återanvändas så vill man nog klippa vid handtaget även på den, och då behöver man en annan teknik liknande den med tråden / wire, för att man vill återanvända gamla slangen alltså.

De där kitten man köper har även magnet och grejer om man tabbar sig, så att man kan dra om hela skiten på nytt även om man inte har någon tråd eller wire där inne att jobba med.

Om man har en extra växelwire så kan den vara fin att använda som tråd också, bara avfetta den ordentligt så att tejpen biter om man kör tejp.
Ja absolut. Jag kommer kasta den gamla bromsen (värdelös ändå) så om jag knipsar av slangen vid oket på den gamla bromsen och vid handtaget på den nya och skruvar i en smal skruv först i den bef slangen i cykeln och sen knipsar av skallen på skruven och sen gängar på den nya slangen på samma skruva så slangarna sitter ihop så är det ju bara att dra igenom den, klart?

Det verkar förövrigt inte vara så svårt.. Här gör han ju det utan några som helst hjälpmedel på samma cykel som jag har.

Ja absolut. Jag kommer kasta den gamla bromsen (värdelös ändå) så om jag knipsar av slangen vid oket på den gamla bromsen och vid handtaget på den nya och skruvar i en smal skruv först i den bef slangen i cykeln och sen knipsar av skallen på skruven och sen gängar på den nya slangen på samma skruva så slangarna sitter ihop så är det ju bara att dra igenom den, klart?

Det var precis så jag hade gjort om det inte finns nog med plats för att trä igenom med Oliver och muttrarna på slangen.

(Jag hade inte gjort som i videon, av rädsla för att det blir svårt att trä slangen genom röret. Jag hade använt gamla slangen som ledsagare)

Allt beror på hur ramen ser ut och vad man vill göra med grejerna som blir över. Jag tror nyare ramarna har smartare upplägg på intern dragning. De äldre var nog svårare.

Ett såntdär kit för 70:- kan verkligen betala ned sig om du skall göra det en gång till och inte vill slakta bromsarna :)

@kebarb jag har hittills aldrig stött på en ram med intern dragning där portarna varit tillräckligt stora för att man skulle kunna ha oliv och mutter kvar på slangen.

Om bromsen ändå ska kastas, kapa den gamla slangen bak vid oket, kapa den nya slangen vid handtaget.
Sätt en liten bit eltejp tvärs över nya slangens öppning, skarva ihop gamla och nya slangen med tight tejpning gärna i några cm bredd med eltejp och mata in den nya slangen bakifrån och använd den gamla lite som en "guide" försiktig vickandes tills nya slangen tittar ut.

Kapa till slangen till rätt längd, ta loss nya muttern, trä över nya slangen ur ramen, på med ny pin och oliv och montera. Du kommer troligen komma undan med typ en lever bleed med tratten bara.

Beroende på hur det ser ut på ramen är det ibland lättast att ta av gaffeln för att kunna guida slangen ut via styrhuvudet.

@kebarb jag har hittills aldrig stött på en ram med intern dragning där portarna varit tillräckligt stora för att man skulle kunna ha oliv och mutter kvar på slangen.

Om bromsen ändå ska kastas, kapa den gamla slangen bak vid oket, kapa den nya slangen vid handtaget.
Sätt en liten bit eltejp tvärs över nya slangens öppning, skarva ihop gamla och nya slangen med tight tejpning gärna i några cm bredd med eltejp och mata in den nya slangen bakifrån och använd den gamla lite som en "guide" försiktig vickandes tills nya slangen tittar ut.

Kapa till slangen till rätt längd, ta loss nya muttern, trä över nya slangen ur ramen, på med ny pin och oliv och montera. Du kommer troligen komma undan med typ en lever bleed med tratten bara.

Beroende på hur det ser ut på ramen är det ibland lättast att ta av gaffeln för att kunna guida slangen ut via styrhuvudet.

Jag har bara sett det där man drar slangarna genom öglor och öppningar i ramen, inte då man direkt drar det genom ett av rören. Förutsätter dock inte att det inte finns.

Poängen var att tekniken för att göra det lättast variera med hur förutsättningarna ser ut, och vad man vill göra med det som blir kvar.

Det räcker med en (rätt) skruv för att göra detta smidigt om man skall slänga gamla bromsen. Funkar på alla ramar.

Själv är jag lite rädd för tejptrickset om man lyckas dra lös det eller om det hänger sig i öppningar osv (beroende på hur tight öppningarna är) men som man ser på videon så är det ju mycket att jobba med. Har dragit en del bilstereo / backkamera installationer och det är samma tänk. Och det är sjukt jobbigt om man tappar kabeln/slangen mitt i :)

De där verktygen har skruvar som går inne i slangen, så de bygger inget på utsidan. Då klarar man även hål som har samma diameter som slangen helt utan problem.

