Byta däck till GP5K?

Zlatko

Aktiv medlem
Byta däck till GP5K?
Funderar på en liten uppgradering av däck, för att det kan vara kul att prova något nytt och alla pratar väl om gp5k.

Cyklar en Canyon Endurace 7, Schwalbe one däck (30 fram, 32 bak). Mitt cyklande är mest zon 2 (25ish km/timme), med lite intervaller då och då. Mest ett komplement till löpningen. Oftast 1-2 timmar 3 ggr i veckan, med nån tre timmars runda då och då.

Kanske cyklar för lite för att den ens ska vara värt det? Om jag köper blir det nog clincher-versionen (även om mina fälgar är tubeless redo), eftersom jag är sämst på att meka, tejpa och kladda. Skulle jag gå tubeless skulle lbs nog behöva fixa det.

Skulle jag märka av klivet till 5kgp i mina 25-ish km i timmen?

Byta däck till GP5K?
Varför vill du byta? Vad är det för förändring du är ute efter?
Bra fråga! Vet egentligen inte. Schwalbe one är de enda däck jag har cyklat på (min första cykel). Så kanske mest nyfiken på vad är det för skillnad på "enkla" däck och "finare". Kommer jag känna mer komfort, bättre grepp, lite mer speed när jag kör intervaller.... Ja, nåt sånt.

Byta däck till GP5K?
Har precis lagt på sagda däck på en likadan cykel.
Mina gamla var utslitna och visst rullar dom lätt men skillnaden mot Mavic-däcken jag hade innan är inte enorm.
Jag valde den vanliga slangvarianten.
Kände inte att tubeless för dubbla priset är dubbelt så bra för en sån som mig.
Jag håller ungefär samma tempo som TS.

Byta däck till GP5K?
Det jag tror du kommer att märka skillnad på är komforten. GP5K 32 mm (slangvarianten) tillsammans med latexslangar så kommer du får märkbar komfortskillnad tror jag om du har lagom (lågt) tryck. Rullmotståndet kommer att bli lägre också, men det är nog så att man inte upplever dem som snabbare även om de kanske är det marginellt.

Byta däck till GP5K?
Det jag tror du kommer att märka skillnad på är komforten. GP5K 32 mm (slangvarianten) tillsammans med latexslangar så kommer du får märkbar komfortskillnad tror jag om du har lagom (lågt) tryck. Rullmotståndet kommer att bli lägre också, men det är nog så att man inte upplever dem som snabbare även om de kanske är det marginellt.
Låter som det kan vara värt att prova. Kan du peka mig i rätt riktning till en slang som skulle passa bra i ett par 32mm?

Byta däck till GP5K?
Med den cykling som TS beskriver skulle jag inte byta däck bara för sakens skull. Det kommer ge liten eller tom försumbar skillnad. Vänta tills däcken är utslitna och byt då i stället.
Det man kan ha i beaktande är att Conti GP5000 kan vara knepiga att montera på vissa typer av fällgar, speciellt då med lite högre profil. Det finns mer lättmonterade däck.

Byta däck till GP5K?
Med den cykling som TS beskriver skulle jag inte byta däck bara för sakens skull. Det kommer ge liten eller tom försumbar skillnad. Vänta tills däcken är utslitna och byt då i stället.
Det man kan ha i beaktande är att Conti GP5000 kan vara knepiga att montera på vissa typer av fällgar, speciellt då med lite högre profil. Det finns mer lättmonterade däck.
+1! kör slut på nuvarande och byt sen. Eller byt för att pengarna brinner i fickan, inte för att det förväntas ge någon jätteskillnad i upplevelse.

Byta däck till GP5K?
Så är det förstås, men jag har hört många som har problem att montera.

Ej tubeless funkade finfint på mina Scopehjul men de TLR som satt monterade på mina DT-Swisshjul var en ren mardröm att få på. Kraftig ångest vid varje punka. Satte på ett par ej tubeless nu och det gick lite lättare, men inte lätt... :)

Byta däck till GP5K?
Min erfarenhet är att slangversionens kanttråd töjer sig en del när man väl lyckats montera det på ett hjul och låtit det stå med högt tryck.

Byta däck till GP5K?
Vad är det för skillnad mellan gp5000 och gp5000s? Beställde gp5000 nu eftersom jag bromsade bort en skvätt av bakdäcket förra veckan :)

Tillbaka
Topp