Allt beror ju som sagt på hur ramen ser ut.

Jag tror det kommer gå jättefint.

Senast ändrad:
Bromslang + tejp får inte plats än mindre oliv. Köpte ett billigt kit.

Visa bilaga 638233

Tidsbesparelsen på att använda de där verktygskiten är värt det. Iallafall om man har en krånglig ram. Jag hade en ram med flera genomföringar på samma slang, där tidigare ägare hade gett upp och bara tejpat slangen på utsidan ramen ?

Där skulle den träs genom framtriangel, länkaget, sedan svingarmen.

Med magneten kan man klara att rädda den situationen relativt enkelt, när någon har rivit ut gamla slangen innan de hunnit tänka färdigt :)

Senast ändrad:
Dock så undrar jag hur jag ska göra med bromsslangen. Den ska ju dras internt genom ramen. Bromsen kommer ju med slangen förinstallerad och luftad. Hur går jag lättast tillväga här?

Jag är inte säker på att dom kommer med slangarna helt monterade.
Installerade nyss XT från samma generation.

Slangarna sitter fast i oken och är pluggade i änden, och handtagen är pluggade, sen efter montering funkar dom "typ" utan att lufta.

Jag är inte säker på att dom kommer med slangarna helt monterade.
Installerade nyss XT från samma generation.

Slangarna sitter fast i oken och är pluggade i änden, och handtagen är pluggade, sen efter montering funkar dom "typ" utan att lufta.

Kanske producenterna har börjat förstå behovet hos konsumenterna =)

Magura hade ett system (tror jag eller om det var formula) där det var hydrauliska snabbkopplingar på slangarna så att man kunde ta av / montera tillbaka utan att lufta. Det är 10år gamla grejer så det kanske inte blev någon hit.

Jag har bara sett det där man drar slangarna genom öglor och öppningar i ramen, inte då man direkt drar det genom ett av rören. Förutsätter dock inte att det inte finns.
Jo men oftast sitter det ju en genomföring / täckbricka med genomföring som slangen ska ut igenom som ändå är för trång för oliven även om det finns plats i ramen. Men jag köper absolut att det är värt att köpa ett sånt verktygskit. Höll på få nervsammanbrott sist när jag skulle dra bromsslang på min Systemsix där slangen går fritt i ramen och sen ska igenom jordens trängsta mellanrum mellan den inre hylsan i styrhuvudet som styrröret går igenom och den yttre delen av styrhuvudet. Slangdragningen är så sjukt korkat gjord på den ramen......för att kunna dra ut den nya slangen medelst den gamla hade verkligen ett skruvförband krävts för det var så kärvt att man knappt fick ut den gamla slangen ens. Fick ta till en gammal vajer för att ha något smalt nog att pilla igenom och sen tejpa satan fast i nya slangen och vicka fööööööörsiktigt tills den till slut gav sig.

Fattar inte hur man släpper igenom såna lösningar i designstadiet när det går att göra så mycket bättre och enklare.
Måste ju rimligtvis gå att spara en hel del tid i monteringen också hos tillverkaren även om de har specialverktyg.

Jo men oftast sitter det ju en genomföring / täckbricka med genomföring som slangen ska ut igenom som ändå är för trång för oliven även om det finns plats i ramen. Men jag köper absolut att det är värt att köpa ett sånt verktygskit. Höll på få nervsammanbrott sist när jag skulle dra bromsslang på min Systemsix där slangen går fritt i ramen och sen ska igenom jordens trängsta mellanrum mellan den inre hylsan i styrhuvudet som styrröret går igenom och den yttre delen av styrhuvudet. Slangdragningen är så sjukt korkat gjord på den ramen......för att kunna dra ut den nya slangen medelst den gamla hade verkligen ett skruvförband krävts för det var så kärvt att man knappt fick ut den gamla slangen ens. Fick ta till en gammal vajer för att ha något smalt nog att pilla igenom och sen tejpa satan fast i nya slangen och vicka fööööööörsiktigt tills den till slut gav sig.

Fattar inte hur man släpper igenom såna lösningar i designstadiet när det går att göra så mycket bättre och enklare.
Måste ju rimligtvis gå att spara en hel del tid i monteringen också hos tillverkaren även om de har specialverktyg.

Ja, det finns utrymme för förbättringar.
Har haft precis samma problem på en summum. Där saknades till slut gummit vid genomföringarna. Tror jag tappade tålamodet, och de försvann in i diagonalröret :)

Jag kan relatera till händelserna som leder fram till att man tar beslutet att tejpa fast slangen på ramen. Hahahaha

Tillbaka
Topp